alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering???

Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#106 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:wat denken jullie dan van de ErockIT? http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5272154
Rijd 80 km/u :shock:

Is het een elektrische motorfiets met pedalen?
of is het een elektische fiets met veel te grote motor?
Strikvraag! :wink:

"Fietsje" met 8000 Watt in de "benen"... :mrgreen:

Bij een fiets breng je de kracht van je benen (of armen) naar de wielen over. Nu kan dit wel onrechtstreeks gebeuren, maar de relatie tussen beide elementen blijft. Ook bij een fiets met ondersteuning. Als je deze eROCKIT op dit punt bekijkt, dan merk je dat het verband tussen beide verbroken is. De pedalen dienen slechts om een generator aan te drijven die een bepaalde hoeveelheid stroom naar de batterij stuurt. Vrij onbetekenend trouwens in relatie tot wat de motor uit de batterij sleurt.

En nu gaan we eens flink sparen. Het prijskaartje? Bijna €12.500! :shock: #-o ](*,)

Weet iemand wanneer het solden zijn bij der Fritz? :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#107 Bericht door bicky »

De motorfiets gaat pas vooruit als je trapt. Dus is het ondersteunend. Hoe maakt niet uit.
Principe is net als een elektrische fiets, maar dan tot het extreme

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#108 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:De motorfiets gaat pas vooruit als je trapt. Dus is het ondersteunend. Hoe maakt niet uit.
Principe is net als een elektrische fiets, maar dan tot het extreme
Ik vind dat de eigenheid van de elektrische fiets hier juist niet meer te vinden is, nl. de combinatie spier- en motorkracht die inwerkt op de aandrijving.

Eigenlijk is die eROCKIT wel een interessant voertuig, omdat het een unieke combinatie vormt van een aantal elementen. Alleen zijn we de fiets wel voorbij. Je moet dan wel trappen om vooruit te geraken, maar die beweging is van gelijkaardige orde als draaien aan de gashendel bij een motorfiets. Hoe vlugger je trapt, hoe meer kracht de motor uitspuwt. Door te trappen geef je evenwel geen kracht op het wiel, maar slechts een elektronisch signaal aan de motor. Als de batterijen leeg zijn, dan is er geen mogelijkheid om met de pedalen op eigen kracht verder te gaan.

Juist daarom beschouw ik geen fiets meer.


Haal de degens maar uit! :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#109 Bericht door Wim -de roetsende »

eeuwige reiziger schreef:Als de batterijen leeg zijn, dan is er geen mogelijkheid om met de pedalen op eigen kracht verder te gaan.
Juist daarom beschouw ik geen fiets meer.
Haal de degens maar uit! :wink:
Geen degens nodig. Ik ben het hier volledig mee eens.

Het is een fiets als je er mee kunt fietsen. Hier kun je niet mee fietsen; dus is het geen fiets.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#110 Bericht door bicky »

Of wij het nu een fiets of moto vinden maakt niet uit, waar valt het binnen de wettelijke bepalingen ?

Maar met de gegeven voorbeelden wil ik aangeven met welk moeilijk vraagstuk de regering te maken heeft.

Waarom zou je nog een brommer kopen terwijl je een fiets kan kopen die evensnel is geen verzekering of taxen zo moeten voor betalen...
De grens is vaag geworden.

Het is tijd voor een degelijk en duidelijk kader ivm de snelle elektrische fietsen.
zelf zie ik de minimum limiet van 25 liever bij de 30 liggen. dan zou ik het interessant vinden in een vm.

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#111 Bericht door Lex »

Wim -de roetsende schreef:
Het is een fiets als je er mee kunt fietsen.
Met een bromfiets 50cc van vroeger kon je ook fietsen. Maar ik ken niemand die zo zot was om verder te "fietsen" als ie in panne gevallen was.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#112 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Of wij het nu een fiets of moto vinden maakt niet uit, waar valt het binnen de wettelijke bepalingen ?

Maar met de gegeven voorbeelden wil ik aangeven met welk moeilijk vraagstuk de regering te maken heeft.
Eigenlijk is het vrij eenvoudig: laat België een voorbeeld nemen aan Duitsland. Daar is dat allemaal heel goed geregeld. En die Duitse wetgeving maakt het ook mogelijk om innovatief bezig te zijn, terwijl de Belgische dermate rigide is dat ze eerder de keel dichtknijpt voor verandering dan die zuurstof geeft.

't Is niet verwonderlijk dat er in Duitsland, en bij uitbreiding ook de andere Duitstalige landen, zoveel technische ontwikkelingen zijn te bespeuren als het om elektrische voertuigen gaat. Denken we aan voertuigen als de El City of de Twike. Of aan de Alleweders die Akkurad aanbiedt. De wetgever heeft het daar allemaal gestroomlijnd.

Al eerder beschreef ik de zes wettelijke indelingen bij onze oosterburen:

http://www.ligfietsers.be/forum/viewtop ... 91#p114791

bicky schreef: Waarom zou je nog een brommer kopen terwijl je een fiets kan kopen die evensnel is geen verzekering of taxen zo moeten voor betalen...
De grens is vaag geworden.
Alvast niet naar Duitse wetten. De eROCKIT is er immers een "Kraftrad". Om er legaal mee rond te rijden, heb je bijgevolg een rijbewijs A1 of A nodig. Daarnaast is een specifieke verzekering verplicht en moet je een helm dragen. Ook moet het voertuig tweejaarlijks bij de TÜV langs.

bicky schreef: Het is tijd voor een degelijk en duidelijk kader ivm de snelle elektrische fietsen.
zelf zie ik de minimum limiet van 25 liever bij de 30 liggen. dan zou ik het interessant vinden in een vm.
Een aantal jaren geleden heeft ETRA bij de EU gepleit om deze grens te verruimen, maar verbazend genoeg kwam de tegenwind juist van een aantal wielerorganisaties. ETRA pleitte er bijvoorbeeld voor om de toegelaten wattage voor fietsen te verhogen tot 500, waardoor er meer mogelijkheden waren om verder vrachtfietsen bijvoorbeeld te ontwikkelen. Bij de EU hadden ze daar geen oren naar... Jammer.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#113 Bericht door Pleeboy »

Mag ik vragen waar de twijfel vandaan komt in welke categorie deze voertuigen vallen? In artikel 2.*** staat toch duidelijk wat de voorwaarden zijn van de ondersteuning, zowel qua snelheid als vermogen?
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/100-art2
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#114 Bericht door bicky »

Pleeboy schreef:Mag ik vragen waar de twijfel vandaan komt in welke categorie deze voertuigen vallen? In artikel 2.*** staat toch duidelijk wat de voorwaarden zijn van de ondersteuning, zowel qua snelheid als vermogen?
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/100-art2
de huidige wettekst is zou duidelijk moeten zijn
In kort:
Rijwiel: maximaal 0,25 kW boven 25km/u stopt ondersteuning
Bromfiets klasse B: max 4 kW en max 45 km per uur
Motorfiets: elk tweewielig motorvoertuig dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.

en dan begin je de tekst goed te lezen en kom je volgende zinsconstructie tegen:
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
dat laatste stuk hangt er maar waar duid het op. Mag je dan toch sneller dan 25? of mag je stoppen met trappen?
Volgens mij is er stuk vergeten want bij de andere categorieën wordt er altijd op einde stuk toegevoegd.
Bevestiging van een aanhangwagen aan een bromfiets brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#115 Bericht door blackarmor »

dat laatste stuk zorgt ervoor dat je je rechten als rijwiel behoud zoals bv jaagpaden en bepaalde natuurgebieden waar je met een klasse a bromfiets niet mag komen als je een gewoon niet onderstuend rijwiel uitrust met een motor , het is in mijn ogen een overbodig stuk tekst maar er zal wel ergens nog een reden voor zijn
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#116 Bericht door Peter J »

bicky schreef:
Pleeboy schreef: De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
dat laatste stuk hangt er maar waar duid het op. Mag je dan toch sneller dan 25? of mag je stoppen met trappen?
Volgens mij is er stuk vergeten want bij de andere categorieën wordt er altijd op einde stuk toegevoegd.
Dat laatste stuk hoort gewoon bij het eerste stuk, ertussen heb je extra voorwaarden, met name:
- ondersteuning stopt aan 25 km/h
- geen ondersteuning als men niet trapt, anders gezegd geen "gashendel".
Zo moeilijk lijkt deze tekst mij nu niet echt en voor interpretatie is er geen ruimte als je een beetje Nederlands verstaat. :)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#117 Bericht door blackarmor »

nu heb ik de vraag of je wel een gashendel mag monteren maar die enkel in combinatie werkt met een pas sensor of torque sensor ( al lost een goed werkende torque dit al een stuk op , dus je moet trappen maar je kan de ondersteuning traploos doseren en dus vermijden dat je op de verkeerde moment de volle 250w erop krijgt zonder het ganse systeem af te zetten of met maar 3 standen te werken
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#118 Bericht door Mugtango »

Nog een vraagje: hoe past de Cyclone-motor in dit geheel? de pure basisversie is MET gashendel, kan rijden ZONDER dat je trapt (in orde te brengen met een trapsensor of BB met torque- en passensor ? hoe dan?). Maar aangezien die motor rechtstreeks de trapas aandrijft stop je eigenlijk NOOIT met trappen zolang je de gashendel vast houdt.

Dus uiteindelijk rij je altijd illegaal met de cyclone motor. Of kan iemand mij wegwijs maken in het legaliseren van mijn configuratie?

P.S. deze laatste vraag zal ik herhalen in de rubriek materiaal en techniek. Hier wou ik enkel het gebruik van de Cyclone binnen het wettelijk kader in vraag stellen.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#119 Bericht door eeuwige reiziger »

Mugtango schreef:Nog een vraagje: hoe past de Cyclone-motor in dit geheel? de pure basisversie is MET gashendel, kan rijden ZONDER dat je trapt (in orde te brengen met een trapsensor of BB met torque- en passensor ? hoe dan?). Maar aangezien die motor rechtstreeks de trapas aandrijft stop je eigenlijk NOOIT met trappen zolang je de gashendel vast houdt.

Dus uiteindelijk rij je altijd illegaal met de cyclone motor. Of kan iemand mij wegwijs maken in het legaliseren van mijn configuratie?
Legaliseren is theoretisch mogelijk. Wel zal de administratie in België ongetwijfeld heel moeilijk doen, omdat - naar ik vermoed - je fiets niet gehomologeerd werd.

http://www.gentseliggers.net/forum/view ... 76#p130676
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#120 Bericht door Peter J »

Mugtango schreef:Nog een vraagje: hoe past de Cyclone-motor in dit geheel? de pure basisversie is MET gashendel, kan rijden ZONDER dat je trapt (in orde te brengen met een trapsensor of BB met torque- en passensor ? hoe dan?). Maar aangezien die motor rechtstreeks de trapas aandrijft stop je eigenlijk NOOIT met trappen zolang je de gashendel vast houdt.

Dus uiteindelijk rij je altijd illegaal met de cyclone motor. Of kan iemand mij wegwijs maken in het legaliseren van mijn configuratie?
Als je dit zo leest dan zit je inderdaad met een illegale cofiguratie...
Naar mijn bescheiden mening ben je lang niet de enige die niet binnen de wettelijke lijnen kleurt hoor... :roll:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Plaats reactie