Persoonlijke gegevens

Tips, richtlijnen, ideëen, suggesties...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Persoonlijke gegevens

#1 Bericht door ward »

Zoals iedereen op het forum kon zien had ik mijn nazca cruiser hier te koop aangeboden,alsook op kapaza.be,marktplaats.nl en ligfiets.net
Nu kreeg ik een paar dagen terug een telefoontje van een pool in het engels die vroeg of hij mijn fiets kon kopen die kerel belde mij dus op vanuit polen en zou 1000km naar hier komen om mijn fiets te komen kopen,en nu komt het strafste die gast die wist perfect mijn telefoonnummer,mijn e-mail adres en het schoonst vanal die wist op de koop toe mijn thuis adres.
Het telefoonnummer en e-mail adres kon hij waarschijnlijk lezen op kapaza,marktplaats en ligfiets net maar waar die kerel mijn thuis adres vandaan haalde is mij een raadsel en volgens mij is de enige plaats waar hij dat te weten kon komen hier op het forum,nu heb ik uiteindelijk een andere koper uit België gevonden die hem voor was en waar ik blij om was, want volgens mij had die kerel geen al te zuivere bedoelingen dat voelde ik aan mijn kleine teen,wie rijd er nu 1000km om een fiets te komen kopen.
Volges mij was die gast van plan om met vals geld te betalen of iets van die aard ik weet het zelf niet en er dan van onder te muizen.
In elk geval er klopte aan heel die affaire iets niet en daarom raad ik iedereen aan zijn adres en persoonlijke gegevens van het forum te verwijderen wat ik trouwens nu direkt zelf ga doen.
Een verwittigt man is er twee waard.

ward

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Persoonlijke gegevens

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

ward schreef:... wie rijd er nu 1000km om een fiets te komen kopen.
Toch niet de vlug oordelen, hoor. Er zijn al mensen uit het zuiden van Frankrijk naar Dronten gereden om een velomobiel te testen en dan later een te kopen... Bij de eerste velomobieltestdag in Gent was er een Amerikaan helemaal uit de VS overgekomen...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Persoonlijke gegevens

#3 Bericht door ward »

Hallo eeuwige,
er was ook nog e-mail verkeer dat ik had met die pool dit was het antwoord van syteembeheerder van Belgacom toen ik terug mailde:

Uw bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.

Onderwerp: Recumbents or ligfiets
Verzonden: 5/03/2011 20:36

De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

'borysboczko@gmail.com' op 5/03/2011 20:36
Via geen enkele e-mailaccount kunt u e-mail naar deze ontvanger versturen.

Ik heb al heel wat gemailt maar dat bericht had ik nog nooit gekregen of gezien. :shock:

ward
Laatst gewijzigd door ward op zo 06 mar 2011, 0:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Persoonlijke gegevens

#4 Bericht door ward »

Maar daar gaat het niet echt over ik vraag me alleen maar af waar hij mijn thuis adres vandaan heeft,de enige plaats waar dat stond te lezen op internet bij mijn weten is hier op het forum.

ward

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Persoonlijke gegevens

#5 Bericht door Bram Mouton »

Of hij te vertrouwen is weet ik natuurlijk niet maar de duitser die mijn M5 komen kopen is had er ook een ritje van 10 uur voor over (en het was niet met de fiets maar effectief met de auto, 900 km dacht ik)

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Persoonlijke gegevens

#6 Bericht door ward »

Bram Mouton schreef:Of hij te vertrouwen is weet ik natuurlijk niet maar de duitser die mijn M5 komen kopen is had er ook een ritje van 10 uur voor over (en het was niet met de fiets maar effectief met de auto, 900 km dacht ik)
Dan denk ik dat wij onze fietsen hier veel te goedkoop weg doen als ze in het buitenland er een rit van 2000km voor over hebben.

nsa1984
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 12:50
Postcode: 7203ez
Fiets: Quest 320 met korte cranks.
Locatie: (nl) Zutphen
Contacteer:

Re: Persoonlijke gegevens

#7 Bericht door nsa1984 »

Ward je schrijft dat de "koper" je telefoonnummer en woonplaats wist als gevolg van je advertentie. Je vergeet volgens mij een heel belangrijk extra detail namelijk je naam.

Aan de hand van mijn achternaam, mijn vaste telefoonnummer en woonplaats kan ik in het telefoonboek in hooguit 3minuten mijn thuisadres vinden.

Dus als het gebruikte telefoonnummer ergens staat geregistreerd in een telefoonboek achtig iets, dan zou dat ook nog een methode kunnen zijn geweest waarlangs de "koper" het huisadres heeft bemachtigt.

Wat ik zelf ter bescherming van thuisadres en prive leven rond advertenties doe is:
- Gebruik een appart mobiel nummer, wat normaal gesproken niet actief is.
- Eerste contact gaat bij voorkeur via email, daarna telefoon, en dan per post / afhalen.
En verder inderdaad thuisadres, werkadres, thuistelefoonnummer en achternaam details niet of minimaal op internet forums plaatsen. Ik zal dus geen enkel probleem hebben met het antwoorden van bij welke werkgever werk je of in welke plaats woon je. Maar als je vraagt om een telefoonnummer of een expliciet adres dan vraag ik mezelf af waarom wil je dat weten.

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Persoonlijke gegevens

#8 Bericht door ward »

@ nsa1984 je hebt dus volledig gelijk mijn vaste telefoon kon hij bekijken beter zou geweest zijn een GSM nummer te plaatsen dat volgens mij moeilijker te traceren is "alhoewel" of hij mijn naam kon zien daar ben ik niet helemaal zeker van maar om een telefoonnummer vanuit Polen te linken aan een naam en adres in België dan zal hij toch goed op de hoogte moeten zijn om dat van uit Polen klaar te krijgen denk ik.
Je moet eens naar de dienst inlichtingen 1207 van Belgacom bellen en het kengetal van een ander land zoals bv. polen vragen dan kunnen ze je daar al niet meer verder helpen want die mensen kunnen dat niet bekijken in hun database.
En wat het opzoeken van een GSM nummer met prépaid kaart betreft dus zonder abbonnement blijkt voor sommige instanties ook geen enkel probleem te zijn jij en ik moeten dat niet proberen want dan vang je gegarandeerd bot.
Ik ga je nog meer vertellen ik betaal bij Belgacom extra om verborgen nummers of onbekende bellers automatisch te blokkeren ze moeten zich maar bekent maken want meestal gaat dat over zeveraars die je wat aan willen smeren.
Maar bedrijven zoals Belgacom en electrabel en dergelijke meer gebruiken zelf meestal verborgen nummers om je te contacteren en als ze je niet kunnen bereiken op het nummer van je vaste lijn zoals in mijn geval dus bellen ze je gewoon op je GSM met prépaid kaart zelfs als je het nummer van je GSM nog nooit ergens hebt doorgegeven behalve aan vrienden of familie ofzo, ik ken zelf mijn eigen GSM nummer niet eens van buiten,dat heb ik dus allemaal al meegemaakt hé.
Van privacy gesproken, je mag honderd meter onder de grond kruipen als ze je echt nodig hebben vinden zullen ze je, geloof me. :wink:

ward

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: Persoonlijke gegevens

#9 Bericht door Filip »

Ik vraag me wel af waar we mee bezig zijn. 20 tot 15 jaar geleden had vrijwel iedereen een vast telefoonnummer, en was praktisch iedereen aldus terug te vinden. Wilde je iemand bereiken, dan nam je een telefoongids of belde je naar de RTT. Er is daar echt niemand van doodgegaan...
Nu heeft iedereen in regel een GSM, waarvan het nummer zonder echte moeite niet te achterhalen is, soms zelfs helemaal niet, en zelfs niet voor politie... We hebben allemaal zoveel angst voor onze privacy...
Maar waarom? Waarom zou mijn naam en adres met telefoonnummer niet in de telefoonboek of op http://www.1207.be" onclick="window.open(this.href);return false; mogen staan??
Waarom maken we alles zo moeilijk voor elkaar?
Geen idee!
Angst? Overcompensatie?
mvg
Filip

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Persoonlijke gegevens

#10 Bericht door ward »

Beste Filip ik heb er totaal geen enkele moeite mee dat mijn vast nummer in een telefoonboek staat hier in België, maar met de komst van internet waar 15 of 20 jaar geleden nog niet al te veel sprake van was is de wereld wel iets kleiner geworden en toen was er van internet fraude en oplichterij nog totaal geen sprake dat is nu wel even iets anders geworden dacht ik en dan dringt voorzichtigheid zich vanzelf op, je kan natuurlijk naief blijven en alles maar te grabbel gooien zoals op sites als Facebook en dergelijke maar dan moet je ook niet versteld staan dat je vroeg of laat problemen hebt.
Einde van de preek. :lol:

ward :wink:

Gebruikersavatar
HiGhtAn
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 13:51
Postcode: 9000
Fiets: M5 Blueglide By Speedliner
Locatie: gent
Contacteer:

Re: Persoonlijke gegevens

#11 Bericht door HiGhtAn »

lol diene peet heeft mij ook gemaild!
Borys Boczko aan mij
details weergeven 3 mrt. (3 dagen geleden)
Is the bike still for sale?
What size is the frame?
How much you want for it?

Best regards

Borys Boczko
nog maar 5 keer gevallen
nee 6 keer tramsporen+regen+werken st-pt-station
7 keer dus tramsporen+lichtjes zwaar beschonken
nr 8 poging persoonlijk snelheidsrecord frontale botsing met een dikke vlieg door zware klap controle verloren in de berm beland

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Persoonlijke gegevens

#12 Bericht door Edje »

Bij mij heeft Borys Boczco al enkele keren gereageerd, nu mijn adres heeft hier nooit op het forum gestaan maar toch heeft hij het kunnen achter halen, hij is hier ooit aan de deur geweest in 2006 om de speed te testen, en dan begint het verhaal pas. Hij had het geld niet bij omdat hij niet wist of hij wel wilde kopen, dan belt hij "zogezegd" naar Polen om geld over te maken, dan vraagt of hij een voorschot mag betalen en de fiets meenemen en de rest bij aankomst over te schrijven. Dan heeft hij ineens cheques opzak wat ik verdacht vond omdat als hij die toch bij had die toch als eerst zou gebruiken. Ik zou zeggen weest heel voorzichtig met die kerel het is een 32 jarige man en je zou hem nog geld bijgeven om een broek te kopen.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Persoonlijke gegevens

#13 Bericht door ward »

Ik wist dat er stront aan de knikker was met die gast alhoewel ik hem nooit gezien heb alleen maar gehoort aan de telefoon.
Maar het zijn wel allemaal forumleden die hij probeert te strikken dus moet hij toch ergens aan gegevens geraken. :shock:
En dan was er nog iets dat mij direkt opviel alhoewel hij perfekt Engels praat kreeg ik sterk de indruk er een nederlands accent in te erkennen, en denk ik omdat hij blijkbaar al een hele tijd met deze kriminele activiteiten bezig schijnt te zijn gewoon onder het mom van een poolse naam en zogenaamt uit polen komt gewoon een nederlander is en zijn aktiviteiten hier uitoefent in Nederland en België.
En het zou mij zelfs niet verwonderen dat al wat ik hier neerpen door hem gelezen word.

ward

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Persoonlijke gegevens

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

ward schreef:Beste Filip ik heb er totaal geen enkele moeite mee dat mijn vast nummer in een telefoonboek staat hier in België, maar met de komst van internet waar 15 of 20 jaar geleden nog niet al te veel sprake van was is de wereld wel iets kleiner geworden en toen was er van internet fraude en oplichterij nog totaal geen sprake dat is nu wel even iets anders geworden dacht ik en dan dringt voorzichtigheid zich vanzelf op, je kan natuurlijk naief blijven en alles maar te grabbel gooien zoals op sites als Facebook en dergelijke maar dan moet je ook niet versteld staan dat je vroeg of laat problemen hebt.
Einde van de preek. :lol:
Eigenlijk sluit ik me bij Filip aan. Ik denk dat we gewoon wat overgevoelig zijn geworden. In Ruiselede was het tot voor kort de gewoonte dat er ieder jaar een "Wie is Wie?" verscheen. Daarin stond niet alleen je voor- en familienaam, maar je adres, telefoonnummer, de leden van je gezin en hun geboortedatum. Niemand vond dat bij ons een probleem, tot men vanuit de provincie op de vingers daarvoor werd getikt: een dergelijke lijst zou de wettelijk gegarandeerde privacy aantasten. Tja, wat moeten we daarmee?

En vroeger bestond er inderdaad geen internetfraude, maar wel andere vormen van fraude en oplichterij. De mens was vroeger heus niet heiliger dan nu, integendeel.

Dat gedoe met de privacy neemt echt wel hallucinante vormen aan. Zo moest ik enkele jaren geleden een enorme stapel drukwerk gaan halen in het Antwerpse. Door vergetelheid had ik het papiertje met adres en telefoonnummer vergeten. Dus reed ik maar een beetje op goed geluk in hoop me nog iets te herinneren van de vorige keer. Niet dus. Ik reed dan maar naar het gemeentehuis om te vragen waar die persoon woonde. Antwoord van de bediende: "Mijnheer, dat mogen we niet geven. Dat behoort tot de privacy." Hallo?! Daarop vroeg ik of ze me misschien zijn telefoonnummer konden geven. En neen, dat mocht ook niet. "Wel kan ik voor je het telefoonnummer intoetsen, mijnheer, en dan kunt u bellen met onze telefoon..." Probleem opgelost, maar wat maken we het toch met al dat privacygedoe nutteloos ingewikkeld.

En, ja, Filip, waarvoor?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Persoonlijke gegevens

#15 Bericht door Edje »

Het is inderdaad zo, nu van mij mogen ze alles weten en wat ze niet te weten kunnen komen moeten ze maar vragen, liefst aan mij maar ben er zeker van overtuigd dat er nog andere mogelijkheden zijn, Google is al een heel goed begin ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Plaats reactie