Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#76 Bericht door Helen »

Op Cycling.be zochten ze het uit: Hoe hard mag je fietsen?

In de bebouwde kom bijvoorbeeld betekent dat voor álle weggebruikers 50 km/u. Net zoals alle verkeersborden C43 met maximumsnelheden voor alle bestuurders gelden.

Een bromfiets klasse A, die binnen en buiten de bebouwde kom het fietspad móet gebruiken, mag overal maximaal 25 km/u rijden. "Die beperking geldt voor fietsen (al dan niet met hulpmotor) niét", aldus de commissaris.

En wat met jaagpaden, een geliefkoosd terrein voor wielertoeristen? "Als die samenvallen met de openbare weg is daar de gewone maximumsnelheid van kracht", zegt Willy Vandeurzen van nv De Scheepvaart, "maar als er een 'jaagpad'-bord staat, mag je er slechts 30 km/u. Zelfs 10 km/u bij bebouwde kom, kruisingen of bochten waar het uitzicht belemmerd is."
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
kurtvandeveire
Neo Prof
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 jan 2015, 1:56
Postcode: 9060
Fiets: Quest 280
Locatie: Zelzate, Flanders, Belgium
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#77 Bericht door kurtvandeveire »

in mijn inbox op fb loopt het ook al goed vol.
en op de fb pagina van hln zijn de reacties meestal en zoals verwacht in ons nadeel.
ik heb absoluut niks tegen een velomobiel of gewone fiets met ondersteuning maar er moet ergens een grens getrokken worden.
die persoon brengt ons wel ferm in een slecht daglicht.
ik rij persoonlijk ook met een ondersteunde Quest maar ik gebruik mijn ondersteuning enkel maar voor het vertrekken op drukke kruispunten en als het voor mij te steil bergop is.
dankzij een slechte knie waar ik al enkele malen ben aan geopereerd is dit voor mij de enige oplossing om nog te kunnen blijven rijden met een velomobiel.
voor de rest rij ik altijd met de motor uit.
het is en blijft een "hulpmotor" vind ik.
als ik met een constante ondersteuning wil rijden dan koop ik me wel een motorfiets.
Don't limit your challenges.
Challenge your limits

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#78 Bericht door aiai »

Volgens mij kunnen we duidelijk stellen dat geen enkele weggebruiker de maximum snelheid mag overschrijden omdat dat gevaarlijk is vooral ook voor anderen dan de overtreder.
Daar hoeft het woord velomobiel of racefietser niet bij.

En als we dat lang genoeg herhalen krijgen we de focus weer daar waar deze hoort, namelijk dat iedereen zich aan de maximum snelheid moet houden. De focus dus van het uitzonderlijke voertuig (stel dat het een opgevoerd winkelwagentje was geweest, of een Segway, quad voor koters?) naar het daadwerkelijke euvel. Te snel gereden.

Want niet gekeurd, toegestaan, gehomologeerd, maar in rijgedrag wel binnen de kaders van de wet (en enigzins "normaal" en veilig voertuig, dus geen Leopard II bijvoorbeeld) was waarschijnlijk niet eens aangehouden.

Ik zeg het maar nog een keer:"Te snel is te snel, en dat weten al die ande weggebruikers die dat doen ook echt wel!"

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#79 Bericht door bicky »

Peter J schreef:
bicky schreef:is volgens de huidige wetgeving iedere fiets die meer dan 25km/u ondersteund rijd niet in overtreding?
En waar haal je dat nu weer vandaan :?: [-o< [-X
het woord ondersteund was inderdaad ontbrekend.

Op fiets.be vond ik onderstaande terug:
http://www.fiets.be/blog/tips-tricks/de-elektrische-fiets-volgens-de-belgische-wetgeving schreef:Elektrische fietsen tot 25 km/u


Een elektrische fiets valt volgens de Belgische wetgever onder de noemer ‘fiets’ wanneer deze voldoet aan drie voorwaarden.

Er moet sprake zijn van trapbekrachtiging, er wordt m.a.w. enkel ondersteuning geleverd wanneer je zelf meetrapt.
Er wordt slechts ondersteuning gegeven tot een snelheid van 25 km/u.
Het geleverde vermogen is maximaal 250 Watt.

High speed e-bikes


Bij sommige fietsen in ons assortiment is niet aan al deze voorwaarden voldaan. De zogenaamde Speed Pedelecs of high speed e-bikes, ondersteunen immers boven de 25km/h en beschikken in sommige gevallen over autonome ondersteuning en/of een vermogen boven de 500 Watt.
In ons courante assortiment gaat het om de Endeavour van Kalkhoff, de Aventura van Focus, de modellen met een “S” in de modelnaam van Flyer, de fietsen van Stromer m.u.v. het 25h model en de Specialized Turbo. Deze fietsen voldoen niet aan alle 3 voormelde voorwaarden.

Bij gebreke aan een specifieke Belgische regelgeving voor dit soort fietsen, worden zij voorlopig gekwalificeerd als bromfiets klasse B. Dit heeft volgende gevolgen:

De fietser dient een verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor motorvoertuigen aan te gaan;
De fietser dient te beschikken over een rijbewijs A3 (bromfietsrijbewijs) of een gewoon rijbewijs B (auto-rijbewijs);
Zowel de bestuurder als een eventuele passagier dienen een goedgekeurde helm te dragen; Wanneer u zich op de openbare weg verplaatst met een dergelijke elektrische fiets dient u in het bezit te zijn van uw identiteitskaart, uw rijbewijs en een verzekeringsbewijs;
U mag het fietspad gebruiken, tenzij er expliciet is aangegeven “B verboden”. Voor meer details over de wegcode kan u deze link consulteren http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... e/109-art9
De genoemde snelheid van 80 km/u is duizelingwekkend. maar enen die tot 35km/u ondersteund is eveneens in fout.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#80 Bericht door Brechtix »

Lap, nu deed hij al 80 :-)

Is er effectief al iemand in geslaagd een Speed Pedelec te verzekeren?
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

pimpampet
Junior
Berichten: 42
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 0:11
Postcode: 2300
Fiets: waw022
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#81 Bericht door pimpampet »

Brechtix schreef:Lap, nu deed hij al 80 :-)

Is er effectief al iemand in geslaagd een Speed Pedelec te verzekeren?
Op moment van overtreding reed hij misschien niet de maximum snelheid die hij kon rijden, net zoals een auto niet altijd de maximum snelheid van het voertuig zal aanhouden?

Begrijp ik dit nu verkeerd of krijg ik de indruk dat u steeds deze discussie in het belachelijke wil trekken?
Brechtix schreef:Het zal nog even wennen worden in Steenokkerzeel.
Brechtix schreef:Van dat artikel klopt geen letter, dus steek er maar geen energie in.
Brechtix schreef:Lap, nu deed hij al 80 :-)
Waarom doet u dat eigenlijk?


In België kan je nog geen Pedelec verzekeren omdat er nog geen wettelijk kader is, er is nog niets beslist. (Technisch zou een verzekering perfect kunnen, echter denk ik niet dat er al verzekeraars op dit moment voldoende zelfzeker zijn om dit als een product aan te bieden. )
In Nederland kan dit zonder enkel probleem.

mvg

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#82 Bericht door aiai »

pimpampet schreef:...In Nederland kan dit zonder enkel probleem.
Yup, ik zie ze meer en meer met blauw nummerbord en helm. Met geel nummerbord nog niet. Geel brommernummerbord betekent dan dat ze max 40 km/u mogen rijden (als ik het wel heb). Met een blauwe max 30 (wederom als ik het wel heb. Het is al heeeeeeeeel lang geleden dat ik brommer reed).

Helmplicht wordt echter de dood in de pot voor deze fietsen. Die dragen de berijders liever niet.....

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#83 Bericht door Brechtix »

pimpampet schreef: Begrijp ik dit nu verkeerd...
Ja.

Dus je weet het niet of er effectief al iemand in geslaagd is een Speed Pedelec te verzekeren, correct?
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

pimpampet
Junior
Berichten: 42
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 0:11
Postcode: 2300
Fiets: waw022
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#84 Bericht door pimpampet »

Mij lukt het alvast niet direct om een een verzekeraar te vinden die dit wil aanbieden.

Altans voor België, in Nederland is dat geen probleem.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#85 Bericht door blackarmor »

Brecht je zal er eens een moeten aanbieden met een gelijkvormigheids attest als moto. vanaf die moment kan je naar de verzekering stappen maar dan moet je op de baan blijven ,en zo een gigantische windvanger van een nummerplaat monteren , tenzij je een rolkooi en gordel hebt (bmw c1) een goedgekeurde helm dragen ( dus geen fietshelm ) en afhankelijk van het vermogen een welbepaald motrijbewijs hebben .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#86 Bericht door Brechtix »

Voorlopig moeten wij het bij fietsen houden. :-). Veel commentaar geef ik daar verder niet over, op een internetforum.

edit:
PS: info over eWAW op onze website is wat verouderd, tegenwoordig gebruiken we een trapasmotor gebaseerd op de Bafang, wie daar mee over wil weten zie onze blog.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#87 Bericht door rik »

Brechtix schreef:
pimpampet schreef: Begrijp ik dit nu verkeerd...
Ja.

Dus je weet het niet of er effectief al iemand in geslaagd is een Speed Pedelec te verzekeren, correct?
Beetje flauw hé. Je weet maar al te goed dat dat momenteel niet kan. En als het niet kan dan zullen we ons daarbij moeten neerleggen, ofwel aan de juiste touwtjes moeten proberen te trekken om het toch mogelijk te maken. Maar zo een idiote actie als degene waarover dit topic begonnen is, is zeker niet de oplossing!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#88 Bericht door De ligfietser »

Op de autoloze zondag in Brugge (22/09/'15) was er een "fietsparade" met liggers, hoge bi's, bakfietsen, bukfietsen en er reeds een e-bike mee waarop een joekel van een nummerplaat ging en de rijder droeg een helm.
Ik veronderstel dat die man niet voor z'n plezier zo'n joekel op z'n fiets hangt en dus in alle waarschijnlijkheid wel een verzekering heeft
Helaas weet ik niet wie dit is, anders zou ik het hem eens vragen...
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#89 Bericht door blackarmor »

https://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Motor.aspx
moet dus wel degelijk gaan , maar gaat een kostelijke grap zijn als ge die uurlonen bekijkt .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Politie plukt snelheidsduivel op ligfiets van busbaan

#90 Bericht door aiai »

Alligt van Leo Visscher laat de Sunrider in Duitsland door de TUV als brommer keuren en voert die daarna weer in in Nederland.
Zo'n TUV gekeurde Sunrider kan vervolgens als brommer (klein geel kentekenbewijs in Nederland) gebruikt worden en mag dan legaal maximaal 45 km/u rijden in Nederland.

Of en hoe je die dan vanuit Duitsland of via Nederland weer als brommer in België krijgt weet ik niet, maar ik vermoed dat Brechtix daar vast wel eens met Leo over gebabbeld of geschreven heeft met betrekking tot de WAW (daar bij Leo in Dronten ook een WAW staat. Die ik volgende maand hoop te huren voor een vriend van mij ;-).

Of schrijf ik weer eens iets op dat jullie toch allemaal al wisten?

Plaats reactie