Forum wordt chatbox

Tips, richtlijnen, ideëen, suggesties...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

Forum wordt chatbox

#1 Bericht door Duckjibepete »

Dit moet me toch eventjes van het hart.
Ik wou snel kijken hoe het zat met de tocht van volgende zondag die vertrekt in Nieuwpoort... moedermariajezuschristus, hier zijn ze een roman aan het schrijven!!! :roll:
Forum begint stillekesaan op een chatsessie op MSN te lijken. En daar heeft niemand baat bij. Meer dan de helft van de berichten horen niet thuis op en publiek forum, maar dienen afgehandeld te worden in de privé sfeer, per gsm of via MSN. Niemand heeft behoefte aan al die persoonlijke intieme gesprekken. Doe dat met je vrienden of familie, maar niet op een forum. Maakt de belangrijke zaken alleen maar moeilijker te onderscheiden van de bladvulling.
Dit is trouwens dé reden waarom er zoveel mensen afhaken bij het forum van ligfiets.net, want daar is het nog stukken erger, die zouden zelf recepten op een ligfietsforum gaan uitwisselen... en waarom mensen die eventueel wél geïnteresseerd zijn in ligfietsen of eender wat tout court niet op een forum willen. Als mede-oprichter en motor achter de toertochten vind ik dit een zeer slechte evolutie (waaraan ik me ook schuldig gemaakt heb), en na onderhoud met enkele andere pioniers ben ik helemaal niet de enige die dit vindt.
Vrees dat iemand die echt info wil op een forum hier geen boodschap gaat vinden zonder terecht te komen in het meestal oeverloze gewauwel van mensen die blijkbaar niets anders te doen hebben dan achter de pc een tenniselleboog te kweken.
Ik vind het dan ook helemaal niet vreemd meer dat de meeste mensen die ik buiten dit forum om tegenkom op de ligfiets helemaal niet geïnteresseerd zijn.
Komaan zeg, 12 blz om een tocht toe te lichten?!

Bij deze log ik me dus in de toekomst ook niet meer in, en hou ik alleen nog maar rekening met de kalender die hpv op het net zet of de mailtjes die ik privé krijg van mensen die zich met de kern van de zaak bezig houden: datum, plaats en uur en afstand...
Laatst gewijzigd door Duckjibepete op do 19 jan 2006, 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#2 Bericht door marini »

Bij deze log ik me dus in de toekomst ook niet meer in,
ge loopt weer wat rap van stapel hé 8)
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#3 Bericht door renaat »

Toch vind ik dat er een kern van waarheid insteekt.
Hoeveel berichtjes zijn er niet van een paar woorden of die helemaal niet ter zake doen.
Ik ken hier zo een aantal notoire gebruikers. (misbruikers?)
Ik vind dat dergelijke zaken perfect in de babbelhoek passen maar niet in de onderwerpen.
Greetz,

renaat

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#4 Bericht door Duckjibepete »

Is exact wat ik bedoel maar dan geformuleerd hoe het zou moeten, met weinig woorden.
Renaat, je bent niet de enige die er zo over denkt.
Heb soms sterk het gevoel met een bende sociaal gehandicapten te maken te hebben.
Diegenen die me beter kennen weten dat ik het hart op de tong draag en graag mijn ongezouten mening vertel. Ook al is deze niet de waarheid, sta dan ook open voor dialoog, we handelen dit dus beter af in de 'babbelhoek' :wink:

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#5 Bericht door graddus »

Peterke Peterke Peterke, doet uwen tenniselleboog (!?) zoveel zeer dat ge zo opgewonden doet? Je hebt gelijk dat het gezever bij tijden de overhand neemt. Zeker bij de toertochten gaat het meer over er niet toe doende zaken dan over de toertocht (ik weet wat die toch in westvlaanderen betreft ondertussen echt niet meer wat of hoe hoor), maar ik mag toch hopen dat iedereen zijn bedenkingen danwel positieve commentaren mag blijven neerplakken. Ik blijf in elk geval gewoon inloggen. Misschien is het wel een idee voor de site om de berichtenteller en daaraan hangende 'status' uit te schakelen. Zijn we in ieder geval verlost van mensen die menen dat het aantal berichten er toe doet om serieus genomen te worden. Langs de andere kant is een groot aantal berichten ook wel een teken dat het allemaal 'goed' gebruikt wordt he, want je moet het aantal fora is tellen waar dagelijks een handvol berichten wordt gepost. Die zijn ook niet echt interessant hoor.

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#6 Bericht door Willem »

Ik vind ook dat hij een belangrijk punt aanhaalt. Nu het forum zo groot wordt, is het belangrijk om het overzicht te bewaren.
Een belangrijke regel is: on-topic blijven. Elk berichtje dat je post moet in principe te maken hebben met de titel van de thread. Indien niet is het beter om een aparte thread te beginnen. In de babbelhoek hoeft die regel niet te gelden.
Hierbij is het ook van belang de de moderators strenger zijn (hoewel ik niet weet of ze hier genoeg tijd voor hebben??).
Als er iemand een topic begint over iets wat al gevraagd is, zou de moderator dat topic moeten sluiten en verwijzen naar het oudere topic.
Als een topic ontspoort in onzin zou de moderator het topic moeten sluiten en de mensen doorverwijzen naar de babbelhoek.
Als een topic plots over een ander onderwerp gaat, zou de moderator de "dader" daarop moeten wijzen, en naar gelang zijn goesting het topic sluiten, of er een deel vanaf splitsen naar een nieuw topic.
Gebruikers zouden aangemoedigd moeten worden om eerst de zoekfunctie te gebruiken, en pas dan een nieuw topic op te starten.

Enzovoort....

Wat denkt de rest hierover?
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#7 Bericht door graddus »

Willem ik denk dat je gelijk hebt, ik zal het voorbeeld al eens beginnen geven zie.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#8 Bericht door Duckjibepete »

volledig mee eens, als er niet snel wat zelfdiscipline aan de dag gelegd wordt kan de naam beter veranderd worden in Gentse Viswijven :lol:

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#9 Bericht door Edje »

Natuurlijk zit er veel logica in wat hier gezegd wordt en ik zondig me ook wel is aan afdwalen, WIE niet we zijn allemaal well is de oorzaak geweest van deze ergernis. NU mij niet meer inloggen voor deze reden maakt het dan enkel maar minder overzichtelijker.

Ik heb tot voor kort zelf een forum geleid en moet zeggen als je het wilt doen zoals jullie vragen gaat er ook miserie van komen vrees ik, ieder off topic berichtje wissen :roll: het mag geprobeerd worden maar binnen de week is er ruzie van waar haal jij het recht mijn berichtje te wissen.

MAAR de moderators moeten hier de regeltjes maar is duidelijk stellen he, AL heeft dit forum al een groot probleem dat er te veel modjes zijn ;-).
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#10 Bericht door GeertJ »

Ik kan jullie helemaal geen ongelijk geven. De laatste tijd kijk ik ook veel minder in het forum "toertochten", gewoon omdat er geen overzicht in gehouden wordt.
Ik denk ook dat we er ons allemaal wel een beetje schuldig aan gemaakt hebben. Nu kan ik als "medebeheerder" wel zelf de berichten beginnen opkuisen, of tenminste het gezever eruit halen, maar op het moment heb ik daar helemaal geen tijd voor. Daarom ook dat er moderators zijn. Daarvan (en mss is dat indertijd niet helemaal duidelijk gemaakt) wordt verwacht dat ze hun forum (bvb toertochten) ordentelijk en overzichtelijk houden. De reden waarom er relatief veel mods zijn, is om de werklast wat te verlagen. We zijn geen klein forum meer en we zitten, vergeleken met andere forums, met een heel grote active groep mensen die regelmatig berichten posten. Als gans het forum op de schouder komt van 3 moderators, dan is dat bij wijze van spreke toch een aantal uur per week dat ze bezig zijn met het op orde stellen van het forum.
Mischien is het geen slecht idee om (zoals je op verschillende andere forums ziet) ergens enkele richtlijnen voor het gebruik van het forum op te stellen. (alleen antwoorden als het met het onderwerp te maken heeft / babbelhoek staat er voor om te zeveren / testforum mag wat mij betreft alles).
Mensen die zich daar moeilijk aan kunnen houden worden eens op de spreekwoordelijke vingers getikt, of tenminste toch attent op gemaakt dat ze er moeten op letten dat ze bij het onderwerp moeten blijven.

das wa da ik ervan denk...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Forum wordt chatbox

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

Duckjibepete schreef:Dit is trouwens dé reden waarom er zoveel mensen afhaken bij het forum van ligfiets.net, want daar is het nog stukken erger, die zouden zelf recepten op een ligfietsforum gaan uitwisselen... en waarom mensen die eventueel wél geïnteresseerd zijn in ligfietsen of eender wat tout court niet op een forum willen.
Je slaat de bal volledig mis. De reden waarom sommigen (niet "zoveel" trouwens) afhaken, is dat het er op ligfiets.net soms bijzonder heftig en bitsig aan toegaat. Nu ja, dat wordt door bepaalden zo aangevoeld.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

GeertJ schreef:Ik kan jullie helemaal geen ongelijk geven. De laatste tijd kijk ik ook veel minder in het forum "toertochten", gewoon omdat er geen overzicht in gehouden wordt.
Daarom ook dat we bij "toertochten West-Vlaanderen" bovenaan een kalender hebben geplaatst. Daar staat alle noodzakelijke informatie kernachtig beschreven, nl. titel tocht, startplaats, datum, tijdstip, aantal km, inrichter.

In de andere berichten kan gerust van alles worden geschreven: gaande van toelichtingen over de tocht, suggesties, bijkomende opmerkingen, ideeën en opmerkingen die door een discussie of associatie ontstaan, enzovoort. Bijgevolg vind ik de grimmige opmerkingen van Peter helemaal onterecht. Wie slechts de basisinfo wil te weten komen, gaat naar de kalender. Wie wil discussiëren, gaat naar de andere berichten.

Of moeten we, zoals bij de kleuters, het handje van sommigen vastnemen om te tonen hoe het in elkaar zit?

Ja, ik weet het, ook mijn pen is in gal gedoopt...

GeertJ schreef:Mensen die zich daar moeilijk aan kunnen houden worden eens op de spreekwoordelijke vingers getikt, of tenminste toch attent op gemaakt dat ze er moeten op letten dat ze bij het onderwerp moeten blijven.
Dan vrees ik dat je veel interessante uitwisselingen afblokt. Een discussie kan immers starten rond een bepaald onderwerp en vervolgens verder evolueren over een totaal ander element.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#13 Bericht door Edje »

GeertJ schreef: Als gans het forum op de schouder komt van 3 moderators, dan is dat bij wijze van spreke toch een aantal uur per week dat ze bezig zijn met het op orde stellen van het forum.
Mischien is het geen slecht idee om (zoals je op verschillende andere forums ziet) ergens enkele richtlijnen voor het gebruik van het forum op te stellen.
Geert je kent ons forum waarschijnlijk ook wel www.pmf.be nu modelbouwforum.nl heb ik ook mee gemoddereerd en nog een andere die voor rugpatiënten aangemaakt is EN uit ondervinding (EN NATUURLIJK als je er de tijd voor hebt) moet je het met zoweinig mogelijk mensen doen.
Het is een feit dat afdwalen moet kunnen en meestal is het probleem groot als je iets gaat opzoeken en je hebt de tijd nie tom heel de discutie te lezen dat het onoverzichtelijk lijkt.

Ik moet wel zeggen dat ik al VEEL geleerd heb uit het "gezever gedeelte" wat bijna nooit on topic was.

Maar er zijn nu eenmaal dingen die uitdagen tot teveel posten zie deze maand Proes met zijn tettergat award als tettergat er niet was stonden er zo'n 250 berichtjes minder ;-) :twisted: :twisted: :twisted: Nu een man is een jager en Proes voelt zich blijkbaar een echte man en weet waar zijn pintje staat. OEPS das weer gezever ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#14 Bericht door GeertJ »

Edje schreef: EN uit ondervinding (EN NATUURLIJK als je er de tijd voor hebt) moet je het met zoweinig mogelijk mensen doen.
Het is een feit dat afdwalen moet kunnen en meestal is het probleem groot als je iets gaat opzoeken en je hebt de tijd nie tom heel de discutie te lezen dat het onoverzichtelijk lijkt.
Daar zit het hem eh edje. Ik ben er volledig mee akkoord dat je het modereren beter met een kleine groep kan doen, maar dat betekent dan ook wel weer dat die mensen meer tijd in het forum moeten gaan steken. Ik kan me wel voorstellen dat veel mensen (inclusief ik) nog wel andere bezigheden hebben, en zodus niet altijd even veel tijd kunnen vrij maken voor het forum.

ps: kdoe het wel graag hoor 8)
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#15 Bericht door Duckjibepete »

eeuwige reiziger schreef:
GeertJ schreef:Mensen die zich daar moeilijk aan kunnen houden worden eens op de spreekwoordelijke vingers getikt, of tenminste toch attent op gemaakt dat ze er moeten op letten dat ze bij het onderwerp moeten blijven.
Dan vrees ik dat je veel interessante uitwisselingen afblokt. Een discussie kan immers starten rond een bepaald onderwerp en vervolgens verder evolueren over een totaal ander element.
Dan open je een ander onderwerp, en laat het vorige open voor mensen die geen boodschap hebben aan dat nevenonderwerp.
De dingen die jij interessant vind zijn dikwijls voor anderen oninteressant, die doe je privé, dan blijf je bij de zaak, andere uitwisselingen doe je via andere wegen of via de babbelhoek of via pb. Als je dan toch forumverslaafd bent.
Daarnet werd er weeral gepost door Mathias waar niemand een boodschap aan heeft, hij wil gewoon met iemand afspreken... die dingen horen niet thuis op een forum, dat kan toch perfekt via pb of mail?! Ik vind Mathias een toffe peer hé, daar niks van, maar die dingen mogen door de moderator niet getolereerd worden.
Ik werd door nederlandse forum al op de vingers getikt als ik een uitroepteken gebruikte! Dàt zijn pas zeikers! En fietsen kunnen ze ook al niet :wink: Toch niet bergop... sorry, off topic
Privé zaken met mensen van dit forum regel ik nooit via forum.

Gesloten