jan_zov schreef:Deze morgen de test gedaan. Stond er zowaar een redacteur van De Standaard nota te nemen van alle commentaar. Verschijnt deze week normaal een reeks in DS.
De ribbels hebben L en R een vrije strook van +/-40cm. Dit is perfect haalbaar om langs te fietsen ook aan 30 - 35km/u.
De ribbels ook even getest aan 25km/u. Te doen op een geveerde ligfiets.
Denk dat een velomobiel een ander verhaal is. Die moet er vol doorgaan en wat dat geeft ... ?
Maar al vlug ontdekten we een nieuw fenomeen. Een groepje toeristen van 6 a 10 man (of meer uiteraard) komt aan hoge snelheid af en splitst zich in 2, ze rijden geschrankt zonder snelheid te minderen L en R van de ribbels. Dit is eigenlijk een situatie die nog veel gevaarlijker is dan het 'gewone' peleton. Het probleem is dus niet opgelost met de ribbelstroken.
Maar alvast zal ik er weinig last van hebben op de zondagse rit.
Gisteren ook de test gedaan, met de koersfiets (de WAW is woon-werk, en ik werk niet op zondag
). Die ribbelstroken gaan het probleem niet oplossen!, en blijkbaar nog een extra probleem creeëren ! Ik was dus met de koersfiets (met 3, en af en toe een treintje), wat betekent dat ik mij niet aan de belachelijke snelheidslimiet van 30km/u houd! Langs de stroken rijden gaat zeker, snelheid minderen hoeft ook niet, je krijgt dan wel een slingerend treintje en tot een kleine 10 man is dat te doen. Maar je kan evengoed los over de ribbelstroken rijden, je voelt het wel, maar dan heb je er gewoon een trainingshindernisje bij (oefenen voor Parijs-Roubaix)
. Er is dus geen probleem met een koersfiets, of met fietsen met banden dikker dan 25cm om erover te rijden. 20" Durano's op 6 bar zouden dus nog moeten getest worden.
Het zal zijn doel dus voorbijschieten ! Er moet vooral samengewerkt worden en zonder eigenbelang getracht worden ELKE gebruiker van dat jaagpad een comfortabele omgeving te bieden. Het is een van dé fietsaders van Oost-Vlaanderen: breed, rustig, voor recreanten en sporters.
Ambitieuze wielrenners en profs (trainingsparcours van wijlen W. Weyland, De Ghent, Keisse, Millar, ...) mogen ook hun plaats hebben. Maar geef ze dan die plaats! Reserveer het jaagpad voor bv 3u op woensdag & zaterdag, daarbuiten controles én boetes indien er groepen van >10man "onveilig rijden" (met undercover politiecoureurs !).
In Nederland zet men (naar het schijnt) industrieterreinen af 's avonds, zodat er een gesloten circuit ontstaat! Vlaanderen wil op de wereldkaart staan (staat daar eigenlijk al) in de wielersport. Wel geef ze die ruimte, maar geef al de rest die trapt ook ruimte !
Ik ben een "all round" fietser, dus ik durf zeggen dat ik van beide kanten de verzuchtingen begrijp.