Fietsen langs de Durme... Kan het nog?

Je favoriete fietsroutes
Plaats reactie
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Fietsen langs de Durme... Kan het nog?

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Vele maanden geleden heb ik eens gelezen dat men van plan was om in een nabije toekomst heel wat dijken van de Durme af te graven om een overstromingsgebied te creëren. Hierdoor zou men niet langer langs de Durme-oevers kunnen fietsen.

Weet iemand of dat ondertussen gebeurd is?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Fietsen langs de Durme... Kan het nog?

#2 Bericht door rik »

Ik weet daar niks van maar zou het wel erg jammer vinden als dat zou doorgaan, want het is daar prachtig fietsen!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: Fietsen langs de Durme... Kan het nog?

#3 Bericht door Filip »

Hebben ze daar nog niet van sluizen gehoord??

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Fietsen langs de Durme... Kan het nog?

#4 Bericht door eeuwige reiziger »

Ondertussen heb ik het artikel teruggevonden dat ik indertijd gelezen heb:
Sigmaplan kost 100 miljoen euro en duurt vijf jaar

17/06/'09 In 2010 start de aanleg van drie overstromingsgebieden aan Schelde en Durme. De werkzaamheden duren vijf jaar en kosten 100 miljoen euro.
De aanleg van de overstromingsgebieden maakt deel uit van de bijsturing van het Sigmaplan in 2000 door Waterwegen en Zeekanaal nv afdeling Zeeschelde. Dat plan om watersnood te voorkomen, steunde in 1976 oorspronkelijk op drie pijlers: hogere dijken, overstromingsgebieden en een stormvloedkering in de Schelde.

De eerste pijler werd gerealiseerd. De aanleg van het overstromingsgebied in Kruibeke- Bazel-Rupelmonde is de laatste fase van de tweede pijler. De stormvloedkering verdween in 2000 uit de planning. In de plaats kwamen extra overstromingsgebieden. Die lopen in verschillende gradaties onder bij elk hoog water of alleen in noodgevallen.

Foto: Simulatie van natuurgebied De Bunt na de werkzaamheden.

Drie projecten

In Oost-Vlaanderen komen er nu drie projecten. Het project Durmevallei omvat zes zones in Hamme, Waasmunster en Lokeren. Het gaat om de Hagemeersen, Hof ten Rijen, Bublierbroek, Weymeerbroek, Groot Broek, Klein Broek en De Bunt.

Dat laatste gebied moet Scheldewater bufferen wanneer springtij samenvalt met een noordwestenstorm. Er komen ook pompen in Lokeren om de verdere verzanding tegen te gaan. Daardoor kan de Durme bij hoogtij meer water ophouden.

In Dendermonde en Hamme gaat het om het gebied Vlassenbroek-Wal- Zwijn, samen zo’n 350 hectare. Het projectgebied Kalkense Meersen, goed voor 950 hectare, ligt verspreid over Berlare, Wichelen, Laarne en Wetteren. Het omvat de Bergenmeersen, Wijmeers, Paardenweide, Paardenbroek en de Kalkense Meersen.

“In al deze gebieden zullen de werkzaamheden minstens vijf jaar duren. De totale bijsturing van het Sigmaplan verwachten we tegen 2030. Er hangt een investering van minstens 830 miljoen euro aan vast”, licht afdelingshoofd Wim Dauwe toe.

Natuurgebieden

Behalve bescherming tegen overstromingen wordt een aantal gebieden ook gebruikt om nieuwe of andere natuurgebieden te creëren. “In de Bunt, Klein Broek en Groot Broek aan de Durme zal een zoetwatergetijdennatuur met slikken, schorren en wilgenvloedbossen ontstaan. Die is uiterst zeldzaam in Europa."

“Voorts moeten wetlands (waterrijk gebied, red.) in Hagemeersten, Hof Ten Rijen, Weymeerbroek en Bulbierbroek voor een typische plantengroei zorgen die watervogels aantrekt.”

Koen DEWANCKEL
http://www.gva.be/oost-vlaanderen/waasm ... aar-2.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

En de gevolgen voor de recreanten:

http://www.entrakt.be/uploads/20101209_stniklaas.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

Re: Fietsen langs de Durme... Kan het nog?

#5 Bericht door wost »

ze zijn er hier nog niet aan begonnen.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
lieve
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 23:01
Postcode: 9160

Re: Fietsen langs de Durme... Kan het nog?

#6 Bericht door lieve »

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 2_00319506" onclick="window.open(this.href);return false;
In Lokeren is al vast de brug klaar

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Fietsen langs de Durme... Kan het nog?

#7 Bericht door dmd »

lieve schreef:http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 2_00319506
In Lokeren is al vast de brug klaar
Door de verschillende scherpe bochten is het alleen heel moeilijk om de brug met de velomobiel over te steken. Jammer, want die brug ligt op mijn woon-werk traject, en zou me veel tijd uitgespaard hebben.
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Fietsen langs de Durme... Kan het nog?

#8 Bericht door CapoJan »

Ongelooflijk. Is het nu zo moeilijk om iets meteen goed te doen ? Er zullen wel argumenten geweest zijn als "geen plaats genoeg".

In het vademecum fietsvoorzieningen staat dit: "Kromtestralen van fietspaden
?
Rechtdoorgaande fietspaden die plaatselijk uitwijken, hebben steeds een kromtestraal van minstens 10 meter.
?
Bij afslag naar links of rechts (b.v. ter hoogte van een kruispunt) heeft elke rand van een fietspad een aanbevolen kromtestraal van minstens 4 meter. Als minimumnorm geldt een straal van 3 meter."

Het ziet er niet naar uit dat dit gerespecteerd is (maar ik heb de brug nog niet in het echt gezien) en helaas is het vademecum ook niet bindend.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Fietsen langs de Durme... Kan het nog?

#9 Bericht door rik »

CapoJan schreef:Ongelooflijk. Is het nu zo moeilijk om iets meteen goed te doen ? Er zullen wel argumenten geweest zijn als "geen plaats genoeg".

In het vademecum fietsvoorzieningen staat dit: "Kromtestralen van fietspaden
?
Rechtdoorgaande fietspaden die plaatselijk uitwijken, hebben steeds een kromtestraal van minstens 10 meter.
?
Bij afslag naar links of rechts (b.v. ter hoogte van een kruispunt) heeft elke rand van een fietspad een aanbevolen kromtestraal van minstens 4 meter. Als minimumnorm geldt een straal van 3 meter."

Het ziet er niet naar uit dat dit gerespecteerd is (maar ik heb de brug nog niet in het echt gezien) en helaas is het vademecum ook niet bindend.
O, wees nog blij dat er nog fietsen over kunnen. :wink:
Hier in Lanklaar (Dilsen-Stokkem) werd een tuikabelbrug voor fietsers en voetgangers met veel bombarie door de plaatselijke (vrouwelijke) burgemeester aangekondigd. Iedereen blij! Totdat bleek dat de op- en afritten van de nieuwe brug uit.... trappen(!) bestaan! ](*,) ](*,) ](*,)
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Fietsen langs de Durme... Kan het nog?

#10 Bericht door CapoJan »

Er is al een bericht vertrokken naar de Lokerse afdeling van de Fietsersbond om de situatie ter plaatse te bekijken. Met de verkiezingen voor de deur zijn politici extra gevoelig voor zo'n zaken :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Fietsen langs de Durme... Kan het nog?

#11 Bericht door Peter J »

rik schreef: Hier in Lanklaar (Dilsen-Stokkem) werd een tuikabelbrug voor fietsers en voetgangers met veel bombarie door de plaatselijke (vrouwelijke) burgemeester aangekondigd. Iedereen blij! Totdat bleek dat de op- en afritten van de nieuwe brug uit.... trappen(!) bestaan! ](*,) ](*,) ](*,)
Dit is geen grap :?: :?: :?: :?: :?:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Fietsen langs de Durme... Kan het nog?

#12 Bericht door rik »

Peter J schreef:
rik schreef:Dit is geen grap :?: :?: :?: :?: :?:
Als je de 13de mee fietst kan je het mirakel met je eigen ogen aanschouwen! :roll: :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Fietsen langs de Durme... Kan het nog?

#13 Bericht door dmd »

CapoJan schreef:Er is al een bericht vertrokken naar de Lokerse afdeling van d
Ik wil gerust eens afspreken met die mannen om te komen tonen wat ik bedoel, geef dus gerust mijn gegevens door!
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
lieve
Kopman
Berichten: 591
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 23:01
Postcode: 9160

Re: Fietsen langs de Durme... Kan het nog?

#14 Bericht door lieve »

in Lokeren heb je ook nog:
mobiliteit@lokeren.be
ik denk dat die meer vergaderen en daar zit normaal van elke party, school verenging enz 1 persoon in

Plaats reactie