Verslag BeND wedstrijd te Gent

Verslagen over evenementen, toertochten, reizen...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Recumby
Neo Prof
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 19:45
Postcode: 8755
Fiets: M5 low racer
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Verslag BeND wedstrijd te Gent

#1 Bericht door Recumby »

Zaterdagmorgen bij het opstaan voelde ik mij nog wat zwakjes. (ik was twee dagen voor de wedstrijd ziek gevallen...) Aangezien ik met niemand meekon, was ik genoodzaakt om met de fiets tot in Gent te rijden. Dus een dikke vest aangedaan, mijn buff, daarboven mijn helm en zo vertrokken richting Gent. Onderweg aangepikt bij Eric Clauw (brugge), Paul en Wim Cherlet.
In Gent aangekomen (geen tijd voor velomobiel-testweekend...) heb ik enkele rondjes op de piste gereden om die nog wat gewoon te worden met mijn ligfiets. Toen ik even doortrok en tegen 50 de bocht in ging had ik het gevoel dat ik een looping of zo maakte, zo groot was de middelpuntvliegende kracht!! Dan, na enige vertraging, werd aangekondigd dat het sprintnummer ging beginnen. Ik wachtte een beetje af om de anderen eerst wat te bekijken. Met de chronometer gecheckte ik hoe snel mijn voorgangers gingen... maar die zaten allemaal rond de 15 a 16 seconden... ongeveer even snel als mijzelf dus... Dan maar ook in het rijtje gaan staan. We kregen 4 ronden waarvan de snelste telde. De eerste ronde gewoon rustig versneld. Ook de tweede ronde rustig blijven versnellen. Pas de derde ronde echt de 50 gaan opzoeken en met 55per uur de 4e ronde aangevat. De eerste bocht ging redelijk, dan de tweede bocht aangesneden tegen 61 per uur. Dat was ik niet echt gewoon waardoor ik zeker de tweede bocht wat hoger (te hoog) nam. Hoger op een piste betekent ook een langere afstand. Dus de volgende keer probeer ik zo laag mogelijk te blijven. Na mijn sprint was het bang afwachten of ik bij de hazen of de slakken zou zijn. Het was immers mijn eerste wedstrijd en ondanks voorafgaande research op het internet omtrent de minimumsnelheid om bij de hazen ingedeeld te worden, wist ik niet of mijn gemiddelde (ik gokte dat ik rond de 57 gereden had) voldoende zou zijn. Wat later kwamen dan de verlossende woorden dat ik 9e geëindigd was en dus ook bij de hazen mocht aantreden. Oef. Mijn gemiddelde was zoals ik verwacht had rond de 57 nl 57,36 kmph.
Daarna mij vlug klaargemaakt om de uursrace te rijden. Snelsnel wat rijstpap naar binnen werken (ik was 'smorgens reeds om 10.30h vertrokken en had sindsdien niets meer gegeten). Dan nog de laatste aanpassingen aan de fiets (drinkzak goed steken, computertje op nul zetten,...). Ik had redelijk wat zenuwen want ik moest zowat elke 5 minuten naar het toilet. Mijn nieuwe gele overschoentjes ook nog aangetrokken. Alles moest plots snel gaan want ik zag dat zowat iedereen reeds klaar stond aan de start. Als laatste mij dus achteraan opgesteld en bijna metteen vertrokken. De eerste ronden waren bijzonder zwaar. Ik geloof dat ik de eerste 15 ronden niet onder de 50 per uur geweest ben! Ondanks die hoge snelheid bleef ik de eerste 3 ronden als laatste van de groep hangen. Tijdens de volgende ronden haalde ik beetje bij beetje mijn voorliggers in. Daarna wat getemporiseerd tot er iemand voorbij kwam (Theo van Andel) die net wat sneller reed, dus besloot ik om in zijn wiel te blijven plakken. Helaas gaf die na een kwartier koers op (om een mij onbekende reden) en moest ik opnieuw op zoek naar een locomotief. Die kwam er even later onder de vorm van iemand van het tim.be-team. Ik bleef zo een hele tijd in die zijn wiel hangen. Mijn locomotief kreeg wat later hulp van een teamgenoot. Dus gingen we een tijdje met z'n drieën verder. Rond de 45e minuut zag ik dat 1 van mijn twee locomotieven plots het wiel van zijn collega niet meer kon houden. Ik besloot om niet in het wiel te blijven van die "trage"en ik ging op zoek naar het wiel van die "rappe". Zo bleef ik dan een tijdje in het wiel van die tim.be'er zitten. Af en toe moest er wel een gaatje dichtgereden worden. Over het laatste kwartier weet ik niet veel meer, behalve dat het nog steeds zeer snel bleef gaan. Eerst was het volgens mijn computertje nog 10 minuten, maar de volgende minuten vlogen (bijna letterlijk) bijzonder snel voorbij. Even later werd er reeds aangekondigd dat het slechts 5 minuten meer was. Vanaf dan leek het of er elke ronde een minuut afging. Om maar te zeggen hoe snel die laatste minuten leken voorbij te vliegen. De laatste 2-3 minuten mijn eindoffensief ingezet en dat rendeerde, er stak mij niemand meer voorbij (tijdens de wedstrijd kwamen ymte, stan, enz mij af en toe voorbij), wel integendeel, ik stak er zelf nog voorbij (die van tim.be, Edgar leyten en de tandem met John/Allert)! Pffft, eindelijk voorbij!! Ik bleef nog een 5-tal ronden uitrijden, maar was toch nog bijzonder kapot toen ik afstapte! Ik had dan ook bijzonder snel gereden, nl 48,3 kmph officieel (maar eigenlijk veel meer aangezien ik zelden mooi op de zwarte lijn onderaan de piste reed en dus meer afstand aflegde) en volgens mijn tellertje 48,8 kmph!!
Volgende grafiek geeft mijn verloop van de wedstrijd, samen met die van mijn directe voorganger en nakomer:
(zie onderaan dit bericht)
Jeroen Schellekens (rood), Ikke (groen) en Sietse de Laeter (blauw)

Op deze grafiek is goed te zien dat wij samen reden van minuut 27 tot minuut 43 (groen, rood en blauw samen). Vervolgens is goed te zien dat Jeroen en ik (rood en groen) twee minuten later opnieuw voor een tijdje samen rijden. Je kan ook goed zien dat ik de laatste minuten afstand neem van mijn twee companen.

Ik werd eveneens negende voor de uursrace. De officiele resultaten zijn te vinden op http://www.ligfiets.net/wedstrijden of rechtstreeks via http://www.ligfiets.net/agenda/evenemen ... 42#verslag

Na de "slakkenrace" was er nog een extra wedstrijd. Namelijk een nationale ploegentijdrit over 4 km (dus een Belgische, een Nederlandse en een Duitse ploeg). Er werd mij gevraagd of ik mee wilde doen met de Belgische ploeg. Ja natuurlijk! Ik was mij weer aan het klaarmaken toen mijn drie collega's al klaar stonden (Stan van Dinter, Erik Baeten en Jimmy Byloos). Het werd dus weer snelsnel mij opstellen op de piste. Kwam het door dit nerveuse gedoe of door vergeetachtigheid, ik weet het niet, maar feit was dat ik bij het startsein niet in mijn pedaal geraakte en dus direct 20 m achterlag op de drie anderen. Dus mocht ik al onmiddellijk aan een inhaalrace beginnen. Twee ronden later had ik ze weer bijgehaald, maar toch draaide het niet soepel en er viel weer een gat. Jimmy reed voor mij en kreeg het maar niet dicht. Dan heb ik maar alles eruit geperst en het gat dichtgereden. Eens dat dicht gereden was, was de tijdrit bijna om en nam Stan de laatste drie ronden voor zijn rekening. Ondanks die missers hadden we toch nog een aardig gemiddelde van rond de 49 kmph. Daarmee werden we tweede, na Nederland en voor Duitsland.

Na de wedstrijd heb ik nog wat nagekaart met de andere wedstrijdrijders en dan terug (met de fiets) naar huis. Toen ik thuis kwam heb ik een lekker doucheke gepakt en een goeie pak friet (met gele currysaus) gaan eten. Rond 23.00 ben ik in mijn bed gekropen, maar door alle spanning en emoties nog klaarwakker gebleven tot rond 3.00u ergens...
Zeker voor herhaling vatbaar. ik kan iedereen aanraden om ook eens mee te doen. Het is een hele leuke ervaring om eens met andere ligfietsers samen te rijden in wedstijdverband. En ook al rijd je niet zo snel, doe gewoon mee voor de toffe sfeer!!
Bijlagen
grafiek-uursrace.jpg
go veggie, but above all, go BENT! www.ligfietser.tk

Plaats reactie