aanrijding voetganger

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

aanrijding voetganger

#1 Bericht door Vital »

Zoals gelezen in andere topics heb ik gisteren een aanrijding gehad met een voetganger.

Ik reed rechts op een 2richtingsfietspad, links wandelden een 50tal scholieren in mijn rijrichting. Ik kom aangefietst, bel meerdere malen (ben blijven bellen tot op het laatste moment) en iedereen ging nog iets verder naar links, plaats te over. Maar... helemaal op kop wandelden een 6 tal scholieren die de volledige breedte van het fietspad dachten nodig te hebben, uiteindelijk hoorden ze mij bellen en gingen ook zij allen naar links, op één na die uiterst rechts bleef wandelen. Fietspad zoals gezegd voor 2 rijrichtingen dus zeker 2,5m breed dus ga ik in het midden fietsen waar ik zeker 1,5m ruimte had tussen de scholieren door. Op het laatste moment bedenkt die rechtse ********* hé iedereen gaat naar links? dan zal ik ook maar links gaan wandelen, terwijl hij naar links gaat en ik nog op het laatste nippertje probeer uit te wijken naar rechts kijkt hij achter zich, ziet hoe dichtbij ik al ben en verstijft ter plaatse. Ik dus volle snelheid op hem gereden... ik geef toe, omdat er zoveel ruimte was en het zachtjes bergop ging heb ik niet geremd maar daar was voor mij tot op het allerlaatste moment ook geen aanleiding voor totdat hij begon te twijfelen tussen links, rechts of ter plaatse halt. resultaat, milt geraakt, ribben gekneusd stuur en voorvork krom en den andere weet ik niet en interesseert me ook totaal niet. Hij si gewoon doorgewandelt op de een of andere manier.
Wie is nu in fout?
Happiness is not a destination, it is a way of life

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#2 Bericht door rik »

Tja, moeilijk te zeggen wie er nu precies in fout is. Ik vermoed dat het fifty-fifty zou worden voor de verzekering.
De voetganger moet het fietspad vrijmaken, maar anderzijds moet de fietser ook kunnen stoppen.
Ik hoop voor jou dat alles snel geneest!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#3 Bericht door skywise »

Ik vrees dat Rik gelijk heeft maar je kan het best altijd eens navragen bij je eigen verzekering (of die van je werkgever als het woonwerkverkeer betreft).
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

Re: aanrijding voetganger

#4 Bericht door ET »

Vital schreef: Hij is gewoon doorgewandeld op de een of andere manier.
Da's vluchtmisdrijf...
Wil dat zeggen dat die ganse groep dat heeft zien gebeuren, en jou voorbij gewandeld is zonder iets te vragen of te helpen?

Voor de rest:
- de leerkracht is in beperkte mate aansprakelijk: Als groep moesten ze aan de rechter kant van de rijbaan, dus bij een fietspad in twee richtingen zou'k die redenering doortrekken. En de leerkracht moest daarvoor instaan
- de aangereden voetganger is gedeeltelijk aansprakelijk, want hij stak het fietspad over zonder te kijken
- jijzelf bent gedeeltelijk aansprakelijk, want je bent niet vertraagd terwijl je dit van ver kon "zien aankomen". (iedere keer als een groep over een smalle straat of zo stapt, gaan ze niet allemaal naar dezelfde kant + krijg je er eentje die zonder kijken bij de anderen gaat aan de overkant)

Ik zou toch proberen uit te vissen welke school dat was; want als het de scholier was die gewond werd, dan zaten ze ginder wel met de gebakken peren inzake aansprakelijkheid enzo. Dan die school contacteren en de boel uitleggen. Als je geluk hebt komt de verzekering tussen.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#5 Bericht door paulheyndrickx »

Dat is echt wel sneu. Persoonlijk rij ik in een wijde boog om zo'n bende pubers heen.
Het feit dat de pipo in kwestie gewoon is doorgewandeld vind ik stuitend.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

die voetganger deed een maneuver door nog snel over te steken ?

en geen enkele weggebruiker mag zwakke weggebruikers in gevaar brengen ... en dat telt dus voor beide.

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#7 Bericht door Vital »

even nuanceren; hij is niet gewoon doorgewandelt... ik bedoelde dat hij nog op een gewone manier kon wandelen. Uiteraard hebben ze hulp geboden maar uiteindelijk heb ik met mijn stomme kop gezegd dat ik mijn plan wel zou trekken en zijn ze toen pas doorgegaan. t'was pas een minuut of 10 later dat ik besefte dat ik alleen helemaal nergens naartoe kon en dat ik beter naar het ziekenhuis kon gaan... :roll:
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#8 Bericht door marksje »

mag ik even wijzen op volgend artikel uit het verkeersreglement
(KB 01/12/1975)

42.2.2. Zijn er geen begaanbare trottoirs of bermen, dan mogen de voetgangers de andere gedeelten van de openbare weg volgen.

1° Wanneer de voetgangers het fietspad volgen, moeten zij voorrang verlenen aan de fietsers en bromfietsers.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie