Pagina 1 van 1

uitdaging: elektrische ondersteuning op ligfiets met onderstuur

Geplaatst: wo 15 feb 2023, 17:04
door CapoJan
In november 2021 haalde ik een tweedehands Nazca Paseo met onderstuur in huis. Leuke toerfiets, lekker comfortabel. Maar ik wilde die, net als de rest van de stal, elektrisch ondersteund maken.
Nu heb ik al ervaring met de Tongsheng TSDZ2 'midden'motor. Ik koos dus weer voor zo'n motor, maar dan wel de nieuwe B-uitvoering. Die zou nog minder weerstand moeten geven.
Die Tongsheng is licht, compact en uitgerust met een krachtsensor. De montage daarvan is geen probleem: op pakweg een half uur is de originele trapas verwijderd en zit de motor in de plaats daarvan. Het enige dat afwijkt, is dat je een manier moet vinden om de motor vast te zetten zodat de pedalen het achterwiel doen draaien en niet het motorblok. Standaard zit er een gietstuk (een koppelarm) bij dat in de liggende vork van een bukker vastgezet wordt, maar dat is iets moeilijker bij een ligfiets. Een inox buizenklem met rubber bekleed was de oplossing (zie foto hieronder).
'unboxing'
'unboxing'
motor
motor
De uitdaging is de 'randapparatuur': het display met bediening en de accu. Bij een bovenstuur kan je dat display simpelweg op het stuur monteren, net als bij een bukker, maar bij een onderstuur kan dat dus niet. Als je al een manier vindt om het vast te zetten (eventueel met onderdelen van Terracycle), zit het gegarandeerd in de weg. Ofwel komt het bij het draaien tegen een been of tegen het zitje, ofwel zit het heel kwetsbaar aan de buitenkant.
Voor het scherm moest ik dus creatief worden: met een P-klem (inox, bedoeld om leidingen vast te leggen) en een halve Minoura stuuradapter (SGS-400 OS) maakte ik een steun waar het schermpje op kon komen zonder te hinderen. Dat werkt in de praktijk prima.
plaatsing display en bediening op frame
plaatsing display en bediening op frame
montage display op frame
montage display op frame
De accu wordt bij een ligfiets vaak onder het zitje bevestigd, maar in dit geval is daar ook geen plaats. Die kon maar op één plek goed gemonteerd worden: bovenop de bagagedrager. Zo is de fiets in balans: het gewicht van de motor vooraan; de accu achterop. Maar ook dat was weer een uitdaging: de 'baseplate' (basis waar de accu op geschoven wordt) is normaal vastgeschroefd op de onderbuis van een bukker. Op een bagagedrager kan je niet zomaar die plaat bevestigen, dus moest geïmproviseerd worden. Met wat stukken aluminium, boutjes en moeren lukte dat.
montage display op frame
montage display op frame
De laatste uitdaging was om de kabels op een discrete en niet hinderlijke manier vanaf de motor naar het scherm en de accu te leiden. Leven de kabelbinders! :D

In de praktijk werkt dit prima. De fiets is snel op tempo, vertrekken vanuit stilstand is makkelijker en de motor hoor je amper tot niet. Het enige negatieve is dat soms een lichte pendelneiging te merken is. Dit is het gevolg van de toegenomen massa helemaal voor- en achteraan. Storend of onveilig is het helemaal niet: het is gewoon een verschil tegenover de toestand zonder de ondersteuning.

Misschien heeft iemand iets aan de informatie.

Re: uitdaging: elektrische ondersteuning op ligfiets met onderstuur

Geplaatst: wo 15 feb 2023, 20:01
door Maddox
Leuke uitdaging.

Maar eentje die ik met plezier ook zou aangegaan hebben.

Recentelijk nog een vers geïmporteerde Indische (gemaakt van echt Chinesium scheepsstaal) Riksja elektrisch gemaakt.

Re: uitdaging: elektrische ondersteuning op ligfiets met onderstuur

Geplaatst: do 16 feb 2023, 22:43
door bicky
tof project. eindresultaat ziet er alvast goed uit
heb ook al gedacht om mijn fiets met onderstuur ondersteund te maken.
zal nu eerder mijn flevotrike worden die ondersteund zal worden.

waar heb je alles besteld?

Re: uitdaging: elektrische ondersteuning op ligfiets met onderstuur

Geplaatst: vr 17 feb 2023, 10:25
door CapoJan
bicky schreef: do 16 feb 2023, 22:43 waar heb je alles besteld?
De accu had ik al, want die wordt ook op de Thorax trike gebruikt. Enkel een extra houder was nodig.
De motorkit (motor met ingebouwde controller, display/bediening, snelheidssensor etc) haalde ik bij PSWpower. Spotgoedkoop: je betaalt geen € 300 voor de hele kit. Enkel de accu is een extra kost. Die haalde ik indertijd bij Enerprof in Duitsland. De keuze baseerde ik daarbij op de capaciteit (hogere capaciteit betekent een lagere belasting per cel, dus in principe langere levensduur) en de gebruikte cellen.

Je moet wel goed uitkijken: er zijn motoren met verschillende spanningen en vermogens. Daarnaast zijn er versies voor terugtraprem (typisch voor Duitsland) en voor andere remsystemen. Dat maakt een verschil voor het ingebouwde freewheel. Dan kan je nog kiezen voor versie met of zonder gashendel.

De verschillen qua spanning en vermogen zijn - als ik het goed heb - puur bepaald door de elektronica. Indien je nadien openbronsoftware installeert, maakt het allemaal niets meer uit.

Re: uitdaging: elektrische ondersteuning op ligfiets met onderstuur

Geplaatst: ma 20 feb 2023, 21:23
door Mugtango
De verschillen qua spanning en vermogen zijn - als ik het goed heb - puur bepaald door de elektronica.
Spanning twijfel ik nog even aan. Ik zou het opnieuw moeten opzoeken, maar ik dacht dat er een verschil zat in de omwikkelingen van de motor tussen de 36 V en 42 V versie. Je kon een 36 V motor op een 42 V batterij laten werken (doel: ook ondersteuning krijgen bij hogere cadans), maar de ontwikkelaars van de open firmware waarschuwden er destijds wel voor dat ze geen garanties konden geven voor de levensduur van de motor op lange(re) termijn.

Vermogen zou idd eerder softwarematig zijn.

Wat je project betreft: knap werk en een inspiratiebron om hier de Optima Dragon met onderstuur van ondersteuning te voorzien. Mijn dochter 'pikte' deze fiets van mij en legt er, wegens het (nog) niet beschikken over een rijbewijs, toch wel wat km's mee af.