fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#256 Bericht door fcapri »

ik heb de accu in het midden kunnen monteren, tussen het tandwiel vooraan en de kleine kettingrol vlak voor het zitje.
zit er perfect. nu mijn 2de auto nog bouwen :mrgreen:

ondertussen vandaag begonnen aan iets waar ik tegen op zag (en terecht). door een onbenul in een auto die gewoon de baan opreed terwijl ik op het fietspad kwam aangereden, heb ik één van mijn voorwielen volledig krom gekregen (4spaken kapot).
bij het herstellen van de spaken heb ik het wiel grotendeels recht gekregen, maar het bleef een ei.

vandaag het wiel gedemonteerd en voorzien van andere velg (oud BMX wiel gesloopt).
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:10, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#257 Bericht door Wouter D »

Ziet er goed uit. Zorg wel dat je je spaken opstand in iets dat doorgaat voor een wielrichter. Je wiel rechtkrijgen is makkelijk. Je wiel centreren iets moeilijker. Een hoogteslag eruitkrijgen is meestal geen pretje
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#258 Bericht door fcapri »

Dat heb ik ooit al eens gemaakt. Het probleem is dat die velgranden niet exact hetzelfde waren. Die zwarte is in het midden iets kleiner in diameter, waardoor er eigenlijk 2mm kortere spaken in moeten. ik kan de spaken volgens mij niet hard genoeg aantrekken, de schroefdraad is te kort op het einde.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:10, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#259 Bericht door Wouter D »

Als je spaken niet genoeg draad hebben zijn ze eigenlijk te lang. Met andere woorden zijn je velgen niet identiek. Wat je kan doen is met een draadrol een beetje extra schroefdraad op je spaken rollen. En even je spaken een beetje inkorten indien ze door je nippels komen en dus je band zouden kunnen lekprikken.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#260 Bericht door fcapri »

de ene velgrand is een hele smalle (voor dunne bandjes) en die diepere groef in het midden is niet zo diep (waar de spaken door zitten, en waar je de band moet indrukken om die aan de andere kant over de velgrand te krijgen).

die zwarte rand is een bredere velg van een BMX fiets. heel hoge opstaande randen (zodat de banden er niet aflopen), maar daarvoor moet die in het midden ook veel dieper verzinken zodat je de band er nog af krijgt. en dat zorgt ervoor dat het center van die velg dichter bij je naaf komt, waardoor de spaken te lang worden. ik had gehoopt dat het maar een mm ging schelen, maar helaas.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#261 Bericht door fcapri »

tijd voor een nieuwe uitdaging. heel de 'analoge' electriciteit eruit en digitaliseren :mrgreen:
Afbeelding

wat staat er op de planning:
1) die 3 zonnepanelen zouden mijn accu vol moeten houden tijdens mijn woon-werk ritjes. in de zomer peanuts, in de winter... we will see. nu moet ik zowat elke 2dagen de accu opladen en vaak resulteert het dat ik op maandag 5:20 tot de conclusie kom dat de accu ver leeg is... (heeft ook voordeel dat ik ze dan op het werk oplaad)
2) bij zonnepanelen hoort een zonnepaneel controller (grote blauwe blokje onder het middelste zonnepaneel). probleem is dat die gebouwd is voor lood-accu's en ik werk met li-ion. ik hoop deze te kunnen schrappen met stap 3
3) rechts van die zonnepaneelcontroller ligt een arduino, 4knopjes en een connectieprintje. ik zou hiermee mijn eigen software willen schrijven voor in de fiets. dit ding zou dan hoofdzakelijk de spanning van de zonnepanelen en de accu's in de gaten houden, en ook de stromen die er vloeien (opladen en ontladen). dit alles wordt dan op het scherm weergegeven dat bovenaan middelste zonnepaneel ligt (hier kan ik nog alle kanten uit, misschien een kleuren GSM scherm of touchscreen gebruiken)
4) indien eenvoudig te bouwen, zou ik met een aantal drukknoppen of via het menu de verlichting willen schakelen via die arduino en die 2 relais printen rechts van het display. dit heeft als voordeel dat ik ook kan automatiseren. bv verlichting naar noodzakelijke ledverlichting omschakelen als de accu leegt komt. fans en muziek uitschakelen...
5) indien nog goesting zou ik ook het signaal van de trappers en wielen willen aftakken en de arduino dan ook cadans en snelheid laten berekenen en op het scherm plaatsen.

natuurlijk heeft dit alles een nadeel op het gewicht. met zonnepaneelcontroller komt er 312gram bij, zonder zonnepaneel controller 177gram. voordeel: ik hoef geen spare accu mee te nemen en ook geen ladertje in de rugzak.
ik heb mijn oldtimer golf 2 ook omgebouwd met dergelijke electronica. dit zou eerder peanuts moeten zijn in vergelijking met die (alhoewel die zonnepanelen toch weer iets speciaals is). https://www.youtube.com/watch?v=Dd4ngVawa3o
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:10, 4 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#262 Bericht door eeuwige reiziger »

Zo stilaan verdien jij de eerste prijs voor velomobile tuning! =D> Is er buiten het koetswerk eigenlijk nog iets over van de originele alleweder?

De Flevo lijkt wel gemaakt om op de neus zonnepanelen te plaatsen. Wordt het alu bij felle zon evenwel niet te warm, waardoor de opbrengst van de zonnepanelen daalt?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#263 Bericht door fcapri »

idd weinig origineel aan, maar hij rijd wel al 100keer beter dan toen ik die kocht. ik zou eigenlijk eens graag met een echte alleweder rijden, zodat ik weet hoe een originele zich gedraagt.
het alu blijft koud, ook al zit de zon er uren op. de polyester neus daarentegen, die warmt heel fel op (vroeger was die zwart en was die nog heter). alu reflecteerd zonlicht, het absorbeert haast niks. alu is ook een tamelijk goeie warmte geleider (vandaar veel alu koelplaten), dus de warmte wordt goed afgevoerd.
ik heb er binnenin allemaal isolatie moeten indoen omdat het alu in de winter echt ijs koud is.

het enige dat me niet lukt, is het gewicht omlaag krijgen :(.
on topic, tot nu toe vallen de resultaten wat tegen. ik hoop dat ik ergens een fout heb gemaakt die dit veroorzaakt. de zonnepanelen staan richting zon gericht en ik krijg maar een goeie 50mA stroom terwijl ik toch 10x zoveel verwachte (ok, t is al 20h en de zon is maar zwakjes) .

de zonnepanelen zijn vlak en de neus van de flevo ligt in een deuk. dus onder de zonnepanelen is ongeveer 0,5-1cm ruimte. tijdens het rijden zal daar rijwind onder door gaan. ideaal voor de panelen te koelen (nadeel dat er vochtige lucht langs de connectors loop)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#264 Bericht door fcapri »

ok, vandaag een betere test. zonnepanelen vlak gemonteerd (ipv gisteren tegen de gevel) en de alleweder op de oprit gezet.
het is geen fantastisch weer buiten en met bewolking haal ik een 150mA laadstroom (op dit tempo is mijn accu vol op 50uur of een 7-10dagen)
als de zon er zwakjes doorkomt, haal ik meer dan 500mA (mijn amperemeter kan zo hoog niet), op dat tempo is mijn accu vol op minder dan 15uur.
nu moet je weten dat mijn accu in principe nooit volledig leeg is. er zijn ook een paar regenbuitjes geweest, waardoor ik de faw moest afdekken.

vanmorgen stond de accu op 11,1V (60% lading ongeveer), de fiets staat nu een 6tal uur buiten en nu 11,9V gehaald (bijna 90%). dik tevreden nu. met de huidige setup zou ik in deze periode dus nooit nog mijn accu moeten opladen. In de winter wordt het anders, dan is er hoger verbruik door de verlichting en minder zon.

Afbeelding
Afbeelding
nu zijn er wel nog wat details weg te werken. elk zonnepaneeltje heeft een eigen regelprintje en ik denk dat die ook vermogen afnemen (het zonnepaneel wil in principe een 5V usb aansluiting spelen voor een telefoon te laden). ik heb dus 3keer verlies van die dingen. ik wil namelijk geen 3x5V maar 1x 12V (nieuwe printje is besteld hiervoor). de resultaten gaan dus nog beter worden dan wat ik nu heb
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:10, 4 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#265 Bericht door fcapri »

9800km en de eerste lekke band gehad, natuurlijk achteraan. :(
mocht gisteren om 5h terug naar huis lopen om de auto te nemen naar het werk. de achterband 40-406 (shwalbe marathon racer denk ik, de tekst is al niet meer leesbaar) heeft het toch meer dan 10 000km volgehouden (die lag er al op van de vorige eigenaar). heb nu een big ben plus 2017 besteld (55-406). ietsje groter zodat ik lagere druk kan rijden.
voordelen
-protection 6 ipv 4 bij mijn vorige
-geschikt voor ebike 50km/h tov 25km/h van de vorige
-balloon tyres, dus ,meer comfort
-off road grip ietsje beter

nadelen
-rolweerstand stapje lager
-grip op de weg stapje lager

we gaan dan ook direct alles eens aanpakken
-nieuwe smallere crankas
-kortere cranks monteren (155mm)
-70T tandwiel vooraan eruit gooien
-single speed ketting steken (breder en hopelijk steviger)
-achterwiel demonteren en onderhoud uitvoeren


vandaag de ultime test van de zonnepanelen. de accu is leeg sinds deze morgen. normaal laad ik op vanaf 10.8V, vanmorgen ben ik thuis vertrokken met 10.7V in de accu en heb de lichten een heel uur op gehad door de mist. ze voorspellen zonnig weer vandaag, ben benieuwd hoe vol de accu zal geraakt zijn tegen deze namiddag. als alles goed is, zou ik morgenvroeg dus een hogere spanning moeten overhouden dan 10,8V

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#266 Bericht door bicky »

hebben de zonnepanelen gewerkt?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#267 Bericht door fcapri »

YEPYEP, fantastisch.
dinsdagochtend vertrokken met 10,7V en aangekomen op het werk met 10,5V. dat is bijna leeg te noemen. dinsdag avond naar huis gereden met 11,5V erop (40-50% vol ongeveer). woensdag met de auto, dus niks geladen.
vandaag met de fiets naar het werk gereden smorgens en daar aangekomen had ik 11,1V.
al 0,4V hoger dan de dag ervoor, we produceren dus meer energie dan we verbruiken. en smorgens staat de volledige verlichting aan tot op het werk. 80% van de tijd ook de koelfan in het zitje. savonds staat ledverlichting aan en de koelfan 100%. bijkomend ook 2,5uur lang muziek op de bluetooth speaker.
vandaag thuis gekomen en de fiets op de oprit laten staan. accu staat nu in de garage op 12,2V (kleine 4,06V per li-ion cel of quasi vol dus).
op 2dagen rijden dus van zo goed als leeg naar vol gekregen met zonne-energie. ben benieuwd wat het in de winter doet als ik meer energie verbruik,en minder opbrengst heb van de panelen

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#268 Bericht door fcapri »

nieuw bandje aangekomen. schwalbe big ben plus 2017. wat een band zeg, van balloon gesproken.

55x406 (huidig 40x406)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

even op mijn oude velg gezet om de grootte te zien, komt op mijn achterwiel als de nexus naaf eruit ligt. beetje jammer wel dat die 20" velgen altijd zo smal zijn. op een BMX wiel (veel bredere velg) komt die band nog een stukje breder
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:10, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#269 Bericht door CapoJan »

fcapri schreef: beetje jammer wel dat die 20" velgen altijd zo smal zijn.
Niet altijd. Hier bijvoorbeeld kun je een brede 406-velg bestellen. Daarmee maakte ik indertijd een achterwiel voor mijn Alleweder, met NuVinci N360 naaf.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

#270 Bericht door Wouter D »

Wij hebben vandaag aan fcapri gedacht. Toen we de spiksplintertweedehandse fiets zagen van iemand die nog niet zo lang lid is op het forum. Nl gps4all.
IMG_20170827_144158.jpg
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie