De grote plassen tocht op 21 juli

Bericht
Auteur
joop
Belofte
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Woonplaats: philippine
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: De grote plassen tocht op 21 juli

#46 Berichtdoor joop » di 09 aug 2016, 23:16

Mooi gefilmd Ronnius, al had ik het liever niet meegemaakt. Het was een door het oog van de naald-ervaring en het had heel wat slechter af kunnen lopen. Overigens een prachtige tocht en wat een heel mooie dag was dat.

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5081
Leeftijd: 47
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Woonplaats: Ruiselede
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: De grote plassen tocht op 21 juli

#47 Berichtdoor eeuwige reiziger » wo 10 aug 2016, 0:13

joop schreef:Mooi gefilmd Ronnius, al had ik het liever niet meegemaakt. Het was een door het oog van de naald-ervaring en het had heel wat slechter af kunnen lopen. Overigens een prachtige tocht en wat een heel mooie dag was dat.


Heb je de Strada voor een Q ingeruild, Joop?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

joop
Belofte
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Woonplaats: philippine
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: De grote plassen tocht op 21 juli

#48 Berichtdoor joop » wo 10 aug 2016, 3:50

Min of meer, Eeuwige, na 3 jaar in de Strada kon ik begin dit jaar Q 710 overnemen. Ik heb de Quest altijd al erg mooi gevonden en al zijn er ook wel een paar kleine minpuntjes, het blijft een snelle, ruime VM. De Strada is dan op maat gezet voor mijn vrouw Anita. Dat is goed uitgepakt. Intussen is ze een enthousiaste velonaute geworden en ze heeft ze al heel wat ritten meegefietst. Ik vind het fantastisch dat we samen kunnen fietsen. Zodoende nu twee VM's in de familie. Wanneer zien we jou weer eens op een rit ?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 2655
Leeftijd: 50
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Woonplaats: Gent
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: De grote plassen tocht op 21 juli

#49 Berichtdoor Ronnius » wo 10 aug 2016, 10:02

joop schreef:Het was een door het oog van de naald-ervaring en het had heel wat slechter af kunnen lopen.

Je zou eens moeten weten wat er in mij omging toen ik het zag gebeuren :shock:
Ik begon direct aan een noodstop, want ik zag me meteen tegen je aan knallen :(
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

fcapri
Public Relations
Berichten: 804
Leeftijd: 38
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Woonplaats: waregem
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: De grote plassen tocht op 21 juli

#50 Berichtdoor fcapri » wo 10 aug 2016, 12:21

zo een 3wiel kanteld idd heel erg snel heb ik al gemerkt.
ik rijd nu net geen 900km met de faw, ben al 2keer op 2wielen gegaan (laatste keer zelf tegenligger vak moeten kruisen en de berm/voortuin van een straat huis over).
ook al 2-3keer dat men voorwiel lichtjes grip verliest en bij het weer neerkomen dat het achterwiel dwars schuift (door de rem actie en bijsturen die je dan als reflex uitvoert).

Gebruikersavatar
Peter J
chauffeur
Berichten: 1220
Leeftijd: 59
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Woonplaats: Hemiksem
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: De grote plassen tocht op 21 juli

#51 Berichtdoor Peter J » do 11 aug 2016, 5:20

fcapri schreef:zo een 3wiel kanteld idd heel erg snel heb ik al gemerkt.
ik rijd nu net geen 900km met de faw, ben al 2keer op 2wielen gegaan (laatste keer zelf tegenligger vak moeten kruisen en de berm/voortuin van een straat huis over).
ook al 2-3keer dat men voorwiel lichtjes grip verliest en bij het weer neerkomen dat het achterwiel dwars schuift (door de rem actie en bijsturen die je dan als reflex uitvoert).

Al eens gedacht om je rijstijl aan te passen ? Dat helpt. :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - Milan GT MK II 0023 - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE - ICE Vortex 2012 - ICE Sprint X 2016 met Neodrives

fcapri
Public Relations
Berichten: 804
Leeftijd: 38
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8790
Woonplaats: waregem
Locatie: waregem
Contacteer:

Re: De grote plassen tocht op 21 juli

#52 Berichtdoor fcapri » do 11 aug 2016, 5:49

alsje dat filmpje bekijkt, zie je ook dat die zwart-oranje daar met zijn voorwiel iets van de asfalt raakt, hij stuurt tegen, komt op asfalt en stuurt weer recht en de VM trekt 1 wieltje omhoog en kanteld bijna.

weinig rijstijl mee te maken. als ik tegen 30km/h een bocht pak, en daar zit een putje in de asfalt, dan is dat al voldoende om de VM een duw te geven om te kantelen. of als het achterwiel in dat putje raakt en ff stuiterd, ben je zo de baan af.

een schuivend achterwiel corrigeren met het sturen zorgt ervoor dat één van je stuurwielen van de grond komen. 3 wielen is gewoon altijd geneigd om te kantelen. de kunst bestaat erin dat je je VM leert kennen en dat kantelpunt weet te vinden. dat lukt maar op één manier, de grens opzoeken :mrgreen:

waar ik wel over denk, is om een rolbeugel op de FAW te zetten achteraan en een fietshelm op zetten

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3110
Leeftijd: 35
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Woonplaats: Tielt
Locatie: Tielt (wst-vl)
Contacteer:

Re: De grote plassen tocht op 21 juli

#53 Berichtdoor bicky » do 11 aug 2016, 7:24

fcapri schreef:zo een 3wiel kanteld idd heel erg snel heb ik al gemerkt..

en 2 wieler kantelt nog sneller.

Gebruikersavatar
Peter J
chauffeur
Berichten: 1220
Leeftijd: 59
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Woonplaats: Hemiksem
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: De grote plassen tocht op 21 juli

#54 Berichtdoor Peter J » do 11 aug 2016, 8:52

fcapri schreef:weinig rijstijl mee te maken. als ik tegen 30km/h een bocht pak, en daar zit een putje in de asfalt, dan is dat al voldoende om de VM een duw te geven om te kantelen. of als het achterwiel in dat putje raakt en ff stuiterd, ben je zo de baan af.

Dat deze ongevallen of bijna ongevallen niets met de rijstijl te maken hebben is jouw invulling, ik heb jaren gewerkt als takelwagenbestuurder en dan was het ook bijna nooit de fout van de bestuurder als het fout ging... Wel merkwaardig dat het nogal eens regelmatig dezelfden zijn die bij deze ongevallen betrokken zijn of er de oorzaak van zijn. :wink:
En meer woorden maak ik er niet aan vuil, zolang ik er niet bij betrokken wordt als derde partij kan het me eigenlijk weinig schelen. 8)

fcapri schreef:waar ik wel over denk, is om een rolbeugel op de FAW te zetten achteraan en een fietshelm op zetten

Lijkt mij een goed idee als je leven je dierbaar is, maar... ook dit is weer een persoonlijke mening. :)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - Milan GT MK II 0023 - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE - ICE Vortex 2012 - ICE Sprint X 2016 met Neodrives

SCORPION
Helper
Berichten: 390
Leeftijd: 78
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Woonplaats: Amougies
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: De grote plassen tocht op 21 juli

#55 Berichtdoor SCORPION » do 11 aug 2016, 12:44

Hoeveel meer stabiliteit zou een vierwieler hebben ? Het linker of rechter achterwiel zou bij een dreigende kip-situatie de VM een hogere inclinatie graad geven vooraleer werkelijk te kippen, door het zwaartepunt langer binnen de vier wielen houden. Boven een zeker aantal graden helling kip je sowieso, maar dan ben je al een heel eind verkeerd bezig ! Je eigen lichaam gebruiken als tegengewicht in de bochten lukt beter met een tadpole trike, met een VM is dat zeer beperkt natuurlijk. Van die automatisch uitklapbare wieltjes zoals bij sommige gestroomlijnde ligfietsen uit de competitie wereld. Een soort landingstel dat uitklapt in geval van nood. Er loert dan weer het probleem van het bijkomend gewicht ? Maar . . . . .

" Een piloot die bij de pinken is, en zijn buitengewone kennis van het VM-rijden anticiperend gebruikt om niet in buitengewone situaties te geraken is nog altijd DE oplossing ! "

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5081
Leeftijd: 47
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Woonplaats: Ruiselede
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: De grote plassen tocht op 21 juli

#56 Berichtdoor eeuwige reiziger » do 11 aug 2016, 12:53

SCORPION schreef:Hoeveel meer stabiliteit zou een vierwieler hebben ? Het linker of rechter achterwiel zou bij een dreigende kip-situatie de VM een hogere inclinatie graad geven vooraleer werkelijk te kippen, door het zwaartepunt langer binnen de vier wielen houden. Boven een zeker aantal graden helling kip je sowieso, maar dan ben je al een heel eind verkeerd bezig !


Onvoorziene omstandigheden kunnen zich altijd voordoen, niet?! Daarom zeg ik altijd: nooit te hard roepen, want misschien ben jezelf de volgende rij. Ik vraag me inderdaad ook wel af hoe stabieler een vierwielerige velomobiel in zo'n geval zou zijn. Bleek uit de testen met de QuattroVelo ook niet dat zijn (of "haar"? 't Zit veel pak aan, dus ga ik maar voor "haar"... :wink: ) poep een rare deining maakt als de achterwielen ongelijk over een oneffenheid gaat?

" Een piloot die bij de pinken is, en zijn buitengewone kennis van het VM-rijden anticiperend gebruikt om niet in buitengewone situaties te geraken is nog altijd DE oplossing ! "


Wie organiseert de eerste slipcursus voor velomobielen? Wie durft het aan? :D
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
chauffeur
Berichten: 1220
Leeftijd: 59
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Woonplaats: Hemiksem
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: De grote plassen tocht op 21 juli

#57 Berichtdoor Peter J » do 11 aug 2016, 12:59

SCORPION schreef:Boven een zeker aantal graden helling kip je sowieso, maar dan ben je al een heel eind verkeerd bezig !
@+
scorpion

Er zijn ook massa's mensen die erin slagen een auto over de kop te laten gaan of op zijn kant te leggen, wil dit zeggen dat je extra middelen nodig hebt om dit te vermijden ? ? ? Naar mijn bescheiden mening niet, gebruik je verstand !
Ik zou eens graag al diegenen die nu een auto besturen zien rijden met de auto's van ongeveer 40 jaar terug... Dan zou je pas zien hoe afhankelijk mensen zijn geworden van techniek omdat ze totaal geen benul hebben van waar ze mee bezig zijn...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - Milan GT MK II 0023 - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE - ICE Vortex 2012 - ICE Sprint X 2016 met Neodrives

SCORPION
Helper
Berichten: 390
Leeftijd: 78
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Woonplaats: Amougies
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: De grote plassen tocht op 21 juli

#58 Berichtdoor SCORPION » do 11 aug 2016, 13:11

" Een piloot die bij de pinken is, en zijn buitengewone kennis van het VM-rijden anticiperend gebruikt om niet in buitengewone situaties te geraken is nog altijd DE oplossing ! "


Wie organiseert de eerste slipcursus voor velomobielen? Wie durft het aan? :D[/quote]

Een specialist in het VM-slippen, als er dan al zo iemand bestaat ? De prijs van een VM is prohibitief om daar voor de lol mee te gaan slippen ! Dus een VM van de slipschool ?

Juist zoals bij auto-rijden, weten hoever je kan gaan vooraleer er brokken van komen is hier wijsheid !

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Woonplaats: Merksem
Locatie: Merksem
Contacteer:

Re: De grote plassen tocht op 21 juli

#59 Berichtdoor fujin » do 11 aug 2016, 17:28

Veilig thuiskomen staat bij mij op plaats nummer 1. Liever iets later, dan ongelukken.

a. Een Mango kan harder door de bocht dan een Quest. Puur 76 cm wielbasis tegenover 61 cm.
Ik denk dat WAW ook behoorlijk door de bocht kan..
b. In de praktijk is dit merkbaar, maar levert altijd krassen, hoofdpijn ergenis op. Ik probeer het nu te voorkomen.... Gelukkig wijsheid verkregen
zonder voorafgaand lichamelijk letsel.
c. De Quatro-velo: ik kreeg hem in Gent van Allert mee met de woorden: "probeer hem maar op de zijkant te leggen"
Ik heb hem niet helemaal tot op het randje gebracht, maar wel aanzienlijk verder dan de Mango ooit ging.. en ik kreeg hem niet om..

https://www.youtube.com/watch?v=1sdhjs7zbrs

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 2655
Leeftijd: 50
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Woonplaats: Gent
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: De grote plassen tocht op 21 juli

#60 Berichtdoor Ronnius » do 11 aug 2016, 20:00

Peter J schreef:Er zijn ook massa's mensen die erin slagen een auto over de kop te laten gaan of op zijn kant te leggen

Er zijn er ook massa's die het niet meer konden navertellen.

Trouwens, als je de grens van je velomobiel wil gaan opzoeken moet je weten
dat je pas echt de grens gaat kennen als je erover bent geweest...


-----------
Zelf heb ik ooit, als 16jarige, op een kantelmoment gestaan,
3 ton op 4 wielen dat klaar stond om een talud van 2,5 m af te rollen.
Het heeft me getekend voor het leven...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij


Terug naar “LIA Tochten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast