Binnenkort ligfietser

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gast

Binnenkort ligfietser

#1 Bericht door Gast »

Even voorstellen...

Ik ben 35 en voel me omwille van aanhoudende rug/heupklachten genoodzaakt al liggende te gaan fietsen. Die houding lijkt me toch net wat vriendelijker voor mijn arme lijf.

Ik heb een weekje een Challenge fujin ter beschikking gehad en een ligfiets LIGT me wel :D

Nu zelf nog eentje aanschaffen natuurlijk. Dat blijkt nog niet zo simpel te zijn. Het grootste struikelblok in tijden van aanhoudende crisis is natuurlijk de prijs. Ik houd van de nogal gestrekte lighouding van een lage racer. Ik houd ook van de illusie van snelheid die het laag liggen met zich meebrengt.

Aangezien het beestje echter ook voor woonwerk zal gebruikt worden staat veiligheid ook op mijn lijstje...en dan is die lage racer natuurlijk niet ideaal. Het gebrek aan comfort vind ik een minder groot probleem, aangezien de schokken toch minder 'direct' in de rug te voelen zijn. De schokken zijn beter verdeeld door het stoeltje en de lange wielbasis.

Een high racer zou ik geweldig vinden. De cougar staat hoog op mijn verlanglijst, net als een M5 shockproof 559. Maar daar steekt het financiële aspect weer de kop op.

Voor de prijs moet je dan weer bij Raptobike zijn. Ik vind dat persoonlijk een verschrikkelijk 'lekker ding', en blijkbaar rijdt ie ook zo. Morgen gaat het dus richting Nederland voor een testrit. Arnold vertelde me dat het met het comfort en de woonwerk-capaciteiten eigenlijk best wel snor zit. Als deze fiets me weet te overtuigen heb ik morgen al een ligger.

Dan ga ik wel aan het knutselen met lichtjes, vlaggetjes en fluo hesjes om mezelf te laten opvallen :wink:

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#2 Bericht door Luc Willaert »

Welkom bij de bende.

Ik ben ook met ligfietsen gestart wegens gewrichtspijnen op een bukfiets.
Ik ben begonnen bij een hoge ligger (challenge focus) en lig nu - na een passage op een optima baron - al in een mango. Dus ideëen kunnen veel veranderen.

Veiligheid heeft volgens mij meer te maken met je eigen rijstijl en houding in het verkeer, dan met je zichtbaarheid. Ga er altijd vanuit dat een automobilist niet gekeken en je dus ook niet gezien heeft. Aan zijn/haar gezichtsuitdrukking zie je wel of je opgemerkt bent. Als je op die manier denkt, is het al heel wat veiliger rijden.
Als je met een ligfiets rijd en ze hebben niet naar het fietspad gekeken hebben ze altijd een heel gemakkelijk excuus dat je niet zichtbaar bent, zelfs met een grote vlag!

Veel succes met je zoektocht
Een mooi overzicht vind je op

http://www.ligfiets.net/fietsen/

Ik zou de raad geven te beginnen met een tweedehands. Dan kan je gemakkelijker zien of het je goed ligt en bij verkoop is het verlies minder groot.

http://www.ligfiets.net/markt/

Voor de rest veel testen. Veel ligfietsgenot

Luc


PS : eerst weekend van mei kan je heel veel fietsen samenvinden op ons jaarlijkse treffen. http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=4652

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#3 Bericht door marksje »

Allereerst welkom.
Van het gezeur en de discussies bij andere onderwerpen moet ge u niet veel aantrekken, af en toe is dat hier zo, maar wel alleen als het gaat over hpv of over modellen velomobiels, blijkbaar is daar iets mis mee. :wink:

"Gevaarlijk want bent niet gezien" is altijd het eerste wat een niet-ligfietser zegt. Dat niet gezien zijn is slechts in enkele omstandigheden zo en een vlagje zal je in die omstandigheden zelden meer zichtbaar maken. Ik denk hier aan haagjes, muurtjes, geparkeerde auto's, enzomeer. Het is dan aan jezelf je zichtbaarheid in te schatten en hier op in te spelen.
Ik ben het nog maar één keer tegengekomen in 8 jaar ligfietsen dat ik niet gezien was en het was boem, accident. Weet wel dat het toen donker was en er op mijn fiets "maar" 6 lichten staan :?
Ik zou eerder zeggen dat ongeveer iedereen je gezien heeft en de meeste zelfs meer respect voor je opbrengen dan tegenover een modale fietser; het is vreemd voor hen, betrouwen het niet en rijden met een grote boog om je heen of laten je voorgaan

Ikzelf rijd met een Nazca Fuego, iets wat sterk gelijkt op de Fugin, mijns inziens allebei degelijke fietsen voor nog een redelijke prijs. Ik fiets hiermee dagelijks, door weer en wind, naar het werk, 12 km op - 12 af + af en toe een toerke alleen of met de bende.
tot hier of daar.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#4 Bericht door Vital »

Idd, ben het geheel eens met Marksje. Ik rij buiten de vm en de lowracer ook met "conventionele" fietsen en heb hiermee vaker te maken met gevaarlijke situaties dan andersom. Het lijkt erop dat een gewone fietser eerder genegeerd wordt terwijl een ligfietser toch meer aandacht trekt. Let er wel op als je met 2 rijdt dat de mensen soms dusdanig veel aandacht aan de eerste geven dat ze de tweede totaal niet opmerken, heb ik vandaag nog meegemaakt ...
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gast

#5 Bericht door Gast »

Ik begrijp wat jullie bedoelen. Ik merk nu al na een weekje Fujin dat je wel erg veel aandacht trekt. Ik ben het volledig eens met de stelling dat defensief rijden heel belangrijk is. Ik rijd ook al 16 jaar met de motor. Ook dan ga je ervan uit dat automobilisten je gewoonweg niet gezien hebben, of niet verwachten dat je er zo snel al bent.

Maar toch is je zichtbaar maken OOK belangrijk,... als voorzorg.

Stiekem gaat mijn voorkeur wel uit naar een lage racer. Ik ben jong (van geest), houd van sporten... Ik vind die dingen het meest bij me passen.

Maar als morgen blijkt dat ie minder fijn rijdt dan de Fujin blijft de Raptobike waar ie is!

rowingvictor

#6 Bericht door rowingvictor »

Hey "Nopper",

met de Raptobike heb ik geen ervaring, maar ik
kan je wél vertellen dat een Fujin met B(ig) A(pple) banden
een héérlijke fiets is om op te rijden.

Vermoeddellijk ga je met de Rapto wél iets sneller.
Deze is een stuk lichter en heeft geen vering die trap-energie opslokt.

Veel plezier!!

Victor.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#7 Bericht door Wouter D »

als je kiest voor fujin SL1 of SL2 dan heb je ook geen vering en een ultra lichte fiets, hangt natuurlijk een beetje van je lichaamsgewicht af,

vering kan ook positief opwegen tegen je gewrichtsproblemen, testen is de boodschap
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#8 Bericht door lmoens »

Luc Willaert schreef: Veiligheid heeft volgens mij meer te maken met je eigen rijstijl en houding in het verkeer, dan met je zichtbaarheid. Ga er altijd vanuit dat een automobilist niet gekeken en je dus ook niet gezien heeft. Aan zijn/haar gezichtsuitdrukking zie je wel of je opgemerkt bent. Als je op die manier denkt, is het al heel wat veiliger rijden.
Als je met een ligfiets rijd en ze hebben niet naar het fietspad gekeken hebben ze altijd een heel gemakkelijk excuus dat je niet zichtbaar bent, zelfs met een grote vlag!
Dat is nu eens de nagel midden op de kop zie !!!
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gast

#9 Bericht door Gast »

Zo,

Vanmorgen een afspraak met Arnold Ligtvoet voor een kennismaking met de Raptobike.

Na een eerste testrit onmiddellijk 'deeply in love'. Wat is dit een fijne fiets zeg.

Ik vind de Rapto veel stabieler en stijver dan de Fujin. Zowel op hoge als op lage snelheid. Hij geeft me ook de indruk aardig sneller te zijn. Maar daarvoor moeten uiteraard mijn ligfietsspieren nog wat opgetraind worden. Ik merk toch dat je op een ligfiets op een andere manier je spieren gebruikt

Ook het stoeltje geeft veel meer steun dan dat van de Fujin. Het zit me als gegoten. Het lijkt alsof dat belangrijker is dan de vering op de Fujin.

Arnold had nog een demofiets met minder dan 300km achter de kiezen. ,... en die is vandaag de mijne geworden 8)

Een witte met als opties een voorderailleur en een 60/52-blad. Een lage racer tas en een hoofdsteuntje. Ik ben er reuze blij mee.

rowingvictor

#10 Bericht door rowingvictor »

Hey Nopper,

gefeliciteerd met je Rapto...

Mss moet ik het óók maar eens proberen; ik rijd nu M5 Low....
.....óf mss is het beter van niet. :wink:

Nu is het dus sparen voor schijfremmen ed.....

Véél rijplezier.

Victor.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#11 Bericht door Wouter D »

gefeliciteerd met je aankoop, hopelijk mag je er veel plezier aan beleven en er zeer veel kms mee doen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#12 Bericht door quattrovelootje »

Yep, welkom bij deze bende ("de bende van Wouter" ? :wink: ). Ik ken in elk geval al iemand hier die heel nieuwsgierig is naar jouw Rapto. Hij overwoog om er ook een te kopen, maar om één of andere duistere reden is daar nooit iets van gekomen ....

Wat de veiligheid betreft kan ik alleen maar aansluiten bij mijn voorgangers : ga ervan uit dat ze je niet gezien hebben, dat voorkomt een hoop ongelukken. Maar dat zal ik jou als motorrijder vast niet moeten uitleggen :P :wink: !

Tihamér -'t zal toch de motor worden vannmiddag :oops:
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#13 Bericht door Wouter D »

neem maar gewoon de bende van de gentse liggers,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Binnenkort ligfietser

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

nopper schreef:Ik ben 35 en voel me omwille van aanhoudende rug/heupklachten genoodzaakt al liggende te gaan fietsen. Die houding lijkt me toch net wat vriendelijker voor mijn arme lijf.
"Ik zou zelfs meer durven zeggen, Janssen!" :wink: Toen mijn rugarts hoorde dat ik wel eens lange(re) afstanden durfde fietsen, was zijn oordeel onverbiddelijk: "Neen, dat doe je best niet meer". Alleen veranderde dat ogenblikkelijk toen ik opmerkte dat ik wel al liggend fietste. Dan was het geen probleem meer.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#15 Bericht door Pleeboy »

Proficiat met je aankoop!
Is't een witte? Het is idd een mooie fiets. Veel leuke kilometers gewenst
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Plaats reactie