specialist wielen spaken
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
specialist wielen spaken
ik ga hulp moeten vragen aan een echte wielenspecialist nu. ik ben met iets extreem bezig.
ik heb een chinese hub motor (zware uitvoering) die ongeveer 20cm in diameter is en 15,5cm breed (een normaal wiel is maar 12cm breed). deze heeft 36spaken
hierrond moet de velg van een brommer komen (17" van een honda), 36spaken.
hierdoor zou ik tussen een 20 en 22" wielmaat vallen van fietsen en kan ik brommerbanden gebruiken. ik heb een 17" brommer voorwiel met spaken en velgrand en vermoed dat de spaken reeds de correcte lengte hebben, maar dit is niet zeker.
met deze setup kan ik niet naar een fietsmaker en waarschijnlijk ook niet bij een brommer speciaal zaak
paar fotos:
de hub motor
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... 204505.jpg[/img]
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... 204538.jpg[/img]
links het brommerwiel, rechts mijn alleweder voorwiel
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... 200536.jpg[/img]
ik wil nu dus zo een allewedervelgrand op die dikke hub motor krijgen, of de velgrand van zo een brommerwiel. ik vermoed dat het 2de meer geschikt zal zijn. 20" wiel is namelijk net iets te klein en zo een brommerwiel is iets groter (buitenkant band fietswiel met 40-406 band is 49,5cm. buitenkant brommerband is 54,5cm)
ik heb een chinese hub motor (zware uitvoering) die ongeveer 20cm in diameter is en 15,5cm breed (een normaal wiel is maar 12cm breed). deze heeft 36spaken
hierrond moet de velg van een brommer komen (17" van een honda), 36spaken.
hierdoor zou ik tussen een 20 en 22" wielmaat vallen van fietsen en kan ik brommerbanden gebruiken. ik heb een 17" brommer voorwiel met spaken en velgrand en vermoed dat de spaken reeds de correcte lengte hebben, maar dit is niet zeker.
met deze setup kan ik niet naar een fietsmaker en waarschijnlijk ook niet bij een brommer speciaal zaak
paar fotos:
de hub motor
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... 204505.jpg[/img]
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... 204538.jpg[/img]
links het brommerwiel, rechts mijn alleweder voorwiel
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... 200536.jpg[/img]
ik wil nu dus zo een allewedervelgrand op die dikke hub motor krijgen, of de velgrand van zo een brommerwiel. ik vermoed dat het 2de meer geschikt zal zijn. 20" wiel is namelijk net iets te klein en zo een brommerwiel is iets groter (buitenkant band fietswiel met 40-406 band is 49,5cm. buitenkant brommerband is 54,5cm)
Laatst gewijzigd door fcapri op wo 10 feb 2021, 8:06, 2 keer totaal gewijzigd.
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: specialist wielen spaken
En wat wil je exact weten? Spaak lengtes kan je met een gewone tool bereken adh binnendiameter velg buiten diameter hubmoter center van de as ( bij een achterwiel of wiel met schijfrem zijn de linker en rechter spaken niet gelijk van lengte) en het aantal kruisen van de spaken ( hier vermoed ik dat je max naar 2 zult gaan want anders is het wiel bij a niet te maken ) als je al deze info ingeeft dan krijg je metteen de lengte voor de spaken en daarmee kan je een wiel spaken
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: specialist wielen spaken
welja, dat kruisen ken ik niks van. ik had de tool al gevonden.
met 2 kruisen 195mm, met 3kruisen 194mm en met 4 kruisen 193mm. maar geen idee wat ze ermee bedoelen of hoe ik daarmee het wiel kan maken.
ik heb al eens geprobeerd een velg te wisselen (kromme eraf, nieuwe erop) en had de velgen met tape aan elkaar gezet en dan spaak per spaak van de kromme naar de rechtse gestoken. en dat wiel is een ei en krijg het niet meer goed.
ik begin er dus niet meer aan. ik had ondertussen hierboven al fotos bijgezet.
en al zeker omdat dit iets niet bestaands is.
dit wiel zou ooit in een oude honda amigo moeten komen, maar ik wil eens een kleine poging doen om zelf een achterbrug te maken waar dit ding in past voor de alleweder . vooral ook omdat mijn alleweder een versmalde honda amigo achterbrug heeft zitten
met 2 kruisen 195mm, met 3kruisen 194mm en met 4 kruisen 193mm. maar geen idee wat ze ermee bedoelen of hoe ik daarmee het wiel kan maken.
ik heb al eens geprobeerd een velg te wisselen (kromme eraf, nieuwe erop) en had de velgen met tape aan elkaar gezet en dan spaak per spaak van de kromme naar de rechtse gestoken. en dat wiel is een ei en krijg het niet meer goed.
ik begin er dus niet meer aan. ik had ondertussen hierboven al fotos bijgezet.
en al zeker omdat dit iets niet bestaands is.
dit wiel zou ooit in een oude honda amigo moeten komen, maar ik wil eens een kleine poging doen om zelf een achterbrug te maken waar dit ding in past voor de alleweder . vooral ook omdat mijn alleweder een versmalde honda amigo achterbrug heeft zitten
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: specialist wielen spaken
kruisen zijn het aantal keren dat 1 spaak een andere kruist. Maw je begint aan de hub en volgt de spaak en telken male je een spaak kruist aan dezelfde zijde heb je een kruis. Hoe meer kruisen hoe meer laterale kracht het welke aankan. Alleen moet het praktisch haalbaar zijn. In zover ik zie zal 2 kruisen het praktisch haalbare zijn wegens vrij korte spaken als je deze teveel moet kruisen krijg je die laatste spaken niet meer in elkaar.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: specialist wielen spaken
ik kwam berekent dus op 195mm spaken uit.
ik heb ze gespaakt zoals mijn brommer en fietswiel gespaakt waren. de originele brommer spaken zijn 185mm. te kort dus.
echter zit mijn wiel nu voor 75% in elkaar en zijn die spaken allemaal te lang. ik kan ze allemaal tot het einde draaien en het wiel zit los. ik zie dus richting 180mm of misschien zelf nog iets kleiner moeten gaan (175 heb ik nog een 6tal liggen). dus iets klopt nie aan die berekentool
het ziet er alvast niet slecht uit. 17" brommer wiel voor achteraan de alleweder. weer iets speciaals. het enige nadeel, de naafversnelling gaat eruit en de derailleur moet er terug in
ik heb ze gespaakt zoals mijn brommer en fietswiel gespaakt waren. de originele brommer spaken zijn 185mm. te kort dus.
echter zit mijn wiel nu voor 75% in elkaar en zijn die spaken allemaal te lang. ik kan ze allemaal tot het einde draaien en het wiel zit los. ik zie dus richting 180mm of misschien zelf nog iets kleiner moeten gaan (175 heb ik nog een 6tal liggen). dus iets klopt nie aan die berekentool
het ziet er alvast niet slecht uit. 17" brommer wiel voor achteraan de alleweder. weer iets speciaals. het enige nadeel, de naafversnelling gaat eruit en de derailleur moet er terug in
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: specialist wielen spaken
Welke tool heb je dan gebruikt? Ik heb al altijd deze van Sapim gebruikt en nooit geen problemen gehad.
Andere optie is dat je ergens gemist hebt bij het spaken
Andere optie is dat je ergens gemist hebt bij het spaken
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: specialist wielen spaken
online bereken tool.
https://defietssite.nl/spaaklengte-berekenen/
k heb nu net alle waardes ingegeven en zie mijn fout. had alles in cm ingetikt ipv mm.
maar nu krijg ik dus 153mm spaken en dat klopt toch niet
ze zitten er nog niet allemaal in, maar zo was het gemaakt met 185mm spaken
heel bovenaan zie je zo een nippel uitsteken. ik heb zo een 5mm te lang
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... 220328.jpg[/img]
echter volgens die tool zou ik nu 153mm spaken moeten heben (3cm korter!!!), dat gaat er nooit in of heb ik iets verkeerds gedaan?)
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... 054847.jpg[/img]
https://defietssite.nl/spaaklengte-berekenen/
k heb nu net alle waardes ingegeven en zie mijn fout. had alles in cm ingetikt ipv mm.
maar nu krijg ik dus 153mm spaken en dat klopt toch niet
ze zitten er nog niet allemaal in, maar zo was het gemaakt met 185mm spaken
heel bovenaan zie je zo een nippel uitsteken. ik heb zo een 5mm te lang
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... 220328.jpg[/img]
echter volgens die tool zou ik nu 153mm spaken moeten heben (3cm korter!!!), dat gaat er nooit in of heb ik iets verkeerds gedaan?)
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... 054847.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door fcapri op wo 10 feb 2021, 8:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: specialist wielen spaken
Op eerst zicht een raar spaak patroon. Normaal steek je eerst de helft (om de andere) in de hub. Van binnen naar buiten en verbind je deze dan met de velg rekening houden dat je in de velg maar om de 4 gaten 1 mag steken. Als je dat gedaan hebt draai je een beetje aan de hub om alle spaken een beetje op spanning te krijgen. En daarna steek je de andere helft in de hub in tegengestelde richting. Deze steek je dan in het gat overeenkomend met het aantal kruisen die je hebt uitgerekend. Vergeet zeker niet onder of boven de kruisende spaken te gaan zodat ze elkaar kunne helpen. Eenmaal dit gedaan kan je aan de andere kant beginnen met het zelfde te doen. Normaal zou je dan na een beetje spanning op de spaken te steken alles goed komen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: specialist wielen spaken
dat is al bijna 5 of 6 kruis dat die gespaakt zijn u spaken gaan 90graden uit het gat naar de velg .
2 a 3 kruis is normaal en dus veel korter.
deze is echt het geld wel waard .
https://www.wheelpro.co.uk/
2 a 3 kruis is normaal en dus veel korter.
deze is echt het geld wel waard .
https://www.wheelpro.co.uk/
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: specialist wielen spaken
ze zijn niet raar gespaakt, de laatste spaken krijg ik er niet in (had ze eerst van buiten naar binnen in de naaf moeten steken, nu geraken ze er niet meer in want ze blokkeren achter de kruisen).
ze zijn EXACT hetzelfde gespaakt als mijn originele alleweder velgen. en als je daar de spaken bekijkt tov het center van het wiel, dan vertrekken ze ook bijna aan 90°.
de tegenoverstaande spaken gaan naar 1 kant samen met 5 lege gaten tussen.
en zo zijn ze bij al mijn wielen, mijn originele alleweder wielen, mijn laatst gekochte, mijn brommerwiel en nu dit speciaal wiel
als de naaf dan groter wordt, komen de spaken veel schuiner en wordt die hoek nog kleiner..
hier een voorbeeld waarbij ik dezelfde spaken op een grotere diameter stak maar in dezelfde gaten. ik behoud hetzelfde spakenpatroon met hetzelfde aantal kruisen
ik heb dus nu gezien dat mijn spaken 3x kruisen, en als ik dit op die website ingaf, kwam ik op 180mm uit (ze zijn nu 185 dus 5mm te lang). klopt dus volledig.
hoe moet ik ze anders spaken dan?
ze zijn EXACT hetzelfde gespaakt als mijn originele alleweder velgen. en als je daar de spaken bekijkt tov het center van het wiel, dan vertrekken ze ook bijna aan 90°.
de tegenoverstaande spaken gaan naar 1 kant samen met 5 lege gaten tussen.
en zo zijn ze bij al mijn wielen, mijn originele alleweder wielen, mijn laatst gekochte, mijn brommerwiel en nu dit speciaal wiel
als de naaf dan groter wordt, komen de spaken veel schuiner en wordt die hoek nog kleiner..
hier een voorbeeld waarbij ik dezelfde spaken op een grotere diameter stak maar in dezelfde gaten. ik behoud hetzelfde spakenpatroon met hetzelfde aantal kruisen
ik heb dus nu gezien dat mijn spaken 3x kruisen, en als ik dit op die website ingaf, kwam ik op 180mm uit (ze zijn nu 185 dus 5mm te lang). klopt dus volledig.
hoe moet ik ze anders spaken dan?
- erde
- Kopman
- Berichten: 731
- Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
- Fiets: challenge concept trike
- Locatie: Loker-Heuvelland
- Contacteer:
Re: specialist wielen spaken
minder keren kruisen, als die spaken zo schuin lopen, dan heb je rap spaken die loskomen.
Ook niet goed voor de spaakgaten in de velg.
Zou normaal perfect moeten gaan . Heb al meerdere speciallekes gemaakt met steeds een goed stevig wiel als resultaat.
Ik gebruik ook steeds de tool van Sapim. Nooit verkeerd uitgekomen.
Een wiel maken is wel iets dat je niet in één-twee-drie in elkaar flanst.
Ook niet goed voor de spaakgaten in de velg.
Zou normaal perfect moeten gaan . Heb al meerdere speciallekes gemaakt met steeds een goed stevig wiel als resultaat.
Ik gebruik ook steeds de tool van Sapim. Nooit verkeerd uitgekomen.
Een wiel maken is wel iets dat je niet in één-twee-drie in elkaar flanst.
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: specialist wielen spaken
heb nu 148mm spaken gekocht ipv die 185mm.
ik kan de schroeven goed opspannen en heb nog wat draad over, komt goed dus.
hoe tel je die kruisen exact? met enkel de spaken langs 1 kant van de naaf, of beide kanten? want langs 1 kant heb ik nog 2 kruisen, maar als beide kanten tellen, dan kruis ik 4x nu.
blijf ik toch telkens iets fout doen, want ik kan met 4cm langere spaken nog steeds hetzelfde doen. nu komt het moeilijke werk, het wiel richten en dan een achterbrug bouwen
ik kan de schroeven goed opspannen en heb nog wat draad over, komt goed dus.
hoe tel je die kruisen exact? met enkel de spaken langs 1 kant van de naaf, of beide kanten? want langs 1 kant heb ik nog 2 kruisen, maar als beide kanten tellen, dan kruis ik 4x nu.
blijf ik toch telkens iets fout doen, want ik kan met 4cm langere spaken nog steeds hetzelfde doen. nu komt het moeilijke werk, het wiel richten en dan een achterbrug bouwen
- erde
- Kopman
- Berichten: 731
- Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
- Fiets: challenge concept trike
- Locatie: Loker-Heuvelland
- Contacteer:
Re: specialist wielen spaken
De kruisingen tel je steeds aan één kant.
Als ik de foto bekijk, zit er nog een fout in het spaakpatroon, er zitten spaken langs één kant die slechts één keer kruisen en bepaalde spaken lopen bijna evenwijdig met de voorgaande spaak aan dezelfde kant.
Sorry voor de opmerkingen
Kijk eens naar volgende link;
https://www.ligfietsshop.nl/wiel-spaken-1/
Staat mooi uitgelegd wat spaken kruisen is.
Succes
Als ik de foto bekijk, zit er nog een fout in het spaakpatroon, er zitten spaken langs één kant die slechts één keer kruisen en bepaalde spaken lopen bijna evenwijdig met de voorgaande spaak aan dezelfde kant.
Sorry voor de opmerkingen
Kijk eens naar volgende link;
https://www.ligfietsshop.nl/wiel-spaken-1/
Staat mooi uitgelegd wat spaken kruisen is.
Succes
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: specialist wielen spaken
dan is het onduidelijk op de foto maar elke spaak kruist 2x.
het ze net alle 36 bekeken.
die website doet het niet
http://www.fordcapri.be/off/pics/503.jpg[/img]
ook lopen er geen evenwijdig. als je langs 1kant begint, is de ene spaak tegen de klok, de andere met, de volgende tegen de klok, de andere met, de volgende tegen de klok....
ik heb daarom eens alle spaken gekleurd. de bovenste spaken van dit wiel
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... lboven.jpg[/img]
en de onderste spaken die aan de kant van de tandwielen zitten
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... londer.jpg[/img]
heb eerst alle rode spaken langs boven gemonteerd, dan de velg en de naaf tov elkaar gedraaid zodat de spaken op spanning kwamen, daarna heb ik de blauwe spaken langs onder gemonteerd zodat het wiel zelfstanding bleef hangen.
en dan alle tussenliggen spaken gestoken om de boel stevig te maken
het ze net alle 36 bekeken.
die website doet het niet
http://www.fordcapri.be/off/pics/503.jpg[/img]
ook lopen er geen evenwijdig. als je langs 1kant begint, is de ene spaak tegen de klok, de andere met, de volgende tegen de klok, de andere met, de volgende tegen de klok....
ik heb daarom eens alle spaken gekleurd. de bovenste spaken van dit wiel
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... lboven.jpg[/img]
en de onderste spaken die aan de kant van de tandwielen zitten
http://www.fordcapri.be/fcapri/allewede ... londer.jpg[/img]
heb eerst alle rode spaken langs boven gemonteerd, dan de velg en de naaf tov elkaar gedraaid zodat de spaken op spanning kwamen, daarna heb ik de blauwe spaken langs onder gemonteerd zodat het wiel zelfstanding bleef hangen.
en dan alle tussenliggen spaken gestoken om de boel stevig te maken
Laatst gewijzigd door fcapri op wo 10 feb 2021, 8:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: specialist wielen spaken
Door de grote diameter van je naaf kan je volgens mij gerust overschakelen op 1 keer kruis ipv 2.
Bij nog grotere diameters, bvb de eerste bionxnaven in 20inch wiel, spaakten ze gewoon zonder kruis (Radiaal gespaakt). doordat de spaken heel kort waren, was het wiel meer dan voldoende sterk.
Bij nog grotere diameters, bvb de eerste bionxnaven in 20inch wiel, spaakten ze gewoon zonder kruis (Radiaal gespaakt). doordat de spaken heel kort waren, was het wiel meer dan voldoende sterk.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?