Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
- Bart86
- Neo Prof
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
- Postcode: 3560
- Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
- Contacteer:
Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
Om even verder te gaan op de aanpassingen in de wegcode.
Nu hebben de experten van de Geïntegreerde politie een nota opgesteld waarin iets bijzonders geschreven staat.
Met de toevoeging van artikel 82.1.5 (laterale signalisatiemiddelen) menen zij nu plots dat VM's permanent moeten voorzien zijn van een gele of oranje reflecterende strook op beide flanken omdat ze geen zichtbare wielen hebben waarop de reflectoren kunnen aangebracht worden
Hier is ondertussen, onder andere van mezelf, al reactie op gekomen. In ieder geval weer een bijzondere interpretatie
Nergens kan ik uit opmaken dat deze verplichting voortkomt uit de wijzingen aan de wegcode die ingaan op 01.10.2022.
Ik heb de 'experten' ook gewezen op het feit dat er meerdere types VM bestaan die wél zichtbare wielen hebben, alsook het feit dat zowat elke VM reeds voorzien is van witte (en niet zelden andere kleuren) reflecterende stroken op o.a. de flanken.
Benieuwd op de reactie van de experten
Nu hebben de experten van de Geïntegreerde politie een nota opgesteld waarin iets bijzonders geschreven staat.
Met de toevoeging van artikel 82.1.5 (laterale signalisatiemiddelen) menen zij nu plots dat VM's permanent moeten voorzien zijn van een gele of oranje reflecterende strook op beide flanken omdat ze geen zichtbare wielen hebben waarop de reflectoren kunnen aangebracht worden
Hier is ondertussen, onder andere van mezelf, al reactie op gekomen. In ieder geval weer een bijzondere interpretatie
Nergens kan ik uit opmaken dat deze verplichting voortkomt uit de wijzingen aan de wegcode die ingaan op 01.10.2022.
Ik heb de 'experten' ook gewezen op het feit dat er meerdere types VM bestaan die wél zichtbare wielen hebben, alsook het feit dat zowat elke VM reeds voorzien is van witte (en niet zelden andere kleuren) reflecterende stroken op o.a. de flanken.
Benieuwd op de reactie van de experten
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
Dankjewel Bart, om de belangen van de velomobilisten te blijven verdedingen en ons op de hoogte te houden van je insider's view.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
- Bart86
- Neo Prof
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
- Postcode: 3560
- Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
- Contacteer:
Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
Helen, dat is met veel plezier dat ik dat doe!
Ondertussen ben ik de man op het werk die alles controleert als het gaat over voortbewegingstoestellen en alle soorten rijwielen.
Ik ben blij dat er vanuit de wetgevende macht eindelijk wat erkenning komt en men mee wil gaan/evolueren met de nieuwe soorten voertuigen (vervoersmodi)!
-
- Neo Prof
- Berichten: 161
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
- Postcode: 2440
- Fiets: Baron Xlow
- Contacteer:
Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
Nou, was blijkbaar initieel wel sprake van:Bart86 schreef: ↑vr 23 sep 2022, 7:44 Om even verder te gaan op de aanpassingen in de wegcode.
Nu hebben de experten van de Geïntegreerde politie een nota opgesteld waarin iets bijzonders geschreven staat.
Met de toevoeging van artikel 82.1.5 (laterale signalisatiemiddelen) menen zij nu plots dat VM's permanent moeten voorzien zijn van een gele of oranje reflecterende strook op beide flanken omdat ze geen zichtbare wielen hebben waarop de reflectoren kunnen aangebracht worden
Hier is ondertussen, onder andere van mezelf, al reactie op gekomen. In ieder geval weer een bijzondere interpretatie
Nergens kan ik uit opmaken dat deze verplichting voortkomt uit de wijzingen aan de wegcode die ingaan op 01.10.2022.
Ik heb de 'experten' ook gewezen op het feit dat er meerdere types VM bestaan die wél zichtbare wielen hebben, alsook het feit dat zowat elke VM reeds voorzien is van witte (en niet zelden andere kleuren) reflecterende stroken op o.a. de flanken.
Benieuwd op de reactie van de experten
https://www.stradalex.com/nl/sl_src_pub ... 1202213069
- Bart86
- Neo Prof
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
- Postcode: 3560
- Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
- Contacteer:
Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
Bedankt voor de link!janV schreef: ↑vr 23 sep 2022, 22:00 Nou, was blijkbaar initieel wel sprake van:
https://www.stradalex.com/nl/sl_src_pub ... 1202213069
Bij het nalezen van het staatsblad (link werd hier eerder al gepost) lijkt het mij dat deze verplichting er niet gekomen is. Als iemand het anders leest, laat het me gerust weten!
Wel goed om lezen, als er een verplichting is/komt, er sprake is van witte reflecterende stroken die de meeste VM's nu al (standaard) hebben (niet gele of oranje zoals ze in de nota schreven van de politie).
Dat is ook een deel van het punt dat ik probeer te maken bij de experten, namelijk dat de meeste nu reeds (standaard) witte reflecterende stroken hebben (al dan niet aangevuld met andere kleuren reflecterende stroken).
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
Wel, ik lees in de publicatie in het Belgisch Staatsblad 'Art. 28. In hetzelfde besluit wordt een artikel 82.1.5 ingevoegd, luidende: "Rijwielen mogen bijkomend voorzien zijn van gele of oranje laterale signalisatiemiddelen.".'
Belangrijk is het woord 'mogen'. Dat houdt voor zover ik weet geen verplichting in.
Dat wordt trouwens verder verklaard in de voorafgaande verantwoording van de wijzigingen: 'Artikel 1. Definities van een ligfiets en een velomobiel worden opgenomen in de definitie van een rijwiel. Dit zorgt ervoor dat de bepalingen die gelden voor rijwielen, bijvoorbeeld voor wat betreft het gebruik van de lichten, ook van toepassing zijn op ligfietsen en velomobielen. Wat betreft de plaats op de openbare weg worden er specifieke regels voor deze voertuigen voorzien (zie artikel 4).'
Ik interpreteer dat als dat de technische vereisten voor alle rijwielen gelijk zijn. Anders gezegd: of pakweg een driewieler nu een velomobiel is of een gewone fiets met drie wielen maakt niets uit op het vlak van verlichting of reflectoren.
Voor zover ik weet, is helaas niets gewijzigd aan de bizarre regel voor oranje reflectoren op de pedalen.
Belangrijk is het woord 'mogen'. Dat houdt voor zover ik weet geen verplichting in.
Dat wordt trouwens verder verklaard in de voorafgaande verantwoording van de wijzigingen: 'Artikel 1. Definities van een ligfiets en een velomobiel worden opgenomen in de definitie van een rijwiel. Dit zorgt ervoor dat de bepalingen die gelden voor rijwielen, bijvoorbeeld voor wat betreft het gebruik van de lichten, ook van toepassing zijn op ligfietsen en velomobielen. Wat betreft de plaats op de openbare weg worden er specifieke regels voor deze voertuigen voorzien (zie artikel 4).'
Ik interpreteer dat als dat de technische vereisten voor alle rijwielen gelijk zijn. Anders gezegd: of pakweg een driewieler nu een velomobiel is of een gewone fiets met drie wielen maakt niets uit op het vlak van verlichting of reflectoren.
Voor zover ik weet, is helaas niets gewijzigd aan de bizarre regel voor oranje reflectoren op de pedalen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
artikel 82 beschrijft wat fietsers en rijwielen technisch MOETEN hebben van lichten en reflectoren.
en dan is er een ander artikel (kan het niet vanbuiten) die zegt dat enkel de toegelaten verlichting verplicht is (art 82 dus).
nu hebben ze dus gezegd dat andere extra reflectoren en lichten (die de verkeersveiligheid ten goede komen) dus ook MOGEN
en daar staat dus ook dat de pedalen verplicht reflectoren moeten hebben
en dan is er een ander artikel (kan het niet vanbuiten) die zegt dat enkel de toegelaten verlichting verplicht is (art 82 dus).
nu hebben ze dus gezegd dat andere extra reflectoren en lichten (die de verkeersveiligheid ten goede komen) dus ook MOGEN
Code: Selecteer alles
82.1.2.
1° Berijders van een drie- of vierwieler moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet-verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.
2° De driewielers met één voorwiel moeten altijd vooraan een witte reflector en achteraan twee rode reflectoren voeren.
3° De driewielers met twee voorwielen moeten altijd vooraan twee witte reflectoren en achteraan één rode reflector voeren.
4° De vierwielers moeten altijd vooraan twee witte reflectoren en achteraan twee rode reflectoren voeren.
5° De pedalen van de drie- en vierwielers moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren.
en daar staat dus ook dat de pedalen verplicht reflectoren moeten hebben
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
vraag is wat valt er onder reflector? een reflecterende sticker zal wel voldoende zijn anders is er geen enkele velomobiel in orde.
op mijn trike hangt er een veelvoud aan kleine 2cm ronde stickers.
vooraan 2 + de pedalen + zelf op de zijkant van het wiel 4 stickers per wiel
wettelijk ben ik dus in orde.
Nu er meer ritten int het donker zullen doorgaan wil ik wel extra zichtbaarheid voorzien maar liefst zonder lompe reflectoren.
op mijn trike hangt er een veelvoud aan kleine 2cm ronde stickers.
vooraan 2 + de pedalen + zelf op de zijkant van het wiel 4 stickers per wiel
wettelijk ben ik dus in orde.
Nu er meer ritten int het donker zullen doorgaan wil ik wel extra zichtbaarheid voorzien maar liefst zonder lompe reflectoren.
-
- Neo Prof
- Berichten: 161
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
- Postcode: 2440
- Fiets: Baron Xlow
- Contacteer:
Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
Reflectoren:bicky schreef: ↑vr 30 sep 2022, 12:27 vraag is wat valt er onder reflector? een reflecterende sticker zal wel voldoende zijn anders is er geen enkele velomobiel in orde.
op mijn trike hangt er een veelvoud aan kleine 2cm ronde stickers.
vooraan 2 + de pedalen + zelf op de zijkant van het wiel 4 stickers per wiel
wettelijk ben ik dus in orde.
Nu er meer ritten int het donker zullen doorgaan wil ik wel extra zichtbaarheid voorzien maar liefst zonder lompe reflectoren.
een witte reflector vooraan (rechthoekig of trapeziumvormig - goedkeuringsmerk I of IA - mag ingebouwd zijn in het voorlicht)
een rode reflector achteraan (rechthoekig of trapeziumvormig - goedkeuringsmerk IA - mag niet ingebouwd zijn in het achterlicht)
gele of oranje reflectoren op de pedalen (rechthoekig - goedkeuringsmerk I)
minstens 2 dubbelzijdige gele of oranje reflectoren in de spaken van elk wiel (in de vorm van een onregelmatige veelhoek of een ringvormige sector - goedkeuringsmerk IA) en/of een witte cirkelvormige reflecterende strook aan weerszijden op de banden van elk wiel
zie; https://www.politie.be/5421/nieuws/wett ... -een-fiets
- Samural
- Junior
- Berichten: 64
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
- Postcode: 5024
- Fiets: Zox 26 Low
- Velomobiel: Waw 169
- Contacteer:
Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
Volgens VIAS (cf.hun recentste Facebook publicatie) en wegcode.be zou het niet gaan over oranje reflectoren, maar wel over oranje richtingaanwijzers!
Wegcode.be schreef: 8. Het gebruik van geel-oranje richtingaanwijzers is nu toegelaten voor fietsen.
Die waren vroeger verboden door artikel 29 van de wegcode. De fietser moet niettemin met een armgebaar wel aangeven dat hij van richting wil veranderen.
-
- Neo Prof
- Berichten: 224
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
De reflectoren op de pedalen bij een ligger, zeer nuttig. Die wijzen naar boven en onder.
- Obelix
- Neo Prof
- Berichten: 203
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
- Postcode: 2890
- Fiets: Carbon Strada 321
- Velomobiel: Carbon Strada 321
- Contacteer:
Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
Op wegcode.be staat ondertussen het volgende: "Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder, hebben de bestuurders van ligfietsen en velomobielen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, de keuze tussen het fietspad, het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of de rijbaan."
Wil dit nu zeggen dat we enkel voor de rijbaan mogen kiezen indien er het bord D10 is? Want dat is zo'n bord voor een gedeeld fiets/voetpad en dus geen fietspadbord (D7).
Wil dit nu zeggen dat we enkel voor de rijbaan mogen kiezen indien er het bord D10 is? Want dat is zo'n bord voor een gedeeld fiets/voetpad en dus geen fietspadbord (D7).
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
Verdorie, je hebt helemaal gelijk. Ook in het Staatsblad wordt het zo vermeld. Niet goed dus, maar ik zal op veel plaatsen toch op de weg rijden. Fietspaden zijn vaak niet breed en/of vlak genoeg. Misschien kunnen we dan de kapstok gebruiken dat je op het fietspad moet indien het berijdbaar is? In de praktijk zal het wel zo'n vaart niet lopen.Obelix schreef: ↑ma 03 okt 2022, 13:09 Op wegcode.be staat ondertussen het volgende: "Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder, hebben de bestuurders van ligfietsen en velomobielen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, de keuze tussen het fietspad, het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of de rijbaan."
Wil dit nu zeggen dat we enkel voor de rijbaan mogen kiezen indien er het bord D10 is? Want dat is zo'n bord voor een gedeeld fiets/voetpad en dus geen fietspadbord (D7).
Aanvulling: fcapri kan ook gelijk hebben. Met andere woorden: dat artikel is alweer voor interpretatie vatbaar.
Laatst gewijzigd door CapoJan op ma 03 okt 2022, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
nee, ik lees dat je mag kiezen tussen 3 plaatsen om te fietsen,
Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder, hebben de bestuurders van ligfietsen en velomobielen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, de keuze tussen:
1) het fietspad,
2) het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of
3) de rijbaan."
een stukje weg waar een bord D10 staat is een voetpad waar je als fietser ook op mag (gezamelijk stuk). speed pedelecs mogen hier NIET op. dat is dus GEEN fietspad
D9 is het bordje waar je een deel fietspad en een deel voetpad naast elkaar hebt.
je moet het dus zien dat wij mogen kiezen waar we rijden in zone 50, het fietspad, het voetpad waar fietsers op mogen of de rijbaan.
natuurlijk weer voer voor discussie met de arm der wet. sinds vanmorgen weer veel op de weg gezeten in oostende. kan ik die ronde punten weer nemen met de autos, ipv achter die haagjes. en voor de grote banen te kruisen, sta ik tussen de autos, want ik geraak niet aan de drukknoppen om op de fietsoversteekplaats groen te krijgen (als je niet drukt, blijft dat altijd rood)
Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder, hebben de bestuurders van ligfietsen en velomobielen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, de keuze tussen:
1) het fietspad,
2) het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of
3) de rijbaan."
een stukje weg waar een bord D10 staat is een voetpad waar je als fietser ook op mag (gezamelijk stuk). speed pedelecs mogen hier NIET op. dat is dus GEEN fietspad
D9 is het bordje waar je een deel fietspad en een deel voetpad naast elkaar hebt.
je moet het dus zien dat wij mogen kiezen waar we rijden in zone 50, het fietspad, het voetpad waar fietsers op mogen of de rijbaan.
natuurlijk weer voer voor discussie met de arm der wet. sinds vanmorgen weer veel op de weg gezeten in oostende. kan ik die ronde punten weer nemen met de autos, ipv achter die haagjes. en voor de grote banen te kruisen, sta ik tussen de autos, want ik geraak niet aan de drukknoppen om op de fietsoversteekplaats groen te krijgen (als je niet drukt, blijft dat altijd rood)
- Obelix
- Neo Prof
- Berichten: 203
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
- Postcode: 2890
- Fiets: Carbon Strada 321
- Velomobiel: Carbon Strada 321
- Contacteer:
Re: Wijziging wegcode: niet meer op rijbaan
Op die manier kan (en moet) je het (waarschijnlijk) ook interpreteren. Bedankt voor deze oogopener!fcapri schreef: ↑ma 03 okt 2022, 14:24 nee, ik lees dat je mag kiezen tussen 3 plaatsen om te fietsen,
Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder, hebben de bestuurders van ligfietsen en velomobielen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, de keuze tussen:
1) het fietspad,
2) het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of
3) de rijbaan."