Mijnen blauwe

Verslagen over evenementen, toertochten, reizen...
Bericht
Auteur
louis
Neo Prof
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 21:29
Postcode: 2920
Fiets: Waw 224
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Mijnen blauwe

#1 Bericht door louis »

Met de Bonneville meer dan 80000 gedaan en nooit gevallen. Hoe anders is het met de M5 gesteld! Laatst nog, in Zundert bij de Laarbrug. Ik reed in een spleet tussen de tegels van het fietspad. Ik wilde nog wel verder fietsen maar de chauffeur van het gele busje stelde voor om maar vanachter in de bus te gaan liggen. Een ouder koppel dat het busje had gebeld zou ook verder voor mijn fietsje zorgen. Ik hoopte zo dat ze mijn fiets netjes weg zouden zetten. Droog en zo, en dat de derailleur nergens tegenaan leunde. En dat het voorwiel niet zo schuin staat dat de ketting naar buiten wordt gedrukt want dat vind ik een vervelend zicht en gedachte. Wielen moeten in rust in één lijn staan.
Een tijdje later ben ik mijnen blauwe gaan ophalen en even met mijn zoon naar het plaats delict gaan kijken. De spleten waren er nog, het ruwe asfalt waar ik overheen ben geschoven was nog even ruw. De plekjes bloed waren wat donkerder geworden.
Elke keer dat ik vertrek met de M5 twijfel ik even, slinger ik even. Na vier of vijf omwentelingen stopt die twijfel, het slingeren duurt nog wat langer. Spijt neemt dan de overhand. Dat ik niet eerder ben begonnen met ligfietsen.

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Mijnen blauwe

#2 Bericht door dmd »

Hoi Louis, hopelijk is het allemaal niet te erg, en kom je met de schrik vanaf? Wat vallen betreft, even doorbijten! Ik herinner me zelf ook nog hoe ik, in het begin dat ik de hurri had, via dit forum een topic opende omdat ik weer eens gevallen was. Door wat meer rijderservaring kom je dit in de toekomst vast minder en minder tegen :!:

Zelf heb ik een maand of 2 geleden ook een M5 gekocht (2dehands maar voor mij een nieuwe fiets). Ook voor mij is het terug even leren, vorige week ben ik aan hoge snelheid onderuit gegaan door een bompa op de elektrische fiets die me van de baan reed. Ik voel op dit moment dus met je mee :wink:

Spleten in de weg geef je best aan via meldpunt fietspaden van de Vlaamse overheid: http://www.meldpuntfietspaden.be/
Quest 581 - M5 CHR

louis
Neo Prof
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 21:29
Postcode: 2920
Fiets: Waw 224
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Re: Mijnen blauwe

#3 Bericht door louis »

Dmd,
bij het wegrijden speelt die ketting langs het wiel een grote rol. Ik weet dat ik niet veel mag slingeren en die gedachte maakt 't wat lastig. ja, eenmaal op gang is 't supertof! Dus ik heb een nog grotere hekel gekregen aan verkeerslichten!
Ik heb aangifte gedaan bij de gemeente en die hebben hun verzekering ingeschakeld. Ik heb er foto's van gemaakt. Van de spleten in het wegdek. Ook van de verwondingen.
Achteraf valt het altijd mee.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Mijnen blauwe

#4 Bericht door Ronnius »

Ik rij dan wel met hele andere ligfietsen, maar dat vallen, t'is voor iedereen een "vallen en opstaan".
Ik ben de eerste 700 km 1 keer gevallen, bij een valse start. Daarna verschillende keren bij het stoppen met klikpedalen.

Maar mijn ergste val was in mei vorig jaar.
Ik had na bijna een jaar eindelijk veel vertrouwen in het liggen op 2 wielen,
goed opdreef en opweg "scheur" ik door een bocht die vol steenslag ligt.
Pas als ik de bocht in ga zie ik de steenslag liggen
en het enige dat ik nog kon was hopen dat het goed ging, maar het ging niet goed.
Toen was voor mij 25 km/u een ferme snelheid, maar na de val zat de schrik er goed in.
Elke bocht, steentjes of geen, werd met een bang hart genomen.

Het heeft geduurd tot dit voorjaar, dan was plots de schrik weg
en nu kan ik met een vrij hart over de weg scheuren
(en dat scheuren is dan nog relatief hoor, 35km/u is zowat mijn max.).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

louis
Neo Prof
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 21:29
Postcode: 2920
Fiets: Waw 224
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Re: Mijnen blauwe

#5 Bericht door louis »

Ronnius,
dat is een hart onder de riem, wat ge daar vertelt Dat het zo lang kan duren voordat het vertrouwen er helemaal is. Ik maakte me al zorgen dat ik misschien wel eens niet in de wieg ben gelegd om te ligfietsen. En ik weet dat ik op de Optima Lynx veel gemakkelijker rijd maar om een of andere onverklaarbare reden, of iets wat ik niet durf te zeggen, rijd ik veel en veel liever op de M5. En toch, na die valpartij. Ik twijfelde vandaag om te fietsen en een enorm onweer liet me besluiten om de rit uit te stellen tot later op de dag. Of tot morgen. Maandag kan ik er niet onderuit, dan moet ik ermee naar het werk.
Ooit, ooit als het het er ooit van komt. Ik wil zo graag eens vertellen van wat ik met de m5 heb uitgestoken terwijl ik die nog maar net twee weken had. Ik word er 's nachts nog wel eens wakker van. Misschien eens tijdens een ritje, tijdens de pauze terwijl we naar onze fietsjes kijken die tegen een hectometerpaaltje staan..

louis
Neo Prof
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 21:29
Postcode: 2920
Fiets: Waw 224
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Midracen

#6 Bericht door louis »

De eerste honderd meter blijven onstabiel maar daarna is 't genieten. Ik haal best wel veel andere fietsers in maar meer nog rijd ik fietsers tegemoet. Vanmiddag nog, een paar keer een peloton en een middelbaar koppel zelfs twee keer! Ik haalde een renner in maar 'k moest inhouden voor een kar met paard. De kar kan niet echt kwaad maar ik weet dat paarden ernstig kunnen verschrikken van ligfietsen. De renner zag zijn kans schoon en haalde en mij en de kar met paard weer in. Ik had er stiekem wel een beetje op gerekend want daarna kon ik weer wat jagen. Toen ie een meter of wat achter me was hoorde ik hem schakelen en zag in mijn spiegeltje dat hij veels te groot reed. Toen werd ie plotseling heel erg klein. Het stukje langs het Schelde Rijnkanaal doet me aan de rit Sluis Bologne denken. Nog niet eens aan Sluis Bologne Sluis. Bram van M5 is op vakantie anders had ik een tochtje naar Middelburg gedaan. Ik wil iets van een tailbag. Die zou wel handig zijn als ik van Sluis naar Bologne wil rijden. Of van Sluis naar Bologne en dan weer naar Sluis. Of Kalmthout Sluis Kalmthout..

louis
Neo Prof
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 21:29
Postcode: 2920
Fiets: Waw 224
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Streekgenoten

#7 Bericht door louis »

Zalig is dat toch wanneer er in de verte iets te zien is wat op een fietser lijkt. Ik haal zelfs met plezier postbodes in en koppels van middelbare leeftijd. En ik zeg altijd goedemorgen of goedemiddag bij het inhalen. Het ligt er maar aan welk uur het is. Ik merk soms dat wielrenners rechtop gaan zitten en iets drinken wanneer ik op het punt sta om ze in te halen. En om een of ander reden vind ik Rabobankjes en Skytjes het leukst om in te halen. Vorige week haalde ik nog een extourwinnaar in. Eigenlijk ook raar, dat ik bijvoorbeeld Michael Boogaard, een dorpsgenoot van me, alleen maar tegenkom en nooit inhaal. Er rijdt een man van middelbare leeftijd bij ons in de buurt met een koerstruitje van Faema. Van het profteam waar Eddy Merckx nog voor heeft gereden. Ik vind dat tof, die koerstruitjes van vroeger. Ik heb er nu eentje van de KNWU, een oranje shirtje. Ik denk wel eens dat het shirtje van ver op een Rabobankshirtje lijkt want als ik dat shirtje aan heb word ik af en toe ferm opgejaagd. Ik zou wel eens willen weten waar ik mijn koerstruitjes van vroeger heb gelaten. Mocht ik het shirtje van Sauna Diana terugvinden, ik deed het meteen aan.

louis
Neo Prof
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 21:29
Postcode: 2920
Fiets: Waw 224
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Goede dag

#8 Bericht door louis »

Ergens in de buurt van de Wildert kwam er een behoorlijk peloton op me af, tegemoet dan wel. Ze hadden allemaal dezelfde wielerkleding aan en er reed een busje achter met een gevarendriehoek. 'Let op, wielertoeristen!' Ik dacht nog.
Wat ik vroeger zo tof vond aan het motorrijden was het vrije gevoel. Of toch een gevoel dat me aan vrijheid deed denken. Ik heb dat nu met mijnen ligfiets ook. Wanneer ik een straatje zie kan ik daar in rijden als ik dat wil. En als ik dat niet wil dan rijd ik door.
Laatst had ik met een maat afgesproken om te gaan fietsen. HIj vroeg me of ik met zijn groep mee wilde. Een behoorlijk peloton en het leek me verstandig om achteraan te blijven rijden. Er waren een paar bochten bij waarbij ik daarna even door moest trappen om de groep te volgen maar eens achteraan aangesloten ging het met de vingers in de neus. Na een kleine 100 km naderden we mijn streekje en ik besloot om mijn eigen weg te kiezen. Maar niet voordat ik het hele peloton inhaalde om ze een voor een te groeten en ze een' goedemiddag' te wensen. Dat kon wel, vond ik. Het was tenslotte al 12 uur geweest.

louis
Neo Prof
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 21:29
Postcode: 2920
Fiets: Waw 224
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Droomfiets

#9 Bericht door louis »

De eerste dagen dat ik mijn Bonneville in mijn huis had staan kwam ik er 's nachts voor uit mijn bed. Om zeker te zijn dat ik niet droomde. En altijd met een smoesje. Ik moest het weten. Of ik een Bonneville had! Ik was er tot op de laatste minuut blij mee, ook als ik er niet op reed. Wanneer Bonnie daar wat schuin stond te staan. En dat heb ik nu ook met mijnen ligfiets. Pas op, ik was en ben ook blij met de Optima maar de M5 is net even wat anders. Van een wielrenner heb ik een dicht wiel gekocht om niet voor verrassingen te komen staan bij de weddenschap. Ik weet nog steeds niet of het allemaal heeft geholpen maar zojuist een ritje gemaakt en het dichte wiel er nog eens ingestoken. Ik las ergens dat zo'n wiel vanaf 40 pas echt voordeel oplevert maar ik durf dat te betwijfelen. Het staat wel mooi, zo'n ligfiets met een dicht wiel. Straks moet ik de vuilbak nog buiten zetten en de hond moet nog een plasje doen. Moet ik toch weer even naar beneden en door de garage naar buiten.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Mijnen blauwe

#10 Bericht door Wouter D »

toen ik nog in gent woonde en ik nog meermaals per week ging trainen langs het kanaal naar deinze, gebeurde het wel eens als zo een peleton me tegemoet kwam, ik mezelf niet in toom kon houden, de fiets te keren en ze achterna te fietsen :-) nu begin ik daar gewoon niet meer aan
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

louis
Neo Prof
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 21:29
Postcode: 2920
Fiets: Waw 224
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Band

#11 Bericht door louis »

Soms gaat het echt heel erg makkelijk. Vandaag na het werk een extra toertje gedaan naar huis. Ik had voor mezelf beslist om niet zot te doen maar lekker languit liggend te genieten. Soms gaat het echt heel makkelijk. Met een iets te klein verzet zodat ik bijna aan het wippen ben in mijnen zetel. Op een gegeven moment hebt ge geen druk meer en moet ge bijna groter schakelen maar dan gaat het weer sneller. Het valt me op hoe lang dat ik snelheid hou zonder te trappen. Wielrenners die ik zo nader rechten hun rug en hebben in een keer zin om wat te drinken. Vanmiddag bleef er een langer naast me rijden. Hij had me al eens gezien, ik had hem blijkbaar al eens ingehaald. Hij vertelde over zijn val, en ik over die van mij. D'r was ineens meer dan een band. Ik vond het eigenlijk wel jammer dat hij net afsloeg voordat ik mijn lievelingstukje weg door de heide kon rijden. Had hij met mij de Kalmthoutse heide doorkruist dan had ik bij hem gebleven. Ook op dat ene stuk. Als er eenmaal die band is dan wacht ik.

louis
Neo Prof
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 21:29
Postcode: 2920
Fiets: Waw 224
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Lazer op

#12 Bericht door louis »

Na mijn laatste valpartij zijn mijn fietsverhalen van de dag niet meer zo welkom thuis. Of ze moeten niet gaan over het woeste inhalen van andere wielrenners. Dan mag het heel even en heel kort. Dus eigenlijk is er dan niet zo veel te vertellen zeg ik dan. En dan zijn ze weeral slecht gezind en dreigen ze met marktplaats. Marktplaats.nl.
Toen ik nog een motor had, was het niet anders. Ook het gevoel van dat ' hebbedingetje' hebben is er. Onschuldig lijkt me. Na mijn laatste val met de M5 begon ze over een valhelm. En toen ik haar een helm op marktplaats liet zien, was het weer niet goed.
'Waarom zit er zo'n rare punt aan de achterkant van die helm?' Vroeg ze me. Tja, dat die aan de voorkant helemaal geen nut had vertelde ik maar niet erbij. Al goed dat de maat van de helm niet goed was. Het dichte Mavicwiel was helaas wel een 28 inch dus ik kon niet anders dan het te kopen. Dat begreep ze wel.

louis
Neo Prof
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 21:29
Postcode: 2920
Fiets: Waw 224
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

En dan rechts af

#13 Bericht door louis »

Dat geluid van de derailleur is zalig. Vandaag heb ik zo lekker gefietst. Dat het geen naam heeft. Als ge uit de poort rijdt van mijn werk dan kunt ge rechts af richting Putte. En dan in Putte via de Grensstraat richting Kalmthout. Dat is een leuk stukje van Putte tot aan de Kalmthoutse heide. Opletten bij de oversteekplaats waar het kanon uit de Tweede wereldoorlog staat. Het is te zeggen, het zijn de voetgangers daar die het gevaarlijk kunnen maken door plots over te steken. Vanaf de poort van mijn werk naar rechts gaat ge richting Hoogerheide, Huijbergen. Dat is een langer ritje en een beetje meer gevarieerd. Er zit een stukje vals plat in, ik weet niet of je dat zo noemt als je er naar beneden rijdt, met slechte steentjes. Bij een snelheid boven de 40 klinkt mijn stem zoals je het wel eens hoort in films en documentaires waar ze de stem vervormen van mensen die niet herkend willen worden. Pas op, ik praat daar niet altijd en ik rijd daar niet altijd veertig. Laat staan dat ik beide gelijktijdig regelmatig doe. Eens het trillen en het vreemde stemmetje gedaan wacht zalig gladde weg die lijkt in beide richtingen te dalen. Terwijl die weg juist vroeger met de gewone fiets langs beide richtingen naar boven leek te gaan. Tja, en dan de slalom tussen de inmiddels hoogstaande mais. Bij een snelheid boven de veertig lijken de maishalmen net mensen die me aanmoedigen wanneer ik voorbij zoef. Als ik vaart minder kan ik ze bijna de hand schudden. Ik kan er tegen praten met een normale stem, zelfs met een snelheid van boven de veertig.

louis
Neo Prof
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 21:29
Postcode: 2920
Fiets: Waw 224
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Ligfietsfartlek

#14 Bericht door louis »

Ik heb zojuist mijnen blauwe schoongemaakt en de ketting gesmeerd. Na een kort maar krachtig ritje.
Wat is zo'n ligfietsje iel eigenlijk. Als ik hem zo in de tuin zie staan. D'r zit eigenlijk niks te veel op. Ik heb een speciale route gevonden waar ik interval doe. De weg is er gladjes, met ruime bochtjes, een bruggetje en veel velden met groen. Er ligt een Stay Okaymotel op de route en ook een kerkhof. En even wat verder een crematorium. Ik fiets daar altijd rap voorbij. Vlak voorbij het crematorium is er een afspreekplaats voor eenzame mannen. Allee, van horen zeggen hoor! Ik fiets daar altijd rap voorbij. Het rondje is vijf kilometer en vierhonderd meter. Wanneer ik in de buurt van het kerkhof ben probeer ik mijn hartslag juist extra sneller te laten gaan. Ik kijk dan op mijn metertje of ik het haal. En dan sprint ik tot dat of dat verkeersbord, of tot die of die auto. Die daar wat verder staat. En dan trap ik even rustig uit. Totdat mij hartslag weer is gedaald. Ik hoop niet dat ik ooit zonder lucht komt te liggen net in de buurt van het kerkhof of dat ik juist ter hoogte van het crematorium een lekke band krijg. Of dat ik uit de bocht ga bij die afspreekplaats voor eenzame mannen. Na zo'n intervaltraining is het zalig terugrijden naar huis. Auto's, verkeersborden, bukkers, postbodes en nog zo van die zaken gebruiken die je inhaalt en tegenkomt tijdens het trainen. In de atletiek noemen ze dat ' Fartlek.'

louis
Neo Prof
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 21:29
Postcode: 2920
Fiets: Waw 224
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Ultegra of zoiets

#15 Bericht door louis »

Ik had voor vandaag, mijn eerste officiële vakantiedag, een ritje gepland richting Turnhout. Met behulp van de verschillende fietsnummerbordjes zou ik zomaar in dat Kempische deel kunnen gaan genieten. Nummer 72 en nummer 73 vond ik gemakkelijk. Bijna al mijn ritjes beginnen daar of ze lopen er langs. Voor het militair domein van Brasschaat ging het al fout. Twee keer hetzelfde rondje gemaakt over akelig smalle paadjes. Op sommige plaatsen stonden de brandnetels zo hoog en ver op het fietspad dat ze me raakten.
Bij de derde keer ben ik op een kruising gaan zitten wachten. En er kwam een tamelijk bejaarde wielrenner aan met hoge velgen. Zoiets valt me dan weer wel op. Alsof bejaarde wielrenners niet met hoge aerovelgen mogen rondtoeren. Ik besloot om er niets van te zeggen en de weg te vragen naar Oostmalle. Of Brecht, of Wechelerzande. Om maar vooral gemakkelijk over te komen. Ik wilde zeker niet moeilijk overkomen. Ik had tenslotte een oranje wielershirt aan van de KNWU. En daar in die ploeg is vroeger genoeg gebeurd.
De wielrenner met de hoge aerovelgen en het carbon frame van Colnago, afgemonteerd met dat ene van Shimano, dat zo duur is, die stopte en probeerde me te helpen. Ik kan via dat kruispunt naar Oostmalle maar dan moest ik door een onverhard fietspad. ' En die andere drie mogelijkheden dan?' Vroeg ik hem. Ik heb hem uit beleefdheid mijn weg terug naar huis laten uitleggen en heb de route terug genomen naar Kalmthout. Ik heb dan maar een ritje gemaakt op en over de grens. Achtmaal, Wernhout, Schijf en dan via Nieuwmoer terug. In Schijf kunt ge bij de Kir Royal hele goede maar vooral lekkere uitsmijters eten. De Kir Royal zit op een vrij drukke kruising van verschillende wegen. Er komen nogal wat wielrenners voorbij. Het valt me op dat er steeds meer oudere personen met hoge aerovelgen rondrijden. En met carbon fietsen afgemonteerd met die dure soort Shimanospulletjes. Dat doet me ergens wel goed.

Plaats reactie