Hoe recupereer ik best tijdens het rijden ?

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Hoe recupereer ik best tijdens het rijden ?

#1 Bericht door marksje »

Tijdens het rijden van een ritje zou het wel gebeuren dat ik eens een eindje "vollen bak" geef (stel u daar geen supersonische snelheden bij voor hé :roll: ). Na zo een "uitbarsting" wordt het dan wel even al rijdend recupereren. Ik zou denken dat dit best gaat door natuurlijk eerst snelheid te minderen maar dan ook door kleiner te schakelen en soepeler te gaan draaien. Ik ondervind echter dat ik lijk rapper recupereer door juist groter te schakelen en iets meer op kracht door te gaan.
Kan dit of is dit een vals gevoel ?

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

Re: Hoe recupereer ik best tijdens het rijden ?

#2 Bericht door lmoens »

marksje schreef:Tijdens het rijden van een ritje zou het wel gebeuren dat ik eens een eindje "vollen bak" geef (stel u daar geen supersonische snelheden bij voor hé :roll: ). Na zo een "uitbarsting" wordt het dan wel even al rijdend recupereren. Ik zou denken dat dit best gaat door natuurlijk eerst snelheid te minderen maar dan ook door kleiner te schakelen en soepeler te gaan draaien. Ik ondervind echter dat ik lijk rapper recupereer door juist groter te schakelen en iets meer op kracht door te gaan.
Kan dit of is dit een vals gevoel ?
Dit is inderdaad een vals gevoel. Het is echter wel de gemakkelijkheidsoplossing. Het waarom hiervan laat ik even in het midden, dat zou te ver leiden. Kleiner schakelen en hartslag laten zakken, dat is het. Zo ontzuur je best en dit is ook een "investering in de toekomst" maar het is wel iets "pijnlijker".
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#3 Bericht door Johan Clerx »

Louis heeft volgens mij helemaal gelijk. Helaas kies ik in 80% van de gevallen voor de gemakkelijkheidsoplossing en schakel ik ook groter. Zeker als ik in groep aan het rijden ben en het tempo wil kunnen blijven volgen.

Ook tijdens wedstrijden durf ik het laatste kwartier wel een zwaarder te schakelen om dezelfde snelheid te kunnen aanhouden.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#4 Bericht door Filip »

'k denk dat dit idd een vals gevoel is.
Best is kleiner schakelen en voldoende trapfrequentie aan te houden.

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

#5 Bericht door Jan.E »

Ik geef hier niemand ongelijk, maar ik merk wel voor mezelf dat na een zware inspanning, klein schakelen mijn hartslag niet echt doet dalen. Het trapt wel makkelijker, maar door de hogere frequentie daalt mijn hartslag nauwelijks. Zwaarder trappen is voor mij dan ook niet echt een optie, want ik krijg dat op dat moment niet rond. Gewoon effe iets rustiger doen lijkt voor mij de enige optie.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#6 Bericht door Filip »

Maar waarom recupereren al rijdend - ge kunt toch ook stoppen en iets drinken :)

De kwestie van een zwaar verzet duwen, is dat men - eens vermoeid - niet meer zo gemakkelijk naar een licht verzet overstapt. Het omgekeerde is gemakkelijker (op een licht verzet geraakt men meestal niet echt kapot, zodat men nog wat 'over' heeft).
De laatste kilometers die geschikt zijn om wat snelheid te halen, daar ga ik liefst 'vollen bak', met groter verzet.

Wat het voor mij allemaal plezanter maakt: Vertrekken met wind tegen (uiteraard met een kleiner verzet, en wat opwarmen).
Terugkeren met de wind in de rug én groot verzet...

Gebruikersavatar
kleintje
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:45
Fiets: een echte kadett
Locatie: overslag
Contacteer:

#7 Bericht door kleintje »

Zover ik weet is het op een kleine versnelling, zonder inspanning trappen de enige manier om krampen en stijfheid te voorkomen. Het is niet belangrijk om snel rond te trappen, maar je moet een tempo kiezen dat je op souplesse zonder krachtinspanning op die kleine versnelling kan ronddraaien, als dan je hartslag niet daalt dan moet je naar de dokter lijkt mij :roll:
Hoe eerder je hartslag daalt, hoe beter je conditie.

Gebruikersavatar
rocco
Junior
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 21 aug 2006, 16:22
Postcode: 3500
Fiets: M5 20/26
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#8 Bericht door rocco »

da's een goeie tip... Als het straks minder regent ga ik hem meteen proberen :)

Joos
(Al een week niet meer gelegen :oops: )
it's a way of ligging

[url]http://www.smaaktnaarmeer.be[/url]

Plaats reactie