EM-velomobiel tourkap

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#46 Bericht door Ares »

Iemand enig idee hoe het momenteel met deze kappen gesteld is? Het prijsverschil is redelijk gigantisch. Aangezien ik binnenkort velomobiel rijder word, zal een tourkap tijdens de winter wel handig zijn denk ik. Maar de kwaliteit moet wel wat ok zijn natuurlijk.

joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#47 Bericht door joop »

Ha, een nieuwe velomobiel in de buurt ? Welkom.
Als je je velomobiel hebt (en het is er een van Velomobiel.nl (maar geen XS) ) dan kom je maar eens een testritje maken met mijn Velomobielonderdelen-kap, waar ik heel tevreden over ben in de vrij zeldzame gevallen dat ik hem gebruik.

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#48 Bericht door Ares »

Bedankt voor het voorstel! Dat is inderdaad nog in de buurt te noemen. Helaas zal het met mijn 1m74 wel een XS worden en kan ik van je vriendelijke aanbod geen gebruik maken :(.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#49 Bericht door Wouter D »

Ik vrees ook wel dat de keuze van vm-kap dankzij je XS nog gal beperkt zal zijn
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#50 Bericht door Ares »

Beperkt zijnde EM, sinnerbikes of velomobielonderdelen.nl? Welke zijn er dan nog moest het geen XS zijn?
Maar verder niemand die weet of ze al steviger zijn?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#51 Bericht door Wouter D »

Geen idee of ze verandert zijn. Maar de kap die ik had van Emvelomobiel was niet bepaald stevig. Het verschil in prijs liet zich duidelijk voelen in de kwaliteit.

Nu heb ik een sinnerkap (tweedehands gekocht) en vind die toch beter. Ik moet wel zeggen dat ik hem niet veel gebruik. Wat niet inhoud dat hij weg zou mogen

Ik was van mening dat het instap gat van de XS kleiner of minstens anders was dan dat van de gewone Q en Strada en eigenlijk ook mango. Waardoor de kap eigenlijk nergens mooi aansluit bij de XS. Vandaar mijn idee dat de keuze beperkt zou zijn. Beter eens aan Gert-Jan vragen. Dacht dat hij op het forum fujin heet. Die heeft ervaring met mango en XS. En heeft een tourkap
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#52 Bericht door joop »

Ik heb al gedacht om een schuimkap te laten maken voor wintergebruik en dat in combinatie met enkel een vizier/deflector en eventueel een helm met krasvrij motorvizier.
Is er iemand die misschien weet hoe een schuimkap zoals op de Velomobiel.nl fietsen, gemaakt wordt ?
En van welk materiaal die zijn ? En hoe behouden die dingen hun vorm ? Zou zoiets zelf te maken zijn ?
De schuimkap op de Quest gebruik ik alleen in de winter als het echt koud is. Maar het zou mooi zijn als het gat in de kap iets groter was zodat ik de GPS kan aflezen en dat de rand iets hoger zou zijn zodat er wat meer beschutting tegen wind en kou zou zijn.
In polyester maken kan een idee zijn maar is weer niet zo veilig in geval van een aanrijding. Het schuim heeft ook als groot voordeel dat het eenvoudig, zelfs onder het rijden kan weggenomen of geplaatst worden.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#53 Bericht door rik »

joop schreef:
Ik heb al gedacht om een schuimkap te laten maken voor wintergebruik en dat in combinatie met enkel een vizier/deflector en eventueel een helm met krasvrij motorvizier.
Is er iemand die misschien weet hoe een schuimkap zoals op de Velomobiel.nl fietsen, gemaakt wordt ?
En van welk materiaal die zijn ? En hoe behouden die dingen hun vorm ? Zou zoiets zelf te maken zijn ?
De schuimkap op de Quest gebruik ik alleen in de winter als het echt koud is. Maar het zou mooi zijn als het gat in de kap iets groter was zodat ik de GPS kan aflezen en dat de rand iets hoger zou zijn zodat er wat meer beschutting tegen wind en kou zou zijn.
In polyester maken kan een idee zijn maar is weer niet zo veilig in geval van een aanrijding. Het schuim heeft ook als groot voordeel dat het eenvoudig, zelfs onder het rijden kan weggenomen of geplaatst worden.
Met één van de twee mallen die ik verkoop kan je die zelf maken in glasvezel of carbon. Je vindt het topic hier: viewtopic.php?f=9&t=10010
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#54 Bericht door Wim -de roetsende »

Joop wil juist het materiaal van de schuimkap gebruiken.

Géén glasvezel of carbon.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#55 Bericht door rik »

Wim -de roetsende schreef:Joop wil juist het materiaal van de schuimkap gebruiken.

Géén glasvezel of carbon.
De mallen zijn bruikbaar voor meerdere materialen, al moet ik toegeven dat ik daar geen ervaring mee heb. Het was enkel mijn bedoeling om behulpzaam te zijn.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#56 Bericht door Wim -de roetsende »

Dat is altijd prettig.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
DennisTheMenace
Neo Prof
Berichten: 242
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
Postcode: 3700
Fiets: M5 CHR
Locatie: Tongeren
Velomobiel: Quest 700| DF-XL
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#57 Bericht door DennisTheMenace »

Even terug on topic: geen oplossingen mogelijk om de zwakke punten van deze kap te verhelpen? Stijfheid kan verbeterd worden door carbon rovings op strategische plekken op te lamineren misschien?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#58 Bericht door Wouter D »

Inderdaad kan je de stijfheid zo verbeteren.

Zie ook http://hetlevenopennaastdefiets.blogspo ... s.html?m=1
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#59 Bericht door Beinsberger E »

Is een versatile dakje geen optie ?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#60 Bericht door Wouter D »

Ik heb nu een Sinner toerkap die ik tweedehands op de kop kon tikken. Echt een wereld van verschil. Niet alleen de ventilatie is beter (niet optimaal maar dat is het zonder kap mét helm ook niet) maar ook het zicht. De openingen in de zijkant zorgen ervoor dat je met kap nog steeds 95% van het zicht zonder kap hebt.

Moest ik herbeginnen, zou ik er niet meer hoeven over na te denken en gewoon meer betalen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie