Wielen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fluppe plukke
Nieuweling
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 14 mei 2004, 21:23
Locatie: Veurne W. Vl.
Contacteer:

Wielen

#1 Bericht door fluppe plukke »

Passen wielen uit een koersfiets (=700 c) in de seiran sl ??

jonathan

Re: Wielen

#2 Bericht door jonathan »

fluppe plukke schreef:Passen wielen uit een koersfiets (=700 c) in de seiran sl ??
volgens challenge zelf wel maar die kunnen er altijd naast zitten natuurlijk :wink:

Gebruikersavatar
Michael
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
Postcode: 4367
Fiets: Witte Challenge Seiran
Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
Velomobiel: Strada 2010
Contacteer:

#3 Bericht door Michael »

met zo grote wielen vrees ik dat je in de bochten het voorwiel met je voeten zal raken.

jonathan

#4 Bericht door jonathan »

Michael schreef:met zo grote wielen vrees ik dat je in de bochten het voorwiel met je voeten zal raken.
hangt van je beenlengte af
de highracer van M5 heeft er nog een stuk groter
uittesten is de regel

Gebruikersavatar
Michael
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
Postcode: 4367
Fiets: Witte Challenge Seiran
Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
Velomobiel: Strada 2010
Contacteer:

#5 Bericht door Michael »

Ik bots in scherpe bochten regelmatig met mijn voeten tegen het voorwiel en dat is een 26 inch maar dat kan ook aan mijn schoenmaat liggen : maatje 47 , aan mijn beenlengte zal het niet liggen met mijn 1m 96

fluppe plukke
Nieuweling
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 14 mei 2004, 21:23
Locatie: Veurne W. Vl.
Contacteer:

#6 Bericht door fluppe plukke »

Dank voor de antwoorden, ik zal effectief binnenkort een seiran huren en zo goed als mogelijk uittesten. Tevens zal ik dan eens nakijken of wielen 700c passen en bruikbaar zijn.

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#7 Bericht door Proes »

Beste, ik rijd met een SeiranSL.
Er passen etro 559 wielen in en de iets grotere maat ETRO 571 in.
Beide noemen ze 26 inch wielen.
De 559 is de courante Mountainbike maat.
De 571 is de Triathlon maat en zo wordt de fiets standaard afgeleverd.
Persoonlijk rijd ik met HED3 carbonnen 3 spaaks wielen in de fiets die hiermee perfect presteert.
Elke donderdagavond rijd ik met de fiets op de piste van Wilrijk vanaf 19:30 uur tot ong. 21:00 uur ... als je eens langs wil komen laat dan maar iets weten.

Volgens mij kan je een 28 inch wiel NIET in deze fiets plaaten.
Je zal dan de voorvork moeten veranderen (wat een invloed zal hebben op je naloop en dus fietsgedrag).
Ook achteraan zal een 28 inch wiel niet lukken!
Laatst gewijzigd door Proes op wo 26 sep 2007, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

jonathan

#8 Bericht door jonathan »

Proes schreef:Beste, ik rijd met een SeiranSL.
Er passen etro 559 wielen in en de iets grotere maat ETRO 579 in.
Beide noemen ze 26 inch wielen.
De 559 is de courante Mountainbike maat.
De 579 is de Triathlon maat en zo wordt de fiets standaard afgeleverd.
Persoonlijk rijd ik met HED3 carbonnen 3 spaaks wielen in de fiets die hiermee perfect presteert.
Elke donderdagavond rijd ik met de fiets op de piste van Wilrijk vanaf 19:30 uur tot ong. 21:00 uur ... als je eens langs wil komen laat dan maar iets weten.

Volgens mij kan je een 28 inch wiel NIET in deze fiets plaaten.
Je zal dan de voorvork moeten veranderen (wat een invloed zal hebben op je naloop en dus fietsgedrag).
Ook achteraan zal een 28 inch wiel niet lukken!
een 28" voorwiel heeft ook wel wat

jonathan- zou met alle plezier een m5 HR hebben

Gast

#9 Bericht door Gast »

Michael schreef:Ik bots in scherpe bochten regelmatig met mijn voeten tegen het voorwiel en dat is een 26 inch maar dat kan ook aan mijn schoenmaat liggen : maatje 47 , aan mijn beenlengte zal het niet liggen met mijn 1m 96
Sinds vorige week zaterdag, tijdens de 200 van Antoing, heb ik een andere kijk op de Seiran met zijn grote wielen.
Telkens Michel Lemaitre ( webmaster van de Waalse http://users.skynet.be/ligfiets/ ) op zijn grijze Seiran zelfs freewheelend een 90°-bocht nam om van kant naar kant te rijden moest hij een voet uit de pedalen halen.
Beleefdheidshalve vroeg ik hem niet waarom. Het zal wel één van die ligfietstypekeuzemerkwaardigheden zijn waar niemand over spreekt, en er misschien beter over zwijgt.
Kortom, ik heb weeral stilzwijgend observerend iets bijgeleerd. Een groot voorwiel is zeker niets voor pedalerende ligfietsers. Zelfs al zweert Michel bij zijn Seiran en staat zijn Fujin al bijna drie jaar in de stal.
Laatst gewijzigd door Gast op wo 26 sep 2007, 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.

jonathan

#10 Bericht door jonathan »

Patrick Pevenage schreef:
Michael schreef:Ik bots in scherpe bochten regelmatig met mijn voeten tegen het voorwiel en dat is een 26 inch maar dat kan ook aan mijn schoenmaat liggen : maatje 47 , aan mijn beenlengte zal het niet liggen met mijn 1m 96
Sinds vorige week zaterdag, tijdens de 200 van Antoing, heb ik een andere kijk op de Seiran met zijn grote wielen.
Telkens Michel Lemaitre ( webmaster van de Waalse http://users.skynet.be/ligfiets/ ) op zijn grijze Seiran zelfs freewheelend een 90°-bocht nam om van kant naar kant te rijden moest hij een voet uit de pedalen halen.
Beleefdheidshalve vroeg ik hem niet waarom. Het zal wel één van die ligfietstypekeuzemerkwaardigheden zijn waar niemand over spreekt, en er misschien beter over zwijgt.
Kortom, ik heb weeral stilzwijgend observerend iets bijgeleerd. Een groot voorwiel is zeker niets voor pedalerende ligfietsers. Zelfs al zweert Michel bij zijn Seiran en staat zijn Fujin al bijna drie jaar in de stal.
daar heb ik nooit last van
als je op een 2*26" of groter rijdt moet je gewoon groot genoeg zijn
ik ben al meedere keren gaan mountainbiken met mijne condor
nooit geen probleem
kan me wel voorstellen dat als je wat kortere benen hebt dat dat problemen geeft
maar dan hou je toch gewoon je voet omhoog?

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#11 Bericht door Proes »

Ik ben 1.76m groot en heb eigenlijk geen problemen.
Ik moet enkel wel opletten als ik zeer scherp draai voor de hiel van mijn voet ... 't zou niet leuk zijn als die raakte of achter het voorwiel kwam tijdens een scherpe draai.
In feite vang ik dat al laaang op door scherpe bochten met lage snelheid te nemen met mij voet (die aan de kant zit naar waar ik wil sturen)redelijk gestrekt te houden.

Eventueel zou je kunnen opteren om iets kortere cranks te nemen zodat je voorbuis iets uitgetrokken kan worden maar nogmaals het lijkt me geen echt probleem.
Ik zweer ook bij mijn SeiranSL, ik ruil hem voor geen enkele andere ligger
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Plaats reactie