Tuurlijk is er een minimum snelheid (70km/u) op de Belgische snelwegen.
Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
-
- General Manager
- Berichten: 3190
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
-
- Public Relations
- Berichten: 767
- Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
- Postcode: 3600
- Fiets: waw
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Ja, op autowegen en autosnelwegen is er wél een minimum snelheid. Ik had het over de wegen waar je met je velomobiel rijdt.Jo2p schreef: ↑di 28 aug 2018, 0:39Snelwegen zijn ook openbare wegen, maar in NL geldt daar wel degelijk een minimum snelheid. Denk dat dit in België ook zo is.
Uitgaande van de normale wegen met ongeveer 50km/u als grens zal de agent jou niet kunnen beboeten. Hooguit een aanwijzing geven dat je het fietspad op moet. Die aanwijzing is dan geldig voor dat moment en moet worden opgevolgd (althans in Nederland). Er zijn in het Nederlandse stelsel ook nog getrokken karren en handkarren die door de breedte niet anders kunnen dan op de openbare weg rijden. Je ziet het niet meer zoveel tot helemaal niet, maar het is nog niet uit de wetten verdwenen in Nederland. Zou mij niet verbazen als dat weer terug komt in het licht bezien van "groen" bezig zijn. Vooral karren getrokken door een paard zie ik nog wel eens rijden en dat gaat ook niet echt snel. En die combinatie heeft op al het verkeer impact met ophouden, zelfs velo's
En om het met de woorden van een agent te zeggen:"Als een agent een stok zoekt om te slaan vindt hij er wél altijd eentje".
- Bart86
- Neo Prof
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
- Postcode: 3560
- Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Na het lezen van deze topic ben ik even gaan zoeken naar meer details van de nieuwe wegcode.
Hierbij ben ik uitgekomen op volgend artikel: "Vlaamse regering zet licht op rood voor ontwerp nieuwe Wegcode" (d.d. 03/10/2018)
https://polinfo.kluwer.be/NewsView.aspx ... FO&lang=nl
Hopelijk halen ze 1 januari 2021 nog.
Hierbij ben ik uitgekomen op volgend artikel: "Vlaamse regering zet licht op rood voor ontwerp nieuwe Wegcode" (d.d. 03/10/2018)
https://polinfo.kluwer.be/NewsView.aspx ... FO&lang=nl
Hopelijk halen ze 1 januari 2021 nog.
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Hopelijk niet. We hebben veel te verliezen.
Op dit moment hebben we als driewieler een voordelige positie: we kunnen legaal kiezen of we op de weg of op het fietspad rijden. De enige beperking die we nu hebben, is dat we niet tegenrichting in een enkelrichtingstraat mogen rijden en fietsers wel. Maar daar kunnen we dan nog wel over discussiëren
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
idd . en autowegen en snelwegen zijn verboden voor alle traag verkeer ( alhoewel de gemiddelde snelheid met wat geluk 25km/u is de laatste tijd ) .
zullen rap inschuifbare spiegels van 101 cm op staan dan
zullen rap inschuifbare spiegels van 101 cm op staan dan
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
- Bart86
- Neo Prof
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
- Postcode: 3560
- Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Helen, kan je toelichten waarom dit de enige beperking is? Ik denk dat er meerdere zijn (verbeter mij als ik het fout heb).Helen schreef: ↑zo 10 mar 2019, 13:30 Hopelijk niet. We hebben veel te verliezen.
Op dit moment hebben we als driewieler een voordelige positie: we kunnen legaal kiezen of we op de weg of op het fietspad rijden. De enige beperking die we nu hebben, is dat we niet tegenrichting in een enkelrichtingstraat mogen rijden en fietsers wel. Maar daar kunnen we dan nog wel over discussiëren
Wat mag je als berijder van een rijwiel met drie of vier wielen bij het zien van deze borden?
- met fietssymbool op de busstrook
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Oei, het was de enige beperking van een velomobiel in vergelijking met een fietser waar ik me bewust van ben (en op mijn woonwerkroute helaas tegenkom)...
Over de borden: 1 en 2 zou ik weer moeten opzoeken en uitpluizen.
Bord 3 is een belangrijke voor me...
Het zou logisch zijn om deze 4 situaties ook van toepassing te laten zijn voor velomobielen. Wat het volgens de letter van de wet niet is, maar volgens de geest wel.
Wat moet je dan doen hier in België?
Over de borden: 1 en 2 zou ik weer moeten opzoeken en uitpluizen.
Bord 3 is een belangrijke voor me...
Het zou logisch zijn om deze 4 situaties ook van toepassing te laten zijn voor velomobielen. Wat het volgens de letter van de wet niet is, maar volgens de geest wel.
Wat moet je dan doen hier in België?
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
- Bart86
- Neo Prof
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
- Postcode: 3560
- Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Logisch zou het volgens mij ook zijn. En voor mij mag dat zeker allemaal veranderen.Helen schreef: ↑ma 11 mar 2019, 17:34 Oei, het was de enige beperking van een velomobiel in vergelijking met een fietser waar ik me bewust van ben (en op mijn woonwerkroute helaas tegenkom)...
Over de borden: 1 en 2 zou ik weer moeten opzoeken en uitpluizen.
Bord 3 is een belangrijke voor me...
Het zou logisch zijn om deze 4 situaties ook van toepassing te laten zijn voor velomobielen. Wat het volgens de letter van de wet niet is, maar volgens de geest wel.
Wat moet je dan doen hier in België?
'De geest van de wet' vind ik als 'hoeder van de wet' iets verschrikkelijk. Voor mij is er alleen de 'letter van de wet' (ja ik ben er zo eentje ). De letter van de wet is de enige zekerheid die je hebt. Handelen op basis van de geest van de wet vind ik persoonlijk riskant en biedt je geen zekerheid. (verbeter mij als ik het fout heb)
Voorbeeld van Leuven: Je mag als fietser rijden in de voetgangerszone op de Oude Markt (fietssymbool afgebeeld op de borden).
- Je rijdt met de wagen, buiten de venstertijden, op de Grote Markt en veroorzaakt een ongeval met een voetganger? Ben jij als bestuurder van de wagen in fout of niet?
- Je rijdt hier met je velomobiel en veroorzaakt een ongeval. Ben jij als bestuurder van de velomobiel in fout of niet?
Volgens 'de geest van de wet' mag je er rijden, maar ik vrees dat die geest weinig hulp zal bieden.
(Voor de duidelijkheid ik weet dat er uitzonderingen zijn waarbij je, ongeacht het soort voertuig, toegang hebt tot een voetgangerszone. Er vanuit gegaan dat je er op dat moment niet aan voldoet)
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Ik probeer het te vermijden als ik kan, maar mijn eigen veiligheid primeert boven de letter van de wet.
Ik volg de fietsostrade Leuven Brussel, ook al gaat die een stuk over een enkelrichtingsstraat (waar er totaal geen alternatief is)
En in Brussel rij ik 5 km over de fietstoegelaten busstrook, omdat die voor mij veiliger is dan binnenstraten met geparkeerde auto's.
Ik zou liefst veilig én reglementair fietsen, maar als ik moet kiezen tussen de twee...
Ik volg de fietsostrade Leuven Brussel, ook al gaat die een stuk over een enkelrichtingsstraat (waar er totaal geen alternatief is)
En in Brussel rij ik 5 km over de fietstoegelaten busstrook, omdat die voor mij veiliger is dan binnenstraten met geparkeerde auto's.
Ik zou liefst veilig én reglementair fietsen, maar als ik moet kiezen tussen de twee...
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
- Bart86
- Neo Prof
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
- Postcode: 3560
- Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Ik ben er van overtuigd dat deze route in uw geval ook de veiligste is. Ook omdat je hiermee niet onmiddellijk andere weggebruikers in gevaar brengt of hindert.Helen schreef: ↑ma 11 mar 2019, 21:41 Ik probeer het te vermijden als ik kan, maar mijn eigen veiligheid primeert boven de letter van de wet.
Ik volg de fietsostrade Leuven Brussel, ook al gaat die een stuk over een enkelrichtingsstraat (waar er totaal geen alternatief is)
En in Brussel rij ik 5 km over de fietstoegelaten busstrook, omdat die voor mij veiliger is dan binnenstraten met geparkeerde auto's.
Ik zou liefst veilig én reglementair fietsen, maar als ik moet kiezen tussen de twee...
Mee aanschuiven in de file, in Brussel, lijkt mij niet verstandig (ter illustratie je filmpje op de busstrook en het Meiserplein/parking ).
Ik zou je dan ook niet verbaliseren (zegt mijn boerenverstand), waarmee ik niet wil zeggen dat je het mag doen (letter van de wet).
Het lijkt me een hele beleving (avontuur) om met de fiets/velomobiel in Brussel te rijden!
PS: Er valt geen lijn te trekken in hoe er geverbaliseerd wordt. Iedere collega is vrij om voor zichzelf te beslissen of hij verbaliseert.
- Obelix
- Neo Prof
- Berichten: 203
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
- Postcode: 2890
- Fiets: Carbon Strada 321
- Velomobiel: Carbon Strada 321
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Valt reuzegoed mee. De facto vind ik het risico elders, bvb in de typische Vlaamse lintbebouwing, een pak groter. Vooral omdat de auto’s er sneller rijden, de fietspaden er naast huizen liggen en een VM vaak minder sympathiek bevonden wordt. In Brussel krijg ik enkel duimpjes en nieuwgierige vragen aan de stoplichten.
Ook ik neem dagelijks enkele 1-richtingstraten in Brussel. Dan is het wel extra opletten, zeker wanneer er dan nog straatjes op uitkomen waar de voorrang van rechts geldt en de auto u niet verwacht.
- Bart86
- Neo Prof
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
- Postcode: 3560
- Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Zo had ik het nog niet bekeken, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.Obelix schreef: ↑di 12 mar 2019, 8:26 Valt reuzegoed mee. De facto vind ik het risico elders, bvb in de typische Vlaamse lintbebouwing, een pak groter. Vooral omdat de auto’s er sneller rijden, de fietspaden er naast huizen liggen en een VM vaak minder sympathiek bevonden wordt. In Brussel krijg ik enkel duimpjes en nieuwgierige vragen aan de stoplichten.
Zolang je daar al rekening mee houdt, beperk je zelf het risico. Ik las het ook al eerder op de site van Fietser.be (Brecht): "rij defensief in het verkeer, beschouw jezelf als onzichtbaar".
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Hélemaal eens met Obelix. Lintbebouwing vind ik ook veel gevaarlijker dan in Brussel stapvoets tussen 2 aanschuivende bussen mikken. Die kunnen immers niet plots een meter uitwijken.
We zijn quasi-buren op het werk, maar Obelix kiest toch heel andere routes dan ik. Zelf vind ik de eenrichtingsstraten in Brussel een absolute no-go. (De eenrichtingsstraat op de F3 fietssnelweg vind ik geen probleem, er komen geen straten op uit)
Zo heeft iedere velomobilist ook zijn eigen stijl en smaak van wegkeuze.
We zijn quasi-buren op het werk, maar Obelix kiest toch heel andere routes dan ik. Zelf vind ik de eenrichtingsstraten in Brussel een absolute no-go. (De eenrichtingsstraat op de F3 fietssnelweg vind ik geen probleem, er komen geen straten op uit)
Zo heeft iedere velomobilist ook zijn eigen stijl en smaak van wegkeuze.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Ik kijk er echt naar uit om je toekomstige ervaringen als politie-velomobilist te horen!
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/