EM-velomobiel tourkap

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#61 Bericht door DennisTheMenace »

Kan je met die sinner kap in de regen (en donker) rijden? Ik zie dat met die emvelomobiel kap niet zo zitten en denk er ook aan om een nieuwe te kopen. Had je die van vm onderdelen ook al eens geprobeerd?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#62 Bericht door Wouter D »

Onlangs na lierke plezierke in de regen in den donker gereden. Gaat goed. Je hebt wel waterdruppels op je vizier dus moet je een beetje openzetten. Maar dat schijnt met een Minivizier op te lossen. Ik vind vooral de zij-openingen erg handig omdat ik me dan niet meer onnozel zweet en toch een goed 320° zicht behou op de weg. De rest hangt van je verlichting af.

Met de kap van velomobiel onderdelen heb ik geen ervaring
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#63 Bericht door DennisTheMenace »

OK thanks, dan ga ik daar eens naar uitzien :)

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#64 Bericht door Ares »

spruitje schreef:Je hebt wel waterdruppels op je vizier dus moet je een beetje openzetten. Maar dat schijnt met een Minivizier op te lossen.
Dit versta ik niet zo goed... Een minivizier voor je gesloten vizier van je kap zorgt voor minder regendruppels op het vizier van je kap?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#65 Bericht door bicky »

Ares schreef:
spruitje schreef:Je hebt wel waterdruppels op je vizier dus moet je een beetje openzetten. Maar dat schijnt met een Minivizier op te lossen.
Dit versta ik niet zo goed... Een minivizier voor je gesloten vizier van je kap zorgt voor minder regendruppels op het vizier van je kap?
Een nat vizier beperkt het zicht door de druppels. Dan zet je het beetje open en kijk je onder het vizier maar waaien er wat druppels binnen.
Om het binnenregenen door het vizier te beperken zet je een minivizier voor je kap zodat de druppels over de kap worden geblazen.
Je kijkt dan onder je groot vizier en over je minivizier.
DennisTheMenace schreef:Kan je met die sinner kap in de regen (en donker) rijden? Ik zie dat met die emvelomobiel kap niet zo zitten en denk er ook aan om een nieuwe te kopen. Had je die van vm onderdelen ook al eens geprobeerd?
Ik heb al 5 jaar een sinnerkap op mijn mango. Tijdens de winter staat hij er altijd op. lekker warm en geen claustrofobisch gevoel.
Donker en regen lukt goed, beetje afhankelijk van de hoeveelheid regen en hoeveel licht je draagt. maar de kap zorgt voor beter zicht dan zonder.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#66 Bericht door Wouter D »

Kan je eens een foto posten met kap én minivizier.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#67 Bericht door KarelJ »

Niet al te beste foto's, maar het kan een idee geven...
Minivizier is het vizier het meeste naar voren (met zuignappen)
Bij regen laat ik de kap nog iets dieper zakken (vizier van kap) en neem ik meestal het vizier onder de kap weg
Je kijkt dan onder het vizier van de kap en boven het minivizier
Er komen dan nog weinig druppels binnen. Eigenlijk zou ik vooraan uit het vizier van de kap nog een stukje moeten wegsnijden zodat dit vizier nog wat lager kan komen, want nu krijg ik soms nog druppels binnen die van schuin van voren komen.
Op de foto's ligt de kap ook niet mooi vast, als ik fiets dan wordt de kap met velcro nog iets dichter tegen de waw getrokken.
Bijlagen
20171125_194611.jpg
20171125_194604.jpg
20171125_194420.jpg
20171125_194323.jpg
20171125_194317.jpg

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#68 Bericht door eeuwige reiziger »

joop schreef: Is er iemand die misschien weet hoe een schuimkap zoals op de Velomobiel.nl fietsen, gemaakt wordt ?
En van welk materiaal die zijn ? En hoe behouden die dingen hun vorm ? Zou zoiets zelf te maken zijn ?
De schuimkap op de Quest gebruik ik alleen in de winter als het echt koud is. Maar het zou mooi zijn als het gat in de kap iets groter was zodat ik de GPS kan aflezen en dat de rand iets hoger zou zijn zodat er wat meer beschutting tegen wind en kou zou zijn.
Niet helemaal wat je zoekt, maar op het Duitse forum vond ik deze oplossing van een ijverige knutselaar:

Afbeelding

https://www.velomobilforum.de/forum/ind ... 55/&page=2
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#69 Bericht door joop »

ha Eeuwige, bedankt voor de tip, grappig dat er iemand diep over de vraag heeft nagedacht. Wat ik op de foto zie is een schuimkap waarvan het gat groter geknipt is.
Precies wat ik ook wil, maar dan tóch nog met de opstaande rand ( en die iets hoger want ik zit vrij hoog in de fiets.)
Misschien dat er een oude schuimkap en de naaimachine aan te pas moet komen.
Heeft er nog iemand een oude schuimkap liggen die niet meer wordt gebruikt ?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#70 Bericht door Wouter D »

Dit kwam ik tegen op de site van pima
http://cabbike.pl/produkt/road-hard-top ... iberglass/
Ziet er helemaal zo slecht niet uit
Ze hebben het ook in carbon
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#71 Bericht door DennisTheMenace »

Heb intussen ook een sinnerkap gekocht en die bevalt goed. Bij lichte regen en donker moet ik sporadisch even het vizier openen om beter te kunnen zien maar 95% van de tijd staat het dicht. Na een uurtje goed doorrijden krijg ik dan wel wat damp op de binnenkant, maar het meeste wordt vermeden door een extra ruitje aan de binnenkant.
Alleen iets om het vizier in een stand te blokkeren ontbreekt nog, zal ik toch maar wat gaatjes moeten boren en zo'n stripje met Velcro monteren.. :?

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#72 Bericht door Ares »

DennisTheMenace schreef:Na een uurtje goed doorrijden krijg ik dan wel wat damp op de binnenkant, maar het meeste wordt vermeden door een extra ruitje aan de binnenkant.
Wat voor extra ruitje bedoel je? Pinlock?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#73 Bericht door Wouter D »

Voor blokkeren van het vizier kan je ook gewoon je boutjes wat strakker zetten. Works for me.
Dat extra ruitje ben ik ook wel benieuwd naar, tenzij je het minivizier bedoeld.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#74 Bericht door DennisTheMenace »

Wat voor extra ruitje bedoel je? Pinlock?
Zoiets maar dan zelfgemaakt, gewoon een extra laagje polycarbonaat aan de binnenkant gekleefd. Pinlock vond ik wat te klein. Zal een proberen een foto te maken straks.
Voor blokkeren van het vizier kan je ook gewoon je boutjes wat strakker zetten. Works for me.
Voor mij niet echt, enkel als het echt glad wegdek is, misschien is mijn vizier te zwaar geworden met dat extra ruitje

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#75 Bericht door Ares »

Klinkt interessant! Heel benieuwd naar. Wat voor jou 'gewoon' is, lijkt mij al een hele uitdaging :)

Plaats reactie