ervaringen met waw003

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

ervaringen met waw003

#1 Bericht door Ward De Meyer »

Hello,

Vandaag de beslissing genomen om deze kerstvakantie écht iets te doen aan de waw qua verlichting en kleur...

Verlichting: Vooraan komt gewoon een 10W halogeen spotje te zitten, achteraan weet ik niet wat ik moet steken :?: Ik rij momenteel gewoon met 3led knipperlicht(zo eentje van SMART) maar dit is niet echt mooi en ook de aerodynamica gaat achteruit 8) Dus ik zoek nog een oplossing om een achterlicht te plaatsen...(ideeën, tips steeds welkom!)

kleur: Ik ben er uiteindelijk uitgekomen welke kleur ik ga zetten op de waw. Het zou een licht of donkergeel tintje worden. Enkel twijfel ik nu tussen spuiten met een spuitbus, of verven met een rol. Beide hebben hun voor en hun nadelen qua stevigheid en werktijd van het laagje geel.
Heeft iemand meer ervaringen hiermee? Wat zou ik het beste doen?

Groeten,
Wawrd
Optima Stinger EX met Aeropunt

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: ervaringen met waw003

#2 Bericht door Ward De Meyer »

ervaringen met de waw:

Sinds begin november ben ik dus de eigenaar van waw003. Ik heb in de ondertussen rond de 1000km op de teller staan en hoop nog vele kilometertjes te kunnen doen.

De sturing was even wennen maar rijdt heel relaxed. Doordat je met "joysticks" werkt kan je gemakkelijk met je ellebogen sturen en ondertussen andere zaken doen(bv GSMen of GPSen).
Het kapje heeft zijn voor en nadelen. In de wintermaanden is het lekker warm om met kapje te rijden maar het "ruitje" dat ervoor zit heeft voor mij geen enkele toepassing. Het dampt snel aan waardoor je dus geen zicht meer hebt op de weg en ook met ruitje naar beneden wordt het algauw een sauna... Ook zouden mss het kapje vaster aan de waw zelf zetten want ik heb al enkele keren mogen lopen achter mijn kapje doordat het met de wind mee ging vliegen.(niet echt aangenaam!)
Het zicht met ruitje is ook minder (maar dit zal wrs wel bij alle velomobielen zijn die een ruitje bezitten) waardoor je reactie snelheid afneemt en gevaarlijke situaties te laat opmerkt.(bijvoorbeeld de mankende bulldog :wink: )

Qua vering mis ik de achtervering. Oké je hebt een ballonband(een dikke 26inch band) waardoor je de achterste vering kan regelen door er meer of minder lucht in te pompen. Maar ja, dan moet je weer kiezen voor comfort en snelheid. Als je gesteld bent op vering zul je dus aan snelheid moeten inboeten doordat de achterband meer contact heeft met de grond.

wat ook een zéér positief punt is aan de velomobiel (zeker in mijn geval doordat ik in verhouding met mijn fiets niet zoveel weeg) dat de voorste wielen echt "scheef" in gebouwd zijn. Hierdoor kun je sneller een bocht nemen zonder schrik te hebben dat je kantelt. (Dit fenomeen viel me zeer sterk op t.o.v de Quest, de eerste bocht dat ik maakte met de Quest reed ik al meteen op 2 wielen dat zeer beanstigend is als je net in een velomobiel bent gekropen.

Ook de stevigheid van de "kuip" kan als pluspunt beschouwd worden!(zeker als je nogal veel tegenkomt onderweg) Als je kijkt naar de schade door het ongeval dat ik laatst voorhad met die bulldog dan kan je wel besluiten dat de waw een sterk beestje is. Als ik ditzelfde ongeval mee had gemaakt in de quest dan was wrs heel de neus ingedeukt geweest...

Tot hier mijn liggende zever,
Wawrd
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

Re: ervaringen met waw003

#3 Bericht door wost »

Ward De Meyer schreef:ervaringen met de waw:


Qua vering mis ik de achtervering. Oké je hebt een ballonband(een dikke 26inch band) waardoor je de achterste vering kan regelen door er meer of minder lucht in te pompen. Maar ja, dan moet je weer kiezen voor comfort en snelheid. Als je gesteld bent op vering zul je dus aan snelheid moeten inboeten doordat de achterband meer contact heeft met de grond.


Wawrd
Gewoon lagedrukbanden gebruiken zoals de schwalbe big apple: lage druk met lage rolweerstand.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: ervaringen met waw003

#4 Bericht door Brechtix »

Ward De Meyer schreef:kleur: Ik ben er uiteindelijk uitgekomen welke kleur ik ga zetten op de waw. Het zou een licht of donkergeel tintje worden.
Ik protesteer krachtig! De schoonste WAW van de planeet (minstens) met een rol geel te lijf gaan! Spijtig.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: ervaringen met waw003

#5 Bericht door Ward De Meyer »

Brechtix schreef: Ik protesteer krachtig! De schoonste WAW van de planeet (minstens) met een rol geel te lijf gaan! Spijtig.
Oké Brechtix geef me 3goede redenen waarom ik het rood moet behouden en ik begin morgen niet te schuren aan de waw! Hebben we een deal? :D
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#6 Bericht door GeertJ »

ik denk dat Brecht geen probleem heeft met het feit dat je hem van kleur gaat veranderen, maar met het feit dat je je waw met een rol zou willen schilderen. Ik zou er persoonlijk ook nog eens heel goed over nadenken om dit met een rol te doen. Op zijn minst met een spuitbus, en dan nog. Schilderen is een vak appart wat je niet effen kan leren. Best van al eens naar een een garagist gaan die in carroserie doet en prijs vragen om de waw te herspuiten.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#7 Bericht door Ward De Meyer »

Geert Joos schreef:ik denk dat Brecht geen probleem heeft met het feit dat je hem van kleur gaat veranderen, maar met het feit dat je je waw met een rol zou willen schilderen. Ik zou er persoonlijk ook nog eens heel goed over nadenken om dit met een rol te doen. Op zijn minst met een spuitbus, en dan nog. Schilderen is een vak appart wat je niet effen kan leren. Best van al eens naar een een garagist gaan die in carroserie doet en prijs vragen om de waw te herspuiten.
Ja, bij die rol heb ik ook mijn twijfels dus ik denk dat ik naar de spuibus grijp... Ik heb reeds wat spuitervaring van twee ligfietsframes en dan nog een neus van een alleweder. Van die gespoten neus heb ik nooit spijt gehad! Allé ik zie wel wat er morgen gaat gebeuren. En trouwens het geld groeit me niet op de rug dus de optie van een garagist is spijtig genoeg geen optie. Maar alle, ik zal het morgen toch eens navragen...

Iedereen gerust gesteld of juist niet :D

Groeten,
Wawrd
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#8 Bericht door Brechtix »

Als 't dat maar is!

- Als dat laagje geel nu en dan een kras krijgt en het rood er onderdoor komt, dan gaat hij op een Chinees lijken die juist uit een gevecht met Bruce Lee komt.

- Aangezien het schijnt dat ligfietsen voor paarden op jaguars lijken, heb je met een gele plots een stuk meer kans op een aanvaring, wat dan weer je noest vergaarde statistieken zou in de war brengen.

- Geel is zo ongelooflijk afgezaagd.

- Het is wetenschappelijk bewezen dat rood de snelste kleur is.

- Stel dat je daar twee liter verf voor nodig hebt. Je weet toch dat verf lood bevat? Dat is dus weer vier kilo erbij!

NOG??

:roll:
Geert Joos schreef:ik denk dat Brecht geen probleem heeft met het feit dat je hem van kleur gaat veranderen, maar met het feit dat je je waw met een rol zou willen schilderen.
Dju ze posten hier sneller dan hun schaduw. Qua kleur, het is uwe velo é, doe ermee wat je wil.

Met een spuitbus moet dat wel lukken als je maar een beetje stofvrij werkt en vooral niet te veel in één keer: een klein beetje vernevelen, laten drogen en weer overgaan.

Niet van den eerste keer proberen te dekken, onthoud mijn wijze raad.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#9 Bericht door Ward De Meyer »

Brechtix schreef:
Geert Joos schreef: Niet van den eerste keer proberen te dekken, onthoud mijn wijze raad.
Oké ik hou rekening met je wijze raad! En ik kan je zeggen dat als je voor de eerste keer je zo'n spuitbus vasthebt het zo'n beetje mis gaat. Het belangrijkste is denk ik dat je een gelijke AFSTAND moet houden tussen je spuitbus en spuitobject. (anders krijg je druipvlekken enzo, foute boel dus [-X :D )

Maar ik hou je op de hoogte van de vorderingen...

Groeten,
Wawrd
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gast

#10 Bericht door Gast »

Er is een reden om zeker niet te kiezen voor geel. Het trekt vliegen aan! En op de duur krijg je een geel object met miniscule donkerbruine spikkels erop. Wie wil dat op zijn geweten hebben?

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#11 Bericht door Ward De Meyer »

Patrick Pevenage schreef:Er is een reden om zeker niet te kiezen voor geel. Het trekt vliegen aan! En op de duur krijg je een geel object met miniscule donkerbruine spikkels erop. Wie wil dat op zijn geweten hebben?
Heheh, toen ik in den Hbo stond begon ik ook te twijfelen. Wordt het nu geel of wit? Ik kan nie kiezen!

groeten
Optima Stinger EX met Aeropunt

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#12 Bericht door Ward De Meyer »

Hello,

Vandaag eindelijk begonnen met het werken aan de waw. Ik heb me voorgenomen om iedere dag een stuk te spuiten. Vandaag de neus!
Na een uurtje te hebben geschuurd aan de neus van de waw was hij eindelijk klaar om gespoten te worden. Het was vandaag zo slecht weer dat ik maar besliste om de neus van de waw thuis te laten toen ik spuitbussen ging halen. Eén keer en nooit nie meer. Jongens blijkbaar was heel de aerodinamica van de fiets verdwenen en kon ik tegenwind gaan rijden. Ik denk da ik nog nooit zoveel wind heb gevangen! :D (Lekker door de regen, dus aangekomen met natte voeten :( )
Daar stond ik dan... Welke kleur zou ik nemen? Uiteindelijk kocht ik drie spuitbussen glanzend zwart :D (vraag me niet waarom!) Ik had uiteindelijk nog van iemand de tip gekregen om hem driekleurs te spuiten.(zwart, geel, rood: belgische driekleur). Maar eenmaal dat die zwarte lak erop stond dacht ik om hem helemaal in dit kleurtje te spuiten... Allé we zien nog wel wa we met de rest aanvangen... Ik zal vanavond of morgen eens fotokes maken van de nieuwe lak.

Groeten,
Wawrd
Optima Stinger EX met Aeropunt

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#13 Bericht door Ward De Meyer »

Oja,

Voor ik op mijn donder krijg over de kleur...
Als de waw helemaal zwart gespoten is wordt hij afgeplakt en de bovenkant geel gespoten.
Opzij vooraan zouden er gele vlammen komen en reflecterende strips...

Veiligheid heeft voorrang! :wink:

Groeten,
Wawrd
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#14 Bericht door graddus »

Ward De Meyer schreef:Het was vandaag zo slecht weer dat ik maar besliste om de neus van de waw thuis te laten toen ik spuitbussen ging halen. Eén keer en nooit nie meer. Jongens blijkbaar was heel de aerodinamica van de fiets verdwenen en kon ik tegenwind gaan rijden. Ik denk da ik nog nooit zoveel wind heb gevangen!
ja duhhuh

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#15 Bericht door Ward De Meyer »

graddus schreef:ja duhhuh
Ja se dat was mss een on-intelligente gedachte van mij 8)
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gesloten