Kanalen en rivierenroute Leuven - Veurne

Je favoriete fietsroutes
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
maarten
Kopman
Berichten: 532
Lid geworden op: zo 14 aug 2011, 0:16
Postcode: 3500
Fiets: DF, M5 26-26
Contacteer:

Re: Helen - SQWAW

#1 Bericht door maarten »

Lex schreef:
Ronnius schreef:
Lex schreef: Denk niet dat er een "leuk" deel van het jaar is om je velomobiel te moeten missen.
Jij gaat nu toch niet "Pietje Precies" achterna #-o
Heb al rare dingen gezien van liggers die hun velomobiel nog eens inruilen voor een ligfiets op twee wielen. En dan zeggen ze dat je het fietsen niet verleerd...
Het lukt me nog steeds op 2 wielen, maar ik begin mijn Strada toch ook hard te missen met dit weer...

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#2 Bericht door CapoJan »

gentenoare schreef: Ik wou je ook nog even het volgende vragen.
In maart plan ik een rit heen en terug naar mijn rootstown Veurne en vroeg me af of jij de route die je gereden hebt vanuit Gent naar je thuis op GPS track hebt staan, dat zou al een deel van mijn route richting kust kunnen zijn. Zo ja zou je die met mij kunnen delen aub?

Groetjes Xavier
Ik ben niet Helen, maar ze woont in het Leuvense... Met haar track zal je enkel verder van huis raken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#3 Bericht door gentenoare »

CapoJan schreef:
gentenoare schreef: Ik wou je ook nog even het volgende vragen.
In maart plan ik een rit heen en terug naar mijn rootstown Veurne en vroeg me af of jij de route die je gereden hebt vanuit Gent naar je thuis op GPS track hebt staan, dat zou al een deel van mijn route richting kust kunnen zijn. Zo ja zou je die met mij kunnen delen aub?

Groetjes Xavier
Ik ben niet Helen, maar ze woont in het Leuvense... Met haar track zal je enkel verder van huis raken.
Beste Capojan, dat is ook de bedoeling. Gentenoare (vrije vertaling uit het Frans van mijn echte naam) woont niet in Gent maar in Huldenberg. Groetjes Xavier
E WAW 263

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#4 Bericht door CapoJan »

Ah, verkeerd begrepen #-o

Leukste route is in elk geval langs het water. Geen kruispunten of verkeerslichten. Dan kun je goed door rijden. Overzetten in Mariekerke (uren best nagaan vooraf). Dan verder langs de Schelde tot Gent.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#5 Bericht door Helen »

gentenoare schreef:In maart plan ik een rit heen en terug naar mijn rootstown Veurne en vroeg me af of jij de route die je gereden hebt vanuit Gent naar je thuis op GPS track hebt staan, dat zou al een deel van mijn route richting kust kunnen zijn. Zo ja zou je die met mij kunnen delen aub?
Groetjes Xavier
Wow, die heen en terug toch niet op één dag hoop ik :shock: ?
Zelf heb ik geen GPS tracks.

Vrijdagnamiddag ga ik een andere route proberen van fietser.be naar huis. Zonder de overzet in Mariekerke, ik vind dat toch een gedoe.
Combinatie van knooppunten, en andere wegen, gepreviewed op Google Maps.
Ik hou je zeker op de hoogte van mijn ervaringen!

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#6 Bericht door gentenoare »

Helen schreef:
gentenoare schreef:In maart plan ik een rit heen en terug naar mijn rootstown Veurne en vroeg me af of jij de route die je gereden hebt vanuit Gent naar je thuis op GPS track hebt staan, dat zou al een deel van mijn route richting kust kunnen zijn. Zo ja zou je die met mij kunnen delen aub?
Groetjes Xavier
Wow, die heen en terug toch niet op één dag hoop ik :shock: ?
Zelf heb ik geen GPS tracks.

Vrijdagnamiddag ga ik een andere route proberen van fietser.be naar huis. Zonder de overzet in Mariekerke, ik vind dat toch een gedoe.
Combinatie van knooppunten, en andere wegen, gepreviewed op Google Maps.
Ik hou je zeker op de hoogte van mijn ervaringen!

Op 2 dagen, heen via rivieren en kanalen langs de oostkant van Brussel (dikke 200km) en retour via de westkant van t land via ieper Kortrijk Vlaamse Ardennen Halle Hoeilaart (160 - 170 km via de grote Assen, dit heb ik al een paar keer met de koersfiets afgelegd). Een fondske leggen voor de zomer heet dat :D.
ik heb al een goede ziel die me vanaf Leuven een stuk wil vergezellen, datum is 12/03
K heb een route van deze goede ziel ontvangen en k zal me daarop baseren maar misschien hier en daar wat inkorten, dus laat maar weten of je fijne shortcuts hebt gevonden. Kanalen is wel makkelijk, altijd maar volgen en nauwelijks gps nodig.
E WAW 263

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#7 Bericht door CapoJan »

Langs de Schelde, dan de Rupel en tenslotte langs het kanaal van Mechelen naar Leuven is anders ook een prima route. Weinig kans op navigatiefouten, je kunt prima doorrijden, maar je doet wel wat extra kilometers.
Vorig jaar van Leuven naar Gent keerde ik 'rechtdoor' terug: over Brussel, Asse en Aalst. Dat is flink wat korter, maar veel minder aangenaam. Meer zoeken, minder comfortabele paden, veel drukker en gevaarlijker langs de grote banen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#8 Bericht door gentenoare »

CapoJan schreef:Langs de Schelde, dan de Rupel en tenslotte langs het kanaal van Mechelen naar Leuven is anders ook een prima route. Weinig kans op navigatiefouten, je kunt prima doorrijden, maar je doet wel wat extra kilometers.
Vorig jaar van Leuven naar Gent keerde ik 'rechtdoor' terug: over Brussel, Asse en Aalst. Dat is flink wat korter, maar veel minder aangenaam. Meer zoeken, minder comfortabele paden, veel drukker en gevaarlijker langs de grote banen.
Tot het Zennegat ken ik mijn weg, vanaf dan Rupel en Schelde volgen en misschien hier en daar een shortcuts nemen, de ringvaart rond gent, kanaal naar brugge en vandaar kanaal naar Nieuwpoort en dan kanaal naar Veurne. K zal mijn portie jachtpaden wel gehad hebben. Vertrekken met het krieken van den dag.
E WAW 263

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Gent - Brugge

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

gentenoare schreef:Tot het Zennegat ken ik mijn weg, vanaf dan Rupel en Schelde volgen en misschien hier en daar een shortcuts nemen, de ringvaart rond gent, kanaal naar brugge en vandaar kanaal naar Nieuwpoort en dan kanaal naar Veurne. K zal mijn portie jachtpaden wel gehad hebben. Vertrekken met het krieken van den dag.
Enkele aandachtspunten bij het fietsen langs het kanaal tussen Gent en Brugge.

- Als je van de Ringvaart komt en aansluiting zoekt bij het kanaal Gent-Brugge, moet je opletten als je net voorbij de Speybrug rijdt. Er ligt daar (Langendam) een ferme bult. Hou links.
- Bij het dwarsen van de weg bij de Hansbekebrug (Spenningstraat) hou het niveauverschil tussen het aanliggend fietspad en de rijbaan in gedachten.
- Aan de achterkant van het industrieterrein van Aalter liggen er op het jaagpad rails in een diepe gleuf. De overgang is bijzonder slecht.
- Na de brug van Aalter-Brug (N499) volg je met dit weer best de oude vaart. De toeristische fietsroute stuurt je na Bouwpunt Botha naar de nieuwe vaart, maar het jaagpad is uitgevoerd in een soort aangestampte vermalen baksteen. Bij regen wordt het een echt vuile boel. Volg Nieuwendam.
- Tussen Maria-Aalter en Sint-Joris ligt het jaagpad (Overleiestraat) er op bepaalde plaatsen verbrokkeld bij. Het jaagpad staat open voor gemotoriseerd verkeer en wordt soms heel hard gereden.
- Na Sint-Joris moet je even over aangestampt dolomiet als je van het ene nieuwe fietspad in beton naar het andere gaat. Vrij rommelig aangelegd.

- Voor de doortocht door Brugge alsook de route Brugge-Nieuwpoort verwijs ik naar een aantal oudere berichten van me en de gpx-track van Filip:

http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?p=101843

- Eind oktober fietste ik naar Oostende en werd bij Plassendale geconfronteerd met een omleiding. Ik dacht slim te zijn, besloot de omleidingsborden te negeren en door te rijden. Juist voor de sluis van Plassendale stond er evenwel een enorme machine op het jaagpad en de bermen waren met werfhekkens afgezet, zodat je op geen enkele manier kon doorrijden.

Ik weet niet of de doortocht ondertussen weer mogelijk is. Anders volg gewoon de aangeduide omleiding. Niet veel om. Je fietst een stukje langs de spoorweg, waarna je best naar de sluis rijdt om dan aan te sluiten op de noordkant van het kanaal naar Nieuwpoort. Je zou ook onmiddellijk links kunnen gaan om de N358 volgen, wat ik je echter afraadt.

Op dit kaartje ga ik na Plassendale natuurlijk richting Oostende:

Afbeelding

Goede reis!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Jeroen
Junior
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 15:42
Postcode: 8450
Fiets: m5 CHR
Contacteer:

Re: Gent - Brugge

#10 Bericht door Jeroen »

eeuwige reiziger schreef:
gentenoare schreef: - Eind oktober fietste ik naar Oostende en werd bij Plassendale geconfronteerd met een omleiding. Ik dacht slim te zijn, besloot de omleidingsborden te negeren en door te rijden. Juist voor de sluis van Plassendale stond er evenwel een enorme machine op het jaagpad en de bermen waren met werfhekkens afgezet, zodat je op geen enkele manier kon doorrijden.

Ik weet niet of de doortocht ondertussen weer mogelijk is. Anders volg gewoon de aangeduide omleiding. Niet veel om. Je fietst een stukje langs de spoorweg, waarna je best naar de sluis rijdt om dan aan te sluiten op de noordkant van het kanaal naar Nieuwpoort. Je zou ook onmiddellijk links kunnen gaan om de N358 volgen, wat ik je echter afraadt.
De omleiding moet nog steeds gevolgd geworden. Maar dat is inderdaad geen grote omweg en je vermijdt ook een zeer slecht aangelegde kasseistrook.

Gebruikersavatar
Rikki
Belofte
Berichten: 112
Lid geworden op: do 30 aug 2012, 8:05
Locatie: Aalter
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#11 Bericht door Rikki »

"- Na de brug van Aalter-Brug (N499) volg je met dit weer best de oude vaart. De toeristische fietsroute stuurt je na Bouwpunt Botha naar de nieuwe vaart, maar het jaagpad is uitgevoerd in een soort aangestampte vermalen baksteen. Bij regen wordt het een echt vuile boel. Volg Nieuwendam."
Dit jaagpad is onlangs vernieuwd, nu ligt er een soort van zuiveringsbeton op, goed berijdbaar!
Het is beter dit jaagpad te nemen dan langs de oude vaart te rijden, er zit daar redelijk veel werkverkeer op. (vrachtwagens, bestelwagens, enz.)
Gelieve mij niet te storen, ik ben al gestoord genoeg...
Challenge Hurricane

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Verwarring?

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

Jeroen schreef: De omleiding moet nog steeds gevolgd geworden. Maar dat is inderdaad geen grote omweg en je vermijdt ook een zeer slecht aangelegde kasseistrook.
Bedankt voor de update! Enig idee wanneer de werken daar afgelopen zouden zijn?

Rikki schreef: Dit jaagpad is onlangs vernieuwd, nu ligt er een soort van zuiveringsbeton op, goed berijdbaar!
Het is beter dit jaagpad te nemen dan langs de oude vaart te rijden, er zit daar redelijk veel werkverkeer op. (vrachtwagens, bestelwagens, enz.)
Rikki, jij hebt het over het jaagpad dat tussen Sint-Joris en de jachthaven van Beernem ligt en dat inderdaad ook een afgesneden bocht volgt. Dat is de zogenaamde Miseriebocht. Het vroegere dolomietpad was in de winter een regelrechte ramp, waardoor ik het bij slecht weer altijd vermeed. 't Ligt er natuurlijk niet meer zo schilderachtig bij als weleer, maar ik ben maar al te blij dat het grootste deel nu in beton is uitgevoerd.

En een plaatje erbij: mooie WAW, niet?! :wink:

Afbeelding

Nu is het nog wachten op het ontbrekend stukje langs de N368. Op mijn vraag of dit nog werd aangepakt, liet men me weten dat de plannen bestaan om dit weg te werken, maar dat de onteigeningsprocedure nog niet rond is.

Afbeelding

In volgend punt had ik het daar al over:
eeuwige reiziger schreef: - Na Sint-Joris moet je even over aangestampt dolomiet als je van het ene nieuwe fietspad in beton naar het andere gaat. Vrij rommelig aangelegd.


Ik had het evenwel over - zoals ze in Aalter zeggen - de Oude Vaart als alternatief voor het toeristisch jaagpad dat tussen het industrieterrein Langevoorde en het Patersveld ligt en bij regenachtig weer een waar spetterfestijn oplevert voor je fiets. Gratis paintjob!

Afbeelding


Dan neem je beter het mooie asfalt aan het Jezuïetengoed lang de Oude Vaart, ook al weet ik dat daar soms flink wat gemotoriseerd verkeer door gaat.

Jammer dat de uitwerking van een deftige functionele fietsverbinding aan kant van Aalter en Knesselare al vele jaren muurvast zit, terwijl er ondertussen in Beernem, vanaf de provinciegrens, wel een fietspad werd aangelegd. Wat belet sommige overheden toch eens samen te werken? Ik begrijp het echt niet... :x

Afbeelding
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Rikki
Belofte
Berichten: 112
Lid geworden op: do 30 aug 2012, 8:05
Locatie: Aalter
Contacteer:

Re: Verwarring?

#13 Bericht door Rikki »

Ik had het evenwel over - zoals ze in Aalter zeggen - de Oude Vaart als alternatief voor het toeristisch jaagpad dat tussen het industrieterrein Langevoorde en het Patersveld ligt en bij regenachtig weer een waar spetterfestijn oplevert voor je fiets. Gratis paintjob!

Afbeelding


Dan neem je beter het mooie asfalt aan het Jezuïetengoed lang de Oude Vaart, ook al weet ik dat daar soms flink wat gemotoriseerd verkeer door gaat.
Het is dit stuk dat ik bedoel, vanaf de betoncentrale in Aalter (rechts op de kaart) tot aan het restaurant " Ten Douwe" (links op de kaart.
Dit stuk is heraangelegd in een soort van zuiveringsbeton, goed berijdbaar!

Let wel het stuk vanaf het restaurant tot aan St- Joris is levensgevaarlijk, een weg die een paradijs is voor laagvliegers en waar je als fietser moet rijden, aan de zijkanten, vol met putten!!
Gelieve mij niet te storen, ik ben al gestoord genoeg...
Challenge Hurricane

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Verwarring?

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

Rikki schreef: Het is dit stuk dat ik bedoel, vanaf de betoncentrale in Aalter (rechts op de kaart) tot aan het restaurant " Ten Douwe" (links op de kaart.
Dit stuk is heraangelegd in een soort van zuiveringsbeton, goed berijdbaar!
Wanneer is dat gebeurd? Ik heb dat stuk enkele weken geleden nog afgefietst. Nog altijd dezelfde rommel. Ik reed zoveel mogelijk aan de rand - ik was met de bukker - om al die oneffenheden een beetje te vermijden. Bij regen wordt het papperig. Zodra het droog wordt, harden al de oneffenheden uit.

Spreken we nu echt over hetzelfde? Of hebben we een totaal andere comfortgrens?

Afbeelding

https://picasaweb.google.com/1086082685 ... ieuweVaart#

Nu, morgen moet ik na mijn werk naar Gent. Sedert vorig jaar fiets ik eenmaal in de week van Brugge naar Gent, maar bij die verplaatsing ga ik de laatste tijd steeds langs de Oude Vaart.

Morgen doen we het dus eventjes anders. Ik ben benieuwd!

Rikki schreef: Let wel het stuk vanaf het restaurant tot aan St- Joris is levensgevaarlijk, een weg die een paradijs is voor laagvliegers en waar je als fietser moet rijden, aan de zijkanten, vol met putten!!
Zeg dat wel! Ik heb al meerdere malen de gemeente Knesselare en de provincie Oost-Vlaanderen hierover gemaild. De burgemeester van Knesselare schreef me dat het dossier volledig vast zit, omdat Waterwegen & Zeekanaal om de een of andere reden niet mee wil.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Helen - WAW 201

#15 Bericht door Peter J »

Ben daar van de zomer 4 keer gepasseerd... voor een Milan en zijn berijder een ware verschrikking [-o< [-X #-o :evil:
Bijlagen
2015-09-12_00001.jpg
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Plaats reactie