fcapri schreef:
k vind het altijd erg dat autos vaak claxoneren als ze eens 200meter achter u moeten rijden
Laat de woorden achter "claxonneren" maar weg.
Ik woon op een klein maar ongemeen druk kruispunt.
Zelfs op rustige zondagochtenden wordt er duchtig op los geclaxonneerd.
Voor de meest uitlopende redenen doen ze dat.
Als de auto voor hun een seconde wacht van vertrekken bij groen zitten ze al op hun toeter.
Als ze om de een of andere reden een vrachtwagen/bus moeite heeft met de bocht
omdat er alweer een auto te dicht bij het kruispunt is komen te staan of er een aan het lossen is,
dan wordt hier per seconde een "serenade" afgestoken.
Als er fietsers als eerste staan en ze durven hun bocht wijd te nemen
dan snijdt meer dan de helft van de autobestuurders de bocht af
(met risico op een hindernis achter de bocht te te botsen)
om in de bocht de fietsers in te halen (als ik die bocht moet nemen snij ik hem ook af, wetend waarom)
Als meer dan eens gezien (kan het zien vanuit het keukenraam) dat ze naast de fietser
plots moeten inhouden en er toch moeten achterblijven
omdat er een vrachtwagen voorbij de bocht voor de lichten staat.
Zelfs gelede bussen (die lange accordeons) Delijn en vrachtwagens proberen het,
meestal zonder succes of met grote kans de fietser mee te hebben.
Dat ze net als ik niet door blinde bochten kunnen kijken bewijzen ze hier meermaals per dag.
En als vroeger moest gewacht worden door een hindernis zoals kruispunt geblokkeerd
of een vrachtwagen die aan het lossen is dan werd 2 minuten gewacht eer de eerste zich begon te draaien.
Nu is dat gereduceerd tot een luttele 30 seconden.
Het zou niet de eerste keer zijn dat de eerste auto net (of half) gedraaid is als het verkeer alweer in beweging komt.
En als ze zich gedraaid hebben moet je eens zien hoe snel ze wegspurten en dat in een woonzone (30km beperking dus)
En dat ze hier niet te traag rijden zag ik gisteravond ook,
volgens de gps reed ik 29 km/u ik was echt verbaasd hoe snel de auto van in de verte me had bijgebeend.
En vervolgens extra gas gaf om me toch voorbij te kunnen voor de tegenliggende auto er was.
Dat in een 30 km zone op minder dan 100 meter van een kruispunt.
Geduld wordt tegenwoordig blijkbaar heel duur verkocht want niemand wil het nog kopen.
---
En juist, bij traag landbouwverkeer gedragen ze zich meestal iets "vriendelijker".
Dat is vooral uit schrik omdat ze weten dat ze zeker de pineut zijn.
Zeker bij de huidige machines. Wogen onze 3 trekkers tussen 2500 en 3300 kg.
De huidige trekkers wegen ergens tegen de + 10 ton aan.
En met het hefvermogen valt ook niet te spotten, dat is bewezen toen bij een betoging
een agent dacht slim te zijn door de combi voor een trekker (met frontlader) te parkeren.
Het was rustig optillen en opzij zetten (hefvermogen vooraan zit ergens boven de 5 ton)
terwijl dat bij ons een 500 kg was.
En achteraan heffen ze gemakkelijk tegen de 10 ton aan, waarbij onze zwaarste 2 ton kon heffen.
En zelfs met ons "lichter" materiaal heb ik er genoeg op hun plaats gezet.
Sommigen dachten altijd baas te kunnen zijn tot ze plots doorhadden dat ik niet ging uitwijken
(wat gezien de lading voor mij gevaarlijk was het stuur om te gooien)
en ze dus genoodzaakt waren in te binden omdat ze wisten dat ze als ze doorduwden... .