indoor / outdoor wedstrijden

Planning en opvolging van wedstrijden
Bericht
Auteur
Eric Baeten
Belofte
Berichten: 110
Lid geworden op: do 02 okt 2008, 8:44
Postcode: 3200
Fiets: NME
Locatie: Aarschot
Contacteer:

indoor / outdoor wedstrijden

#1 Bericht door Eric Baeten »

De meeste liggers kennen mij als een verwoed wedstrijdrijder , en dit klopt als een bus . Ik merk dat in loop van de laatste jaren het aantal wedstrijdrijders daalt . Omdat een wedstrijd maar een wedstrijd is als er deelnemers zijn , daarom deze oproep : Wat moet er gebeuren opdat er meer mensen naar wedstrijden komen ? Waarom blijven mensen thuis die eerst aankondigen dat ze toch komen , moet er een andere formule komen ? Andere categorieën ? Meer / minder wedstrijden ? Op andere lokaties ? .... Wat dan ook .
Graag nu uw meningen , reacties , ideeën , opmerkingen ....Dan kan er misschien iets gebeuren opdat diegene die twijfelen om eens langs te komen deze echt komen meerijden .

Eric Baeten
RESULTS NO EXCUSES !

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#2 Bericht door rik »

Wel, ik wil mij hier graag bij aansluiten. Het was mij ook al opgevallen dat er momenteel nogal weinig wedstrijdrijders zijn.
Dit terwijl de drempel eigenlijk toch zeker niet hoog is. Voor zover ik het kan beoordelen denk ik dat men wel een onderscheid moet maken tussen in- of outdoorwedstrijden. Ik denk dat bij indoorwedstrijden iets meer ervaring vereist is (ook al om niemand "in de weg te rijden"). Daarom is het misschien leuk om, bij voldoende belangstelling, een beginnersklasse op te richten.
Misschien zou het ook interessant zijn om hier eens uit te leggen hoe de wedstrijden precies verlopen, zodat de mensen die nog nooit een wedstrijd gezien hebben weten hoe alles in elkaar steekt.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#3 Bericht door ET »

rik schreef:Misschien zou het ook interessant zijn om hier eens uit te leggen hoe de wedstrijden precies verlopen, zodat de mensen die nog nooit een wedstrijd gezien hebben weten hoe alles in elkaar steekt.
Idd, ik ga er vanuit dat wedstrijden niks voor mij zijn; maar misschien vergis ik me hierin? Dus een beetje meer info over soorten wedstrijden, deelnamecriteria en snelheden zou wel welkom zijn.

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#4 Bericht door jorvik »

snelheden zou ik er niet bij vermelden. Dat zorgt er maar voor dat mensen thuisblijven met de idee "dat kan ik nooit halen".

wat mij vooral opvalt: voorheen reed iedereen mee, gelijk wel machien onder zijn/haar gat, nu rijdt iedereen met specifieke race-fietsen al dan niet met stroomlijnen overal, waar amper nog mee op de openbare weg kan gekomen worden. Of vergis ik mij?

Mij houdt dat in elk geval af en toe tegen. Nu is het ook zo dat ik niet zo dikwijls meedoe om te kunnen verantwoorden om zelf een race-machien te kopen. Wat mij ook soms tegenhoudt is een uur lang rondekes draaien op een piste... Op indoorwedstrijden zie je me daarom ook meer. Meer afwisseling, spannender, niet enkel zo hard mogelijk, meer techniek, meer interactie met andere deelnemers, ...
jan

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#5 Bericht door rik »

jorvik schreef: wat mij vooral opvalt: voorheen reed iedereen mee, gelijk wel machien onder zijn/haar gat, nu rijdt iedereen met specifieke race-fietsen al dan niet met stroomlijnen overal, waar amper nog mee op de openbare weg kan gekomen worden. Of vergis ik mij?
Vandaar ook mijn voorstel om eventueel een "beginners categorie" op te starten.
DF 269
Ice sprint1 26"

Eric Baeten
Belofte
Berichten: 110
Lid geworden op: do 02 okt 2008, 8:44
Postcode: 3200
Fiets: NME
Locatie: Aarschot
Contacteer:

#6 Bericht door Eric Baeten »

Voila , jullie zijn goed bezig .
Als er vragen of verduidelijkingen gevraagd worden zal ik die proberen te geven . Het is inderdaad zo dat er een wezenlijk verschil is tussen indoor en outdoor wedstrijden .
De indoor wedstrijden worden gereden op kartbanen , meestal op een zondagvoormiddag , dit omdat de kartbanen dan nog vrij zijn . Normaal gezien heb je ruim de tijd om enkele rondjes te rijden om het parcours te leren kennnen , om je wat op te warmen ...
Dan worden er reeksen gereden . Dit zijn wedstrijden die nodig zijn om de snelle rijders van de targere te onderscheiden . zo'n wedstrijdje duurt 10 a 15 minuten .Later worden dan de halve finale ( tragere rijders )en de finale ( snellere rijders ) gereden . Er worden geen apart dames of heren wedstrijden gereden . Er is wel een apart klassement .
De outdoorwedstrijden dan . Deze wedstrijden worden ook in het weekend georganiseerd . Afwisselend op een vrijdag of een zaterdag of een zondag . Soms een avond wedstrijd soms in de namiddag . Deze wedstrijden duren gewoonlijk één uur en er wordt bijna altijd op een wielerpiste gereden . Dit omdat dat redelijk veilig is . Er moeten geen extra kosten gemaakt worden om een stratenparcours verkeersvrij te maken , om een ambulance te voorzien ... De huur van een wielerpiste past ook beter in het budget van HPV en op een wielerpiste komt de snelheid van een ligfiets beter tot uiting . Iedereen start tesamen , dames , heren , ongestroomlijnden ,velomobielen , staartpuntjes ... Voorlopig kan dit nog omdat er niet zo veel deelnemers zijn . Als er meerdere mensen komen moet er misschien wel een opdeling komen , maar dat zijn problemen voor later . Zoals gezegd , er wordt een uur gereden . Wij hebben er in België de gewoonte van gemaakt om 3 rondes tesamen te rijden aan ongeveer 30km /h , daarna breekt de wedstrijd open en mag iedereen zo hard rijden als hij zelf wil of kan . Er zijn mensen die een gemiddelde snelheid halen van 50 km/h en er zijn er ook die 30 km/h rijden . Dat er zo'n groot verschil is in snelheden stoort niet . De piste is groot genoeg , iedereen kan vlot inhalen . Je hoeft niet persé met een racemachien af te komen . Elke fiets mag meedoen , als die aan de wettelijke voorschriften voldoet : oa . kettingbescherming ... Zo'n wedstrijd kan je rijden als wedstrijd ( jezelf meten met anderen ) maar ook voor jezelf ( hoe snel kan ik met mijn fiets één uur rijden ).

Hopelijk is dit een antwoord op de eerste vragen .

Eric
RESULTS NO EXCUSES !

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#7 Bericht door rik »

Misschien nog even aanvullen dat een helm verplicht is (dat denk ik toch - ook voor een velomobiel?). Hoe zit het dan eventueel met een velomobiel?
Die mag naar ik veronderstel wel outdoor meerijden, maar indoor denk ik niet dat dit aangeraden is?
DF 269
Ice sprint1 26"

Eric Baeten
Belofte
Berichten: 110
Lid geworden op: do 02 okt 2008, 8:44
Postcode: 3200
Fiets: NME
Locatie: Aarschot
Contacteer:

#8 Bericht door Eric Baeten »

Rik

Inderdaad zo is dat .
RESULTS NO EXCUSES !

jonathan

#9 Bericht door jonathan »

Tja, op zich denk ik dat je mss de vraag kan omdraaien.

Waarom zou je wel meedoen met wedstrijden?
-als ik niet echt goed ben maar zo een beetje tussenmaat tegen wie kan ik dan rijden? Meer en meer is er alleen maar een topgroep en dan een sliertje aanhangers
-kan ik er wat mee winnen behalve de eer? niet dus
-is er een beetje afwisseling? nee de outdoor wedstrijden zijn enkel en alleen op korte pistjes met als enige uitzondering de wedstrijd in ham. iedereen weet na een paar keer meedoen hoe het gaat gaan, Eric baeten maakt een rond op iedereen en de marini wordt tweede. Elke keer opnieuw....
-is er sfeer? nee, op voorhand is iedereen nerveus en achteraf is iedereen na 20min weg. Voor het groepsgebeuren moet het ook al niet.
-kan ik ergens advies vinden? niet echt nee, na een tijdje leer je dingen, maar dan moet jet wel volhouden. persoonlijk 1 van de dingen die ik het meeste mistte in het begin, nu ken ik wel de meeste en kan je wel wat vragen.
-supporters? nope (wielersletjes, ook al niet :cry: :twisted: )
-is de instapdrempel groot? toch wel, om de topmanager van 2007 te Quoten: meedoen is willen winnen. Voor een goede wedstrijdfiets ben je al snel 2500-3000€ kwijt al je niet zelf kan lassen of dergelijke. de stellig dat je met alles kan meedoen is juist maar beleef je er dan nog plezier aan als je door een 60+er/vrouw wordt gedubbeld?(oooooo hier ga ik slaag voor krijgen, niks als respect meiskes, maar het doet als macho je ego geen goed)
-kan je op andere rekenen? ja als je ze kan bijhouden, indien niet ben je op jezelf aangewezen.
-de reclame die er gemaakt w als is het maar op dit forum voor en na de wedstrijd is beperkt. Er staan achteraf nooit fotos online, iets dat mensen motiveert/aanzet tot.

Waarom doe ik het dan?
Nou buiten het feit dat ik door pech echt verschrikkelijk weinig heb meegedaan:
-de snelheid is echt een pak hoger dan je op de openbare weg mogelijk kan halen
-het eens fatsoenlijk achter iemand kunnen jagen, heel goed voor de adrenaline
-ja en mss een beetje te eerlijk, maar zou toch wel wat beter willen worden, hoop ooit een derde plaats of zo te halen...
-uittesten materiaal, heb duidelijk het verschil gevoel toen ik eens die kombochten ging doen op stelvios, rijdt een stuk beter(dan mij brede sloefen die op de openbare weg zo zalig bollen). Binnenkort ook racekapje

Jonathan-rijdt met zijn wedstrijdfiets ook naar de bakker, werk, vakantie enz enz en dat voor 3200€

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#10 Bericht door skywise »

rik schreef:Misschien nog even aanvullen dat een helm verplicht is (dat denk ik toch - ook voor een velomobiel?). Hoe zit het dan eventueel met een velomobiel?
je moet op zoek naar zo'n antiek model van in de beginjaren (70-80) zonder isimo. Ik heb er zo één (iets te klein) gekregen en één (prefect passend) geleend van Tim Biesemans aan wie ik hem nog altijd moet terugbezorgen :oops: :oops: :oops:
rik schreef:Die mag naar ik veronderstel wel outdoor meerijden, maar indoor denk ik niet dat dit aangeraden is?
Toch niet als je je neus wil sparen...
Skywise (WAW 558 & 011)

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#11 Bericht door rik »

Maar Jonathan toch, iedereen heeft recht op zijn eigen mening maar nu val je me eerlijk gezegd toch wat tegen.
jonathan schreef:Tja, op zich denk ik dat je mss de vraag kan omdraaien.

Waarom zou je wel meedoen met wedstrijden?
-als ik niet echt goed ben maar zo een beetje tussenmaat tegen wie kan ik dan rijden? Meer en meer is er alleen maar een topgroep en dan een sliertje aanhangers
Is winnen dan zo belangrijk? Het is toch logisch dat mensen die al jaren wedstrijden rijden en veel van die wedstrijden winnen niet onmiddelijk kunnen verslagen worden door iemand die pas begint met wedstrijden. Gun je die mensen dat dan niet?
jonathan schreef: -kan ik er wat mee winnen behalve de eer? niet dus
Is de eer dan niet genoeg? Bovendien, als er meer mensen met de wedstrijden meedoen trekt dat automatisch andere dingen aan (misschien zelfs sponsors) en kan je misschien na verloop van tijd wel eens iets winnen. Je zou het bijvoorbeeld ook voor het plezier kunnen doen (zoals degenen die nu meerijden), maar met zo'n negatieve houding kan ik me voorstellen dat je er geen plezier aan hebt.
jonathan schreef:
-is er een beetje afwisseling? nee de outdoor wedstrijden zijn enkel en alleen op korte pistjes met als enige uitzondering de wedstrijd in ham. iedereen weet na een paar keer meedoen hoe het gaat gaan, Eric baeten maakt een rond op iedereen en de marini wordt tweede. Elke keer opnieuw....
Daar heb je misschien wel een punt. Altijd op hetzelfde circuit rijden gaat vervelen. Maar ook hier weer: hoe meer deelnemers, hoe meer mogelijkheden.
jonathan schreef: -is er sfeer? nee, op voorhand is iedereen nerveus en achteraf is iedereen na 20min weg. Voor het groepsgebeuren moet het ook al niet.
Nogmaals: hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
jonathan schreef:-kan ik ergens advies vinden? niet echt nee, na een tijdje leer je dingen, maar dan moet jet wel volhouden. persoonlijk 1 van de dingen die ik het meeste mistte in het begin, nu ken ik wel de meeste en kan je wel wat vragen.
Je spreekt jezelf tegen: eerst zeg je dat je geen advies kan krijgen en op het laatste krijg je het wel. Volgens mij heb je niet erg veel geduld. Je kan toch moeilijk verwachten dat je na één of enkele wedstrijden "alles" weet?
jonathan schreef: -supporters? nope (wielersletjes, ook al niet :cry: :twisted: )
Tja, als er bijna niemand meerijdt zijn er ook weinig supporters, niet? Je moet ergens beginnen, hé. Mede daarom trouwens deze oproep van Eric (als ik het goed begrijp tenminste).
jonathan schreef:-is de instapdrempel groot? toch wel, om de topmanager van 2007 te Quoten: meedoen is willen winnen. Voor een goede wedstrijdfiets ben je al snel 2500-3000€ kwijt al je niet zelf kan lassen of dergelijke. de stellig dat je met alles kan meedoen is juist maar beleef je er dan nog plezier aan als je door een 60+er/vrouw wordt gedubbeld?(oooooo hier ga ik slaag voor krijgen, niks als respect meiskes, maar het doet als macho je ego geen goed)
De instapdrempel is net zo groot als je zelf wil. Je kan het bijvoorbeeld beginnen met de fiets die je hebt, en als je hogerop kan en wil kan je nog altijd een andere fiets aanschaffen.

[quote="jonathan-de reclame die er gemaakt w als is het maar op dit forum voor en na de wedstrijd is beperkt. Er staan achteraf nooit fotos online, iets dat mensen motiveert/aanzet tot.
[/quote]
Daar ben ik het mee eens, aan die foto's wordt trouwens gewerkt :wink:
jonathan schreef: Waarom doe ik het dan?
Nou buiten het feit dat ik door pech echt verschrikkelijk weinig heb meegedaan:
-de snelheid is echt een pak hoger dan je op de openbare weg mogelijk kan halen
-het eens fatsoenlijk achter iemand kunnen jagen, heel goed voor de adrenaline
-ja en mss een beetje te eerlijk, maar zou toch wel wat beter willen worden, hoop ooit een derde plaats of zo te halen...
-uittesten materiaal, heb duidelijk het verschil gevoel toen ik eens die kombochten ging doen op stelvios, rijdt een stuk beter(dan mij brede sloefen die op de openbare weg zo zalig bollen). Binnenkort ook racekapje

Jonathan-rijdt met zijn wedstrijdfiets ook naar de bakker, werk, vakantie enz enz en dat voor 3200€
Allé, dat maakt weer een beetje goed! :lol:
DF 269
Ice sprint1 26"

Eric Baeten
Belofte
Berichten: 110
Lid geworden op: do 02 okt 2008, 8:44
Postcode: 3200
Fiets: NME
Locatie: Aarschot
Contacteer:

#12 Bericht door Eric Baeten »

Jonathan ,
Eindelijk iemand met een gezonde krisische geest met een karrevracht vol opmerkingen . Eindelijk een aantal mankementen die aan de oppervlakte komen die ikzelf niet zag omdat ik er al zo lang middenin zit .
Ik hoop dat HPV deze opmerkingen ook leest en misschien kunnen we er met z'n allen iets aan doen .
Een aantal kanttekeningen wil ik toch maken .
- Hoe meer rijders ,hoe breder de top maar ook hoe breder de middengroep , en daar zitten er altijd wel enkele tussen met wie je je kan meten .
- Hoe meer deelnemers , hoe meer supporters ,hoe meer sfeer . Maar daar moet ieder afzonderlijk voor zorgen .
- Een terechte opmerking is dat er aan de wedstrijden in het algemeen weinig ruchtbaarheid wordt gegeven . Het is inderdaad zo dat wedstrijdverslagen , foto's , uitslagen en dergelijke veel te laat of zelfs niet op de site van HPV verschijnen . Ook de mobilisatie van de media kan beter . Onbekend is namelijk onbemind .
- Waarom zou er dan inderdaad iemand een budget vrijmaken om voor wat leuke prijzen te zorgen die dan onder de deelnemers uitgeloot kunnen worden .Dit opdat niet steeds dezelfde met de inhoud van de prijzenkast gaat lopen .

In elk geval bedankt voor de bemerkingen .
Hopelijk heb je toch ook wel wat plezier tijdens de wedstrijden .
Vroeger waren er meer deelnemers en was er ook meer sfeer .Vraag dit maar aan de oude garde . Er waren indertijd ook een aantal ' wedstrijdteams ' ,wat er mede voor zorgde dat er anders gereden werd , dat er een speciale sfeer hing , dat er tactieken besproken werden ... Dit mag voor mijn part terugkomen . Ik denk maar wat luidop :bv een team van de Gentse liggers , een velomobielenteam , een Antwerps team , een team van een zootje ongeregeld ...
In elk geval , zorg er voor dat het voor jezelf tenminste aangenaam is .Want dat is toch de basis van alles .( denk ik )

Eric
RESULTS NO EXCUSES !

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#13 Bericht door Jan.E »

Ook al begrijp ik heus wel wat Jonathan wil zeggen, toch vind ik de opmerkingen een beetje jammer. Persoonlijk doe ik toch mijn pet af voor de mensen van HPV. Elke jaar opnieuw nemen ze de moeite om wedstrijden te organiseren; vaak zoveel mogelijk rekening houdend met ieders mogelijkheden en beperkingen (werk, studeren, ...). Toch ook elke keer weer tegen een lage startprijs. Een variatie in de keuze van de pistes, opboxen tegen de grillen van de bond. Fijn als je enkel maar moet starten en rijden, maar je voor de rest niets moet aantrekken van de hele admistratieve molen.
Ik hoor dus bij die vrouwen, die er tot nu toe niet in slagen van ook maar iemand van het mannelijk geslacht te dubbelen. Toch beleef ik enorm plezier aan het rijden. 1 uur het beste van jezelf geven; niet alleen rijden voor jezelf maar vaak ook tegen jezelf. Elke keer opnieuw hopend dat je conditie en je benen toch weer beter zijn dan de vorige keer en wachtend op het moment dat je toch eens (ook al is het er maar 1) een man kan passeren (dubbelen moet zelfs niet). Een enorm plezier om erbij te zijn en erbij te horen. Ik ben fier op mezelf dat ik dit seizoen bijna alle wedstrijden heb meegereden; ook al ben ik dan bij de laatste.
Misschien moeten we allemaal wel een beetje meer ons steentje bijdrage om de populariteit van de wedstrijden te verhogen.
Inge (van Jan)

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#14 Bericht door Jan.E »

Zelf wil ik ook iets zeggen ivm de wedstrijden. Het rijden van wedstrijden is voor mij een motivatie om zorg te dragen voor mijn gezondheid. Ik fiets veel in het algemeen om toch een goede conditie te hebben voor de wedstrijden. Ik let op mijn eten, ik drink weinig alcohol. Ik ben tien kilo afgevallen sinds ik wedstrijden rij ook al zie je dat niet zo dadelijk. Ik persoonlijk vind de sfeer op wedstrijden wel heel gemoedelijk. Een beetje zenuwen hoort er wel bij vind ik, maar er wordt toch wat afgelachen ook. Voor mij hoort bij het ligfietsen ook wedstrijd rijden. Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen hier plezier aan kunnen beleven als ze het gewoon de kans moesten geven. Speciaal materiaal heb je niet nodig, gewoon een ligfiets, een helm en wat moed om het beste van jezelf te geven. Je zult versteld staan van de voldoening achteraf....

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#15 Bericht door skywise »

Ik heb in België maar één keer meegereden en dan nog op het Belgisch kampioenschap, maar heb daar wel een positieve ervaring aan overgehouden.

Het niet verschijnen van resultaten, verslagen en foto's op de HPV-site (ondanks mondelinge beloftes) vind ik wel slechte reclame en ik vind het dan ook dubbel zonde dat de beheerders zo weinig uit handen willen geven terwijl spruitje al meermaals een aantal mensen waaronder mijzelf als geïnteresseerden hebben doorgegeven.

Over advies heb ik echter niet te klagen gehad. Ik ben een newbie wat betreft wedstrijden op alle vlak, maar niemand die mij daarom scheef bekeek, mijn vragen negeerde of mijn opmerkingen ongepast vond. En ik heb zelfs 2 aanbiedingen gehad om een wedstrijdfiets te lenen! (Ik denk niet dat je dat nog aantreft in het gewone wielrennerscircuit, maar ik kan me vergissen natuurlijk).

De sfeer achteraf is inderdaad een beetje lauw, maar dat ligt niet aan de organisatoren, maar wel aan alle deelnemers zelf. Als je sfeer wil, dan moet je die ook maken, hé. En Jonathan, als jij komt wil ik zeker wat napraten al is het maar in het cafetaria en ik ben zeker dat er dan nog wel wat anderen gaan blijven hangen...
Skywise (WAW 558 & 011)

Plaats reactie