Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#46 Bericht door fcapri »

scuri schreef:
CapoJan schreef: Anderzijds bestelde de NL overheid een studie dat moest aantonen dat S-Pedeleccers wel degelijk een helm moeten dragen, want die snelheid à 45 km/h is toch zo gevaarlijk (men laat dus eventjes achterwege dat de snelheid doorgaans 10 km/h lager ligt). Dus laat men poppenkoppen en helmen botsen aan 45 km/h. Maar als men met een gewone fiets een helling afdondert aan 50 km/h, geen probleem blijkbaar. Dus ge voelt als mens dat die logica rammelt, dat er iets loos is met die onderzoeken.
als ik mijn fietsroute van het werk bekijk heb ik op 30km rijden smorgens geenenkele afdaling waar ik 50km/H kan halen, en op de terugweg heb ik 2 afdalingen waar ik 50kan halen. de rest rijd ik een 25-30km/h.
dat is wel een groot verschil met een speedpedelec die het hele traject smorgens aan 35-40km/h kan afmalen.
met een speedpedelec 1,5uur lang aan 40km/h of met een gewone fiets 2uur rijden waarvan 6min aan 50km/h... groot verschil. er bestaan zo grafieken met 4 kwadranten waarin bepaald wordt of iets veilig is of niet. daarvan wordt er ook gecontrolleerd of dat een korte periode of hele lange tijd is dat je risico loopt.

bijkomend kan een helm ook een vals veiligheidsgevoel geven waardoor je misschien nog sneller gaat, met het gedacht: je bent immers toch beschermd, dus waarom zou je je inhouden.

als je aan 20km/h op het fietspad rijd, en vanuit een zijstraat rijd je een auto aan, dan zou een helm wel je hoofd kunnen beschermen zodat je niet keihard tegen de motorkap/vooruit of beton aankwakt. als je aan 50km/h ten val komt.... dan gaat zo een fietshelmpje heel weinig uithalen. ik had destijds een motohelm van laser toen ik met mijn camino gecrashed ben. helm was kapot (vizier kapot, zijkant gebarsten) terwijl ik iets van een 65-70km/h ging en onderuit schoof in een bocht. die helmen worden verondersteld je te beschermen tot 120km/h

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#47 Bericht door Wouter D »

Ik draag op/in elke fiets een helm, ook in de quest, tenzij ik de racecap gebruik;

Nu we het toch over helmen en onderzoeken hebben. In de bouw is een muts soms veiliger dan een helm ;

Als je beide vanaf het dak van een wolkenkrabber laat vallen... zal de helm toch wel zwaarder toegetakeld zijn dan de muts :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#48 Bericht door marksje »

Waarom kopen de meeste fietsers een helm nadat ze met hun gezicht tegen ... gedonderd zijn, waarom niet ervoor ? ](*,)
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#49 Bericht door Wim -de roetsende »

marksje schreef:Waarom kopen de meeste fietsers een helm nadat ze met hun gezicht tegen ... gedonderd zijn, waarom niet ervoor ? ](*,)
De helmbezitters die ik ken (o.a. ikzelf) zijn nog nooit ergens met hun gezicht tegenaan gereden/gedonderd/enz.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#50 Bericht door trikelover »

nog nooit ergens tegen gestotterd me mijn hoofd en toch draag ik al jaren een helm. Deze word wel enkel gedragen op de open fietsen bijna nooit in de VM omdat dat gewoon niet past onder de kap van de vm
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#51 Bericht door fcapri »

al paar fiets ongelukken gehad en ik rijd nog steeds zonder helm.
bij een valpartij heb ik altijd de reflex om de fiets te dumpen en zelf op mijn benen terecht te komen.
3tal jaar terug zelf redelijk zwaar ongeluk, ik kwam de fietsstalling uit om 5h50 in leuven en dat is in een bocht, en er kwam net ene de fietsstalling in. kop tegen kop gebotst. beide afgevoerd met ambulance, 5draadjes aan mijn oog. daar had geen helm geholpen hoor., hij 3 draadjes aan zijn oor. bij hem had het misschien geholpen en dan was ik misschien erger toegetakeld

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#52 Bericht door Wouter D »

Als beide een helm hadden opgehad waren er wsk geen draadjes aan te pas gekomen

Ik vindt dat je moet doen waar je je goed bij voelt. En een ander dat ook moet laten doen. Al vraag ik me wel af waarom diegenen die geen helm dragen almaar redenen zitten te zoeken waarom ze die niet nodig hebben?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#53 Bericht door fcapri »

ik weet het niet, ik draag mijn helm niet voor de ogen, dus daar ging ik evengoed gekwetst zijn. was al blij dat ik mijn fietsbril niet aan had, want die zou breken en dan had ik evengoed een oog kunnen kwijt zijn

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#54 Bericht door marksje »

fcapri schreef:ik weet het niet, ik draag mijn helm niet voor de ogen, dus daar ging ik evengoed gekwetst zijn. was al blij dat ik mijn fietsbril niet aan had, want die zou breken en dan had ik evengoed een oog kunnen kwijt zijn
Ik draag een mountainbikehelm, met zo een kleine uitbouw vooraan; beschermt nog meer je aangezicht dan je zou denken, het helpt alleszins om de regen uit je ogen te houden :D
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#55 Bericht door scuri »

fcapri schreef:
dat is wel een groot verschil met een speedpedelec die het hele traject smorgens aan 35-40km/h kan afmalen.
met een speedpedelec 1,5uur lang aan 40km/h of met een gewone fiets 2uur rijden waarvan 6min aan 50km/h... groot verschil. er bestaan zo grafieken met 4 kwadranten waarin bepaald wordt of iets veilig is of niet. daarvan wordt er ook gecontrolleerd of dat een korte periode of hele lange tijd is dat je risico loopt.
Vind ik een mooie uitleg, maar te mooi om waar (reëel) te zijn. Een aantal opmerkingen:
1) als ex-S-pedeleccer reed ik nooit, maar dan ook nooit zelfs 40 km/h, sportievelingen staken me zo voorbij -> deze fietsers dan ook een helm verplichten? Want dat zegt men toch he: snelheid is hét criterium. Wel, dan voor iedereen gelijk.
2) helmplicht voor een S-Pedeleccer is niet ingegeven door bekommernis om de veiligheid, maar omdat men slaafs de verwrongen EU-visie van S-Pedelec volgt in de bromfiets overkill-classificatie, waarvoor de berijder volgens de meeste verkeerswetgevingen een bromfietshelm behoeft. Maar dat konden beleidslui niet maken omdat geen S-Pedeleccer een bromfietshelm zou dragen om versch. evidente redenen. Dit terwijl de EU-verordening een verkeerswetgeving ongemoeid laat en dus elk nationaal verkeersbeleid vrij laat om ermee te doen wat ze willen.
3) 1,5 u lang aan 40 km/h rijden: misschien zullen een paar dat doen, maar lang niet allemaal. Net als die sportievelingen. Mijn woon-werk enkel duurde 1,5u lang, nooit haalde ik 40 km/h en laat staan gans die tocht...

M.a.w. snelheid is maar één elementje in het aspect veiligheid en een fietshelm an sich ook. Ik ken iemand die van een borduur is afgeschoten en deze heeft voor de rest van zijn leven daar ernstige gevolgen van gedragen.
Niet dat ik tegen helmen ben, integendeel: http://www.vallenenopstaan.be/video/de-fietshelm. En die professor-chirurg vertelt o.a dat de keuze van een juiste helm belangrijk is: een niet zo ronde helm is zelfs vrij gevaarlijk (!).
fcapri schreef:
bijkomend kan een helm ook een vals veiligheidsgevoel geven waardoor je misschien nog sneller gaat, met het gedacht: je bent immers toch beschermd, dus waarom zou je je inhouden.
Ik heb dat hier en daar al eens gelezen. Maar dat vind ik eerder onzin. Het grootste deel van het lichaam blijft immers onbeschermd. Nooit dacht ik: 'en nu ga ik eens voluit gevaarlijk rijden zie, want ik heb een helmpie op!' Dat zou nogal getuigen van puberaal of kinderlijk gedrag, toch? Anders is het als men volledig beschermd zit in een kooiconstructie, dus zoals in een auto die bovendien voorzien is van allerlei veiligheidssnufjes en waar het subjectieve veiligheidsgevoel ver boven dat van het objectieve ligt. Je voelt a.h.w. de snelheid en risico's niet meer en dat kan gevaarlijk uitdraaien imho. Ik hoor toch niemand roepen dat een chauffeur die kooi rond hem moet weggooien omwille van een vals gevoel. En dan zou je ook moeten stellen dat een velomobieler een vals gevoel van veiligheid krijgt, niet? Trouwens, vandaag kreeg ik voor de duzendste keer te horen dat een ligfiets toch gevaarlijk is - ik word dat onderhands zo beu.
fcapri schreef:
als je aan 20km/h op het fietspad rijd, en vanuit een zijstraat rijdt je een auto aan, dan zou een helm wel je hoofd kunnen beschermen zodat je niet keihard tegen de motorkap/vooruit of beton aankwakt. als je aan 50km/h ten val komt.... dan gaat zo een fietshelmpje heel weinig uithalen. ik had destijds een motohelm van laser toen ik met mijn camino gecrashed ben. helm was kapot (vizier kapot, zijkant gebarsten) terwijl ik iets van een 65-70km/h ging en onderuit schoof in een bocht. die helmen worden verondersteld je te beschermen tot 120km/h
Dat moet behoorlijk schrikken geweest zijn. Ik heb eens een val gedaan met een scooter, geslipt, gedraaid aan 180° en paf op de grond, ik had zelfs geen tijd om te remmen. Dankzij mijn helm en andere beschermende kledij had ik vrijwel niks, enkel wat pijn aan het bekken en flink dooreengeschud. De dagen nadien voelde ik me superkalm, bizar bijverschijnsel, soit.
Als een auto tegen een fietser kwakt, zal het nog op veel andere lichaamsdelen pijnlijk aanvoelen, eufemistisch uitgedrukt. Natuurlijk zal de helm serieus de schade inperken, enkel aan het hoofd weliswaar. Kijk, deze testpop mag blijkbaar alle botten breken als dat hoofd maar beschermd is... Moet je toch eens zien waar die pop overal geraakt wordt. Dat vindt men normaal? Elke overheid vindt dit blijkbaar aanvaardbaar. Ik vind dat hypocriet en getuigen van een achterhaalde mentaliteit. M.a.w. hoogt tijd voor een mindchange en ernstige ontwikkeling van een lichte vestconstructie o.i.d. dat zich volledig rond het lichaam als een airbag kan 'deployen'.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#56 Bericht door trikelover »

scuri schreef:
fcapri schreef:bijkomend kan een helm ook een vals veiligheidsgevoel geven waardoor je misschien nog sneller gaat, met het gedacht: je bent immers toch beschermd, dus waarom zou je je inhouden.
Ik heb dat hier en daar al eens gelezen. Maar dat vind ik eerder onzin. Het grootste deel van het lichaam blijft immers onbeschermd. Nooit dacht ik: 'en nu ga ik eens voluit gevaarlijk rijden zie, want ik heb een helmpie op!' Dat zou nogal getuigen van puberaal of kinderlijk gedrag, toch? Anders is het als men volledig beschermd zit in een kooiconstructie, dus zoals in een auto die bovendien voorzien is van allerlei veiligheidssnufjes en waar het subjectieve veiligheidsgevoel ver boven dat van het objectieve ligt. Je voelt a.h.w. de snelheid en risico's niet meer en dat kan gevaarlijk uitdraaien imho. Ik hoor toch niemand roepen dat een chauffeur die kooi rond hem moet weggooien omwille van een vals gevoel. En dan zou je ook moeten stellen dat een velomobieler een vals gevoel van veiligheid krijgt, niet? Trouwens, vandaag kreeg ik voor de duzendste keer te horen dat een ligfiets toch gevaarlijk is - ik word dat onderhands zo beu.
Dat veiligheidsgevoel is misschien toch een beetje waar. Als het op onveilig rijden met een auto gaat dan zijn er toch statistieken die bewijzen dat hoe veiliger je auto gemaakt is hoe gevaarlijker mensen zich gaan gedragen. Die mens stelde het zelfs anders stel dat ipv een airbag in je stuur een groot mes zou zitten dat het aantal gevaarlijke situaties gewoon bijna zou verdwijnen omdat iedereen weet dat als ze iets tegen komen er een mes uit het stuur zou springen ivp een zak. Alle veiligheidsmiddelen helpen alleen moet iedereen moet je ze ook met verantwoordelijks gevoel gebruiken en onderhouden anders kan net het omgekeerde ontstaan.

En als we echt de fietsers willen helpen dan moet de norm van de helmen worden bijgewerkt naar de dagdagelijkse situaties. Nu is de norm naar mijn mening zo slecht dat eigenlijk een een racefietser bijna niet geholpen is met zijn helm. want de inpakt word maar getest tot snelheden van 25km/h wat voor velen onder ons veel te weinig is.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#57 Bericht door fcapri »

scuri schreef:
fcapri schreef:bijkomend kan een helm ook een vals veiligheidsgevoel geven waardoor je misschien nog sneller gaat, met het gedacht: je bent immers toch beschermd, dus waarom zou je je inhouden.
Ik heb dat hier en daar al eens gelezen. Maar dat vind ik eerder onzin. Het grootste deel van het lichaam blijft immers onbeschermd. Nooit dacht ik: 'en nu ga ik eens voluit gevaarlijk rijden zie, want ik heb een helmpie op!' Dat zou nogal getuigen van puberaal of kinderlijk gedrag
met de FAW heb ik al tegen de 70km/h gereden, dat zou ik NOOOOOIT met een gewone fiets aan durven. je moet het eens omdraaien. als je zo een snelheidsduivel ineens zijn helmpje en andere beschermende kledij gaat afnemen, gaat die dan nog zo hard rijden?
bv een motorijder, gaat die nog zo hard door de bochten gaan in tshirt en korte broek, dan wanneer die zijn volledige motorkledij aan heeft?

bij wielerwedstrijden is het toch ook altijd verplicht om met de helm te rijden

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#58 Bericht door Pietermels1979 »

fcapri schreef:ik weet het niet, ik draag mijn helm niet voor de ogen, dus daar ging ik evengoed gekwetst zijn. was al blij dat ik mijn fietsbril niet aan had, want die zou breken en dan had ik evengoed een oog kunnen kwijt zijn

een goede fietsbril die zal niet breken of versplinteren!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#59 Bericht door CapoJan »

Ik las nog een onderzoek waarbij de conclusie was: als fietser ben je het veiligst als blonde vrouw zonder helm. Uit observatie bleek dat auto's die de meeste ruimte gaven. Een helm op het hoofd was dan weer een uitnodiging om dichter in te halen. Het was dus niets de fietser die meer risico nam, maar de inhalende automobilist.
Dit terzijde, want tenslotte gaat het om 'wel of geen fietshelm in de velomobiel'. Al de rest heeft daar niets mee te maken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Wel of geen fietshelm in vm en bij "wel" wat voor model/merk

#60 Bericht door luki »

Met een blonde pruik in de velomobiel :lol: :lol:

Plaats reactie