Ja, maar zelfs voor een S-Pedelec in 'cat. P' is er COC-plicht (en blijven daarom duur, pakweg 2x zo duur als een bromfiets of scooter), moet je deze inschrijven (nrplaat), is er kans op verlies fietsvergoeding (wetsvoorstel is ingediend om dit te behouden of deels toch), vermoedelijk geen zwakke weggebruiker bij ongeval (ben ik niet zeker van), telkens goed uitkijken waar men al dan niet mag rijden, ... Dus waarin zit het verschil? Zie hierna.fcapri schreef:
ik vraag me dan af: als iemand toch een alternatief voor zijn woon-werk zou zoeken die 40km enkel is, waarom zouden ze dan wel naar een speed pedelec gaan, en niet naar een electrische scooter? die bestaan ook hoor. maar dan moeten ze die inschrijven, en verzekering betalen, en krijgen ze geen fiets vergoeding. uiteindelijk loont het niet want de auto staat er toch en de kostprijs van de extra gereden benzine gaat niet op tov de kosten van een scooter. en bijkomend zitten ze in de kou en de regen terwijl de auto lekker warm is met muziekje op de achtergrond.
Hm, er is enkel een essentieel verschil in zekeringsplicht tussen met/zonder gashendel. Men valt eigenlijk beiden in cat. bromfietsen qua verkeersregels, weliswaar komt er wel een 'P' op verkeersborden. Men heeft er een potje van gemaakt, mijn goesting is over. Bovendien is élke elektr. (ondersteunende) fiets de facto een tussenvorm die men nu voor max. 25 km/h krampachtig naar 'fiets' heeft geklasseerd. Pas als men met een gashendel kan rijden is het naar waarheid gelijk te stellen met een bromfiets. Mèt nodige trapkracht zijn ze allen tussenvormen. Het is gewoon met gezond verstand en eerlijk naar die dingen kijken.fcapri schreef:
er bestaan dan ook 2 soorten speed pedelecs, maar in de media en de politiek wordt alles onder één noemer genomen: de electrische fiets.
-je hebt namelijk van die dingen die zelfstandig kunnen rijden tot 45km/h met een gashendel waar je ook extra kan bijtrappen (dit is nu een brommer geworden klasse B)
-je hebt de versie waarbij een ingestelde ondersteuning aangeboden wordt ALS je aan het trappen bent, tot 45km/h (dit is de speedpedelec klasse P geworden)
-en dan had je nog de gewone fiets met ondersteuning tot 25km/h als je aan het trappen bent. dit is een gewone fiets gebleven volgens de wet.
Bovendien: met gashendel heet eigenlijk e-bike, met énkel e-ondersteuning (dus trapkracht nodig) een (S-)Pedelec. Men zit dus beiden te mengen, zowel als gemotoriseerd rijwiel als S-Pedelec.
http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer ... he_fietsen
http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit- ... he-fietsen
Daarom is het de facto ALTIJD een tussenvorm. Met een gewone elektr. fiets kan men ook op de hoogste stand bijna niks aan inspanning doen hoor. De EU stelt dat de ondersteuning max. 4x de trapkracht mag zijn bij S-Pedelecs. Met mijn 250W moteurke en vrijwel steeds op de laagste stand moest ik toch vaak ferm trappen, maar dat vond ik goed.fcapri schreef:
de overheid wou vooral die 1e groep aanpakken, diegenen die 45km/h rijden en toch pedalen hebben, maar je niet noodzakelijk hoeft te trappen om te kunnen rijden. en ze hebben direct ook de speed pedelec aan gepakt. het moet toch wel gezegd worden. ben je nog aan het fietsen met een speed pedelec als jij zelf 100Watt levert en de motor 300Watt bij duwt?
Dit is promotie voor de velomobiel. De werkelijkheid is dat ook aan velomobielen nadelen kleven, zoals aan elk ding ter wereld voor- én nadelen kleven.fcapri schreef:
(...)een velomobiel is aerodynamisch verbeterd zodat je bij HETZELFDE vermogen wel sneller gaat. of je nu 100watt op een gewone fiets duwt (20km/h) of 100watt op een koersfiets/velomobiel (30km/h) maakt toch weinig uit. het is gewoon een beterd ontwikkelde fiets.
Ik heb nog nooit geroepen dat iemand uit de weg moet. Wielrenners daarentegen durven dat al wat meer misschien. Maar mijn ervaring met wielrenners als ex-S-Pedeleccer is doorgaan heel positief; het hangt ervan af hoe men met die mensen om gaat, de meesten zijn goeie gasten en in voor een babbelke of een onderlinge race.fcapri schreef:
iemand die een speed pedelec gaat aanschaffen ter vervanging van een auto, (...) die zal gaan roepen dat die uit de weg moet...
Niet elk traject is hetzelfde. Mijn woon-werk traject: enkel 33 km; 45-60 min. met de wagen; 1,5 u met de S-Pedelec. Dankzij onze 'prachtige' fietsinfrastructuur. Accelereren aan 'de lichten' heb ik nooit gedaan, ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Enkel op lange rechte stukken kan een S-Pedelec doorgaans voordeel halen. Met een ligfiets verkleint allicht het verschil tussen beide rijwielen.fcapri schreef:
mijn woon-werk verkeer is 30km/h enkel, met de auto kan ik dat op een 40-45min als het verkeer goed meevalt (als ik als een gek rijd, en de snelheidsregels wat uitrek kan ik het misschien op 35min). Met de fiets zit ik tussen 56min (absoluut record) en 1h20 (tegenwind). Met de ligfiets doe ik het meestal tussen de 51min (snelste tijd) en 58min. 's Morgens meet ik niet echt omdat ik mijn rijstijl aanpas aan de resterende tijd die ik heb om op het werk aan te komen.
ik ben dus tussen de 6 en 18min trager dan de auto. wil ik dat breken met een speed pedelec, dan moet ik al serieuze fratsen gaan uithalen in het verkeer. op die 70km/h rechte banen ga ik weinig winst halen, dus t moet gebeuren in het stadsverkeer bij het accellereren aan de lichten