monteren gps op trike: hoe?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

monteren gps op trike: hoe?

#1 Bericht door CapoJan »

Af en toe een uitdaging is niet slecht voor de creativiteit...

Na vele jaren heb ik de oude Garmin Oregon 450 (outdoor gps) vervangen door een Garmin Edge Explore 2. Natuurlijk is de bevestiging ook helemaal anders. Er werden twee simpele houders (bajonetfitting) meegeleverd. Die zijn bruikbaar op de bukker en in de Orca.

Op de ligfiets (Nazca Paseo onderstuur) vond ik een elegant oplossing.
IMG_20230720_124812_Bokeh-EDIT.jpg
De trike vormt echter een uitdaging. Eerst zette ik de houder op de plek voorzien voor een fietscomputer, maar die is net te smal, waardoor de houder niet blijft zitten. Andere mogelijke plaatsen die ik kan bedenken, zijn bovenop een veerpoot (links of rechts) of op de trapboom, dichter bij het zitje. Dat lukt echter niet met de standaard houder. Misschien kan het met de Topeak Ridecase mount.
ridecase-mount-with-1-and-1-4in-stem-cap.png
Die zou je ook op de stuurstang of het stuur moeten kunnen monteren. Dan moet er wel nog een adapter voor de Edge bij.

Maar misschien heeft iemand al ervaring hiermee en kan die een andere oplossing bieden?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: monteren gps op trike: hoe?

#2 Bericht door bicky »

ik monteerde de mijne vooraan bij de trapboom.
Is net binnen handbereik als ik rechtop ga zitten maar niet ideaal.
is een oude garmin edge 810 en heb zo tijdens het treffen al mijn navigatie gedaan voor ingeladen tracks.
Bijlagen
Schermafbeelding 2023-07-20 151156.jpg

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: monteren gps op trike: hoe?

#3 Bericht door CapoJan »

Deze zit wat anders in elkaar, maar je brengt me wel op een idee.
IMG_20230720_155054_Bokeh-EDIT.jpg
Nu zitten daar waar de houder zit twee stukjes kunstrubber, samen geklemd met een bout. Met twee stukken buis van de juiste diameter en een eind draadstang moet wel iets te fabriceren zijn.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Maddox
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: monteren gps op trike: hoe?

#4 Bericht door Maddox »

Een job voor 3D printing.
TPU is een leuke, een beetje rubberachtig en trillingsdempend.
PLA is sterk en taai, maar niet weersbestendig op langere termijn. ABS is een gekende betrouwbare, en PA is ook niet mis, maar stijf.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: monteren gps op trike: hoe?

#5 Bericht door paulheyndrickx »

IMG_20230721_112901590.jpg
Om een of andere reden worden de foto's gekanteld, maar als je erop klikt krijg je het beeld rechtop.
Garmin-houder gemonteerd op het stuur van de ICE VTX mits een extender die ook gebruikt wordt op 'normale' fietssturen plus een ICE-beugel. Ik heb de extender 'op maat' gezaagd. De klickfix adapter op de ICE-beugel is bedoeld voor een hoesje met mijn smartphone.
Bijlagen
IMG_20230721_112843515.jpg

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: monteren gps op trike: hoe?

#6 Bericht door CapoJan »

paulheyndrickx schreef: vr 21 jul 2023, 11:40 IMG_20230721_112901590.jpg

Om een of andere reden worden de foto's gekanteld, maar als je erop klikt krijg je het beeld rechtop.
Garmin-houder gemonteerd op het stuur van de ICE VTX mits een extender die ook gebruikt wordt op 'normale' fietssturen plus een ICE-beugel. Ik heb de extender 'op maat' gezaagd. De klickfix adapter op de ICE-beugel is bedoeld voor een hoesje met mijn smartphone.
Die optie had ik ook nog gevonden: op de linker stuurstang zit een bar end waar nu een smartphonehouder op zit. Daar zou inderdaad een Garmin-houder (of kloon) op kunnen komen. Da's in elk geval dichterbij dan op het einde van de trapboom.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: monteren gps op trike: hoe?

#7 Bericht door Jo2p »

Kijk hier eens Jan;
https://rammounts.nl/catalogue/search?st=apparaat__GPS

Misschien zit er een oplossing tussen.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: monteren gps op trike: hoe?

#8 Bericht door CapoJan »

Bedankt voor de tips!

Uiteindelijk koos ik voor een alternatief voor de houder zoals de standaard van Garmin, maar dan voor een veel lagere prijs (Garmin is gewoon duur voor de accessoires).
De tijd zal moeten uitwijzen of dit een goede keuze was. Voordeel is dat het scherm recht voor mij zit en redelijk beschut.
IMG_20230724_203041_Bokeh-EDIT.jpg
IMG_20230724_203127_Bokeh-EDIT.jpg
RAMmount heb ik nog gebruikt in de Orca, maar dat is een dure en niet noodzakelijk betere oplossing in dit geval. RAM heeft als voordeel dat er zo ongeveer voor alles wel een combinatie te vinden is. Alleen: wat nu gekozen is, is veel eenvoudiger.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: monteren gps op trike: hoe?

#9 Bericht door bicky »

je zou hem ook met een buisklem op de trapboom ook dichter kunnen zetten.
schandalig hoeveel garmin vraagt voor wat plastic.
heb zelf al garmin houder ge3d print. handig omdat er dan vele vormen mogelijk zijn.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: monteren gps op trike: hoe?

#10 Bericht door CapoJan »

Op de Nazca Paseo (onderstuur) loste ik het anders op: daar kon een houder onder het afdekkapje van het balhoofd gemonteerd worden.
IMG_20230726_072036.jpg
IMG_20230726_072055_Bokeh~2.jpg
Werkt prima.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: monteren gps op trike: hoe?

#11 Bericht door svdaele »

Even los van het monteren: ben je tevreden over de Explore2? Ik twijfel tussen een Explore2 en de Edge530, maar heb wat schrik voor de levensduur van de Explore (touchscreen + minder waterbestendig) in vgl met de Edge530...

Ik heb vroeger een Edge Tour gehad en vond het touchscreen relatief snel stuk gaan. Idem voor mijn Vivoactive (touchscreen), die een stuk minder lang is meegegaan dan mijn huidige Forerunner 935 (knoppen)
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: monteren gps op trike: hoe?

#12 Bericht door CapoJan »

svdaele schreef: vr 28 jul 2023, 15:14 Even los van het monteren: ben je tevreden over de Explore2? Ik twijfel tussen een Explore2 en de Edge530, maar heb wat schrik voor de levensduur van de Explore (touchscreen + minder waterbestendig) in vgl met de Edge530...

Ik heb vroeger een Edge Tour gehad en vond het touchscreen relatief snel stuk gaan. Idem voor mijn Vivoactive (touchscreen), die een stuk minder lang is meegegaan dan mijn huidige Forerunner 935 (knoppen)
De vorige was een Oregon 450: ook touchscreen. Die heeft het ongeveer 13 jaar uitgehouden (en was nog niet stuk). Dat zegt natuurlijk niets over de betrouwbaarheid van de Explore 2, maar omdat dit een nagelnieuw model is, valt daar ook niets over te zeggen.
Na wat onderzoek leek de Explore meer geschikt voor fietstoeren; de 530 meer voor sportief fietsen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: monteren gps op trike: hoe?

#13 Bericht door bicky »

svdaele schreef: vr 28 jul 2023, 15:14 Even los van het monteren: ben je tevreden over de Explore2? Ik twijfel tussen een Explore2 en de Edge530, maar heb wat schrik voor de levensduur van de Explore (touchscreen + minder waterbestendig) in vgl met de Edge530...

Ik heb vroeger een Edge Tour gehad en vond het touchscreen relatief snel stuk gaan. Idem voor mijn Vivoactive (touchscreen), die een stuk minder lang is meegegaan dan mijn huidige Forerunner 935 (knoppen)
Zelf een Vivoactive 3 en al 4 jaar tevreden van. Batterij duur is wel afgenomen maar dat is te verwachten .
Edge 810 van mijn vader is ondertussen al decennia oud en doet het nog uitstekend .
Ik ben gebonden aan Garmin voor hun achterliggende app. Eens je daar alle data ingebracht van jaren ver kan je dat moeilijk achterlaten.

svdaele
Helper
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 06 aug 2012, 17:37
Postcode: 9850
Fiets: Toxy ZR
Contacteer:

Re: monteren gps op trike: hoe?

#14 Bericht door svdaele »

De Forerunner is ook van Garmin. Ook hier supertevreden van Connect, dus ik overweeg alleen maar Garmin. Blij te lezen dat de touchscreens bij jullie wel lang meegaan, ik zal nog eens alles heroverwegen dan :D
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: monteren gps op trike: hoe?

#15 Bericht door Jo2p »

Ik heb een Garmin Montana 680t, dat is een wat groter model wat wel fijn is als de GPS op afstand staat. In de Orca heb ik deze kunnen monteren met behulp van RAM-mount producten, de Montana zit dan in een speciale houder en staat iets scheef. Het kan allemaal maar net aan. Zo onder de kap heb ik evengoed ontvangst. Dezelfde speciale houder heb ik gekocht voor mijn trike. Op de Adventure HD zijn twee steuntjes aanwezig voor de montage van een beugel tbv een bidonhouder. Deze beugel heb ik omgedraaid gemonteerd en voorzien van een adapter plaat met gaten voor de RAM-mount houder en gaten voor de beugel. Met enkele ringen het geheel op de twee steuntjes. De ringen moest ik gebruiken omdat twee schroefkoppen elkaar in de weg zaten. De montage is niet moeilijk, maar kent wel een procedure van eerst dit en dan dat. In de RAM-mount houder heb ik op een strategische plaats nog een gaatje moeten boren om een schroef te kunnen aandraaien. Dat gaatje in de houder zit onder de Montana. Als er behoefte aan is kan ik wel eens wat plaatjes maken.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Plaats reactie