Speling stuur vm (waw)
- Pauvre Mouton
- Helper
- Berichten: 405
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
- Postcode: 3530
- Velomobiel: Alpha7.163|2021
- Contacteer:
Speling stuur vm (waw)
Ik heb de indruk, neen ik ben zeker, dat de rechterstuurknuppel van mijn waw een beetje begint te wiebelen, m.a.w. dus een beetje speling heeft.
De sturing is normaal gezien heel direct. Met de minste aanraking reageert de sturing, wat ik ervaar als zeer aangenaam sturen. Nu zit er op de rechterstuurknuppel wat speling en kan de knuppel lichtjes naar voor en achter bewegen worden zonder dat de sturing reageert. Misschien een normaal verschijnsel of moet ik me toch zorgen maken en kijken waar ik iets moet gaan beginnen vastdraaien om te vermijden dat ik op een zeker moment de knuppel niet los in mijn handen heb.
Op zich geen probleem daar ik behoorlijk twee linkerhanden heb, maar een rechterstuurknuppel lijkt me toch essentieel om niet van de baan te gaan,
De sturing is normaal gezien heel direct. Met de minste aanraking reageert de sturing, wat ik ervaar als zeer aangenaam sturen. Nu zit er op de rechterstuurknuppel wat speling en kan de knuppel lichtjes naar voor en achter bewegen worden zonder dat de sturing reageert. Misschien een normaal verschijnsel of moet ik me toch zorgen maken en kijken waar ik iets moet gaan beginnen vastdraaien om te vermijden dat ik op een zeker moment de knuppel niet los in mijn handen heb.
Op zich geen probleem daar ik behoorlijk twee linkerhanden heb, maar een rechterstuurknuppel lijkt me toch essentieel om niet van de baan te gaan,
My smile is always in shape!
-
- Public Relations
- Berichten: 767
- Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
- Postcode: 3600
- Fiets: waw
- Contacteer:
Re: Speling stuur vm (waw)
Bij mij heeft de rechterkant alvast óók al jaren speling. En ze is nog altijd niet loskomen.
- Pauvre Mouton
- Helper
- Berichten: 405
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
- Postcode: 3530
- Velomobiel: Alpha7.163|2021
- Contacteer:
Re: Speling stuur vm (waw)
Uw rechterkant heeft precies ook wat (lek)problemen
Ik ga eens een boutje vastschroeven, hopelijk kan ik morgen er nog mee naar het werk
My smile is always in shape!
- Pauvre Mouton
- Helper
- Berichten: 405
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
- Postcode: 3530
- Velomobiel: Alpha7.163|2021
- Contacteer:
Re: Speling stuur vm (waw)
Boutje wat aangedraaid, maar geen verbetering.
De hele knuppel beweegt als een hefboom net waar de knuppel vast is gemaakt.
'k Zal er maar mee leren leven zeker.
De hele knuppel beweegt als een hefboom net waar de knuppel vast is gemaakt.
'k Zal er maar mee leren leven zeker.
My smile is always in shape!
-
- Junior
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
- Postcode: 3040
- Fiets: WAW 263
- Contacteer:
Re: Speling stuur vm (waw)
Dat is te fixen,
contermoer tegenhouden en dan de bout vastdraaien,
maar in mijnen waw komen ze steeds weer los.
Vervelend, zou eigenlijk met loctite gezekerd moeten worden.
contermoer tegenhouden en dan de bout vastdraaien,
maar in mijnen waw komen ze steeds weer los.
Vervelend, zou eigenlijk met loctite gezekerd moeten worden.
E WAW 263
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Speling stuur vm (waw)
Spreek je over contermoer in letterlijke zin van het woord. Een moer die tegen een andere gedraaid is om deze te borgen?
Of heb je het over een zelfborgende moer.
In het tweede geval is de borgring van je moet versleten en moet je deze vervangen. Wat velen niet willen geweten hebben is dat Borgmoeren gemaakt zijn voor eenmalig gebruik.
In het eerste geval als je contermoer goed tegen de andere moet gedraaid zit en de bout komt nog steeds los wijst op een gerokken bout. Als een bout te hard wordt aangedraaid, krijg je rek op je schroefdraad en soms ook op je bout. In dat geval is het aangewezen zowel bout als moeren te vervangen.
Of heb je het over een zelfborgende moer.
In het tweede geval is de borgring van je moet versleten en moet je deze vervangen. Wat velen niet willen geweten hebben is dat Borgmoeren gemaakt zijn voor eenmalig gebruik.
In het eerste geval als je contermoer goed tegen de andere moet gedraaid zit en de bout komt nog steeds los wijst op een gerokken bout. Als een bout te hard wordt aangedraaid, krijg je rek op je schroefdraad en soms ook op je bout. In dat geval is het aangewezen zowel bout als moeren te vervangen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Re: Speling stuur vm (waw)
Ik heb een how-to bij de WAW-FAQ gezet, onderaan.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Re: Speling stuur vm (waw)
Moejedusniedoen.gentenoare schreef: ↑do 13 sep 2018, 22:42 Dat is te fixen,
contermoer tegenhouden en dan de bout vastdraaien,
maar in mijnen waw komen ze steeds weer los.
Vervelend, zou eigenlijk met loctite gezekerd moeten worden.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
- Pauvre Mouton
- Helper
- Berichten: 405
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
- Postcode: 3530
- Velomobiel: Alpha7.163|2021
- Contacteer:
-
- Junior
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
- Postcode: 3040
- Fiets: WAW 263
- Contacteer:
Re: Speling stuur vm (waw)
capiche, de uitleg was duidelijk, ga ik vanavond eens voor eens en altijd fixen zieMoejedusniedoen.
Laatst gewijzigd door bicky op do 20 sep 2018, 7:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bbcode aangepast
Reden: bbcode aangepast
E WAW 263
- Pauvre Mouton
- Helper
- Berichten: 405
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
- Postcode: 3530
- Velomobiel: Alpha7.163|2021
- Contacteer:
Re: Speling stuur vm (waw)
Zonet de uitleg gevolgd en het lijkt opgelost te zijn.
Dus vanaf nu ook een steeksleutel 13 en 6mm inbuis in mijn beautyca...ik bedoel gereedschapsset van de waw
Hopelijk heb ik met deze vraagstelling andere waw rijders behoed van loctite toestanden
Dus vanaf nu ook een steeksleutel 13 en 6mm inbuis in mijn beautyca...ik bedoel gereedschapsset van de waw
Hopelijk heb ik met deze vraagstelling andere waw rijders behoed van loctite toestanden
My smile is always in shape!
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Re: Speling stuur vm (waw)
Ach, ook dat overleven ze wel.Pauvre Mouton schreef: ↑ma 24 sep 2018, 13:33 Hopelijk heb ik met deze vraagstelling andere waw rijders behoed van loctite toestanden
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
-
- Junior
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
- Postcode: 3040
- Fiets: WAW 263
- Contacteer:
Re: Speling stuur vm (waw)
intussen 700 km gereden na t correct vastzetten en komt niet meer los, had ik dit maar eerder geweten,
t fijne is dat het sturen veel directer is, zoals het moet,
t was terug wat wennen na ettelijke km''s met verslappende sturing gereden te hebben en iedere dag te moeten vastzetten.
Ik had ooit aan Brecht gevraagd hoe dit te fiksen maar dan blijkbaar de uitleg niet zo goed in de praktijk omgezet, nu dus wel.
En zo leren we weer bij,
De video's bij Katanga en een goede FAQ zijn toch noodzakelijk.
Ik probeer mijn WAW 1 keer per jaar binnen te brengen voor onderhoud maar tussenin is toch wel wat extra gesleutel nodig,
T zou goed zijn om een soort checklist/foutmeldingslijst te krijgen of online te hebben over wat je "regelmatig" moet checken en waar je de informatie vindt op de FAQ of in een video (verwijzen naar de onderdelenproducent kan ook, Rohloff heeft best goede documentatie). t moet dus geen manual zijn want veel zaken zijn al beschikbaar.
Ik denk aan volgende zaken
staat van bandendruk (+ aanbevolen spanning, ik rij op max spanning en pomp om de week bij), speling op de stuurinrichting, speling op de vering, speling op de wielen, verminderde remkracht, uitlijning van de wielen, slijtage van de banden, staat van tandwielen en ketting, staat van kettingwieltje(s), onderhoud Rohlof naaf, e waw: motor checken van de pallen etc..., speling op de pedalen. controle positie van verlichting etc..., wat bij problemen met verlichting, claxon
wat als je voelt dat de Waw minder begint te bollen, wat check je dan best? eerst bandenspanning dan xxxx, dan yyy, dan zzzz
t fijne is dat het sturen veel directer is, zoals het moet,
t was terug wat wennen na ettelijke km''s met verslappende sturing gereden te hebben en iedere dag te moeten vastzetten.
Ik had ooit aan Brecht gevraagd hoe dit te fiksen maar dan blijkbaar de uitleg niet zo goed in de praktijk omgezet, nu dus wel.
En zo leren we weer bij,
De video's bij Katanga en een goede FAQ zijn toch noodzakelijk.
Ik probeer mijn WAW 1 keer per jaar binnen te brengen voor onderhoud maar tussenin is toch wel wat extra gesleutel nodig,
T zou goed zijn om een soort checklist/foutmeldingslijst te krijgen of online te hebben over wat je "regelmatig" moet checken en waar je de informatie vindt op de FAQ of in een video (verwijzen naar de onderdelenproducent kan ook, Rohloff heeft best goede documentatie). t moet dus geen manual zijn want veel zaken zijn al beschikbaar.
Ik denk aan volgende zaken
staat van bandendruk (+ aanbevolen spanning, ik rij op max spanning en pomp om de week bij), speling op de stuurinrichting, speling op de vering, speling op de wielen, verminderde remkracht, uitlijning van de wielen, slijtage van de banden, staat van tandwielen en ketting, staat van kettingwieltje(s), onderhoud Rohlof naaf, e waw: motor checken van de pallen etc..., speling op de pedalen. controle positie van verlichting etc..., wat bij problemen met verlichting, claxon
wat als je voelt dat de Waw minder begint te bollen, wat check je dan best? eerst bandenspanning dan xxxx, dan yyy, dan zzzz
E WAW 263