Verlichtingsbedieningscel voor velomobielen
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer:
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer:
ondertussen ben ik al veel te weten gekomen.
1) inbouwen van de Son in de Quest is mogelijk. Ik ben bezig met het maken van een beugel die ik rond een centrale buis vastmaak en daaraan roteert een houder voor de Son. De Son heeft geen spaken, maar een tandwiel aan zijn gaatjes hangen. Dat tandwiel is een 16 tands dat ik op een draaibank een groter gat heb gegeven en voorzien heb van boringen om het met bouten aan de van schroefdraad voorziene Son gaten vast te maken. M4 boutjes.
Het was bijna klaar mocht ik geen STOMME meetfout gemaakt hebben. De houder van de Son moet nu aangepast worden.
Helaas lukt het niet om de Son in het midden in te bouwen. Er is gewoon te weinig plaats voor dat.
Hoe draait nu de Son? Heel eenvoudig. De Son houder roteert naar omlaag en dan grijpt het tandwiel in het bovenste deel van de ketting tussen tussenas en wiel. Een rekker houdt de houder op zijn plaats in omlaag stand. In de omhoog stand komt hij door een versnellingshifter die aan de houder wordt vastgemaakt.
2) Hoe kan nu een 6V dynamoo een 6V batterij opladen? Wel, Paul (vroegere Alleweder-rijder) meldde me dat het onmogelijk is indien er geen hogere voltage te krijgen is uit de dynamo. Peter (mijn Brugse bevriende electronicus) wist me te zeggen dat de dynamo een gemiddelde volt-waarde geeft van 6V, en vermoedelijk zijn topwaarde ligt in de omgeving van 8V. Dus die bovenste curve-zone zorgt voor lading batterij.
3) Het is zelfs mogelijk om 2 x 6V batterijen op te laden met 1 Son! Je moet dan de batterijen verbinden met de Son en er diodes tussen plaatsen. Zodoende komt de positieve curve bij de eerste batterij uit om op te laden en de negatieve curve bij de andere batterij. Beide batterijen staan in serie dus heb je infiete een 12 V batterij. Daat kan je dan weeral wat autosnufjes op aansluiten. TomTom en zo.
4) Er is wel nog een groot probleem waaraan ik nog moet werken of jullie mij mee kunnen helpen. Op deze wijze kan je je batterij OVERLADEN en de levensduur verkorten! Wat is het probleem. Een batterij laad je op in drie fazen. De eerste faze kan je stroomsterkte zijn wat het wilt, maar na een tijdje is de stroomsterkte beperkt. Leg je dan nog te veel stroom aan dan zit je met levensduurverkorting. Ik vermoed dus dat we met een stroombegrenzer moeten werken. Vraag: hoe kom ik teweten wanneer ik die begrenzer moet activeren en ... euh ... hoe begrens je dat? Ik hoorde iets van een zenerdiode, maar ik ken dat ding niet (meer).
1) inbouwen van de Son in de Quest is mogelijk. Ik ben bezig met het maken van een beugel die ik rond een centrale buis vastmaak en daaraan roteert een houder voor de Son. De Son heeft geen spaken, maar een tandwiel aan zijn gaatjes hangen. Dat tandwiel is een 16 tands dat ik op een draaibank een groter gat heb gegeven en voorzien heb van boringen om het met bouten aan de van schroefdraad voorziene Son gaten vast te maken. M4 boutjes.
Het was bijna klaar mocht ik geen STOMME meetfout gemaakt hebben. De houder van de Son moet nu aangepast worden.
Helaas lukt het niet om de Son in het midden in te bouwen. Er is gewoon te weinig plaats voor dat.
Hoe draait nu de Son? Heel eenvoudig. De Son houder roteert naar omlaag en dan grijpt het tandwiel in het bovenste deel van de ketting tussen tussenas en wiel. Een rekker houdt de houder op zijn plaats in omlaag stand. In de omhoog stand komt hij door een versnellingshifter die aan de houder wordt vastgemaakt.
2) Hoe kan nu een 6V dynamoo een 6V batterij opladen? Wel, Paul (vroegere Alleweder-rijder) meldde me dat het onmogelijk is indien er geen hogere voltage te krijgen is uit de dynamo. Peter (mijn Brugse bevriende electronicus) wist me te zeggen dat de dynamo een gemiddelde volt-waarde geeft van 6V, en vermoedelijk zijn topwaarde ligt in de omgeving van 8V. Dus die bovenste curve-zone zorgt voor lading batterij.
3) Het is zelfs mogelijk om 2 x 6V batterijen op te laden met 1 Son! Je moet dan de batterijen verbinden met de Son en er diodes tussen plaatsen. Zodoende komt de positieve curve bij de eerste batterij uit om op te laden en de negatieve curve bij de andere batterij. Beide batterijen staan in serie dus heb je infiete een 12 V batterij. Daat kan je dan weeral wat autosnufjes op aansluiten. TomTom en zo.
4) Er is wel nog een groot probleem waaraan ik nog moet werken of jullie mij mee kunnen helpen. Op deze wijze kan je je batterij OVERLADEN en de levensduur verkorten! Wat is het probleem. Een batterij laad je op in drie fazen. De eerste faze kan je stroomsterkte zijn wat het wilt, maar na een tijdje is de stroomsterkte beperkt. Leg je dan nog te veel stroom aan dan zit je met levensduurverkorting. Ik vermoed dus dat we met een stroombegrenzer moeten werken. Vraag: hoe kom ik teweten wanneer ik die begrenzer moet activeren en ... euh ... hoe begrens je dat? Ik hoorde iets van een zenerdiode, maar ik ken dat ding niet (meer).
Keep that brain creative,
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
- Tjorque
- Helper
- Berichten: 366
- Lid geworden op: do 02 dec 2004, 12:04
- Postcode: 2000
- Fiets: HP Grasshopper
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
was dat tim's idee?nestofdragons schreef:Ik ben benieuwd hoe Tim het had voorgesteld in zijn hoofd. Dit idee kwam immers van hem. Ga het de eerste dag na het nieuwe jaar eens vragen.
Grasshopper
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]
- Tjorque
- Helper
- Berichten: 366
- Lid geworden op: do 02 dec 2004, 12:04
- Postcode: 2000
- Fiets: HP Grasshopper
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Nest, op de site van son, staat uitgelegd hoe je die op 12V laat werken.nestofdragons schreef:ondertussen ben ik al veel te weten gekomen.
1) inbouwen van de Son in de Quest is mogelijk. Ik ben bezig met het maken van een beugel die ik rond een centrale buis vastmaak en daaraan roteert een houder voor de Son. De Son heeft geen spaken, maar een tandwiel aan zijn gaatjes hangen. Dat tandwiel is een 16 tands dat ik op een draaibank een groter gat heb gegeven en voorzien heb van boringen om het met bouten aan de van schroefdraad voorziene Son gaten vast te maken. M4 boutjes.
Het was bijna klaar mocht ik geen STOMME meetfout gemaakt hebben. De houder van de Son moet nu aangepast worden.
Helaas lukt het niet om de Son in het midden in te bouwen. Er is gewoon te weinig plaats voor dat.
Hoe draait nu de Son? Heel eenvoudig. De Son houder roteert naar omlaag en dan grijpt het tandwiel in het bovenste deel van de ketting tussen tussenas en wiel. Een rekker houdt de houder op zijn plaats in omlaag stand. In de omhoog stand komt hij door een versnellingshifter die aan de houder wordt vastgemaakt.
2) Hoe kan nu een 6V dynamoo een 6V batterij opladen? Wel, Paul (vroegere Alleweder-rijder) meldde me dat het onmogelijk is indien er geen hogere voltage te krijgen is uit de dynamo. Peter (mijn Brugse bevriende electronicus) wist me te zeggen dat de dynamo een gemiddelde volt-waarde geeft van 6V, en vermoedelijk zijn topwaarde ligt in de omgeving van 8V. Dus die bovenste curve-zone zorgt voor lading batterij.
3) Het is zelfs mogelijk om 2 x 6V batterijen op te laden met 1 Son! Je moet dan de batterijen verbinden met de Son en er diodes tussen plaatsen. Zodoende komt de positieve curve bij de eerste batterij uit om op te laden en de negatieve curve bij de andere batterij. Beide batterijen staan in serie dus heb je infiete een 12 V batterij. Daat kan je dan weeral wat autosnufjes op aansluiten. TomTom en zo.
4) Er is wel nog een groot probleem waaraan ik nog moet werken of jullie mij mee kunnen helpen. Op deze wijze kan je je batterij OVERLADEN en de levensduur verkorten! Wat is het probleem. Een batterij laad je op in drie fazen. De eerste faze kan je stroomsterkte zijn wat het wilt, maar na een tijdje is de stroomsterkte beperkt. Leg je dan nog te veel stroom aan dan zit je met levensduurverkorting. Ik vermoed dus dat we met een stroombegrenzer moeten werken. Vraag: hoe kom ik teweten wanneer ik die begrenzer moet activeren en ... euh ... hoe begrens je dat? Ik hoorde iets van een zenerdiode, maar ik ken dat ding niet (meer).
Onbelast geeft een son zelfs spanningen van 170 volt
Grasshopper
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer:
Neeje, Zeveneens. Ik zei ... Tims Team (dacht ik toch)! En dat zijn toch een paar slimme koppen bijeen zunne.
Het probleem is dat ... meine Deutch nich so gut ist. Ich kan das ncht zo gut liezen und sprechen ist mit viele haren.
Het probleem is dat ... meine Deutch nich so gut ist. Ich kan das ncht zo gut liezen und sprechen ist mit viele haren.
Keep that brain creative,
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer:
Blijkbaar gaat een zenerdiode nog steeds niet de oplossinig zijn. Peter (Brugse connectie) stelt voor om even te kijken naar:
http://www.farnell.com/datasheets/69961.pdf
http://www.farnell.com/datasheets/69961.pdf
Keep that brain creative,
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer:
Grrrrrrr. Werkt alleen voor 12 Volt batterijen en je hebt meer dan 15 V ingangspanning nodig. We zoeken momenteel naar een 6V batterij versie. En als ik dat vind dan plaat ik er gewoonweg twee om een 12 V batterij te verkrijgen of 1 voor een 6V.
Keep that brain creative,
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer:
Peter zegt:
We zijn aan het zoeken waar we de onderdelen kunnen kopen. Alle hulp zou welkom zijn.
Ik heb dit eens bekeken en het ziet er wel clever uit. De Son wordt eerst gelijkgericht, dan wordt door een IC een wisselspanning gemaakt die via een transformator wordt omgezet naar hogere voltages en die wordt dan terug gelijkgericht om de batterij op te laden.http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/621 is een schakelende voeding met een laadchip
We zijn aan het zoeken waar we de onderdelen kunnen kopen. Alle hulp zou welkom zijn.
Keep that brain creative,
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
- Willem
- Helper
- Berichten: 470
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Hurricane
- Locatie: 9000 Gent
- Contacteer:
Een paar referenties vanop de burgie-site:nestofdragons schreef:We zijn aan het zoeken waar we de onderdelen kunnen kopen. Alle hulp zou welkom zijn.
http://www.gentronics.be (Gent)
http://www.gotron.be (Aalst)
Colin in Lovendegem
http://www.farnell.com
Davotronics in de bergstraat in Oudenaarde
Radiohome aan't St Annaplein (Gent)
Succes ermee!
Willem Van Besien
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer:
- Tjorque
- Helper
- Berichten: 366
- Lid geworden op: do 02 dec 2004, 12:04
- Postcode: 2000
- Fiets: HP Grasshopper
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
ik moet zeggen dat ik dat een zeer omslachtige manier vind ...nestofdragons schreef:Peter zegt:
Ik heb dit eens bekeken en het ziet er wel clever uit. De Son wordt eerst gelijkgericht, dan wordt door een IC een wisselspanning gemaakt die via een transformator wordt omgezet naar hogere voltages en die wordt dan terug gelijkgericht om de batterij op te laden.http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/621 is een schakelende voeding met een laadchip
We zijn aan het zoeken waar we de onderdelen kunnen kopen. Alle hulp zou welkom zijn.
als je de naafdynamo afzenert op 14,6V (of iets dergelijks) en de stroom beperkt, zodat je niet over de 6w gaat, zou het perfect moete kunnen dienen als "12V" loodaccu lader...
dit schema'tje maakt duidelijk, dat de lampen (die zelf met een zenertje uitgerust zijn) in serie 12v uit de dynamo trekken. Zodra je de ene kostsluit, dan word de naafspanning op 6V gezenerd door de linkse set lampen.
Althans dat is wat ik heb begrepen van son z'n site.
Grasshopper
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer:
Ik heb een paar fotos geplaats van de werken in uitvoering tot nu.
http://community.webshots.com/user/nestofdragons. Zie verlichtingspaneel. Ik hoop hieraan volgende week verder te werken.
http://community.webshots.com/user/nestofdragons. Zie verlichtingspaneel. Ik hoop hieraan volgende week verder te werken.
Keep that brain creative,
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
Koen
http://users.skynet.be/nestofdragons/creates
http://www.youtube.com/nestofdragons
- Tjorque
- Helper
- Berichten: 366
- Lid geworden op: do 02 dec 2004, 12:04
- Postcode: 2000
- Fiets: HP Grasshopper
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Seg nest qua elektro onderdelen is er in't stad ook nog een winkelke in de lange nieuwstraat. ben enkel de naam kwijt :snestofdragons schreef:Ik heb een paar fotos geplaats van de werken in uitvoering tot nu.
http://community.webshots.com/user/nestofdragons. Zie verlichtingspaneel. Ik hoop hieraan volgende week verder te werken.
in ekeren zit er ook nen elektro winkel die componenten verkoopt
Trialco en Sercom: http://www.trialco-sercom.be/
Uwe kwest ga nog op een cockpit lijken mé al die knoppekes
Grasshopper
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]
Rohloff - Naafdynamo - Avid BB7 - FSA SLK - Big Apple (ik eet geen fruit dus 'k ga overstappen op Racers)
[url=http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=2899]Groen transport...[/url]
- nestofdragons
- Public Relations
- Berichten: 785
- Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 21:06
- Postcode: 2640
- Locatie: Rumst (nabij FKP 23)
- Contacteer: