onder het vergrootglas: Mango - Strada

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

onder het vergrootglas: Mango - Strada

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Mango en Strada, twee loten aan de Q-stam. Nu ben ik wel benieuwd naar gelijkenissen en verschillen tussen deze twee velomobielen die uiteindelijk naar het voorbeeld van de Quest zijn ontworpen. Hoe ervaren de rijders de ene dan wel de andere velomobiel?

Ik gooi alvast de cijfertjes eens bij elkaar: Mango Sport - Mango + - Strada

lengte: 2,45 - 2,45 - 2,65
breedte: 0,75 - 0,75 - 0,76
hoogte: ? - ? - 0,95
gewicht: 27,5 - 32,5 - 35
draaicirkel: 8 - 8 - 8
prijs: 5950 - 5490 - 5750
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#2 Bericht door Almereweder »

Ik heb zelf beide (Mango en Strada) overwogen, en uiteindelijk voor een Strada gekozen, terwijl ik alleen bij Velomobiel.nl ben wezen testrijden in de Strada. Niet een heel er wel gefundeerd besluit dus ;-)

Zelf vind ik de Strada mooier dan de Mango en de Quest, maar dat is iets persoonlijks.

Grootste verschil tussen Strada en de Mango is het formaat van het achterwiel, en de kettingloop. Die bij de Strada is direct, bij de Mango met een tussenas. Achterwiel Strada is groter (26") dan van de Mango (20"). Beide hebben voor en nadelen. Volgens de verkoop praatjes van Velomobiel.nl is de aandrijving van de Strada iets efficiënter, en loopt het grotere achterwiel rustiger bij oneffenheden in het wegdek. Volgens Sinner is het hebben van 3 gelijke wielen makkelijker omdat je maar één formaat reserveband hoeft te hebben. De tussenas is makkelijk als je later een trapondersteuning in wilt bouwen.

Een groter achterwiel neemt wel wat bagageruimte weg, maar dat was voor mij niet echt een belangrijke overweging. Wel is de Strada een recenter ontwerp ontwerp dan de Mango, en zal Velomobiel.nl wel redenen gehad hebben om de Mango af te stoten denk ik dan maar.

Toen ik wat ervaringen van Mango rijders las over onrustig weggedrag van de Mango bij hogere snelheden was voor mij de beslissing snel gemaakt (Heb een maandje na de testrit gewikt en gewogen).

Maten van de Strada:
Afbeelding
Hier nog wat vergelijkingsplaatjes:
Afbeelding
Afbeelding

Verschil tussen de Mango+ en de Mango Sport is heel mooi samengevat door Traikiedirk.

twilwel
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 25 nov 2007, 19:09
Fiets: Mango
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#3 Bericht door twilwel »

Almereweder schreef: Wel is de Strada een recenter ontwerp ontwerp dan de Mango, en zal Velomobiel.nl wel redenen gehad hebben om de Mango af te stoten denk ik dan maar.
Een belangrijke reden om de Mango af te stoten was omdat de techniek van de 20" Mango en de nieuwe 26' Quest zoveel uit elkaar begon te lopen dat ze teveel aparte onderdelen moesten maken. Er waren meer goede redenen die met de wachtlijst te maken hadden, zoals het beperkte aantal Quest en Mango bodies die door Beyss gemaakt kon/wilde worden. Aangezien Velomobiel.nl als doelstelling heeft zoveel mogelijk velomobielen op de weg te krijgen en te houden, was dit een logische stap.

Velomobiel.nl heeft echter niet stilgezeten en heeft inmiddels een tweede body bouwer gevonden. Sinner heeft voor de Mango nu een eigen kunststof afdeling, dus de doelstelling van meer velomobielen op de weg wordt zeker gehaald. De Strada heeft exact dezelfde techniek als de Quest, op de voorwielophanging na uiteraard dus is aanzienlijk makkelijker en voordeliger te produceren voor Velomobiel.nl dan een Mango met een weliswaar gelijkende techniek, maar wel heel andere componenten.

Elk voordeel hep ze nadeel, want dat betekent ook dat bij Quest en Strada enkel 3x9 derailleur versnellingen leverbaar zijn. Het belangrijkste verschil tussen Strada en Mango is daarom niet enkel het verschil in grootte van het achterwiel, maar het feit dat bij de Mango dankzij de tussenas heel veel verschillende soorten aandrijvingen mogelijk zijn: Naafversnellingen zoals Rohloff, Alfine 8-speed (binnenkort 11-speed) evt. in combi met CompactCranck 34-50 voor, DualDrive en derailleurversnellingen zoals 8-,9-, of 10-speed en MTB of Road, Compact of triple crancks. De prijs voor die enorme keuzemogelijkheden is een iets lagere efficientie van de aandrijving. Heel leuk is dat door de compactheid van de Mango het een heel handzaam model is in het gebruik en met goedkopere lamineertechnieken een zeer laag gewicht bereikt kan worden bij de Mango Sport. De Mango+ hoort met zijn 32,5kg ook nog tot de lichtere velomobielen en heeft onwaarschijnlijk veel bagageruimte voor zo'n korte velomobiel.

In het kort: de Strada is geen vervanging maar een aanvulling op het bestaande gamma aan velomobielen.
Mango's groeien niet aan bomen, ik maak ze samen met mijn kollega's van Sinner.

twilwel
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 25 nov 2007, 19:09
Fiets: Mango
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#4 Bericht door twilwel »

Almereweder schreef:Ik heb zelf beide (Mango en Strada) overwogen, en uiteindelijk voor een Strada gekozen, terwijl ik alleen bij Velomobiel.nl ben wezen testrijden in de Strada. Niet een heel er wel gefundeerd besluit dus ;-)
Toen ik wat ervaringen van Mango rijders las over onrustig weggedrag van de Mango bij hogere snelheden was voor mij de beslissing snel gemaakt (Heb een maandje na de testrit gewikt en gewogen).
Aha, kennelijk worden er hoge snelheden met Mango's gehaald. Dat is ook mijn ervaring en er zijn inmiddels 261 Mango's gemaakt dus ook veel ervaringen beschikbaar. Vaak zijn de bouten van de kruiskoppeling van het stuur te vast of te los aangedraaid waardoor je stuurreacties krijgt die bij hoge snelheden vervelend zijn. Het kan ook zijn dat de stuurpen in de kunststof bus toe is aan wat teflon olie. Het is simpel te verhelpen, maar het internet heeft een lang geheugen. Aangezien de Strada hetzelfde type besturing heeft en dezelfde veerpoten, die overigens ook op een hele rits andere velomobielen toegepast worden, kan ik me niet voorstellen dat de Mango hier een structureel probleem heeft.

Kom alsnog eens naar Groningen zou ik zeggen voor een proefrit in een Mango en post dan uw eigen ervaring. Het is niet zoveel verder dan Dronten hoor.
Mango's groeien niet aan bomen, ik maak ze samen met mijn kollega's van Sinner.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

Almereweder schreef:Ik heb zelf beide (Mango en Strada) overwogen, en uiteindelijk voor een Strada gekozen, terwijl ik alleen bij Velomobiel.nl ben wezen testrijden in de Strada. Niet een heel er wel gefundeerd besluit dus ;-)

Zelf vind ik de Strada mooier dan de Mango en de Quest, maar dat is iets persoonlijks.
Over smaak, kleuren en vrouwen valt natuurlijk te twisten... :wink: 8) Voor mij oogt de Strada ook wel iets mooier, al vind ik de achterbouw met die grote smurfenmuts wel nogal zwaar overkomen. Nu, als ik dan toch een oordeel moet uitspreken over de schoonheid van een velomobiel, dan plaats ik Versatile en WAW op een gelijke eerste plaats. Al de rest mag achteraan plaats nemen. Maar goed, wie wat mooi of lelijk vindt en waarom, is in de grond van de zaak eigenlijk niet belangrijk en het discussiëren niet waard.

Ik ben nieuwsgierigheid naar de rijprestaties, comfortbeleving en gebruiksgemak van beide velomobielen, in het bijzonder de Mango Sport tegenover de Strada. Je kan bijvoorbeeld toch echt niet naast het gewichtsverschil (bijna 7 kg) kijken. Dan denk ik dat zoiets toch wel een weerslag moet hebben op de rijprestaties. Of is de vorm van de stroomlijn eerder bepalend? Volgens de oude webpagines van velomobiel.nl is de deuk achteraan de Mango er voor de stevigheid van de body, maar hoe moet ik dat dan zien? Ik voel wel iets voor de Mango Sport, ook al omdat me die iets wendbaarder lijkt.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#6 Bericht door Almereweder »

twilwel schreef:Aha, kennelijk worden er hoge snelheden met Mango's gehaald. Dat is ook mijn ervaring en er zijn inmiddels 261 Mango's gemaakt dus ook veel ervaringen beschikbaar. Vaak zijn de bouten van de kruiskoppeling van het stuur te vast of te los aangedraaid waardoor je stuurreacties krijgt die bij hoge snelheden vervelend zijn. Het kan ook zijn dat de stuurpen in de kunststof bus toe is aan wat teflon olie. Het is simpel te verhelpen, maar het internet heeft een lang geheugen. Aangezien de Strada hetzelfde type besturing heeft en dezelfde veerpoten, die overigens ook op een hele rits andere velomobielen toegepast worden, kan ik me niet voorstellen dat de Mango hier een structureel probleem heeft.
Goed, dat is dan bij deze recht gezet ;-)
twilwel schreef:Kom alsnog eens naar Groningen zou ik zeggen voor een proefrit in een Mango en post dan uw eigen ervaring. Het is niet zoveel verder dan Dronten hoor.
:D Misschien doe ik dat wel :D Lijkt me een leuke ervaring.

Misschien moet ik mijn mening wat genuanceerder uitdrukken. Ik ben van mening dat ik met zowel de Strada als de Mango een goede fiets had gehad waarmee ik meer dan tevreden zou zijn. Voor mijn gebruik (woon-werk-verkeer) zijn ze beide geschikt, en beide een 'giant leap forward' ten opzichte van mijn oude Flevobike Alleweder II.
eeuwige reiziger schreef:Ik ben nieuwsgierigheid naar de rijprestaties, comfortbeleving en gebruiksgemak van beide velomobielen, in het bijzonder de Mango Sport tegenover de Strada. Je kan bijvoorbeeld toch echt niet naast het gewichtsverschil (bijna 7 kg) kijken.
Het verschil in gewicht kan een overweging zijn, maar als je de Mango Sport vergelijkt met de Strada, dan moet je die denk ik vergelijken met de Strada SL van 28 kg. Inclusief 90 kg berijder zit je dan op 118 kg voor de SL en 125 kg voor de gewone Strada. Die 7 kg is dan maar een verschil van 5,6% - Alles is relatief :mrgreen:

Ik heb destijds Teuntjeremi gevraagd naar haar ervaring met de Strada SL in vergelijking met haar ervaring met haar Mango, maar toen zocht ik eigenlijk meer naar een bevestiging van de keuze die ik al gemaakt had ;-)

twilwel
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 25 nov 2007, 19:09
Fiets: Mango
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#7 Bericht door twilwel »

eeuwige reiziger schreef: Ik ben nieuwsgierigheid naar de rijprestaties, comfortbeleving en gebruiksgemak van beide velomobielen, in het bijzonder de Mango Sport tegenover de Strada. Je kan bijvoorbeeld toch echt niet naast het gewichtsverschil (bijna 7 kg) kijken. Dan denk ik dat zoiets toch wel een weerslag moet hebben op de rijprestaties. Of is de vorm van de stroomlijn eerder bepalend?
Tja, beide zijn van belang. Minder gewicht komt bij klimwerk het best naar voren, maar ook in het accelereren op het vlakke merk je het. Dat merk je vooral na stops, maar ook al bij tempowisselingen, bijvoorbeeld na bochten of bij het passeren van langzamere fietsers waarbij ik persoonlijk in ieder geval even wat inhoud om het snelheidsverschil te verkleinen. Op lange, min of meer rechte wegen met een open landschap en met tegenwind is de stroomlijn het belangrijkste. Ik heb geen ervaring met de Strada, maar wel met de Quest en beide Mango types. De Mango is met afstand vlotter in stadsverkeer want het lage gewicht, compacte afmeting en bochtenstabiliteit samen maken dat het een echte kruip-door/sluip door velomobiel is. In de polder met windkracht 4 tegen ga je duidelijk sneller met de Quest.
De Strada is natuurlijk minder aerodynamisch dan de Quest, maar heeft een paar aerodynamische truukjes in de vorm van de body geincorporeerd. Het is onduidelijk of ie inderdaad aerodynamischer IS dan de Mango.

Maar aerodynamica is niet alles. Ik vind dat wedstrijden beter laten zien onder wat voor praktijkomstandigheden de verschillende soorten fietsen het beste voldoen dan aerodynamische modellen en tests met een SRM meter op een velodrome waarmee je hooguit de snelheid op een rechte weg kunt inschatten. Zo kun je in http://www.youtube.com/watch?v=1esxQxNkyKk filmpje zien dat ik in m'n Mango Sport in de 7e minuut van de film voorbij schiet aan een Quest met Alwin erin, die sterker is dan ik. (in ieder geval was hij op Texel 2km/h sneller op een dijk zonder bochten, beide waren we met een Quest met stroomlijnkap). Alwin kon er wel om lachen want uiteindelijk was hij 2 seconden sneller dan ik. Ik had gerekend op een ronde meer :roll:
Door 1 flauw bochtje in het parcours van 1600meter wist ik zo 2 Questen 11 ronden lang bezig te houden, want het kostte ze liefst de helft van het parcours om mij in te halen. Ik hoefde enkel aan te klampen tot "de bocht". Hogere bochtenstabiliteit en 11kg minder gewicht van de fiets deden het aerodynamische voordeel van de Quest verdampen. Let trouwens ook op Ymte die in zijn speciale 25kg Quest het parcoursrekord verbrijzelde. Helaas was er geen Strada te racen in Groningen, hoewel zich wel 1 opgegeven had.
Volgens de oude webpagines van velomobiel.nl is de deuk achteraan de Mango er voor de stevigheid van de body, maar hoe moet ik dat dan zien?
Je kunt het vergelijken met een vlakke plaat t.o.v. een golfplaat. Bij gelijke dikte is de golfplaat veel sterker. In de praktijk blijkt het echter niet zo van belang om op die plek veel weerstand tegen indeuken te hebben, vandaar de Mango+ die juist niet hol maar bol is en daardoor veel meer bagageruimte heeft. Een onverwacht gevolg is nu dat helaas Mango+ en Strada door elkaar gehaald worden. Je kunt het echter direct aan het "hoedje" zien die bij de Mango's veel korter is als bij de Strada.
Ik voel wel iets voor de Mango Sport, ook al omdat me die iets wendbaarder lijkt.
De breedte van de band heeft veel invloed:
De Mango Sport is in de praktijk idd. wendbaarder door de smalle standaard 28-406 bandjes. Ze komen niet zo snel tegen de wielkast aan als de vette 47-406 Moirees van de Mango+ en daardoor kun je krapper insturen. De smalle Durano's zorgen ook voor scherp stuurgedrag, wat ik persoonlijk heel prettig vind. Uiteraard kun je ook Strada en Mango+ op smalle bandjes zetten, heh.
Mango's groeien niet aan bomen, ik maak ze samen met mijn kollega's van Sinner.

Gebruikersavatar
dirkske
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 8:15
Postcode: 3200
Fiets: Forenzen: Sinner Mango
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#8 Bericht door dirkske »

Eewige, zeker voor woon-werk verkeer zou ik het gewicht meer laten doorwegen dan aerodynamica. Ik woon in een licht glooiend landschap, geloof me, ik hoop dat ik m'n overtollige kilotjes vlug kwijt zal zijn (buikje, niet de Mango, neeje die wil ik nie weg).
Sinner Mango http://mango130.blogspot.com

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#9 Bericht door quattrovelootje »

Bij mij werd de keuze voor de opvolger van m'n Alleweder hoofdzakelijk bepaald door de zit. Ik zweer nog steeds bij een gaaszit en wil dus niks anders, zéker niet in een velomobiel. Omdat ik ook heel tevreden was/ben over naafversnellingen (snelheid is geen hoofdzaak voor mij), komt dan alleen de Mango nog in aanmerking. Ik had Sinner een mailtje gestuurd met de vraag of het mogelijk was om een ICE-zitje in te bouwen als ik een Mango bestelde, waarop ik een droog mailtje terug ontving met de melding dat zij zich daar niet mee gingen bezig houden, daar moest ik zelf maar voor zorgen.
Exit Mango dus.

Ik stond intussen al wel op de bestellijst voor een Quest, maar dat was ook eerder een soort van compromis : liefst van al zou ik een Quest met open wielkasten hebben, maar die worden niet gemaakt. Maar de Quest zou wel geleverd worden mét gaaszit en aan de service van Velomobiel.nl kan menig producent nog steeds een voorbeeld nemen. Enkele maanden voor de levering van mijn Quest kwam het nieuws dat Velomobiel.nl een nieuwe vm uit ging brengen, mét open wielkasten, dus de switch was snel gemaakt. En de rest is history, zoalszezeggen .

M'n Strada heb ik nu bijna 1 jaar en ik heb echt geen spijt van mijn keuze. Meer hierover kan je binnenkort op m'n blog lezen.

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Baron
kluns van de week
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 22 sep 2008, 0:23
Postcode: 3590
Fiets: Optima Baron 2007
Locatie: Diepenbeek
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#10 Bericht door Baron »

Ben nu 2 maanden op de baan, hoofdzakelijk woon-werk 50km enkel, met Strada40.
Probeer mijn spieren laten aan te passen aan de VM. Zijnde het kunnen trappen van het extra gewicht.
De Strada rijdt zalig, ik ben ervan overtuigd dat ik over 2 jaar héél andere snelheden haal dan recent.
Alles is een kwestie van training en uithouding. Strada of Mango, als de benen niet meewillen, komt er van beiden niets terecht. Het belangrijkste voor mij is dat ik mijn auto kan laten staan en ik elke week een tankbeurt van 40€ uitspaar. Dat geeft mij de kick, niet zozeer de prestige van ik heb de snelste of de beste... mooiste.
Zaterdag heb ik een test gedaan met mp3 speler en 2 luidsprekers met mijn favoriete muziek te laten klinken in mijn casing. Daar kan ik van genieten. Geluk en contentement zitten in de kleine dingen.
Dus als je eerdaags een oranje Strada op de tonen van U2 voorbij hoort zoeven langs het Albert kanaal, yeah, that's me!
Groetjes
Baron
Optima Baron 2007
Strada 2010

Gebruikersavatar
Baron
kluns van de week
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 22 sep 2008, 0:23
Postcode: 3590
Fiets: Optima Baron 2007
Locatie: Diepenbeek
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#11 Bericht door Baron »

Er is me gevraagd om mijn ervaringen met de Strada te delen, voila hierse...
Mijn nieuwe Strada is nu 2 maanden in gebruik. Tijd voor mijn eerste ervaringen na pakweg 1000km.
Het is een fijn vervoermiddel, zeker voor lange rechte trajecten. Ik pendel een paar dagen per week 50km enkel. Grotendeels langs het Albertkanaal. De Strada doet het goed, zowel in het donker, als in de regen.
Wel is het wennen om nu 35kg mee te trappen. Maar stilaan beginnen mijn benen dikker te worden
Windop ben ik zeker in het voordeel t.o.v. koersfiets. Maar windaf in het nadeel.
Bij regen in het voordeel, want dan staan alle toeristen+gepensioneerden onder een boom of brug en de Strada rijdt voorbij. Bergop ben ik ook in het nadeel. Bergaf daarentegen...

Graag wil ik een paar onderdelen verder bespreken:
1. De banden :
Origineel had ik smaller banden gevraagd aan Ymte. Nu hadden ze Swalbe racers 1.5 erop gelegd.
Voorste banden na 850km tot op de draad versleten. Met een stuk gesprongen binnenband tot gevolg.
Heb dit gemeld aan Ymte en bochtentechniek, gewicht van de rijder spelen een grote rol. De racer banden zijn ook niet echt slijtvast te noemen.
2. Mijn neksteun :
Daar ik mijn hoofd graag nogaleens ergens opleg heb ik Johan zijn goede raad opgevolgd om een fitness rol te plaatsen op de rand van de instap. Lekker zacht en ontspannen is dit liggen.
3.Mijn Flevobike dakje :
Daar ik bij hevige regenval nog spetters in mijn ogen krijg ben ik een 2e visier aan het maken dat ik naar onder kan schuiven.
Voor mijn dakje+cover waterdicht te houden spuit ik ze in met lederspray. Tip van Tihamér.
4. De dubbele verlichting :
Deze is keigoed. Vooral de hoogte regelhendel wordt veel gebruikt.
Alleen de zijverlichting mis ik een beetje. Maar hiervoor ben ik op zoek naar iets dat flikkert voor tegen mijn rolbeugel te plaatsen.
Wanneer mijn batterij bijna leeg is begint mijn pinkerzoemer raar geluid te maken.
5. Disco bar :
Ik mis wat muziek en ga wat testen doen om mijn MP3 speler aan te sluiten op boxen.
6. Casing :
Om de casing een beetje proper te houden spuit ik hem in met cockpit spray voor een beschermlaagje. Zo wordt de volgende poetsbeurt een beetje makkelijker.
Voila, dit zijn voorlopig mijn ervaringen.
Baron
Bijlagen
P1010032vkl.jpg
P1010001vkl.jpg
P1010001vkl.jpg (47.01 KiB) 4073 keer bekeken
Optima Baron 2007
Strada 2010

Quest85
Junior
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 02 aug 2010, 6:29
Postcode: 4571GS
Fiets: Quest 85
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#12 Bericht door Quest85 »

Baron schreef: Graag wil ik een paar onderdelen verder bespreken:
1. De banden :
Origineel had ik smaller banden gevraagd aan Ymte. Nu hadden ze Swalbe racers 1.5 erop gelegd.
Voorste banden na 850km tot op de draad versleten. Met een stuk gesprongen binnenband tot gevolg.
Heb dit gemeld aan Ymte en bochtentechniek, gewicht van de rijder spelen een grote rol. De racer banden zijn ook niet echt slijtvast te noemen.
2. Mijn neksteun :
Daar ik mijn hoofd graag nogaleens ergens opleg heb ik Johan zijn goede raad opgevolgd om een fitness rol te plaatsen op de rand van de instap. Lekker zacht en ontspannen is dit liggen.
3.Mijn Flevobike dakje :
Daar ik bij hevige regenval nog spetters in mijn ogen krijg ben ik een 2e visier aan het maken dat ik naar onder kan schuiven.
Voor mijn dakje+cover waterdicht te houden spuit ik ze in met lederspray. Tip van Tihamér.
4. De dubbele verlichting :
Deze is keigoed. Vooral de hoogte regelhendel wordt veel gebruikt.
Alleen de zijverlichting mis ik een beetje. Maar hiervoor ben ik op zoek naar iets dat flikkert voor tegen mijn rolbeugel te plaatsen.
Wanneer mijn batterij bijna leeg is begint mijn pinkerzoemer raar geluid te maken.
5. Disco bar :
Ik mis wat muziek en ga wat testen doen om mijn MP3 speler aan te sluiten op boxen.
6. Casing :
Om de casing een beetje proper te houden spuit ik hem in met cockpit spray voor een beschermlaagje. Zo wordt de volgende poetsbeurt een beetje makkelijker.
Voila, dit zijn voorlopig mijn ervaringen.
Baron
1 Op mijn Quest heb ik durano's gehad van voor. Die zijn snel maar alleen op de maximale druk. Als er ook maar iets uit is (6 ipv 8)dan rijden ze niet meer zo lekker en kom je niet vooruit. Nu Kojak's en die gaan goed. Ook als ze op 3 a 4 bar staan ipv 6.5.
2 Goede tip! Ik ga zien of ik het zelfde kan doen. Vooral met dak en zonder helm kan ik dat gebruiken!
3 Goede tip! Ik heb de zelfde ervaring met het dakje. Langzamer moeten rijden door de dikke druppels in je ogen. Dat inspuiten moet ik ook nog eens doen.
4 Ik heb het zelfde. De velomobiel knipperlicht kit zelf ingebouwd en ik dacht dat het aan mijn knutsel werk lag. Ik heb dat raar zoem geluid ook in de winter bij een koude accu. Maar de lichten blijven wel werken. Het lijkt even te duren voor het relais lekker opwarmt (12 volt relais op 6 volt systeem)

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#13 Bericht door paulheyndrickx »

Baron schreef: 5. Disco bar :
Ik mis wat muziek en ga wat testen doen om mijn MP3 speler aan te sluiten op boxen.

Baron
Koptelefoon? Headset? Sluit meteen het lawaai wat buiten. Functioneert bovendien als antenne voor de radio in mijn gsm. Nog een voordeel is dat ik handenvrij kan bellen (wat eigenlijk ook zo moet op/in de fiets).

Gebruikersavatar
Michael
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
Postcode: 4367
Fiets: Witte Challenge Seiran
Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
Velomobiel: Strada 2010
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#14 Bericht door Michael »

De keuze maken tussen een Strada, Mango of Quest is niet zo moeilijk, het zijn alle drie pareltjes van fietsen met elk zijn voor en nadelen, het moeilijkste is het thuis uitleggen waarom je weeral zo een dure fiets hebt gekocht.
Bijlagen
strada.jpg
Pijn vergeet je, opgeven vergeet je nooit.

Gebruikersavatar
Quesjer
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 23:02
Postcode: 8032mx
Fiets: Quest
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#15 Bericht door Quesjer »

Graag wil ik een paar onderdelen verder bespreken:
1. De banden :

Voorste banden na 850km tot op de draad versleten. Met een stuk gesprongen binnenband tot gevolg.
Heb dit gemeld aan Ymte en bochtentechniek, gewicht van de rijder spelen een grote rol. De racer banden zijn ook niet echt slijtvast te noemen.


Hoi,

Dit is toch echt niet normaal hoor. Met deze Marathon Racer rijdt ik al gauw 6000 km. in de Quest dus als ze bij jou al na 850 versleten zijn, dan zou ik de sporing eens goed na gaan kijken. Misschien een keer een stoepje gepakt? Of mogelijk vergeten af te stellen bij aflevering? Kan me voorstellen dat bij zeer ruw gebruik ze na 3000 km. op zijn, maar 850..... Klopt gewoon niet met wat ze kunnen halen.

Groet van Quesjer

Plaats reactie