STRENGE controles op elektrische fietsen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
bonfire
Junior
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 15:04
Postcode: 3600
Fiets: man ICE Sprint 2FS
Locatie: Genk
Contacteer:

STRENGE controles op elektrische fietsen

#1 Bericht door bonfire »

Een kleine week geleden een trapondersteuning op mijn ICE trike laten zetten....en wat hoor ik op de radio?
STRENGE controles op elektrische fietsen.....en nu maar hopen dat ze niks vinden om te zeiken
Belgie blijft verbazen!!!!

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#2 Bericht door De ligfietser »

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 4_01179130

Inspecteurs van de FOD Economie starten met strenge controles om slechte elektrische fietsen van de Belgische markt te weren. Aanleiding is onder meer een woningbrand, die mogelijk veroorzaakt werd door de batterij van een goedkope elektrische fiets......
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#3 Bericht door Peter J »

Eerlijk gezegd vrees ik dat die woningbrand, waarvan men nog niet met zekerheid weet dat de oorzaak bij de accu van de fiets ligt, aangegrepen zal worden om ons weer een hoop regels door de strot te rammen die dan ook nog eens een hoop geld gaan kosten... :roll: :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#4 Bericht door paulheyndrickx »

Peter J schreef:Eerlijk gezegd vrees ik dat die woningbrand, waarvan men nog niet met zekerheid weet dat de oorzaak bij de accu van de fiets ligt, aangegrepen zal worden om ons weer een hoop regels door de strot te rammen die dan ook nog eens een hoop geld gaan kosten... :roll: :wink:
Beetje paranoia?

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#5 Bericht door blackarmor »

nee al langer belg :(
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#6 Bericht door Peter J »

blackarmor schreef:nee al langer belg :(
Gelukkig geen Belg :!: [-X Ik ben maar gastarbeider :!: :lol:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#7 Bericht door Peter J »

paulheyndrickx schreef:Beetje paranoia?
Hoe kom je daarbij :?:
Pas maar op met je e-Orca, wie weet heeft die ook Chinese accu's in het vooronder :!: :wink: :lol: [-o<
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#8 Bericht door dmd »

Heel eerlijk vind ik dit eigenlijk geen slechte zaak. In Europa zijn wetten rond veiligheid van elektronische appartuur, en je ziet in meer en meer sectoren dat firma's uit het oosten die gewoon aan hun laars lappen. Eenmaal er een issue is, is het niet meer te achterhalen waar dat product gemaakt is.

Langs de ene kant zorgt dit voor gevaarlijke situaties, maar langs de andere kant is dit concurrentie vervalsing voor bedrijven die het wel eerlijk aanpakken. Een toestel ontwerpen naar de Europese veiligheidsnormen kost nu eenmaal meer.

Ik kan wel het een en ander vertellen hierover, want ik heb er mijn job van gemaakt :D De meeste van deze regels zijn helemaal niet uit de lucht gegrepen, maar zijn er gekomen doordat het in het verleden vaak fout ging :!:
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#9 Bericht door paulheyndrickx »

Liever controle op de degelijkheid en de veiligheid van accu's edm. Dat spel (die accu) zit wel tussen mijn benen. stel dat het ontploft! :shock: De markt wordt nu overspoeld met goedkope (en dus onveilige?) brol. Slecht voor veiligheid en milieu. Als ik een accu gebruik wil ik dat ze proper wordt geproduceerd, lang meegaat en dat ze nadien zo proper mogelijk wordt verwerkt. Dat mag voor mijn part iets kosten.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#10 Bericht door blackarmor »

ok daar hebben jullie gelijk in.er moet een controle zijn .
maar hou er ook rekening mee dat weinig of geen concurentie ook betekend dat ze hun prijzen kunnen opdrijven voor winstmaximalisatie .
en ik heb hier een volledig verzopen gazelle gold batterij liggen die volgens de europese normen en richtlijnen ( en prijzen) zijn geproduceert .maar dus niet waterdicht is .
terwijl ik hier een chinese heb liggen met dikkere kabels, betere bms , en een waterdichte behuizing . alleen de aansluiting voor te laden vind ik maar niks tulpstekker :s .
en nu kan je afkomen met paranoia enz maar zo een keurings experts zijn ideaal om te laten bepalen of een product op de markt komt of niet .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#11 Bericht door dmd »

Begrijp me niet verkeerd he, ik heb er geen probleem dat Chinese firma`s hun producten aanbieden op de Europese markt. Ga er trouwens maar van uit dat de batterij van Gazelle ook geproduceerd is in de lage loon landen.
Er bestaat in Europa heel wat wetgeving rond veiligheid, storing van en naar andere toestellen, milieu... Als bedrijven kunnen aantonen dat ze hieraan voldoen mogen ze verkopen op onze markt.
Quest 581 - M5 CHR

bonfire
Junior
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 15:04
Postcode: 3600
Fiets: man ICE Sprint 2FS
Locatie: Genk
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#12 Bericht door bonfire »

wat ze nu willen gaan doen is het paard achter de wagen spannen!!
VOORDAT er iets op de markt komt moet het gekeurd worden en aan alle veiligheidseisen voldoen.Dan pas op de markt smijten.......
Wat willen ze nu gaan doen? in Bokrijk al die ouwe gaan controleren en dan? ALS het niet in orde is? die ouw menskens verbieden verder te fietsen?
De fiets in beslag nemen? Boete?En wat met de leveranciers?DIE hebben dus apparatuur geleverd die niet op de belgische markt had gemogen......terug laten nemen? de klanten vergoeden?gratis ombouw naar een wel deugdelijk systeem?
ALS ze al willen gaan controleren dan weet ik nog wel wat anders
Die wielerterroristen die niet aan de normen voldoen.....geen bel (want scheelt weer 20 gram)....de remmen op die fietsen die niet bedoeld zijn om zo hard te fietsen.....
ALTIJD dat gezeik in Belgie......groot rondbazuinen dat er STRENGE controles komen en dan is er geen volk voor zulke controles of te duur

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#13 Bericht door blackarmor »

ik versta uit de tekst dus wel degelijk dat ze de controles gaan doen voor het op de markt brengen .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#14 Bericht door CapoJan »

Ik heb er geen flauw benul van, want enkel de intro is leesbaar zonder betalend abonnement. Ik kan dus maar hopen dat ze hun gezond verstand gebruiken en de importeurs, fabrikanten en verdelers controleren en niet de (argeloze) burgers die iets in goed vertrouwen kochten.
Het lijkt me trouwens geen goede zaak. Dergelijke zaken moeten Europees geregeld worden. En hoe doe je het dan met iemand die direct in China bestelt? Het is niet omdat het van daar komt, dat het slecht is. Het grootste deel van onze goederen wordt daar geproduceerd...
Daarnaast: indien er normen ingesteld worden, kun je je dikwijls afvragen welk doel ze dienen. Soms is het om de kwaliteit te verzekeren, maar meestal eerder om de markt af te schermen en daar ben je als burger weinig mee gediend.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: STRENGE controles op elektrische fietsen

#15 Bericht door dmd »

Alle regelgeving inzake elektronische apparaten is op dit moment Europees gelijkgeschakeld.
Concreet: als jij een toestel koopt in China waarop geen CE label opstaat ben jij in fout, want dan is dit toestel niet gehomologeerd voor de Europese markt.
Als een fabrikant onterecht een CE label heeft geplakt is de fabrikant in fout en zal die vervolgd worden, en ik veronderstel dat het nu net dat is wat ze gaan onderzoeken! Probleem in het geval van een firma uit China is dat die tegen die tijd met de noorderzon is verdwenen...

In heel wat sectoren zoals medische sector en auto industrie is controle heel normaal. Ik vrees dat moesten er geen regels zijn, er zo veel bazaar zou worden verkocht dat er meer ongevallen zouden gebeuren, men wil namelijk altijd maar goedkoper produceren.

Bepaalde delen van deze wetgeving ben ik redelijk goed in thuis, ik heb niet het gevoel dat dit gaat over marktprotectionisme, maar om heel aannemelijke regels.
Quest 581 - M5 CHR

Plaats reactie