Woon-werkverkeer: voor je start

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Woon-werkverkeer: voor je start

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Ik vraag het me al een tijdje af: is het wel goed om 's ochtends (en 's avonds - ik geen fysiek belastend werk) zomaar aan je dagdagelijks woon-werkritje te beginnen. Of zou het eerder aan te raden een paar opwarmingsoefeningen te doen? En wat zou die opwarming dan moeten inhouden?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

nsa1984
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 12:50
Postcode: 7203ez
Fiets: Quest 320 met korte cranks.
Locatie: (nl) Zutphen
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#2 Bericht door nsa1984 »

Ik doe me daar doorgaans totaal niet druk over maken. Voor de heenrit kleed ik me aan in fietskleding, eet een snee brood en drink wat. Daarna stap ik op de fiets en rijd de route. Probeer altijd zo ontspannen mogelijk te rijden, maar onderweg kom ik altijd wel wat leuke wedstrijdelementen tegen (racefietsers, elektrische fietsen) waardoor ik toch wel vlot doorrijd.
Voor de terugrit kleed ik me ook weer in fietskleding, om dan naar huis te koersen.

De ene dag rijd het soepeler dan de andere, maar als ik ontspannen begin te rijden dan merk ik vaak vanzelf wel of mijn benen goed genoeg zijn om harder te gaan. Wel heb ik gemerkt dat als ik haast heb omdat ik te laat ben vertrokken. Ik dan te weinig opbouw qua snelheid en mijn benen dan sneller verzuren.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#3 Bericht door bicky »

Ik rol uit mijn bed in mijnen fiets.
Ergens tussendoor trek ik nog snel iets van kleren aan.
Ontbijt of drinken doe ik niet. onderweg beetje water en op het werk een boterham.
5km later wordt ik wakker

Opwarmen doe je gewoon onderweg, rustig starten.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#4 Bericht door CapoJan »

bicky schreef:Opwarmen doe je gewoon onderweg, rustig starten.
Idem dito: de eerste kilometers relatief rustig rijden en geleidelijk het tempo opdrijven. Dat is ook opwarmen, maar zonder tijd te verliezen :wink:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#5 Bericht door Beinsberger E »

Eigenlijk zou het moeten, maar ook ik vertrok s'morgens in alle vroegte maar wel op een rustig tempo om dan na een paar kilometers warm draaien het tempo wat op te drijven. :?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

het simpele aantrekken der klik-pedaal-schoenen ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#7 Bericht door Edje »

crash-quest-dummy schreef:het simpele aantrekken der klik-pedaal-schoenen ?
Ja als ze 2 maten te klein zijn, dankrijgje het ook warm :mrgreen:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#8 Bericht door marksje »

Ik sta allereerst op tijd op en eet op mijn gemak en goed. Ik heb dan altijd de intentie om op het gemak te vertrekken en dat lukt de eerste 500 meter, daarna is het gewoon doortrappen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#9 Bericht door wout »

Ik werk enkel 's nachts dus ik heb geen last van opstaperikelen. Meestal ben ik een paar uur wakker voor ik moet vertrekken. Mijn "ontbijt" bestaat doorgaans uit een warme maaltijd. Ik start de eerste meters rustig maar ben na een paar honderd meters op gang en dan is het 30km stoempen tot het einde.

Ik moet er op letten dat ik ongeveer een uurtje voor het einde van m'n nachtshift wat boterhammen eet, vergeet ik dat dan worden de laatste 20km zeer lange km. Bij thuiskomst even douchen en dat bed in:... maffen
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#10 Bericht door Ronnius »

Ik heb ongeveer een jaar geleden gelezen dat de beste opwarming is rustig aan de sport (beweging) beginnen en zo de spieren op te warmen. Stretchen en dergelijke zou meer kwaad dan goed doen.

Ik moet maar 6 km fietsen (1 week op 2 om 5 uur smorgens): eerst ontbijten, anders raak ik nooit op het werk: 1/2 l zelfgemaakte soep met 6 sneden bruin brood met kaas of choco. Dan rij ik naar het werk aan 20-25 km/uur (met een bukker) heb ik windmee of anders positieve opstakels dan kan dat wel eens naar 30 en meer gaan.

Op het werk wordt ik dan wakker met een beker koffie (moet er toch voor doorgaan).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#11 Bericht door blackarmor »

bij mij is het meestal een koude start tegen 6 uur vertrek en iets minder dan 25 km . fleske water of kool-aid voor onderweg en aangekomen opt werk douchen en uitgebreid ontbijt :) . eerste km's doe ik wat rustiger aan als "opwarming "
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Jerre
Junior
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 17:47
Postcode: 9255
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#12 Bericht door Jerre »

opstaan, papflessen klaarmaken, fietskledij aan, boterhammeke eten tegen den honger onderweg, drankfles vullen met water, koffie drinken (extra sterk) met melk en extra schepje suiker.

Fiets uit garage halen, fietstassen vullen, kuske aan 't vrouwke geven, vertrekken, na 1 h 27 km verder toekomen.

Eerste 2 km rustig opwarmen, daarna stoempen voor de dood :p

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#13 Bericht door rik »

Jerre schreef:opstaan, papflessen klaarmaken, fietskledij aan, boterhammeke eten tegen den honger onderweg, drankfles vullen met water, koffie drinken (extra sterk) met melk en extra schepje suiker.

Fiets uit garage halen, fietstassen vullen, kuske aan 't vrouwke geven, vertrekken, na 1 h 27 km verder toekomen.

Eerste 2 km rustig opwarmen, daarna stoempen voor de dood :p
En eet je die papflessen dan allemaal leeg als je er bent? :P :wink: :lol:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#14 Bericht door PatRecumbent »

wout schreef: ... Ik moet er op letten dat ik ongeveer een uurtje voor het einde van m'n nachtshift wat boterhammen eet, vergeet ik dat dan worden de laatste 20km zeer lange km. ...
Zelfs met een bureaujob overdag kan ik bevestigen dat wat eten een uurtje voor terug naar huis te rijden helpt, zeker als je nog wat km's voor de boeg hebt.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Woon-werkverkeer: voor je start

#15 Bericht door eeuwige reiziger »

Interessant te lezen hoe verschillend het allemaal kan zijn. De ene eet iets voor het fietsen bijvoorbeeld, terwijl een ander dat niet doet. Weet iemand wat vanuit medisch standpunt het beste is? In het verleden heb ik een tijdje gestart zonder ontbijt, maar er waren dan dagen dat ik bijna ronduit misselijk van de honger werd. Andere dagen ging dat vrij goed. Wel stelde ik dan soms vast dat mijn hongergevoel vrijwel volledig verdwenen was en ik de neiging mijn ontbijt te beperken tot een kop koffie. Is het fietsen met een volle maag anderzijds wel aan te bevelen?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie