Knieproblemen - mijn eerste 70 km

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#31 Bericht door Ward De Meyer »

Ik weet niet of het dezelfde pedalen zijn als hierboven beschreven(link werkt niet bij mij) maar FROG pedalen zijn blijkbaar ook een goede oplossing. Hierbij kan je je voet heel scheef plaatsen zonder dat ie uitklikt.
Dus kan je je voet verschillende keren van plaats veranderen om te kijken of het vlotter rijdt zonder dat ie uitklikt. Roeifietsers gebruiken ze heel vaak doordat de knie anders te ver naar binnen moet plooien en zo wordt de laatste knik opgevangen door de voet, ipv door de knie.

Ward- Heel tevreden met zijn SPD's -De Meyer
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#32 Bericht door Duckjibepete »

http://www.tdp-pedals.com/

Blijken inderdaad héél effectief te zijn. Herbert rijdt er ook mee. In de verste stand van je been gaat je voet naar buiten, komt je been geplooid, komt je voet naar binnen.
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#33 Bericht door marksje »

Bedankt alvast voor jullie bezorgdheid en tips.

Het zou wel kunnen, zoals Wouter zegt, dat ik iets te hard van stapel ben gefietst en onvoldoende heb opgebouwd. Ik ga dit nu zeker doen, allé na zaterdag dan wil ik toch een paar Km meerijden (± 30 denk ik), pijn of geen pijn.
Verder ga ik inderdaad eens uitkijken voor die TDP pedalen, dat ziet er goed uit.
En als het allemaal niets uithaalt zal het doktoor worden totdat het goed zit.

IK WIL FIETSEN !!!!!
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gast

#34 Bericht door Gast »

Met die knieën komt het nog goed.
Ik dacht onverslijtbare knieën te hebben waar de helft van het profvoetbal jaloers op zou zijn. Tot ik begon te ligfietsen.
Verdorie, mijn beide knieën deden pijn na amper 50 km. Echt pijn. Ik kon thuis nog met moeite stappen zonder dat doffe gevoel.
Daarom doorgebeten omdat het ook niet anders kan. En zie nu wat ik vaststel = de aanhouder wint altijd. Maar 't moet traag én zonder forceren gebeuren. Waar hoop is, is leven.
Blijkbaar zijn er aan het ligfietsen enkele eigenaardigheden verbonden, en die zijn niet in één twee drie op te lossen. Maar eens ze opgelost zijn, zijn ze dan ook definitief van de baan.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#35 Bericht door eeuwige reiziger »

Patrick Pevenage schreef:Blijkbaar zijn er aan het ligfietsen enkele eigenaardigheden verbonden, en die zijn niet in één twee drie op te lossen. Maar eens ze opgelost zijn, zijn ze dan ook definitief van de baan.
Ja, ik had ook dezelfde ervaringen. Na 1500 kilometer ligfietsen is de kniepijn voltooid verleden tijd (toch eigenaardig, want voor ik begon te ligfietsen had ik het voorbije half jaar 3500 km op de bukker afgelegd). Wel durf ik nog eens een lichte tinteling voelen in mijn rechterdij (aan de bovenzijde).

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#36 Bericht door marksje »

Vandaag op consultatie geweest bij doktoor (2 maandelijkse routine). Gesproken over knie. Zou een peesonsteking zijn ten gevolge te zware belasting. Doktoor doet ook aan sport (loopt en bukfietst), hij heeft ook last van zijn knieën wanneer de afstand + 100 Km is. Een gebrek aan opbouw en training zou hiervan de oorzaak zijn. Oplossing is opbouwend trainen, trappen met zo weining mogelijk weerstand (hoog trapritme) en stoppen als het pijn doet om blijvende letsels te vermijden. Een kleine hulp is een ontstekingswerende zalf (flexum gel of iets dergelijks) en een speciaal knieondersteunend verband (met balijnen).

Ik ben ook bij mijn vriend de vélomaker geweest en eens geïnformeerd naar die TDP pedalen. Die blijken enkele jaren terug populair geweest te zijn bij de bukkers en dit om dat VANDEBROUCKE dergelijke pedalen gebruikte tegen kniepijn. Vélomaker had er nog een paar (nieuwe) liggen op de zolder, zij het dan wel koersfietspedalen spd. 'k heb ze gekregen :wink: en ze zijn al gemonteerd. Is niet spectaculair anders trappen dan normaal. Zal zien of dit effect heeft en bericht hier dan over.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#37 Bericht door Proes »

Volgens mij moet je gewoon wat meer conditie en spieren opbouwen en wat soepeler proberen rond te draaien
Behalve dat je moet stoppen als het pijn doet ... lijkt mijn quote van pagina 1 nog steeds te gelden.

Ik was begin deze week bij M5 in Nederland.
Men vertelde me daar dat de meeste liggers met een té korte buis rijden.
Als je buis te kort is krijg je last langs de binnenkant net boven je knieën (alsook bij te hoge belasting).
Als je rijdt met te lange buis krijg je last langs de onderkant van je knieën. Op een ligfiets (en ik citeer nog steeds M5) moet je op een gegeven moment je been volledig strekken wat dus duidelijk verschillend is dan op een bukker waar je altijd nog een beetje een geplooid been houdt. (einde citaat M5).
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gast

#38 Bericht door Gast »

ma go schreef:Zou een peesonsteking zijn ten gevolge te zware belasting.
Ik heb door te lang te lopen, te ver, en telkens keer op keer te blijven doorlopen een dergelijke peesontsteking gehad in 2001. Mijn rechterknie moest de plaaster in maar dat wou ik niet ('t was zomer, snikheet, en als mijn knie jeukt moet ik kunnen krabben). Ik liep drie weken met krukken.

Mijn rechterknie bleef achteraf maar pijn doen bij de geringste inspanning, ongeacht stappen, lopen of fietsen. Ik heb door regelmaat en zonder forceren ook deze pijn (die absoluut niets met ligfietsen te maken heeft) eruitgekregen. Ik strekte, en strek, tijdens het fietsen regelmatig mijn rechterbeen. Nu voel ik niets meer alhoewel de dokter mij verzekerde dat het om inflammatie gaat, en dat de pijn in mijn knie steeds gaat terugkomen. In elk geval, het vlot behoorlijk. Hopelijk heeft de dokter ongelijk.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#39 Bericht door Wouter D »

dat van je been volledig strekken hangt eigenlijk niet alleen af van persoon tot persoon maar ook van fiets tot fiets, in de limit bijvoorbeeld heb ik meer voordeel en minder pijn al is ervoor zorg mijn benen niet volledig te strekken, bij de andere fietsen, is het been ook net niet volledig gestrekt en ik rijd veel liever zo
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#40 Bericht door marksje »

Proes schreef:Als je rijdt met te lange buis krijg je last langs de onderkant van je knieën.
Ik heb pijn onderaan binnenkant linker knie. M5 zou wel eens kunnen gelijk hebben; ik had, een week voor mijn eerste rit, mijn neusbuis langer gemaakt (alhoewel mijn been dan nog zeker niet gestrekt was). De pijn is voelbaar, niet bij het duwen (uitstrekken), maar bij het terug plooien (trekken aan het pedaal doe ik niet). Ik heb ze nu terug iets verkort.

Ik ga het best wat kalmer doen maar hoop toch dagelijks mijn woon/werk zonder pijn te kunnen afhaspelen. (Had nu 3 weken verlof maar begin terug maandag :cry:) , We zullen zien (of beter, voelen)
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#41 Bericht door marksje »

Om even mee te fietsen met de 11 steders had ik mijn voorzorgen genomen. Die TDP pedalen gemonteerd, knieën ingewreven met Quoleum (een soort coureurzalve) en een knieband met balijnen. Bij het fietsen echt op gelet om klein te rijden. Uiteindelijk 50 km zonder pijn, het gaat de goeie weg op.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gast

#42 Bericht door Gast »

Het tempo zat er idd goed in. De groep was al 1 lange slang toen ze in Zulte passeerden.

En zo'n tempo had ik zeker niet kunnen aanhouden. Ze hadden mij mogen afvoeren :D

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#43 Bericht door Edje »

ALLEZ edje was er niet bij :D :twisted: :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#44 Bericht door eeuwige reiziger »

Stoopie schreef:Het tempo zat er idd goed in. De groep was al 1 lange slang toen ze in Zulte passeerden.

En zo'n tempo had ik zeker niet kunnen aanhouden. Ze hadden mij mogen afvoeren :D
Wel, misschien moeten een aantal mensen er eens rekening mee houden dat niet iedereen aan die snelheid kan of wil rijden. Als ik lees dat men op zulke toertochten soms een kruissnelheid van 28-30 als maatstaf neemt, wel, dan pas ik. Nog moedelozer word ik wanneer ik hier aankondigingen voor een tochtje lees met als richtsnelheid 35 km/u en meer.

Gisteren heb ik bij Bruno langs geweest (even de Versatile onder voeten voelen... heerlijk gewoon!) en besloot, op Bruno's advies, als terugtocht langs de boorden van Durme en Schelde te rijden (Waarschoot-Gent). Eens de Gentse binnenstad uit, nam ik teon weer de mij vertrouwde weg langs het kanaal Gent-Brugge tot in Aalter, om dan in Ruiselede weer thuis aan te komen. Bij de heenreis had ik vanuit Gent de snelste, maar heel onaangename weg gekozen langs Lochristi, Lokeren tot in Waarschoot. Op het einde van de dag was de kilometerstand met zomaar eventjes 190 km aangedikt (ik had hier en daar nog een aantal gewilde en ongewilde "zijsprongetjes gemaakt). Alhoewel ik niet alles in één trok heb uitgereden, schrok ik er zelf van. Dergelijke afstanden leg ik normaal niet af.

Langs de boorden van Durme en Schelde is heerlijk. Daarom leg ik het ook graag af aan mijn tempo. Dan hou ik een snelheid van 24-25-26 km/u aan. Dat is leuk rijden. Ongetwijfeld gaan bepaalden op dit forum nu lachen...

Nu, af en toe eens wat kilometers vreten aan 30 km/u en er boven vind ik wel eens leuk. Op de dijk aan de Schelde zag ik op een bepaald moment een ijverige wielertoerist naderen. Dan ben ik maar op de trappers gaan "staan" en heb een twintigtal minuutjes aan 31-32 km/u gereden. Toen vond ik het welletjes, want dergelijke snelheden vragen van mij toch wel wat energie.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#45 Bericht door Wouter D »

eeuwige en anderen, gelukkig zijn niet alle tochten die we rijden aan die snelheid, op de meeste tochtjes met gentse liggers of met de jongens uit het antwerpse klokken we een gemiddeld van rond de 23-24. dat zijn dan ook meestl tochtjes tot max 70 km.

vanaf het ogenblik dat de afstand 100 km of meer wordt, wordt dat gemiddelde ook al een eens stuk hoger. bij de meeste tochten word een richtsnelheid gegeven om te voorkomen dat mensen die de snelheid niet aankunnen zouden teleurgesteld worden. staat er bvb een richtsnelheid van 23 op het schema, dan zal met ook pas sneller rijden als men merkt dat iedereen het tempo aan kan.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gesloten