Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
- Glenn Cools
- Supporter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 17:41
- Postcode: 3001
- Fiets: Challenge Mistral
- Locatie: Leuven
- Contacteer:
Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
Dag ligfietscollega
Ik ben een student industrieel ingenieur aan KU Leuven campus Groep T. Samen met 23 collega`s en thesisstudenten runnen we het bedrijf genaamd CORE cvba-so als deel van onze opleiding.
CORE staat voor Coöperatief Ondernemen in Rationeel Energiegebruik. Onze activiteiten zijn tweedelig. We werken technische projecten uit gerelateerd aan energiegebruik binnen de pijlers mobiliteit, industrie, huisvesting en sensibilisatie. Uiteraard post ik op het forum in verband met een mobiliteitsproject.
We zijn tevens een bedrijf, een coöperatie, met sociaal oogmerk. Met onze organisatie leven we de ICA-principes na en promoten we een duurzame levenswijze. Bij voorkeur werken we enkel projecten uit die ingediend worden door onze vennoten. Op deze manier proberen we deze duurzame manier om samen te werken, te verspreiden.
Het MobiOne Programma
We ontwikkelen een nieuw stadsvoertuig, de Mobi genaamd. De Mobi moet in staat zijn om 2 personen naast elkaar te vervoeren in een ligfietshouding. De inzittenden zullen al trappend een generator aandrijven. De opgewekte energie wordt gebruikt om het voertuig aan te drijven of de batterij op te laden. De weerstand die je voelt tijdens het trappen zal regelbaar zijn met een smartphone. Je zou dus bij wijze van spreken het vermogen kunnen leveren dat nodig is om de Mont-Ventoux te beklimmen terwijl je gewoon in je buurt rijdt.
De maximumsnelheid wordt begrensd op 45 km/u. Dit laat toe het voertuig licht te houden, wat het energiegebruik ten goede komt en meteen een van de grootste verschillen met een wagen is. Een hogere snelheid is in stadscentra zoals bijvoorbeeld dat van Leuven niet toegelaten. Bovendien is net buiten de stadskern vaak een maximumsnelheid van 50 km/u van toepassing over een relatief groot gebied.
Om de optimale zithouding te voorzien nodigen we jullie uit om onze testopstelling te testen en ons van feedback te voorzien. Oorspronkelijk zijn we vertrokken van mijn Challenge Mistral. Deze heeft de volgende opstelling opgeleverd. Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Met de verkregen feedback hebben we een nieuwe opstelling gemaakt. Deze kan zaterdag 28 november getest worden op de Klimaatmarkt in Leuven (Martelarenplein, aan het station) van 11:00u tot 15:00u. We hopen dat enkele ligfietsers hun ervaring met ons kunnen delen zodat we een stoel en zithouding kunnen creëren die uiteindelijk geschikt is voor een stadsvoertuig. Ook Twike en het Fietslab zijn aanwezig op deze klimaatmarkt dus er is voor ieder wat wils.
http://www.vlaamsbrabant.be/wonen-milie ... paragraph2
Indien je meer informatie wenst of zelf aan een stedelijk mobiliteitsproject werkt mag je ons gerust contacteren via glenn.cools@thinkcore.be.
Dank en groeten
Glenn
Ik ben een student industrieel ingenieur aan KU Leuven campus Groep T. Samen met 23 collega`s en thesisstudenten runnen we het bedrijf genaamd CORE cvba-so als deel van onze opleiding.
CORE staat voor Coöperatief Ondernemen in Rationeel Energiegebruik. Onze activiteiten zijn tweedelig. We werken technische projecten uit gerelateerd aan energiegebruik binnen de pijlers mobiliteit, industrie, huisvesting en sensibilisatie. Uiteraard post ik op het forum in verband met een mobiliteitsproject.
We zijn tevens een bedrijf, een coöperatie, met sociaal oogmerk. Met onze organisatie leven we de ICA-principes na en promoten we een duurzame levenswijze. Bij voorkeur werken we enkel projecten uit die ingediend worden door onze vennoten. Op deze manier proberen we deze duurzame manier om samen te werken, te verspreiden.
Het MobiOne Programma
We ontwikkelen een nieuw stadsvoertuig, de Mobi genaamd. De Mobi moet in staat zijn om 2 personen naast elkaar te vervoeren in een ligfietshouding. De inzittenden zullen al trappend een generator aandrijven. De opgewekte energie wordt gebruikt om het voertuig aan te drijven of de batterij op te laden. De weerstand die je voelt tijdens het trappen zal regelbaar zijn met een smartphone. Je zou dus bij wijze van spreken het vermogen kunnen leveren dat nodig is om de Mont-Ventoux te beklimmen terwijl je gewoon in je buurt rijdt.
De maximumsnelheid wordt begrensd op 45 km/u. Dit laat toe het voertuig licht te houden, wat het energiegebruik ten goede komt en meteen een van de grootste verschillen met een wagen is. Een hogere snelheid is in stadscentra zoals bijvoorbeeld dat van Leuven niet toegelaten. Bovendien is net buiten de stadskern vaak een maximumsnelheid van 50 km/u van toepassing over een relatief groot gebied.
Om de optimale zithouding te voorzien nodigen we jullie uit om onze testopstelling te testen en ons van feedback te voorzien. Oorspronkelijk zijn we vertrokken van mijn Challenge Mistral. Deze heeft de volgende opstelling opgeleverd. Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Met de verkregen feedback hebben we een nieuwe opstelling gemaakt. Deze kan zaterdag 28 november getest worden op de Klimaatmarkt in Leuven (Martelarenplein, aan het station) van 11:00u tot 15:00u. We hopen dat enkele ligfietsers hun ervaring met ons kunnen delen zodat we een stoel en zithouding kunnen creëren die uiteindelijk geschikt is voor een stadsvoertuig. Ook Twike en het Fietslab zijn aanwezig op deze klimaatmarkt dus er is voor ieder wat wils.
http://www.vlaamsbrabant.be/wonen-milie ... paragraph2
Indien je meer informatie wenst of zelf aan een stedelijk mobiliteitsproject werkt mag je ons gerust contacteren via glenn.cools@thinkcore.be.
Dank en groeten
Glenn
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
is een beetje nogal kort op de bal he.
maar ik zou je maar al te graag doorverwijzen naar http://www.fietser.be. In het verleden hadden ze naast de WAW ook wel een aantal nevenprojecten, de bakmobiel is daar een van. Zie ook http://www.recumbentjournal.com/compone ... -fietserbe
misschien kunnen jullie bij de huidige eigenaars van de bakmobiel een licht opsteken over de ideale ligpositie. of
maar ik zou je maar al te graag doorverwijzen naar http://www.fietser.be. In het verleden hadden ze naast de WAW ook wel een aantal nevenprojecten, de bakmobiel is daar een van. Zie ook http://www.recumbentjournal.com/compone ... -fietserbe
misschien kunnen jullie bij de huidige eigenaars van de bakmobiel een licht opsteken over de ideale ligpositie. of
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
Het concept doet denken aan de Twike. http://www.twike.com/
- Glenn Cools
- Supporter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 17:41
- Postcode: 3001
- Fiets: Challenge Mistral
- Locatie: Leuven
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
De WAW en fietser.be zijn ons inderdaad niet onbekend. We gaan er in de loop van de volgende weken contact mee opnemen.spruitje schreef: ik zou je maar al te graag doorverwijzen naar http://www.fietser.be. In het verleden hadden ze naast de WAW ook wel een aantal nevenprojecten, de bakmobiel is daar een van. Zie ook http://www.recumbentjournal.com/compone ... -fietserbe
De Twike is ons uiteraard ook niet onbekend (zij waren ook aanwezig op de klimaatmarkt). Het grootste verschil tussen de Twike en de visie van ons project is de maximumsnelheid die we gaan begrenzen op 45 km/u, en niet te vergeten, het aantal wielen. We onderzoeken ook de mogelijkheid om de Mobi in te zetten als openbaar vervoersmiddel in steden.paulheyndrickx schreef:Het concept doet denken aan de Twike. http://www.twike.com/
Bedankt voor de reacties. Bij deze nog enkele foto's van onze deelname aan de klimaatmarkt, deze keer met de trappers schuin gemonteerd, ICE stoelen en weerstandsregeling met lampen. Voor de allerkleinste testpersonen is er nog wat werk aan de winkel.
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3860
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
Ben wel benieuwd naar welk wattage je daarmee kan opbrengen.
trappen -> Alternator -> batterij --> motor --> rondraaiend wiel zal wel geen groot rendement opbrengen vrees ik.
trappen --> ronddraaiend wiel zoals bij een fiets is standaard veel efficiënter.
trappen -> Alternator -> batterij --> motor --> rondraaiend wiel zal wel geen groot rendement opbrengen vrees ik.
trappen --> ronddraaiend wiel zoals bij een fiets is standaard veel efficiënter.
-
- Helper
- Berichten: 397
- Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
- Postcode: 7750
- Fiets: HP Scorpion fs 26"
- Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
Met de nieuwe subsidie van 5.000,00 € voor kleinere elektrische wagens, zou dit wel eens een heel aantrekkelijke wisseloplossing kunnen zijn voor senioren die in stad wonen en gewoonlijk eerder kleine verplaatsingen doen.
http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... &utm_term=
@+
scorpion
http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... &utm_term=
@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !
HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A
HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A
-
- Neo Prof
- Berichten: 221
- Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
- Postcode: 8370
- Locatie: Blankenberge
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
een paar weken terug stond ergens in de krant iemand die iets ontwikkeld had waar je met één uur trappen genoeg elektriciteit opwekt om een huis een hele dag te runnen
ik vind dit nu niet meer terug, maar dat systeem zou moeten werken met een voertuig
ik vind dit nu niet meer terug, maar dat systeem zou moeten werken met een voertuig
- Michel
- Junior
- Berichten: 40
- Lid geworden op: za 19 apr 2014, 11:18
- Postcode: 2340
- Locatie: Beerse
- Velomobiel: WAW174
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
De Twike doet me weer denken aan de Bug uit de jaren 70 http://www.autofans.be/reportages/inter ... g-bond-bugpaulheyndrickx schreef:Het concept doet denken aan de Twike. http://www.twike.com/
Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
Dan heb je wel een erg losse definitie van een "huis een hele dag draaien". Je moet al relatief fit zijn om ~200 watt weg te trappen gedurende een uur. Reken dan nog verliezen bij omzetting en opslag en je kan met wat geluk enkele led-lamjes laten branden, je koelkast een half uurtje laten draaien en je smartphone opladen .sailor11647 schreef:een paar weken terug stond ergens in de krant iemand die iets ontwikkeld had waar je met één uur trappen genoeg elektriciteit opwekt om een huis een hele dag te runnen
ik vind dit nu niet meer terug, maar dat systeem zou moeten werken met een voertuig
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
Die elektrische fiets waren eigenlijk vooral bedoeld voor plaatsen waar nu nog geen of een groot gebrek hieraan hebben. Daar komen ze met een min aan elektriciteit toe. Met de mannier dat wij leven denk ik dat je toch al snel een paar uur zal mogen trappen voor je toe komt.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- Glenn Cools
- Supporter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 17:41
- Postcode: 3001
- Fiets: Challenge Mistral
- Locatie: Leuven
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
Bedoel je dit artikel? http://interestingengineering.com/free- ... an-energy/sailor11647 schreef:een paar weken terug stond ergens in de krant iemand die iets ontwikkeld had waar je met één uur trappen genoeg elektriciteit opwekt om een huis een hele dag te runnen
ik vind dit nu niet meer terug, maar dat systeem zou moeten werken met een voertuig
@bicky
Het is inderdaad efficiënter om te werken met een mechanische overbrenging zoals bij gewone fietsen en ligfietsen. We kiezen er voor om met een generator te werken omdat dit opportuniteiten geeft voor weerstandsregeling met een smartphone. Je kan er tevens de hoeveelheid opgewekte energie mee tonen aan de gebruikers in vergelijking met de nodige energie om de verplaatsing te maken. Dit is een leuke manier om mensen te leren wat energie nu juist is.
Bovendien is het een leuk vervolgproject voor een ingenieursstudent om de efficiëntie van het systeem - generator tot batterij tot motoren - te onderzoeken en verbeteren.
We bouwen met andere woorden een elektrisch voertuig met trapondersteuning (45km/u) in plaats van een fiets met elektrische ondersteuning. Elke keuze heeft zijn voor- en nadelen naar gebruikers, wetgeving, prototyping toe...
Wat is jullie mening over dit aandrijfsysteem los van de lage efficiëntie die dit initieel met zich meebrengt? Zijn jullie voorstander van het aansporen van gebruikers om zich op eigen tempo in te spannen om te trappen, of toch liever een bezweette rug zoals we normaalgesproken hebben?
- Glenn Cools
- Supporter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 17:41
- Postcode: 3001
- Fiets: Challenge Mistral
- Locatie: Leuven
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
Ik ben in elk geval fan van de Bond Bug! Eén nadeel lossen we met de Mobi al op, je zal het geen koud hebben als je aan het trappen bentDe Twike doet me weer denken aan de Bug uit de jaren 70 http://www.autofans.be/reportages/inter ... g-bond-bug
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
[quote="Glenn Cools"Eén nadeel lossen we met de Mobi al op, je zal het geen koud hebben als je aan het trappen bent [/quote]
Ik vergelijk het altijd zo: in de winter stappen de meesten in de auto met een winterjas aan en steken dan de verwarming van hun auto aan. dit terwijl een wij in onze velombiel stappen en in onze tshirt gaan zitten ook al vriest het buiten.
Ik vergelijk het altijd zo: in de winter stappen de meesten in de auto met een winterjas aan en steken dan de verwarming van hun auto aan. dit terwijl een wij in onze velombiel stappen en in onze tshirt gaan zitten ook al vriest het buiten.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
- De ligfietser
- Neo Prof
- Berichten: 183
- Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
- Postcode: 8200
- Locatie: Brugge
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
mij doet dit denken aan de Raht Racer http://www.rahtmobile.com/paulheyndrickx schreef:Het concept doet denken aan de Twike. http://www.twike.com/
Wim
Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)
Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)
-
- Helper
- Berichten: 397
- Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
- Postcode: 7750
- Fiets: HP Scorpion fs 26"
- Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
Hi Glenn,
Nu twee maanden ver in jullie CORE-project zijn we benieuwd naar de huidige stand van zaken. Kan je ons even updaten ?
Met belangstelling zien we je bericht tegemoet !
@+
scorpion
Nu twee maanden ver in jullie CORE-project zijn we benieuwd naar de huidige stand van zaken. Kan je ons even updaten ?
Met belangstelling zien we je bericht tegemoet !
@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !
HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A
HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A