Tijdens het rijden van een ritje zou het wel gebeuren dat ik eens een eindje "vollen bak" geef (stel u daar geen supersonische snelheden bij voor hé ). Na zo een "uitbarsting" wordt het dan wel even al rijdend recupereren. Ik zou denken dat dit best gaat door natuurlijk eerst snelheid te minderen maar dan ook door kleiner te schakelen en soepeler te gaan draaien. Ik ondervind echter dat ik lijk rapper recupereer door juist groter te schakelen en iets meer op kracht door te gaan.
Kan dit of is dit een vals gevoel ?
Hoe recupereer ik best tijdens het rijden ?
- lmoens
- Helper
- Berichten: 364
- Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
- Postcode: 9940
- Fiets: M5 midracer
- Locatie: Ertvelde
- Contacteer:
Re: Hoe recupereer ik best tijdens het rijden ?
Dit is inderdaad een vals gevoel. Het is echter wel de gemakkelijkheidsoplossing. Het waarom hiervan laat ik even in het midden, dat zou te ver leiden. Kleiner schakelen en hartslag laten zakken, dat is het. Zo ontzuur je best en dit is ook een "investering in de toekomst" maar het is wel iets "pijnlijker".marksje schreef:Tijdens het rijden van een ritje zou het wel gebeuren dat ik eens een eindje "vollen bak" geef (stel u daar geen supersonische snelheden bij voor hé ). Na zo een "uitbarsting" wordt het dan wel even al rijdend recupereren. Ik zou denken dat dit best gaat door natuurlijk eerst snelheid te minderen maar dan ook door kleiner te schakelen en soepeler te gaan draaien. Ik ondervind echter dat ik lijk rapper recupereer door juist groter te schakelen en iets meer op kracht door te gaan.
Kan dit of is dit een vals gevoel ?
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be
www.louismoens.be
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
Louis heeft volgens mij helemaal gelijk. Helaas kies ik in 80% van de gevallen voor de gemakkelijkheidsoplossing en schakel ik ook groter. Zeker als ik in groep aan het rijden ben en het tempo wil kunnen blijven volgen.
Ook tijdens wedstrijden durf ik het laatste kwartier wel een zwaarder te schakelen om dezelfde snelheid te kunnen aanhouden.
Ook tijdens wedstrijden durf ik het laatste kwartier wel een zwaarder te schakelen om dezelfde snelheid te kunnen aanhouden.
- Jan.E
- catering
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
- Postcode: 3520
- Fiets: te veel fietsen om op te noemen
- Locatie: Zonhoven
- Contacteer:
Ik geef hier niemand ongelijk, maar ik merk wel voor mezelf dat na een zware inspanning, klein schakelen mijn hartslag niet echt doet dalen. Het trapt wel makkelijker, maar door de hogere frequentie daalt mijn hartslag nauwelijks. Zwaarder trappen is voor mij dan ook niet echt een optie, want ik krijg dat op dat moment niet rond. Gewoon effe iets rustiger doen lijkt voor mij de enige optie.
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Maar waarom recupereren al rijdend - ge kunt toch ook stoppen en iets drinken
De kwestie van een zwaar verzet duwen, is dat men - eens vermoeid - niet meer zo gemakkelijk naar een licht verzet overstapt. Het omgekeerde is gemakkelijker (op een licht verzet geraakt men meestal niet echt kapot, zodat men nog wat 'over' heeft).
De laatste kilometers die geschikt zijn om wat snelheid te halen, daar ga ik liefst 'vollen bak', met groter verzet.
Wat het voor mij allemaal plezanter maakt: Vertrekken met wind tegen (uiteraard met een kleiner verzet, en wat opwarmen).
Terugkeren met de wind in de rug én groot verzet...
De kwestie van een zwaar verzet duwen, is dat men - eens vermoeid - niet meer zo gemakkelijk naar een licht verzet overstapt. Het omgekeerde is gemakkelijker (op een licht verzet geraakt men meestal niet echt kapot, zodat men nog wat 'over' heeft).
De laatste kilometers die geschikt zijn om wat snelheid te halen, daar ga ik liefst 'vollen bak', met groter verzet.
Wat het voor mij allemaal plezanter maakt: Vertrekken met wind tegen (uiteraard met een kleiner verzet, en wat opwarmen).
Terugkeren met de wind in de rug én groot verzet...
- kleintje
- Helper
- Berichten: 273
- Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:45
- Fiets: een echte kadett
- Locatie: overslag
- Contacteer:
Zover ik weet is het op een kleine versnelling, zonder inspanning trappen de enige manier om krampen en stijfheid te voorkomen. Het is niet belangrijk om snel rond te trappen, maar je moet een tempo kiezen dat je op souplesse zonder krachtinspanning op die kleine versnelling kan ronddraaien, als dan je hartslag niet daalt dan moet je naar de dokter lijkt mij
Hoe eerder je hartslag daalt, hoe beter je conditie.
Hoe eerder je hartslag daalt, hoe beter je conditie.