3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#91 Bericht door Ronnius »

svdaele schreef: Tot slot lijkt een VM mij niet zo handig om te stockeren. (vouwbare) trike kan ik op het werk mee binnen nemen zodat ie zeker niet gestolen wordt. Ook als ik ermee naar zee zou rijden kan ik hem nadien in de auto laten overnachten (waar mijn vrouw dan mee is) zodat hij niet op straat moet slapen. Met een VM is dat wat moeilijker...
Als de trike handig op te vouwen moet zijn dan moet je de gekko van HP Velotechnik eens proberen.
Er staan er bij ligfiets.be, kruispunt Tweebruggenstraat - Lange Violettestraat, (buurt zuid - Sint-Annaplein).
Daar waar bij de ICE de zitting eraf moet gehaald worden, plooit de gaaszitting van de gekko. Het achterwiel de ene kant, de zitting de andere kant. Waardoor die snel gevouwen en opengeklapt is.
En zo "gek slecht" zou de gekko niet liggen. Er zijn er hier op het forum die ervaring hebben met gekko's. En die is goedkoper dan de Sprint.

Wat het door Gent karren betreft, ik begin eindelijk mijn stoute schoenen te vinden en door Gent te karren (mede dankzij trapkracht).
Wel via bepaalde trajecten, en dat nog enkel per Brompton of trike. Moet ik in de file staan met de trike? Met de Grasshopper moet ik dat ook, want ik durf/kan niet zomaar tussen de auto's door laveren met een 2 wielige ligger en bij deze moet ik steeds opletten met start en stoppen en evenwicht bewaren. De trike heeft dat probleem niet. En het is gewoon een kwestie van soms een heel kleine beetje geduld uit te oefenen. Voor mij zijn het geen files waar ik minuuuuuten verlies. Het is soms maar een "between" 2 fietspaden/autoluwe straten in, terwijl de auto's de hele tijd staan te fil(er)en. En dat stukje "sociaal zijn" kan er bij mij wel af.

Ik woon buurt Dampoort, maar dat knooppunt is een taboe voor mij. Tussen dat geharrewar en gekrioel ga ik me niet moeien.
Vanuit de Gentbruggestraat ga ik via de Aannemerstraat - Forelstraat - Ferdinand Lousbergkaai - Twee bruggenstraat of via Dulle Grietlaan (fietspad) - Fietsersbrug aan Keizerspark - Visserij - Tweebruggenstraat. Zo ben ik snel en toch vrij veilig aan de zuid en kan ik alle kanten uit.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#92 Bericht door NL-ligger »

Dat jullie Gentenaren nog niet de Steintrike Mad Max of Mungo Sport hebben ontdekt dan....dat waren mijn trikes van keuze was ik niet overgegaan naar velomobielen. Eigenlijk was het gespaarde bedrag waarmee ik de Strada kocht bedoeld voor een trike met double wishbone ophanging.

Demo van veerwerking die in Gent niet anders zal zijn ( hele filmpje kijken ) Deze trikes in combinatie met ( hoge ) ballonbanden, met betere vering komt geen enkele fiets :

http://www.youtube.com/watch?v=kVzksjaD ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Minder veerweg voor verwerking van extreme wegdekken maar wel comfortabel :

http://www.youtube.com/watch?v=AG_XYDkp ... ure=fvwrel" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit kan geen enkele velomobiel nadoen...is ook direct wat een trike voor een voordeel biedt boven een velomobiel : superieure stabiliteit. Glijdt eerder weg over voor of achterwiel dan kantelen :

http://www.youtube.com/watch?v=n_fxiem7TtA" onclick="window.open(this.href);return false;
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#93 Bericht door CapoJan »

Mijn Gforce had vooraan dezelfde spoorbreedte als de tramsporen. Vervelend. Dat loste ik op door dikke banden op te leggen: hoogfrequente trillingen werden hierdoor opgevangen en ze pasten niet in de sporen, waardoor ik er minder problemen mee had. Je moet bijvoorbeeld eens proberen om door de Veldstraat te rijden met een trike ('s avonds dan, als er geen volk is): valt niet mee.

In de voetgangerszone hangt het een beetje van het moment en de plaats af. In de Cataloniëstraat bijvoorbeeld durf ik ook wel doorvlammen (enfin, sneller dan stapvoets rijden), omdat daar ook verkeer doorgaat. De Mageleinstraat, bijvoorbeeld, daar begin ik niet aan met de VM. Kwestie van niet te provoceren. Maar het mag, dus indien je daar moet zijn, dan kan het wel.

Bij de Gekko vraag ik me één zaak af: 20" achteraan en geen vering. Wat doet dat voor het comfort op onze "super"-wegen ?

En nog een leuk alternatief: de Hase Klimax (ook bij Ligfiets). Een deltatrike met stroomlijn. Draait op een zakdoek en je zit behoorlijk beschermd. Nadeel ? Zoals gewoonlijk: de prijs.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#94 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef: Bij de Gekko vraag ik me één zaak af: 20" achteraan en geen vering. Wat doet dat voor het comfort op onze "super"-wegen ?
Volgens NL-ligger hebben we nog grindwegen :wink:

20 inch achteraan, ik weet ook niet wat dat heeft, maar die is wel vouwbaar wat voor svdaele een optie is.
En die kan je ook gaan proberen bij ligfiets, dat zegt nog niet dat die ook goed bevonden wordt.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#95 Bericht door dmd »

Net een boeiende babbel gehad met Stijn, ik denk dat we er een ligger bij hebben in Gent :lol: Veel succes bij de verdere zoektocht naar je fiets Stijn :!:
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#96 Bericht door NL-ligger »

Ronnius schreef:

Volgens NL-ligger hebben we nog grindwegen :wink:
Of je wilt over kinderkopjes, kasseien, cobble of hoe je het wilt noemen rijden, of je wilt het niet...... :twisted:

Met double wisbone ophanging geveerde trikes heb je iets in handen waarmee je off road terrein aan kan, maar ook slechte wegen. Grote ballonbanden met veel luchtinhoud en wat minder druk en zo'n trike kan nog meer aan.

En in principe met grotere 22/24 inch wielen zou het nog beter gaan. Dan kun je feitelijk lachend over trottoirbanden heen rijden.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#97 Bericht door trikelover »

Qua comfort valt het nog wel mee bij de gekko. Er zitter dan ook 3 big apple banden op ik ga nu niet zeggen dat je 10 tallen km aan een stuk over kasseien moet rijden maar ik zou er zeker niet voor rond rijden.

Als je wil kan je hem wel eens komen testen hier maar dan moet je wel eenrichting Diksmuide komen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#98 Bericht door Almereweder »

Ronnius schreef:Volgens NL-ligger hebben we nog grindwegen :wink:
Niet dan :?: :shock:
:wink:

Ik ben sinds kort verliefd op de HP Velotechnik Scorpion FS 26 :D
http://www.youtube.com/watch_popup?v=S_ ... &vq=hd1080" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
HP Velotechnik Scorpion FS 26
HP Velotechnik Scorpion FS 26

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#99 Bericht door svdaele »

dmd schreef:Net een boeiende babbel gehad met Stijn, ik denk dat we er een ligger bij hebben in Gent :lol: Veel succes bij de verdere zoektocht naar je fiets Stijn :!:
Het ziet er stilaan inderdaad naar uit dat er mentaal nog moeilijk een weg terug is...

Een leuke babbel, met voor mij als enig "minpunt" dat ik had gedacht dat zo een quest moeilijker in gang te trappen was :-) Hierdoor krijg ik een VM nog niet helemaal uit mijn hoofd, al is dit financieel niet haalbaar. Ik zag weliswaar een 2de hands Mango voor nagenoeg dezelfde prijs als de nieuwe Sprint (in de configuratie die ik hem zou willen), maar uit wat ik op het forum hier lees, vrees ik dat ik daar dan wel nog wat werk zal aan hebben.
Bovendien is een VM als eerste ligger misschien wat overdreven. Ik heb geen zin om iemand te worden die direct het duurste wil om het dan na een paar maanden voor bekeken te houden.
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#100 Bericht door Ronnius »

Almereweder schreef:
Ronnius schreef:Volgens NL-ligger hebben we nog grindwegen :wink:
Niet dan :?: :shock:
:wink:
Ja dus (kzal je maar gelijk geven) #-o
Almereweder schreef: Ik ben sinds kort verliefd op de HP Velotechnik Scorpion FS 26 :D
Wanneer ist trouwfeest :mrgreen:
svdaele schreef: Bovendien is een VM als eerste ligger misschien wat overdreven. Ik heb geen zin om iemand te worden die direct het duurste wil om het dan na een paar maanden voor bekeken te houden.
Ge kunt nog steeds, als je eruit bent, opzoek gaan naar een secondhand en daar een tijd mee doen en dan zien wat je brains en de spaarboek zeggen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#101 Bericht door NL-ligger »

svdaele schreef:
dmd schreef:Net een boeiende babbel gehad met Stijn, ik denk dat we er een ligger bij hebben in Gent :lol: Veel succes bij de verdere zoektocht naar je fiets Stijn :!:
Het ziet er stilaan inderdaad naar uit dat er mentaal nog moeilijk een weg terug is...

Een leuke babbel, met voor mij als enig "minpunt" dat ik had gedacht dat zo een quest moeilijker in gang te trappen was :-) Hierdoor krijg ik een VM nog niet helemaal uit mijn hoofd, al is dit financieel niet haalbaar. Ik zag weliswaar een 2de hands Mango voor nagenoeg dezelfde prijs als de nieuwe Sprint (in de configuratie die ik hem zou willen), maar uit wat ik op het forum hier lees, vrees ik dat ik daar dan wel nog wat werk zal aan hebben.
Bovendien is een VM als eerste ligger misschien wat overdreven. Ik heb geen zin om iemand te worden die direct het duurste wil om het dan na een paar maanden voor bekeken te houden.
Direct VM is niet overdreven. Ik heb kort ligfiets en trike gereden om in de VM terecht te komen, had ze net zo goed kunnen overslaan omdat een VM is wat ik wilde.

Vooral de Mango ligt dichtbij een trike vanwege het lage gewicht en is compact. En heeft toch alle voordelen van/is een moderne volledig geveerde en snelle VM. En al een tijdje in omloop - en tegenwoordig overtroffen in zijn klasse door de Quest XS - dus er zijn af en toe interressante gebruikte Mango's te koop. In snelheid te vergelijken met een Strada die er direct vanaf geleid is, maar lekkerder handelbaar in de stad ( minder groot en zwaar )

Voor jou is het dan zaak oplettend gebruikte ligfiets/velomobiel advertenties in de gaten te houden of er iets langskomt aan een redelijke gebruikt prijs. Voor evt defecten moet je niet te bang zijn : alles aan zo'n VM kan worden gerepareerd/vervangen tegen niet te hoge prijzen - het zijn merendeels gangbare fiets/racefietsonderdelen - behalve grote beschadigingen van de kunststof stroomlijn. Dus als je zeer goedkoop een VM vind met wat technische onvolkomendheden of slijtage en de reparatie/vervangende onderdelen daarbij in calculeerd kun je zeer goedkoop aan een VM raken.

Kijk hier eens rond zou ik zeggen, de advertentie site van de Nederlandse human powered vehicle vereniging. Soms kun je best onderhandelen over de vraagprijs.

http://www.ligfiets.net/advertisement/1 ... go-54.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ligfiets.net/advertisement/1 ... ngo-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Er staan op http://www.ligfiets.net/advertisement" onclick="window.open(this.href);return false; ook heel veel trikes en ligfietsen te koop. Heel soms komt er ook een Quest voorbij aan ongeveer 3000 euro, maar dat is dan wel een heel oude versie en/of met behoorlijke gebruiks slijtage dus kosten om hem weer op te lappen.

Mango's zijn prijstechnisch en qua technische staat aan dat soort prijzen vaak toch interessanter.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#102 Bericht door svdaele »

Ik vroeg me nog iets af ivm de trikes.

Aangezien trikes (met uitzondering van de VM's natuurlijk) doorgaans trager zijn dan een 2-wielligfiets, wordt al snel gezegd dat dit komt door de extra rolweerstand. Nu zeiden ze mij bij Fietser dat dit wat te kort door de bocht is. Ik heb daarom even de formule opgezocht van rolweerstand:
Fr = ur * m * g

Fr= Rolweerstand (N)
ur= wrijvingscoëfficiënt
m= voertuigmassa (kg)

Zoals ze zeiden bij fietser, zit de massa daar ook in. Maw: een fiets van 12kg met 2 wielen, krijg 6kg per wiel, een fiets met 12kg op 3 wielen, krijgt maar 4kg per wiel. Kan een verlichte geest mij uitleggen:
a) hoe het komt dat trikes toch een grotere rolweerstand hebben (misschien ben ik de mist ingegaan)?
b) wat dan wel de reden is dat trikes doorgaans trager zijn dan bikes?
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#103 Bericht door CapoJan »

Is het zo dat trikes doorgaans trager zijn ? Eigenlijk zou je daarvoor een meting moeten doen van het vermogen dat nodig is om een bepaalde snelheid te bereiken en dan zou de enige variabele het aantal wielen mogen zijn. Zelfde componenten, zelfde opbouw, ...

Bij echt hoge snelheden, zoals bij recordpogingen, is het - voor zover ik weet - een kwestie van luchtweerstand. Met twee wielen is het frontale oppervlak kleiner, maar dat speelt m.i. niet bij normaal gebruik op de weg.

Het voornaamste nadeel van drie wielen is, wat mij betreft, het feit dat je drie sporen hebt. Waar je bij twee wielen rond putten en bulten kunt rijden, zal je die met drie wielen bijna zeker mee hebben. Ligt het wegdek schuin, zoals bij vele fietspaden, dan hang je ook schuin. Maar die argumenten hebben niets te maken met de snelheid.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#104 Bericht door NL-ligger »

Ik denk dat het ligt aan frontaal oppervlak.....een trike is natuurlijk breder dan een ligfiets en veroorzaakt in de breedte remmende luchtwervelingen.

Het frontaal oppervlak van een ligfiets is erg smal en kleiner dan een trike wat hem sneller en efficienter maakt.

Een VM heeft natuurlijk nog een groter frontaal oppervlak dan een Trike, maar veroozaakt amper remmende luchtwervelingen met de stroomlijnvorm. Daardoor is het de snelste fiets.

Trikes zijn voornamelijk doorgaans iets sneller dan sportieve toerfietsen omdat de wind dicht bij de grond de helft minder kracht heeft dan op anderhalve meter hoger. Bij windstil weer is er denk ik weinig verschil tussen goed onderhouden lichte sportieve toerfietsen en Trikes.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#105 Bericht door svdaele »

"toerfiets" als in "buktoerfiets" of "ligtoerfiets"?
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Plaats reactie