3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#1 Bericht door Kimmeke »

Hoj,

Om van de klassieke fietsen over te stappen naar een ligfiets lijkt mij de 2-wiel ligfiets in eerste oogpunt de meeste logische (waarom? gewoon het gevoel). Dus ik vermoed dat de mensen die voor een 3-wiel ligfiets kiezen hier hun redenen voor hebben.

Dus ik had graag vernomen waarom iemand een bewuste keuze gemaakt heeft tussen een 2-wiel of 3-wiel ligfiets.

De reden waarom ik naar een ligfiets wil is omdat ik wel graag fiets maar zelfs na nog maar 15 km last heb van polsen, rug en achterwerk. Op de ene fiets al wat meer als de andere.

Louter rondfietsen doe ik zelden, meestal naar werk of winkel of vrienden. Meestal heb ik dus ook nood aan plaats om toch enige bagage in op te slaan want met een rugzak fietsen doe ik niet graag. Als ik ergens naartoe rijd probeer ik ook steeds een andere route te nemen. Telkens dezelfde route vind ik maar niets en als het dan enkele km meer wordt stoort me dat ook niet. Dus een bospaadje of verbindingspadje tussen 2 woonwijken zit er nogal wel eens tussen.

De ligfiets die ik zoek is voor zitcomfort en gebruiksgemak. Eentje waar je op zoveel mogelijk plaatsen mee kunt komen, fietspas, centrum, bospaadje. Snelheid speelt ook wel beetje mee want naar het werk is toch ook 30 km enkel en zou dit graag een 2-tal keer per week willen doen.

Onlang heb ik reeds 2 ligfietsen geprobeerd voor een 40 tal km. Telkens een 2-wieler. De eerste maal diegene met het bovenstuur en toen had ik wel wat last van mijn schouders maar kan ook te maken hebben omdat ik nog wat bekrampt erop zat door onwennigheid. De 2de maal die met het onderstuur en daar waren mijn schouders veel meer ontspannen maar toen had ik last van mijn rug (vorm van het stoeltje vond ik niet ideaal)

Wat ik me reeds afvraag:
- is een 3 wieler niet stabieler om in het centrum mee rond de rijden waar je regelmatig met lage snelheid moet rijden tot zelf regelmatig stoppen.
- Aangezien men je in het centrum je met een klassieke fiets dikwijls al niet opmerken of ruimte voor je laten is dit bij een ligfiets niet nog meer het geval?
- Over het algemeen lijken me de 3-wieler nog lager als de 2-wieler. Zijn er die rondrijden met een fluo vlagje dat boven uisteekt of helpt dat toch niet?
- Is een 3-wieler te vergelijken met een klassieke fiets naar snelheid toe?
- Kan je met een 3-wieler meestal tussen de paaltjes die men geplaatst heeft om ervoor te zorgen dat er geen auto's doorkunnen?
- Hebben de organisatoren er een probleem mee dat je deel neemt aan een recreatieve triatlon met een ligfiets.

Alle reactie zijn welkom.

Groetjes,
Kim

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#2 Bericht door BartC »

Kimmeke schreef:De reden waarom ik naar een ligfiets wil is omdat ik wel graag fiets maar zelfs na nog maar 15 km last heb van polsen, rug en achterwerk. Op de ene fiets al wat meer als de andere.
Dat klinkt me zeer bekend, en was bij mij dan ook de reden om een ligfiets aan te schaffen voor mijn woon-werk traject. Ik heb gekozen voor een tweewieler, omdat ik die betaalbaar kon kopen. Meer dan 2000 euro voor een goede tweedehands trike zag ik echt niet zitten.
Kimmeke schreef:Louter rondfietsen doe ik zelden, meestal naar werk of winkel of vrienden. Meestal heb ik dus ook nood aan plaats om toch enige bagage in op te slaan want met een rugzak fietsen doe ik niet graag. Als ik ergens naartoe rijd probeer ik ook steeds een andere route te nemen. Telkens dezelfde route vind ik maar niets en als het dan enkele km meer wordt stoort me dat ook niet. Dus een bospaadje of verbindingspadje tussen 2 woonwijken zit er nogal wel eens tussen.
Bagage is normaal geen probleem. Bij ligfietsen kan je meestal banaantassen (2 tassen langs het zitje) en een toptas gebruiken. Bij modellen met tasafstandhouders kan je ook nog zijtassen gebruiken op de bagagedrager.
Kimmeke schreef:De ligfiets die ik zoek is voor zitcomfort en gebruiksgemak. Eentje waar je op zoveel mogelijk plaatsen mee kunt komen, fietspas, centrum, bospaadje. Snelheid speelt ook wel beetje mee want naar het werk is toch ook 30 km enkel en zou dit graag een 2-tal keer per week willen doen.
Ik heb zelf een Optima Stinger, en ben daar zeer tevreden over. Fietspad, centrum, bospaadje allemaal geen probleem, al moet het op dat bospaadje niet te glad zijn, want daar is een ligfiets gevoeliger voor dan een gewone fiets, omdat je praktisch alleen door te sturen je evenwicht kan houden (waar je dat met een gewone fiets ook kan door je evenwicht te verleggen).
Kimmeke schreef:Onlang heb ik reeds 2 ligfietsen geprobeerd voor een 40 tal km. Telkens een 2-wieler. De eerste maal diegene met het bovenstuur en toen had ik wel wat last van mijn schouders maar kan ook te maken hebben omdat ik nog wat bekrampt erop zat door onwennigheid. De 2de maal die met het onderstuur en daar waren mijn schouders veel meer ontspannen maar toen had ik last van mijn rug (vorm van het stoeltje vond ik niet ideaal)
Die last van je schouders zou inderdaad van het verkrampt zitten kunnen zijn, maar om daar zeker van te zijn kan je best nog eens een paar ritjes maken. Ikzelf heb daar geen last van (bovenstuur), maar dat wil natuurlijk niets zeggen over jouw situatie.
Kimmeke schreef:- is een 3 wieler niet stabieler om in het centrum mee rond de rijden waar je regelmatig met lage snelheid moet rijden tot zelf regelmatig stoppen.
Een driewieler is inderdaad van nature uit stabieler. Ook aan een traag tempo bergop rijden is dus aangenamer met een driewieler. Bij mijn ritjes met een relatief sportieve trike viel me ook op hoe stabiel die wel niet was in de bochten. Op (droog) asfalt begon ik eerder te slippen dan te kantelen :-)
Kimmeke schreef:- Aangezien men je in het centrum je met een klassieke fiets dikwijls al niet opmerken of ruimte voor je laten is dit bij een ligfiets niet nog meer het geval?
Dat hangt vooral van de omstandigheden af. Als je achter een rij geparkeerde autos uit komt zal men je waarschijnlijk niet gezien hebben, maar zolang er niets tussen jou en de rijdende autos in zit zullen ze je wel zien als ze opletten (net hetzelfde als met een gewone fiets dus).
Kimmeke schreef:- Over het algemeen lijken me de 3-wieler nog lager als de 2-wieler. Zijn er die rondrijden met een fluo vlagje dat boven uisteekt of helpt dat toch niet?
De meeste driewielers zijn inderdaad lager dan de meeste tweewielers (een typisch model met 2 voorwielen is vrij vergelijkbaar met mijn Stinger qua zithoogte, dus ergens rond de 30cm). Kries zal je ook wel wat weten te vertellen over hogere trikes (voor- en nadelen).
Kimmeke schreef:]- Is een 3-wieler te vergelijken met een klassieke fiets naar snelheid toe?
Een ligfiets zal sowieso aerodynamischer zijn dan een gewone fiets. Met een koersfiets kom je al in de buurt, maar ja, da's dan weer minder comfortabel he. Een tweewieler kan aerodynamischer zijn dan een driewieler, maar dat hangt wat van het model af.
Kimmeke schreef:- Kan je met een 3-wieler meestal tussen de paaltjes die men geplaatst heeft om ervoor te zorgen dat er geen auto's doorkunnen?
Dat is over het algemeen geen probleem, behalve wanneer de paaltjes wel heel kort bij elkaar staan (in dat geval zal je het ook niet fijn vinden op een tweewieler met onderstuur). Met mijn alleweder (driewielig vehikel) ben ik tot nu toe overal doorgekunnen. Bij sommige constructies waar je moet draaien om erdoor te komen (zo twee hekken achter elkaar waarbij er eentje aan elke kant van de weg staat) moet ik dan wel nogal vertragen. Bij een gewone trike zal dit normaal minder het geval zijn.
Kimmeke schreef:- Hebben de organisatoren er een probleem mee dat je deel neemt aan een recreatieve triatlon met een ligfiets.
Ik zou het echt niet weten, maar als het recreatief is zie ik niet in waarom men daar een probleem van zou maken.
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#3 Bericht door rik »

Denk dat Bart al een behoorlijk volledig antwoord heeft gegeven, en daarom wil ik er alleen nog dit aan toevoegen: welkom op het forum!
Misschien zou het wel interessant zijn om eens bij een toertocht mee te doen (kan ook met een bukker), dan kan je eens babbelen met wat mensen en wat ervaringen opdoen en eventueel hier of daar al eens een stukje testrijden :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#4 Bericht door Jef »

Hoi Kimmeke,

Welkom op het forum. Bart heeft idd een redelijk volledig antwoord gegeven.
Testen is vooral de boodschap alvorens tot een aankoop over te gaan.

De enige triathlon waar je met een ligfiets zou kunnen starten is de fun-triathlon in Brasschaat, voor zover ik weet. Je moet telkens eens lezen bij de info van de wedstrijden. Als er niet staat dat alle soorten fietsen toegelaten zijn kan je het vergeten.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#5 Bericht door crash-quest-dummy »

ander voordeel met een 3-wieler is dat je niet op de grond kwakt als je eens niet op tijd uit je klikpedalen geraakt.

nog 1 : dat men je met reden een 3-wieler-toerist kan noemen.

welkom
Stop Fueling Around

Gast

#6 Bericht door Gast »

dag kimmeke
ben ook nieuw op het forum en al heel wat uurtjes gelezen en rond gezocht naar een fiets je en heb hem nu 2 weken in mijn bezit
het is de bedoeling om er mee naar het werk en toertochtjes te gaan maken naar het werk is 17km enkel maar wil het daglijks te gaan doen
en daarom heb ik voor een fiets met snelheid en een beetje confort gekozen een tweewieler met achter een groot wielmaat
ik moet het ook nog beter leren mee fietsen maar het is wel leuk
om nog mensen in de buurt te hebben met de zelfde passie
als ik je een goede raad mag geven moet je even rond kijken bij onze noorderburen daar kan je nog wat koopje doen :lol:
ik heb er een toptas op staan en moet zeggen er kan heel wat in te recht
nog veel plezier met het forum 8)

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#7 Bericht door WFvN »

Kimmeke schreef:Hoj,
Wat ik me reeds afvraag:
- is een 3 wieler niet stabieler om in het centrum mee rond de rijden waar je regelmatig met lage snelheid moet rijden tot zelf regelmatig stoppen.
Niet persé. Met m'n tweewieler kan ik ook tot een bijna stop komen en toch overeind blijven; genoeg om te 'wachten' terwijl iemand een zebrapad oversteekt bijvoorbeeld.
Voordeel van de driewieler is dat je inderdaad langer volledig stil kan staan zonder om te vallen. Nadeel is dat je met scherpere bochten soms toch in het nadeel bent als je een beetje vaart hebt. Met een tweewieler kan je in de bocht hangen en je fiets dus schuin gooien. Dat kan met een driewieler niet. Daarbij is een driewieler breder waarmee je soms ook in de problemen kan komen met de breedte (tussen paaltjes door ofzo)
- Aangezien men je in het centrum je met een klassieke fiets dikwijls al niet opmerken of ruimte voor je laten is dit bij een ligfiets niet nog meer het geval?
Ik ben inmiddels meer de mening toegedaan dat mensen die niet kijken, die zien je ook niet. Of je nou op een normale fiets rijdt, in een auto, op een ligfiets of voor mijn part op een olifant.
Ik krijg wel eens de opmerking naar m'n hoofd geslingerd dat ze me niet zagen omdat ik zo laag ben. Tja.... als ik ze al tijden in het vizier had en ze geen moment in mijn richting heb zien kijken, dan weet ik genoeg. Belangrijker is om zèlf te kijken en zèlf goed te anticiperen. Ga er gewoon vanuit dat ze je niet gezien hebben. Dat is een wijze raad voor een ligfietser, een normale fietser, een motorrijder, een automobilist, etc. Dat scheelt bakken met ongelukken/aanrijdingen.
- Over het algemeen lijken me de 3-wieler nog lager als de 2-wieler. Zijn er die rondrijden met een fluo vlagje dat boven uisteekt of helpt dat toch niet?
Soms wel, soms niet.
Men is geneigd om zo'n vlaggetje te beschouwen als uitsteeksel van een kinderfietsje met bijbehorende snelheid en plek op de weg (lage snelheid en op de stoep; onterecht dus)
Verder wil zo'n vlaggetje bij een beetje snelheid heerlijk als een zweep om zich heen zwiepen door de rijwind. Niet echt veilig voor omstanders.
Verder is het ook geen garantie dat ze je zien. Een collega van m'n vrouw mopperde 's ochtends eens op haar dat ze m'n vrouw op de rotonde bijna had aangereden omdat ze haar niet gezien had. M'n vrouw moest maar eens een vlaggetje monteren aldus haar collega. M'n vrouw hoefde alleen maar uit het raam te wijzen naar haar fiets waar op 2 meter hoogte een mooi fel oranje kindervlaggetje te zien was.
Voor zulke mensen helpt een vlaggetje dus geen bal.
- Is een 3-wieler te vergelijken met een klassieke fiets naar snelheid toe?
Wat mij betreft niet. Ook een driewieler kan een flink stuk sneller zijn.
- Kan je met een 3-wieler meestal tussen de paaltjes die men geplaatst heeft om ervoor te zorgen dat er geen auto's doorkunnen?
Ligt eraan.
Heb je een Optima Rider, dan zit je met 80 cm breedte. Dat is op sommige plekken in mijn woonplaats teveel. Ook met mijn Versatile van 78 cm breed moet ik in ieder geval op één plek uitkijken. Daar staan 2 paaltjes waar ik niet tussendoor kan; ik moet dan links of rechts van de paaltjes gaan. Er zijn echter ook smallere modellen driewielers zoals de Ice Q
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#8 Bericht door ET »

Kimmeke,

ik ben ook nogal groen achter de ligfietsoren, maar dees zijn mijn eerste ervaringen(wel met een 3-wiel Alleweder):
-ik had ook last van polsen en tintelende vingers, nu niet meer
-snelheid ligt minstens even hoog als voordien, of zelfs al een beetje hoger
-3 wielen hebben het voordeel da'k niet uit de pedalen moet klikken aan rode lichten en dus ook sneller weg als het op groen springt
-als gele banaan ben ik beter zichtbaar omdat dat grote gele ding toch aandacht trekt. Maar zolang hij grijs was was dat veeeel minder het geval
-het oranje vlagske, geen idee eigenlijk
-spiegelkes zijn toch zooooooooooo gemakkelijk. Die paar keer da'k nu op een gewone fiets rij, betrap ik er mezelf op dat ik in m'n spiegel wil kijken voor achterliggend verkeer.
-nu ga ik weer fietsen om te fietsen, gewoon km's voor het plezier van te rijden. Zonet nog een omweg van 8 km gemaakt (op een traject van 3 km) om effe langs de vaartdijk te gaan testen of mijn lichten nu beter afgesteld staan. Ipv na enkele honderden meters te stoppen, uit te stappen en om te keren ben ik doorgereden naar de eerstvolgende brug en terug, gewoon voor't plezier van te fietsen.

Waarom heb ik gekozen voor een Alleweder: om in alle weersomstandigheden te kunnen fietsen en om bagage droog te kunnen meepakken.
Nadelen van de Alleweder: als het zonneke schijnt kan het warm worden binnenin, parkeerplekje vinden in de stad, grote draaicirkel. Tot nu toe slechts 1 keer niet kunnen passeren omwille van de breedte.

Alvast veel fietsplezier,

ET

Gebruikersavatar
wieseltje
Junior
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 21 aug 2005, 18:09
Fiets: Kettwiesel
Contacteer:

#9 Bericht door wieseltje »

Hoi en welkom !

Zelf heb ik een hase kettwiesel en die komt met drie wielen...
Het handige eraan is dat het in mijn ogen een leuke manier is om het ligfietsen te verkennen.
Je bent verlost van de schrik van om te vallen omdat je op zo een 'gekke fiets' terecht komt en wat met je evenwicht.
Je hebt het voordeel als je eenmaal gestopt bent voor een rood licht of wat dan ook, dat je toch net dat ietsie pietsie eenvoudiger terug kan starten dan met een tweewieler.
Traag rijden is absoluut geen probleem, want je kan toch niet omvallen omdat je TE traag gaat.


Ik zie dat je van de omgeving bent... dus als je is een keer zin hebt om hem te proberen en te zien wat het geeft, geef gerust een seintje.

Gebruikersavatar
Kimmeke
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
Postcode: 3580
Fiets: Nazca Cruiser
Locatie: Beringen
Velomobiel: Quest XS 027 /2012
Contacteer:

#10 Bericht door Kimmeke »

Hallo,

Bedankt voor de snelle antwoordjes.
Ik heb gemerkt dat "bezint eer ge begint" ook hier zeker geen slecht motto is. De prijs is toch net ietsje hoger als een kilo appelen waarbij je de volgende keer maar een jona gold koopt als die granny niet goed was :?

Het voorstel om eens mee te doen (al is het dan met een bukfiets) tijdens een toertochtje lijkt me wel een goed idee.
Met het slechte weer van vandaag en al helemaal onder de modder gezeten te hebben van het toertochtje MTB in Mol deze voormiddag ben ik dan maar niet naar Vlimmeren gegaan waarbij iemand me ook al had uitgenodigd om eens te komen kijken bij hun kampplaats.

Aangezien ik woensdag voormiddag toch naar Antwerpen moet zal ik in Kapellen ook eens binnenspringen en misschien namiddag eens een fietsje huren of enkele testen :wink:
't weer zal dan wel beter zijn als vandaag 8)

Groetjes,
Kimmeke

Gast

#11 Bericht door Gast »

Na enkele jaartjes op een 2wieler (Nazca Explorer) heb ik mijn vrouwtje overtuigd om eens een ligger te huren. Door haar geringe lengte kwamen we al snel bij een 3wieler uit. Na een WE huren besloot ze al dat dit haar "ding" was en bestelde een Kettwiesel. Met haar knieproblemen lee het ons ook leuk om af en toe te tandemen met de 3wielers...Dus 2 Ketts besteld en de Explorer verkocht. Ondertussen zijn er nog 2 3wielers bijgekomen (1 e-Anthro en 1 e-WAW) en is de 2de wagen verkocht.

Onze ervaringen ivm een 3-wieler :
+ stabilitiet, ontspannen, trike-gevoel, mogelijkheid tot traag klimmen
- snelheid, breedte, handelbaarheid

Of er ooit nog een 2wieler komt??? Indien wel zal het een LWB zijn genre Tagun of Peer Gynt.

K

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#12 Bericht door Scorpion Rider »

Ik heb direct voor een driewieler gekozen (net zoals in mijn kindertijd, maar dan 30 km per uur sneller :wink: )
Hoofdreden: tintelende handen en daarna gevoelloze handen.

Waarom 3 en geen 2 wielen?
-Stabiliteit
-Even snel (behalve optima baron en gelijkaardigen)
-Lekker hard remmen zonder risico op vallen
-Auto's uit zijstraat zien me nu beter dan op mijn mountainbike, ze gaan zelfs even achteruitrijden om me door te laten!!
-Auto's die voorbijsteken geven je VEEL plaats, niet die 20 cm die gewone 'smalle' fietsers overgelaten worden.

MAAR ALTIJD vanuit gaan dat ze je NIET gezien hebben!

Nieuwprijs van een driewieler is een kleine 3000 EUR, dus toch 1000 EUR meer dan tweewieler.
Dus inderdaad bezint eer ge begint.
Maar tweedehandswaarde is meestal nauwelijks minder dan nieuwprijs. Dus financieel risico is dan ook miniem hè :wink:
De hoge prijs van ligfietsen is het die ook waard :D
Het allerbelangrijkste is je goed informeren en dan uittesten.

In ieder geval welkom en als je eens in de buurt van Leuven komt mag je gerust eens mijn Scorpion driewielligfiets uit komen testen.

Groetjes, Lodewijk
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Kustfietser
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 12:27
Postcode: 8450
Fiets: nog geen ligfiets
Locatie: Bredene
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#13 Bericht door Kustfietser »

Heb wat voordelen en nadelen gelezen. Graag volgende: wij rijden nu in Frankrijk, regio ardeche met een gewone mountebike op de weg. We gaan dus niet offroad. Het bestaat dus uit tochtjes bergop en bergaf, welke fiets is hiervoor aan te raden of welke trike. Iemand ervaring met dergelijke tochtjes?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#14 Bericht door CapoJan »

Kustfietser schreef:Heb wat voordelen en nadelen gelezen. Graag volgende: wij rijden nu in Frankrijk, regio ardeche met een gewone mountebike op de weg. We gaan dus niet offroad. Het bestaat dus uit tochtjes bergop en bergaf, welke fiets is hiervoor aan te raden of welke trike. Iemand ervaring met dergelijke tochtjes?
Hangt ervan af wat je bedoelt met "dergelijke tochtjes", he. De voorbije zomer was mijn trike mee naar de Pyreneeën. Niet voor dagtochten, maar om te zien wat ik ermee aankon. Er wordt dikwijls beweerd dat ligfietsen en bergen niet samengaan, maar dat lukte aardig. Zal vooral een kwestie zijn van het bereik van je versnellingen goed te kiezen.
Enne: bergaf met de trike is pure fun. Alleen jammer dat het zo snel voorbij is
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: 3-wiel ligfiets versus 2-wiel ligfiets

#15 Bericht door Filip »

... bij een echt steile bergop:
Voordeel lijkt me dat je zo klein kan schakelen als je wil: je valt toch niet om bij te lage snelheid.
En zie je het echt niet meer zitten, dan kan je gewoon achterwaarts terugbollen :) :) :)

Mvg
Filip, zelf geen trike-gebruiker

Plaats reactie