Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#1 Bericht door Pauvre Mouton »

Hoi, via deze post laat ik jullie meegenieten van mijn zoektocht naar een gepaste ligfiets (trike tadpole).

Er was eens... :D

Zelf ben ik (Bart, 35j, 1m89 en halve centimeter, 95kg, papa van 1 en bijna 2 kids) op zoek naar een leuke & originele manier om te gaan fietsen, zowel woon-werk verkeer, gezinsuitstapjes, en wie weet ooit eens een tochtje richting zuid-frankrijk ondernemen. Dit laatste wel in meerdere etappes al dan niet met partners in crime!
Een trike ligfiets spreekt me daarin enorm aan. Zeker omdat mijn zoontje van 4 een hersenverlamming heeft opgelopen tijdens zijn geboorte. Het is niet eenvoudig om een fietstochtje te doen met ons gezin, want hij kan niet blijven zitten op een standaard fietszadel.
Om toch leuke uitstapjes te kunnen maken hadden we eerst een Taga bike (http://www.tagabikes.com/options.asp?lang=eng) gekocht waarin hij passief mee kon fietsen. Ondertussen hebben we deze vervangen door een soort van aanhangfiets Weehoo Pro (http://rideweehoo.com/product/weehoo-igo-pro/, waarin hij actief kan meetrappen. Geweldig!
Hij heeft vandaag de dag ook een speciaal aangepast kinderfietsje (3-wieler), maar hij is nogal onstuimig en merken dat hij geen gevaar ziet, zeker niet in een vlaag van enthousiasme waarin hij praktisch volledig verkrampt en bijgevolg veel snelheid maakt. Hij is dan als het ware een ongeleid projectiel.

Toch ben ik alweer enkele jaren vooruit aan 't denken en ben me wat aan het verdiepen in trike ligfietsen die volgens mij het meeste op zijn profiel zullen aansluiten in de toekomst. De mogelijkheid om trikes aan elkaar te koppelen spreekt me zeer aan, zoals gelezen in deze post van Martin en Co (http://www.ligfietsers.be/forum/viewtop ... =16&t=8423)
Het doet me deugd dat er organisatie zijn zoals Join2Bike en de facebook groep van Martin (chapeau! =D> )
Een Hase Trets (http://www.hasefietsen.nl/fietsen/product_hase-trets) lijkt misschien wel een goed idee om trikes aan elkaar te koppelen. Met wat ombouw heeft hij dus zijn eigen trike en/of aanhang-trike.
Uiteraard is dit alles wat te vroeg voor mijn zoontje, gezien zijn jonge leeftijd.

Nu ik dus zelf een ligfiets microbe te pakken heb, ga ik binnenkort een bezoekje brengen aan Trike-Shop om er wat dingen uit te testen. Het zijn prijzige beestjes, dus het zal wat gokken zijn: een nieuwe of een leuke 2de handse.

Ohja, ook al beschikken we over een behoorlijke koffer (VW Caddy Maxi), een opvouwbare trike lijkt een pluspunt. Een koffer is nooit groot genoeg om fietsen, rolstoel en andere hulpmiddelen mee te krijgen.

Hopelijk is een ligfiets een goed idee, want heb onlangs last gekregen van een aantal hernia's op korte tijd in de nek.
Ik ben niet zo voor vering (verlies kracht), maar een 26" wiel achteraan of een achtervering lijkt eventueel een goede optie, tenzij een mesh zitje(hangmat) veel opvangt.
'k Denk dus voorlopig in de richting van Azub, HPVelotechnik en Ice.

Een bezoekje aan Trike Shop zal me wellicht veel wijzer maken binnenkort, zodat ik het veelgelezen cliché van testen, testen en nog es testen meteen kan toepassen. Voorlopig ben ik suf gesurft naar informatie :wink:
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#2 Bericht door Martin »

image.jpg
Beste, je hebt mijn aandacht en ik volg je even voor je zoon.
Hase heeft de perfecte bike voor hem. Niet goedkoop, zeer moeilijk te vinden in tweedehands.
Je kan eventueel een tegemoetkoming bekomen voor de aankoop van een driewieler. Wel goed motiveren waarom een ligfiets driewieler. Lagere ligging, stabieler door de lage ligging en de schuine stand van de achterwielen, ...
Je kan ook een benefiet organiseren of pannenkoeken verkopen. Ik ben de eerste die er koop,
De hase Trets kun je duwen als een buggy, trekken als een fietskar waarbij je zoon kan meetrappen of gewoon als trike zelfstandig rijden. Het draaien op de baan en ontwijken van obstakels zal veel makkelijker gaan dan met een gewone driewieler. Ervaring met mijn eigen zoon.
Als je nog info wenst, laat maar iets horen.
Test ook even de Scorpion met ondersteuning in de trike shop, mega fietsje :lol:


https://m.youtube.com/watch?v=fDng-3l32K8

http://hasebikes.com/87-0-Trets.html

http://www.2dehands.be/revalidatie-zorg ... 66358.html
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#3 Bericht door Pauvre Mouton »

Martin

Thx, die foto is dus precies de oplossing waar ik naar op zoek was.
Zal eens zien hoe lang zijn subsidie voor zijn huidige 3-wieler loopt en of zo'n Hase trets in aanmerking kan komen, en natuurlijk bekijken of het hem ligt.

Hehe, ik hoop zonder de ondersteuning te kunnen fietsen hoor. Deels door het beperkte budget en deels door mijn toch nog jeugdige leeftijd (35).

Vrienden en familie hebben vorig jaar een benefiet (kerststandje & spaghettidag) gehouden voor onze kadet, met een hele mooie opbrengst. Dat investeren we in onze nieuwbouw verzorgingswoning (bredere deuren naar 2 kanten opendraaiend, aangepaste badkamer, geautomatiseerde voordeur en schuifraam, beetje domotica ivm gordijnen...).
Zelf klus ik hier en daar ook nog wat bij om de extra opleg te kunnen betalen en zo onze kleine man zijn mobiliteit te kunnen geven.
De glimlach die men daar voor terug krijgt, is onbetaaldbaar mooi...
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#4 Bericht door Martin »

Die glimlach, maar ook die knuffel is onbetaalbaar mooi. Dylan is er net 20 geweest, het blijft mooi en genieten. Voor de ouders ook een uitdaging om steeds het beste te zoeken.
Ik doe alles zonder tegemoetkomingen, maar dat is een ander verhaal.
Een woning moet ik niet aanpassen, maar ooit had ik achter onze woning reeds een huisje staan tegen dat hij groter zou worden. Dat ben ik ook door dat ander verhaal kwijt.
Door tegenslagen groei je, een meerwaarde aan je leven. Harder maar met meer voldoening :-)
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#5 Bericht door Pauvre Mouton »

Klopt volledig, Martin.

Ik vrees dat mijn trike project vertraging zal oplopen door tegenvallende (dure!) offertes ivm de nieuwbouw.

Toch zal ik het niet nalaten om volgende week toch eens gaan te snuiten in de trike winkel.
'k Vrees dat ik me zal voelen als een kind in een snoepwinkel :)
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#6 Bericht door Martin »

Zo voelde ik mij ook, als in een snoepwinkel.
Maar je kan simpel beginnen met tweedehands. eventueel zelf iets maken, met oude wielen en wat laswerk kan je veel :-)
Uit welke streek ben je Mouton?
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#7 Bericht door Pauvre Mouton »

Een handige Harry ben ik niet :P
Ik ben van Groothertogdom Midden Limburg, meer bepaald Houthalen-Helchteren.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#8 Bericht door CapoJan »

Marktplaats.nl in het oog houden. Geregeld komen daar Gforce of Performer trikes opduiken en die zijn niet zo duur, zeker tweedehands.
Deze bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#9 Bericht door Pauvre Mouton »

Morgen na het werk eindelijk eens even binnenspringen om eens wat trike lucht op te snuiven in de shop te Zonhoven...ben es benieuwd :-)
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#10 Bericht door Wouter D »

sterkte!!!
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#11 Bericht door Pauvre Mouton »

Thx, ik mocht vandaag niet van de vrouw des huizes :)
dus dan gaan we vrijdagavond eh :lol:
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#12 Bericht door Pauvre Mouton »

Wow, daarnet heel wat goede info en uitleg ontvangen in Trike Shop.

Nu wat folderkes bekijken en goed nadenken wat ik denk nodig te hebben en dan eens een afspraak maken voor verschillende trikes (met en zonder vering, 26" achterwiel) goed uit te testen. En dan misschien eind volgend jaar pas eentje bestellen, als er centjes zijn want een nieuwbouw woning zetten kost ook heel wat tegenwoordig :-)

Ik laat nog wel van mij horen als de testritjes achter de rug zijn...
My smile is always in shape!

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#13 Bericht door antony »

als je de fiets koop heb je dan huis niet nodig hehe
ik zit zelf met verbouwingen maar de trike komt nu op de eerst plaats
veel geluk met de keuze

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#14 Bericht door Pauvre Mouton »

Haha,dat kan ik me niet permitteren.
En daarbij, ik zet toch graag mijn vrouw en kinderen warm en droog binnen hoor :D
My smile is always in shape!

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: Zoektocht naar mijn eerste ligfiets (trike)

#15 Bericht door antony »

dat is nadeel hebben van vrouw en kinderen hehe
veel geluk

Plaats reactie