Fietsvergoeding afpakken is ook stelen
- Bruno Van den Bussche
- Helper
- Berichten: 276
- Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 20:11
- Postcode: 9250
- Fiets: Challenge Twister
- Locatie: Reigerstraat 7 9250 Waasmunster
- Contacteer:
@ Patrick
op de site van de www.fietsersbond.be staat een mooi antwoord op Leterme zijn uitspraak. Ook terug te vinden vandaag in 'De Standaard'.
@Peter en eeuwige reiziger
Ik kan er goed inkomen dat je het 'onrechtvaardig' vind dat sommige bedrijven wel en andere geen fietsvergoeding geven. Als argument bij je directeur of baas kan je aanvoeren dat bedrijven waar de werknemers fietsen, veel minder zieken hebben, en productiever zijn! Gooi het elke vergadering op tafel...
op de site van de www.fietsersbond.be staat een mooi antwoord op Leterme zijn uitspraak. Ook terug te vinden vandaag in 'De Standaard'.
@Peter en eeuwige reiziger
Ik kan er goed inkomen dat je het 'onrechtvaardig' vind dat sommige bedrijven wel en andere geen fietsvergoeding geven. Als argument bij je directeur of baas kan je aanvoeren dat bedrijven waar de werknemers fietsen, veel minder zieken hebben, en productiever zijn! Gooi het elke vergadering op tafel...
Bruno Van den Bussche
- mario
- Belofte
- Berichten: 140
- Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 12:32
- Postcode: 9300
- Fiets: GO-ONE3
- Locatie: aalst
- Contacteer:
mijn GO heeft mij na 4maanden een goeie 540 € opgebracht,maar hiervoor heb ik wel 3600 km moeten rijden en ik heb wel 4600€
moeten investeren.
Ik heb ook nog gezocht naar sponsers en der enkele gevonden.
Ja,ik weet het er zijn er die dit ook zouden willen of die een beetje jaloers zijn,maar ieder belg mag amtenaar worden en mag fietsen en mag een velomobiel kopen ze moeten dan wel met beide voeten trappen en niet duwen met de linker voet
moeten investeren.
Ik heb ook nog gezocht naar sponsers en der enkele gevonden.
Ja,ik weet het er zijn er die dit ook zouden willen of die een beetje jaloers zijn,maar ieder belg mag amtenaar worden en mag fietsen en mag een velomobiel kopen ze moeten dan wel met beide voeten trappen en niet duwen met de linker voet
Sorry,ben terug beginnen bukken,maar de liefde voor het liggen is er nog steeds.
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Peter,Duckjibepete schreef: Zeg mannekes, ik krijg 0,000 € voor mijn fietsverplaatsing hoor!!!!
WAAROM MOETEN AMBTENAREN ALTIJD MEER VOORDELEN KRIJGEN DAN ARBEIDERS ????????
Er zijn inmiddels zoveel sectorële en ondernemings-CAO's die het recht bepalen op een verplaatsingsvergoeding, dat het me stilaan al zou verbazen dat jij geen recht zou hebben op een fietsvergoeding.
Het kàn natuurlijk wel, maar ik heb er mijn sterke twijfels bij.
Het is trouwens ook zó, dat verscheidene van die CAO's een verplaatsingsvergoeding voorzien voor gebruik van een openbaar vervoermiddel, én een zelfde verplaatsingsvergoeding voor "elk ander vervoermiddel". Daarbij wordt meestal aan de auto gedacht, maar ook een fiets valt steeds onder dit begrip. (dit wordt wel eens vergeten, zelfs door de fietsersbond...).
Dikwijls voorzien de CAO's wel een minimumafstand.
Als jij (of anderen) vragen hebt over fietsvergoeding (wel of geen recht? bedrag?) dan wil ik deze ook wel beantwoorden.
Let wel: Ik ga me beperken tot de privésector, en kan niet echt info geven over eventuele fiscale aspecten.
Geef ook de naam en/of het nummer van het paritair comité op (staat of je loonbriefje of individuele rekening), want in elke bedrijfssector zijn andere CAO's afgesloten.
Grtz
Filip (sociaal inspecteur en zeker geen 'verwende' ambtenaar)
-
- bakt ze bruin
- Berichten: 812
- Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
- Postcode: 8620
- Locatie: Nieuwpoort
- Contacteer:
eigenlijk is een fietsvergoeding een vergiftigd geschenk. leuk om te krijgen en misschien gaat een enkeling nog stemmen voor diegene die het uitgedacht heeft.
verkeerd.
laat het autoverkeer gewoon per kilometer kosten. geen verzekering meer per jaar maar volgens de gereden kilometers. ook zo met allerhande belastingen op de auto's. op die manier ziet iedereen dat iedere kilometer echt kost en gaat ie automatisch naar andere middelen grijpen om zich te verplaatsen.
op deze manier heeft iedereen meteen dezelfde middelen om 'fietsvergoeding' te krijgen
verkeerd.
laat het autoverkeer gewoon per kilometer kosten. geen verzekering meer per jaar maar volgens de gereden kilometers. ook zo met allerhande belastingen op de auto's. op die manier ziet iedereen dat iedere kilometer echt kost en gaat ie automatisch naar andere middelen grijpen om zich te verplaatsen.
op deze manier heeft iedereen meteen dezelfde middelen om 'fietsvergoeding' te krijgen
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
't Probleem is dat rekeningrijden bijna niet te verwezenlijken is in de werkelijkheid, tenzij men er een heel administratief apparaat bovenop zet. Dan is de vraag of de inkomsten de kosten zullen overstijgen.de bakker schreef:eigenlijk is een fietsvergoeding een vergiftigd geschenk. leuk om te krijgen en misschien gaat een enkeling nog stemmen voor diegene die het uitgedacht heeft.
verkeerd.
laat het autoverkeer gewoon per kilometer kosten. geen verzekering meer per jaar maar volgens de gereden kilometers. ook zo met allerhande belastingen op de auto's. op die manier ziet iedereen dat iedere kilometer echt kost en gaat ie automatisch naar andere middelen grijpen om zich te verplaatsen.
op deze manier heeft iedereen meteen dezelfde middelen om 'fietsvergoeding' te krijgen
Toch vind ik het niet kunnen dat men de automobilist zwaar aanpakt: er zijn heel wat mensen die geen enkele middelen hebben om zich te verplaatsen. Kijk, ik woon in een godvergeten dorp. Er is hier geen openbaar vervoer, tenzij een belbus maar 't is een hele rompslomp vooraleer je er uiteindelijk beroep op kunt doen. De laatste winkel is een jaar of zo gesloten. Boodschappen doen betekent dus naar een van de nabijgelopen dorpen gaan. Goed, je kunt dan verklaren: "Je moet maar de fiets nemen", maar oudere mensen met een volle winkelkar materiaal op een fiets is utopisch denken. Hier op het platteland heeft iedereen dan ook een wagen. Uit noodzaak.
Volgens mij moet je niet de automobilist bestraffen, maar moet je de alternatieve vervoermiddelen heel aantrekkelijk maken. Waarom denk je dat de kusttram zo'n succes is? Juist, het alternatief is nu eenmaal aantrekkelijk: goedkoop, geen gejengel om je auto te parkeren, stipte en regelmatige verbinding. Daar staat dan de trein tegenover. De reden dat mensen nog steeds liever in de auto dan in de trein stappen, is gewoon de kostprijs. De trein is schandelijk duur, zeker als je met je gezin een treinritje wil doen. Dus nemen mensen de auto. Begrijpelijk.
En hoe we het ook draaien of keren, niet iedereen is zo sportief als wij. Vele mensen zul je nooit op de fiets krijgen. En zeker niet om afstanden af te leggen die sommigen hier doen. Nu al verklaren sommige collega's me stapelgek omdat ik iedere dag 25km heen en 25km terug doe. Andere beschouwen het net alsof ik iedere dag een of andere heldendaad verricht...
- Proes
- chauffeur
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
- Postcode: 2050
- Fiets: M5-Highracer
- Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
- Contacteer:
Ik ben ook een voorstander van rekeningrijden.laat het autoverkeer gewoon per kilometer kosten. geen verzekering meer per jaar maar volgens de gereden kilometers.
Uiteraard moet er zoals "Eeuwige" zegt goed over nagedacht worden zodat je niet de foute mensen straft en dat het niet meer kost dan dat het opbrengt.
Ik denk dat er weinig administratie nodig is om de brandstofprijzen gewoonweg in de lucht te jagen.tenzij men er een heel administratief apparaat bovenop zet. Dan is de vraag of de inkomsten de kosten zullen overstijgen
Schaf rijtaxen af en belastingen op voertuigen zodat de aanschaf goedkoop is ... iedereen mag tenslotte een auto hebben.
Reken nadien alles door aan de pomp.
Mensen in afgelegen dorpen die de auto nodig hebben om 10 km per dag te rijden zullen die enkele duurdere kilometertjes ruimschoots kunnen compenseren met de verminderde rijtaxen, belastingen, enz.
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Misschien is dit dan wel iets voor jullie: http://www.autodelen.net/ of http://www.cambio.be/
Dit zijn websites over autodelen, zeker het overwegen waard als je het mij vraagt!
Dit zijn websites over autodelen, zeker het overwegen waard als je het mij vraagt!
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Dat zijn inderdaad schitterende initiatieven... voor stedelingen. Ook hier blijven de mensen die op het platteland wonen in de kou staan.rik schreef:Misschien is dit dan wel iets voor jullie: http://www.autodelen.net/ of http://www.cambio.be/
Dit zijn websites over autodelen, zeker het overwegen waard als je het mij vraagt!
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Het zou toch ook moeten kunnen op het platteland (waar ik trouwens ook woon). Het is een kwestie van zo veel mogelijk mensen te winnen voor dit idee. Op de site autodelen.net wil men zelfs de gemeenten stimuleren om iets te organiseren en ik ben zeker van plan om de plaatselijke schepen (die overigens naast mij woont) hier eens over aan te spreken.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Op welke hoogte wil je immers de brandstofprijs brengen? Daar zal alles van af hangen. Daarenboven is het niet echt een oplossing als er geen Europese richtlijnen bestaan. Nederland is voor mij nu niet echt ver: als de Belgische brandstofprijzen dermate de hoogte ingejaagd worden, dan is het voor me een "makkie" om tot Sluis of Eede te rijden. En met mij, zovele anderen. Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland zullen gouden zaken doe. Resultaat zal zijn dat de Belgische schatkist nog minder inkomsten weet binnen te rijven, terwijl aan het eigenlijke probleem bijna niets verholpen werd.Proes schreef:Ik denk dat er weinig administratie nodig is om de brandstofprijzen gewoonweg in de lucht te jagen.
Schaf rijtaxen af en belastingen op voertuigen zodat de aanschaf goedkoop is ... iedereen mag tenslotte een auto hebben.
Reken nadien alles door aan de pomp.
Mensen in afgelegen dorpen die de auto nodig hebben om 10 km per dag te rijden zullen die enkele duurdere kilometertjes ruimschoots kunnen compenseren met de verminderde rijtaxen, belastingen, enz.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Daarin heb je wel gelijk, maar rekening houdend met de mentaliteit die onder dorpelingen bestaat zie ik het nog niet zo gauw aanslaan. Vooral bij de mentaliteit zit de kat gebonden, denk ik zo.rik schreef:Het zou toch ook moeten kunnen op het platteland (waar ik trouwens ook woon). Het is een kwestie van zo veel mogelijk mensen te winnen voor dit idee. Op de site autodelen.net wil men zelfs de gemeenten stimuleren om iets te organiseren en ik ben zeker van plan om de plaatselijke schepen (die overigens naast mij woont) hier eens over aan te spreken.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
In Nederland heeft men het rekeningrijden proberen in te voeren (in de Randstad meer bepaald). Uiteindelijk is men er weer van afgestapt. Duitsland en Oostenrijk willen het voor personenwagens niet invoeren, omdat het veel te ingewikkeld is.Proes schreef:Ik ben ook een voorstander van rekeningrijden.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Dat laatste zal niet lukken, om de eenvoudige reden dat er nog te grote verschillen in koopkracht en levensstandaard bestaan tussen de verschillende EU-landen. Zet je de prijzen op Europees niveau, dan betekent dit een ramp in de landen van het voormalig Oostblok. Dat is economisch gewoon niet haalbaar.Proes schreef:Daarom nu net dat ik het aan de pomp zou willen doorduwen en dan inderdaan liefst op Europees niveau.