Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

Je favoriete fietsroutes
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#46 Bericht door Ronnius »

Ik ben er gisteren over gereden met de Flite.
Ik snap nu echt al de heisa niet (daarmee bedoel ik algemeen in de media).
Aan 23, 25, 30 en 35 km/u ben ik erover geraasd.
Het enige dat ik voelde was dat het wel prettig is voor als ik snachts over de dijk ga rijden.
Want het is een ideaal middel om me wakker te houden.

Wat ik wel opmerkte is dat ik telkens maar 1 wiel voelde.
Bij een stop op de ribbels merkte ik dat naast het soort banden en de bandendruk, ook de wielbasis van belang is.
Ikzelf reed met marathon plus, 35 breed en op 6 bar druk, voor en achter geveerd.
Eens het achterwiel ook de ribbels aandoet blijkt dat als het achterwiel net op een ribbel staat
net het voorwiel ook een ribbel opgaat, waardoor ze zowat samen elk hun ribbel opgaan.
Daardoor voel ik enkel de ribbel onder mijn achterwiel.

Deze week ga ik ook nog proberen met de Grasshopper,
dat zou een ander gevoel kunnen zijn, omdat de wielbasis meer dan een paar cm langer is.
Daarna nog eens de passeren met de trike, want daar staan de wielen nog verder van elkaar.

Wat me meer stoorde was de rand van 40-50 cm waar ze over spreken.
Daarvoor hebben ze op nogal wat plaatsen het gras op het asfalt moeten weg schrapen.
Zodat die strook wel zeer smal is en eigenlijk tussen 2 bochten ligt.
Een keer zag ik zelfs dat de smalle strook gewoon tegen een vangrail aan kleeft,
of, tijdens het meten, de lat tot voorbij de betonboord lag, waardoor je een voeg pal in het midden van het strookje hebt.

Zoals hier al is aangegeven, een lijn in het midden die de 2 rijrichtingen aanduid had beter geweest.

Tussen Zwijnaarde en Zingem ben ik een keer naast de ribbels gaan rijden om eens te voelen wat het is om te slalommen.

Versta me niet verkeerd, forenzers die elke dag over die ribbels moeten,
Velombiel, open ligfiets of op gewone fiets, ik wens ze deze toestanden helemaal niet.
Maar voor mezelf, W&Z heeft zich behoorlijk belachelijk gemaakt.
Bijlagen
ribbels4.jpg
ribbels3.jpg
ribbels2.jpg
ribbels1.jpg
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#47 Bericht door CapoJan »

De andere Jan (CapoJan) rijdt wel degelijk op zijn werkdagen met de velomobiel over dat jaagpad. Meestal, want vorige week had ik de twijfelachtige eer één van de eersten te zijn die over die ondingen "mocht" rijden, maar dan met de Kobra (tweewieler). Die is ongeveerd en de bandjes staan op 7 bar. Niet te doen, dus.
Deze week heb ik vakantie en dan voel ik niet de behoefte om dat met de Alleweder uit te testen.

Nog wat info die via een artikel hierover op mijn blogtot bij mij kwam. WenZ kletst uit zijn nek als ze beweren dat dit een experiment is, want in 2009 haalden ze al net hetzelfde uit langs de Durme bij Hamme. Nog geen jaar later werden de ribbelstroken daar verwijderd, na massaal protest van alle fietsers. Hier moet dus wat anders spelen (de prins van Gavere?).
Niet alleen fietsers hebben hier last van; wat met skeelers bijvoorbeeld? Uiteindelijk is het een probleem voor alles wat wielen heeft.

De dag dat ik die ondingen zag liggen, heb ik onmiddellijk de Fietsersbond op de hoogte gebracht en na onderling overleg met alle afdelingen die ermee te maken hebben, is contact opgenomen met de betrokken ministeries (en is een mededelinggepubliceerd). De Fietsersbond heeft dus alvast niet de bek in de pluimen gestoken.

Volgens mij moeten we hier twee discussies uit elkaar houden: het fenomeen van de fietsterroristen en de genomen maatregel. Met dat Scheldepeloton ben ik nog nooit geconfronteerd geweest; waarschijnlijk passeer ik daar op het foute moment? De vraag hier is of het probleem effectief zo ernstig is als men doet uitschijnen, of het eerder een kwestie van perceptie is. Dat weten we gewoonweg niet: er zijn geen cijfers. Ik zeg niet dat het probleem niet bestaat, enkel dat we de omvang ervan niet kennen. Het kan goed zijn dat heen en weer zwalpende, kletsende pensionado's zich elke keer lam schrikken als snelle fietsers hen inhalen (die ze niet gehoord hebben, bellen of niet) en dat zij klagen hierover. Evengoed kan er elke dag een conflict zijn met agressieve wielerterroristen. Niemand die het weet, want bij mijn weten (en ook volgens de Fietsersbond) is dit nooit nagegaan.
De tweede discussie betreft de ribbelstroken. Vermoedelijk zullen die niets doen aan de "snelfietsers", want die rijden er gewoon zonder vertragen over. Die schieten dus hun doel voorbij, want alle andere fietsers zijn er 24 uur per dag het slachtoffer van.

In mijn geval is het nog even afwachten wat dit zal geven met de velomobiel. Als ik daarmee problemen ondervind op dat jaagpad, heb ik meteen een serieus probleem. Hoe fiets ik dan naar het werk? De alternatieven (Gaversesteenweg en N60) zijn echt geen fietsroutes. Dat was ook niet nodig, want tot vorige week was dat jaagpad een prima route. Zal ik mijn auto die nu te koop staat dan toch maar houden ? Is dat de bedoeling ? Het zou kunnen natuurlijk, want de staat (het gewest) verdient veel meer aan een auto dan aan een fiets, als je het puur belastingsmatig bekijkt (in realiteit kost een auto elke burger geld).

En de beslissing om die ribbels dan, in enigszins ingekorte vorm, toch te laten liggen, is voor mij ook bizar. Is dat dan niet helemaal kunnen toegeven dat het fout was? Te duur om weer te verwijderen? Misschien moeten we er wel eens met de meetfiets van de Fietsersbond heen trekken. Tenslotte creëerde minister Crevits zelf de "vlakheidsnorm" voor fietspaden.

Voila, dat was een hele boterham :?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#48 Bericht door Ronnius »

Jan, ik weet dat je het jaagpad gebruikt om te forensen, en ik wens je (en elke andere deftige gebruiker van het jaagpad) dit ook niet toe.
Ik kan me best voorstellen dat met een andere wielbasis dan mijn Flite het wel ellendig kan zijn.
Als het ene wiel op een ribbel is en het ander wiel halverwege tussen 2 ribbels,
dan kan je wel een ellendig schommel effect krijgen.
En als je dat elke km onder je wielen krijgt, een 5 dagen in de week.

De zijstroken verbreden tot 80 cm is ook geen oplossing.
Want nog steeds kan je met een velomobiel niet of nauwelijks langs de ribbels.
De foto's van mijn sportcamera zeggen genoeg.
1,2 m brede stroken maken zou beter zijn, maar wat blijft er dan nog over?
Niets dus... Wellicht is het echt niet willen toegeven dat ze compleet verkeerd zitten.

Maar echt verwonderen doet het me niet.
Ik herinner me zwarte zondag nog, tig jaren geleden.
Waarbij de politiek riep dat ze meer naar de basis moesten luisteren.
Wat gebeurde is dat ze nog veel verder van de basis wegdreven.
En in hun kielzog alles nog meer bureaucratisch werd.
Er zijn ook bedrijven die nu op die politiek drijven en niet meer naar de arbeiders luisteren.
Met oplossingen aankomen die niet gevraagd zijn, of erger voor onbestaande problemen.
Of problemen proberen op te lossen met totaal verkeerde oplossingen.
Dat daardoor veel zaken totaal verkeerd of uit de hand lopen is niet zo verwonderlijk.

Op hetzelfde moment loopt andere 'test' voor het ergeren van de jaagpad fietsers.
Je houd het niet voor mogelijk maar ze drogen hun maaisel op het jaagpad en niet op in de berm.
Bijlagen
jaagpad Gentbruggebrug-Brusseslse steenweg.
jaagpad Gentbruggebrug-Brusseslse steenweg.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#49 Bericht door Ronnius »

De zijstroken zijn al breder gemaakt. Maar nog steeds smal.
Er zijn nu ook bordjes geplaatst met vermelding "verkeersremmers".
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#50 Bericht door Peter J »

Die ribbelstroken moeten gewoon weg :!: :!: :!: :!: :!:
En diegenen die overlast bezorgen moeten aangepakt worden met de zogenaamde nultolerantie ! :wink:
Want zelfs als er een ruimte van pakweg 80 cm komt is die nog steeds onvoldoende voor een velomobiel of trike,
je zal maar eens even iets te ver opzij rijden en in het gras terechtkomen met alle gevolgen vandien... Om het nog
niet te hebben over het feit hoe een velomobiel gaat reageren als je met 1 voorwiel over die ribbelstroken gaat,
zonder gevolgen voor de wegligging zal dit zeker niet blijven... of het voldoende is om te verongelukken weet ik
niet en ik ben ook niet van plan het uit te testen ! :twisted: :mrgreen: :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#51 Bericht door Ronnius »

Peter J schreef:Die ribbelstroken moeten gewoon weg :!: :!: :!: :!: :!:
En diegenen die overlast bezorgen moeten aangepakt worden met de zogenaamde nultolerantie ! :wink:
Ge moet dat tegen mij niet zeggen... ik weet dat ook wel.
Die 80 cm stroken zijn ook gemeten vanop de boord, dus veel te smal.
En als fietser (met wat je ook fietst) heb je sowieso een 'schrikstrook' nodig (80 cm ruimte vlak naast een vangrail???).
Maar bij W&Z hebben ze wellicht nog nooit gehoord van een bakfiets, fietskar.
Laat staan van een velomobiel of een open driewieler (al dan niet liggend).

Wat ik gisteravond met de Grasshopper ontdekte is dat de wielbasis van deze nog beter is dan van de Flite.
Want bij de Grasshopper gaan beide wielen tegelijk over hun ribbel.
Alleen de harder ingestelde vering van het voorwiel doen de ribbels iets harder aanvoelen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Rikki
Belofte
Berichten: 112
Lid geworden op: do 30 aug 2012, 8:05
Locatie: Aalter
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#52 Bericht door Rikki »

Ter info,

Op het jaagpad Beernem - Moerbrugge hebben ze naast het kanaal een soort van pomp geplaatst en de leiding die over het jaagpad loopt naar de weide onder een hoop zwarte aarde gelegd. #-o
Daarbij staat er een leuk bordje "opgepast modder". =D>
Opgepast als je daar over rijdt met een ligger :!:
Gelieve mij niet te storen, ik ben al gestoord genoeg...
Challenge Hurricane

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#53 Bericht door bicky »


aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#54 Bericht door aiai »

Ook bij de Noorderburen kennen ze het fenomeen van "ribbels" en conflicterende "belangen" op het fietspad. In de NRC (het NRC Handelsblad) van 16 juli jongstleden stond een artikel over wielrenners en "recreanten" (volgens mij recreeren die wielrenners ook...) en dat zij elkaar in de weg zitten.

Ook in Nederland speelt dus inmiddels de discussie over de snellere en langzamere fietsers.

Maar...over die jaagpaden in Vlaanderen. Volgende is vast zeer lastig uitvoerbaar, maar wie weet een bemoedigende gedachte.
Zouden er een of twee WAW's aan de lokale politie in bruikleen kunnen worden gegeven? Er zijn vast agenten met een goede conditie voorradig. Voorzie ze van een klein zwaailicht, kleine camera's, radio en spuit ze in de kleuren van de officiele (weet op mijn laptop nog steeds de trema niet te vinden....) politie bolides.

Laat ze daarna patrouilleren over de jaagpaden en hoppa, ze klemmen zo dat peloton in de berm. Via de radio vragen ze eenvoudig ondersteuning aan politie helicopters en andere wagens. Eventueel de brandweer om het peloton wat af te koelen als de gemoederen oververhit raken ;-)

Hou het beschaaft en je hebt en een rustiger wegbeeld op de jaagpaden (met af en toe een voorbij flitsende patrouillerende WAW) en een goede pr voor ligfietsers (Commentaar van gerustgestelde huismoeder die met haar kroost van de weg af werd gepelotoneerd:"Gelukkig was daar de ligbrigade met hun snelle WAW's die het peloton direct van het pad afhaalden. Mijn kleintjes mochten daarna even in de cabine van die machines zitten. Zij willen nu alle drie bij de bereden politie werken later.") Ik zie de video's op Youtube met plezier tegemoet ;-)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#55 Bericht door Wouter D »

de vraag is alleen: wie zal die waw's betalen?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#56 Bericht door aiai »

Privaat publiek project van maken. De politie-velo's worden bekostigd uit de uitgeschreven boetes.....

Daarnaast nog wat goodwill vanuit de fabrikant van WAW in verband met de fantastische reclame die zij maken doordat zij zichtbaar zijn op tv (want de gehele pers komt uiteraard op dit fenomeen af he!) en door de goed bekeken gastoptredens in Mega Mindy, allerlei soaps en uiteraard de knallende reality-documentaire serie op Discovery of National Geopgraphic over de velonauten die de orde handhaven ;-)

Uitgelezen kans om de velo positief en goed op de kaart te zetten. Denk eens in hoe die ramkrakers zich voelen als zij aangehouden worden door een agent uit een WAW die zij niet hoorden aankomen (geen verbrandingsmotor immers). Dat het daadwerkelijke inrekenen met wat horten en stoten gaat (in verband met de langzaam tot rust komende ademhaling) doet er niet toe.

Maar serieus, desnoods een vriendelijke burger-velo-wacht inzetten om de terreur fietser(s) tot bedaren te dwingen (blokrijden is volgens mij een Belgische vinding). Reclame en oplossing in een.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#57 Bericht door marksje »

aiai schreef:....Zouden er een of twee WAW's aan de lokale politie in bruikleen kunnen worden gegeven? Er zijn vast agenten met een goede conditie voorradig. Voorzie ze van een klein zwaailicht, kleine camera's, radio en spuit ze in de kleuren van de officiele (weet op mijn laptop nog steeds de trema niet te vinden....) politie bolides....
Voor mijn laatste twee maanden zie ik dat wel zitten :D
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#58 Bericht door Ronnius »

aiai schreef:Daarnaast nog wat goodwill vanuit de fabrikant van WAW in verband met de fantastische reclame die zij maken doordat zij zichtbaar zijn op tv (want de gehele pers komt uiteraard op dit fenomeen af he!) en door de goed bekeken gastoptredens in Mega Mindy, allerlei soaps en uiteraard de knallende reality-documentaire serie op Discovery of National Geopgraphic over de velonauten die de orde handhaven ;-)
En voor we het weten heeft fietser.be de gebouwen van Opel Antwerpen, Renault Vilvoorde en Ford Genk opgekocht en vragen ze aan Volvo Gent (cars en trucks) wanneer ze eindelijk gaan ophoepelen #-o =D> #-o
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#59 Bericht door erde »

Ronnius schreef:
aiai schreef:Daarnaast nog wat goodwill vanuit de fabrikant van WAW in verband met de fantastische reclame die zij maken doordat zij zichtbaar zijn op tv (want de gehele pers komt uiteraard op dit fenomeen af he!) en door de goed bekeken gastoptredens in Mega Mindy, allerlei soaps en uiteraard de knallende reality-documentaire serie op Discovery of National Geopgraphic over de velonauten die de orde handhaven ;-)
En voor we het weten heeft fietser.be de gebouwen van Opel Antwerpen, Renault Vilvoorde en Ford Genk opgekocht en vragen ze aan Volvo Gent (cars en trucks) wanneer ze eindelijk gaan ophoepelen #-o =D> #-o
Opel en Ford starten een productielijn om de waw en quest en de andere velomobiels aan de lopende band te assembleren . :P :mrgreen: :mrgreen:
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#60 Bericht door marksje »

Wel, wat betreft die rammeldinges #-o
We zijn er gisteren gepasseerd dacht ik :lol: als dat een peloton gaat moeten tegenhouden ](*,)
Dan liever een paar goed strategisch geplaatste riooldeksels en wat boomwortels, da's veeeel efficienter :mrgreen:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie