échte oplossing voor knieproblemen

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#31 Bericht door Edje »

Cycle Maniac schreef:@Edje, die extra beweging die jiij noemt, die kan toch ook met frog-pedalen worden gemaakt?
NOpe deze pedaal gaat tijdens zijn draaiende beweging ook een verticale beweging maken, DIE je moet volgen als je ingeklikt zijt ;-) (dat is het verschil)

Zie effe begin van treath, staat de link van de fabrikant ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#32 Bericht door Cycle Maniac »

Ja, die TDP-website had ik bezocht. Maar ik begreep 't verschil nog steeds niet... Dat zal ook zijn, doordat ik met beide systemen geen ervaring heb.

Ik heb deze spd-schoenen (Shimano SH-MT20M, zie afbeelding). Klikken die op zowel de TDP-, als de Frog-pedalen? Of heb ik hier 'n ander type schoen voor nodig?

@Jwn: En is 't TDP-platform een groot vlak? Dat schijnt op lange tochten wel prettig te zijn; Minder vermoeide/pijnlijke voeten.

Gr. Marco

Afbeelding
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#33 Bericht door Duckjibepete »

Deze schoenen zijn vrijetijdsschoenen, maar missen stijfheid en rendement. Niet voor niets goedkoopste modelletje van shimano. Ik heb met Time attack pedalen geprobeerd (met zelfde type schoen maar hogere schacht), omdat die pedalen een groter platform hebben. Maar als je echt rendement wil moet je naar racepedalen gaan, Look, SPD-SL... en schoenen met een stijve zool. Heb dus zowel voor mtb (met zelfde spd plaatjes) als voor racefiets-ligger, raceschoenen gekocht, en het verschil in rendement is groot!
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#34 Bericht door Cycle Maniac »

Nou, ik voel net nog even aan de schoenen; En ze voelen toch echt behoorlijk stijf hoor.
Een goed rendement is leuk, mooi! Maar belangrijk vind ik vooral dat m'n knieen herstellen, als gevolg van de spd's die bij mij op de sportschool bij de rpm-spinng worden gebruikt. En van wat ik tot nu toe gelezen heb, lijken alleen de Speedplay Frog en TDP-pedalen daar een goede oplossing voor te hebben.

Belangrijk voor m'n knieen is; Dat ik in 't platte vlak linksom en rechtsom (draaiend op de bal van m'n voet) voldoende bewegingsvrijheid heb.
En dat ik over de as van m'n schoenzool, zijwaarts naar links en rechts iets kan kantelen. - Geeft dit een duidelijk beeld, van wat ik bedoel?

Gr. Marco
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#35 Bericht door Jwn »

Hoi,

Heb net mijn nieuwe TDP's aangekregen.

Als je de oude eens wil proberen te repareren en testen, meer dan welkom.

Misschien geeft het vervangen van de kogellager-bolletjes al de oplossing. Ik ga zelf ook eens kijken of ik ze niet kan repareren.

Mijn knieproblemen waren met dit in elk geval onmiddelijk weg, net op tijd want ik stond op het punt om mijn ligfiets te verkopen...

Natuurlijk, ieder probleem is anders ;-)

Jwn

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#36 Bericht door Cycle Maniac »

Op ligfiets.net - TDP-pedalen lees ik dat als de schoenplaatjes op zijn, je 't gehele systeem opnieuw zal moeten bestellen... :cry:

Dus ik denk dat ik toch maar eerst maar eens met de frog pedalen ga experimenteren.
Om even 'n beeld te krijgen hoe dit systeem werkt: Moet ik 't onderste element op de afbeelding beneden aan m'n schoen vast schroeven? En dat klikt dan op de klikpedaal?

Gr. Marco

Afbeelding
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Steks
Belofte
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 19 jun 2006, 1:31
Fiets: Optima Baron
Locatie: Barendrecht (NL)
Contacteer:

#37 Bericht door Steks »

Cycle Maniac schreef:Op ligfiets.net - TDP-pedalen lees ik dat als de schoenplaatjes op zijn, je 't gehele systeem opnieuw zal moeten bestellen... :cry:
Dat lijkt me echt complete onzin want normale SPD plaatjes moeten passen volgen TDP zelf.

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#38 Bericht door Cycle Maniac »

Het is wat ik opmaak uit de ervaring van Pauwels kurt op ligfiets.net:
Pauwels kurt schreef:TDP-Pedaal!!!Ja Goed zijn ze wel(voor de knie) en met een beetje EXTRA vet gaan ze wel 1 seizoen mee.Heb pedalen gekocht op 14/01/2006 en schoenplaten zijn al versleten en kan geen nieuwe kopen of moet nieuwe pedalen kopen!!!Dat wisten ze mij te vertelen bij TDP-Pedalen.Weer 140 EURO in het WATER!!! Leuk is anders..Ben dan maar overgestapt op pedalen van LOOK CX6 waarvan men de as 10 mm kan uidraaien,maar die wel niet beweegt!!!(Heen en weer zoals bij de TDP-Pedalen). En waar ik zekers van ben dat ik binnen 10 jaar nog schoenplaten kan kopen die op mijn cx 6 passen!!!

Ps:Weet er iemand waar of welke schoenplaten er wel op passen op deze TDP pedalen.Heb model TDP-7. Mvg
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#39 Bericht door Jwn »

Cycle Maniac schreef:Op ligfiets.net - TDP-pedalen lees ik dat als de schoenplaatjes op zijn, je 't gehele systeem opnieuw zal moeten bestellen... :cry:
Ja inderdaad gek, is allemaal standaard SPD... het is wel zo dat het systeem volgens hetgeen ik lees snel verslijt, maar dat gaat dan over de as van de TDP bedaal zelf.... ergens logisch wegens de continue draaiende beweging.

In bijlage een foto van de pedalen die ik net heb ontvangen... standaard SPD dus...
Bijlagen
DSC_0076 (Small).JPG

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#40 Bericht door Jwn »

By the way, die foto is van het model TDP-101, waar je op de site spijtig genoeg bijna geen info van kan vinden. Hier de specs:

Body : Durable Aluminium
Binding System : Double-Sided Cr-Mo Clip-in
Binding Tension : Adjustable (80-140kgf.cm)
Cornering Clearance : 36°
Axle System and Bearings : TDP
Cleats : E-C05
Size Body : 65mmx62mm
Weight : 489 gr. (pair)
Color : Black

Jwn

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#41 Bericht door Duckjibepete »

Wat dus niet te begrijpen is dat ze het pedaal dubbelzijdig maken, want als je aan de andere kant inklikt werkt het systeem averechts... :roll:
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#42 Bericht door Edje »

???????????? (volg niet peter :? )
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#43 Bericht door Jwn »

Duckjibepete schreef:Wat dus niet te begrijpen is dat ze het pedaal dubbelzijdig maken, want als je aan de andere kant inklikt werkt het systeem averechts... :roll:
Is inderdaad zo... ik gebruik de "foute" kant om er gewone trapsteunen in te klikken (als je begrijpt wat ik bedoel)... op die manier heb ik toch trappers als ik mijn SPD schoenen niet bij heb of vergeten ben...
Edje schreef:???????????? (volg niet peter )
Het systeem gaat "open" naar buiten toe en "dicht" naar binnen toe tijdens 1 volledige omwenteling. Bedoeling is dat de trapper naar buiten toe gaat als je duwt, en naar binnen gaat als de trapper terugkomt. Dit zou het beste zijn voor je kniegewricht.

Als je dus aan de verkeerde kant je trapper inklikt, dan staat je trapper al een halve omwenteling te ver, en dus "open" terwijl hij "dicht" moet staan als je begint te duwen...

Snappie ?

Jwn

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#44 Bericht door Edje »

Ha!!!!!!!!!!! Heel logisch, dan is het indeed stom dat ze ze dubbelzijdig leveren

Merciekes voor opheldering, gelukkig kan ik verder met gewone pedalen. :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#45 Bericht door marksje »

[url=http://i[mageshack.us]Afbeelding[/url]
Afbeelding

Dit zijn mijn TDP'kes, ook van Vecuve, wel enkelzijdige en die gaan al enkele duizenden kilometers mee zonder problemen. Ik spuit alleen af en toe eens een beetje universele olie op het asje.
btw in de verpakking zaten twee soorten SPD plaatjes, de ene zetten je voet vast, bij de andere heb je nog enige speling naar links en rechts.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie