Op bedevaart naar Lourdes met de fiets

Verslagen over evenementen, toertochten, reizen...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

Op bedevaart naar Lourdes met de fiets

#1 Bericht door lmoens »

Ik ben deze zomer als reisbegeleider met de Landelijke Bewegingen meegefietst naar Lourdes. Het was een fietstocht die opgevat was als bedevaart. De ene fietser voelde zich meer bedevaarder, de andere meer fietser en nog een andere meer toerist maar iedereen had wel een mix van de drie.
Ben je geïntresseerd om volgend jaar misschien mee te gaan? Geef mij eens een seintje en ik zorg ervoor dat je tijdig een brochure krijgt.

Er waren geen ligfietsers bij maar het behoort zeker tot de mogelijkheden.

Het is een gezonde mix van ontspanning, inspanning, religie, cultuur en toerisme.

Een fotoreportage vind je hier http://www.louismoens.net/Tijdelijke%20 ... index.html
Een verslag dan weer hier http://www.louismoens.net/Fietstochten/ ... 202008.htm

Uiteraard ook via www.louismoens.net

Een echte aanrader binnen eenieders mogelijkheden maar fanatieke attheïsten worden geacht zich te onthouden.

Misschien tot dan? Het gaat door de eerste twee volle weken van juli 2009.
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Op bedevaart naar Lourdes met de fiets

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

lmoens schreef:Ik ben deze zomer als reisbegeleider met de Landelijke Bewegingen meegefietst naar Lourdes. Het was een fietstocht die opgevat was als bedevaart. De ene fietser voelde zich meer bedevaarder, de andere meer fietser en nog een andere meer toerist maar iedereen had wel een mix van de drie.
Ben je geïntresseerd om volgend jaar misschien mee te gaan? Geef mij eens een seintje en ik zorg ervoor dat je tijdig een brochure krijgt.
Eigenlijk droom ik er al een tijdje van dergelijke tochten te maken. Je weet wel: fietsen naar Compostella, Lourdes, Rome... Of, dan in de profane sfeer, rondje Nederland, Vlaanderens fiestroute, langs de Belgische grenzen... Dergelijke zaken. Vraag is natuurlijk altijd of het wel in de agenda van mijn gezin past.

Hoe zit het met de afstanden die men dagelijks aflegt? Welke overnachtingen? Kostprijs? Terugreis?

PS.: Aha, ben jij het dan die de "bedrijfsvelomobiel" van fietser.be aan de haak hebt geslagen?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#3 Bericht door hugo »

zo een verre tocht en als ik goed begrepen heb louis moens niet op de ligfiets

ook zie ik mensen in houdingen en met fietsen die eerder voor ± 5km geschikt zijn

verschilt het aanvoelen van hinder ?

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

Re: Op bedevaart naar Lourdes met de fiets

#4 Bericht door lmoens »

PS.: Aha, ben jij het dan die de "bedrijfsvelomobiel" van fietser.be aan de haak hebt geslagen?
Nee, dat is een neefje van mij. Ik ben die ouwe grijze op die doodsimpele hurri.
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

hugo schreef:zo een verre tocht en als ik goed begrepen heb louis moens niet op de ligfiets
Ja, dat had ik ook wel begrepen. Naar wat PP indertijd wel eens benadrukte, lijkt me een ligfiets niet onmiddellijk het beste vervoermiddel in streken met hellingen, heuvels en bergen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#6 Bericht door lmoens »

eeuwige reiziger schreef:
hugo schreef:zo een verre tocht en als ik goed begrepen heb louis moens niet op de ligfiets
Ja, dat had ik ook wel begrepen. Naar wat PP indertijd wel eens benadrukte, lijkt me een ligfiets niet onmiddellijk het beste vervoermiddel in streken met hellingen, heuvels en bergen.
Deze tocht is volgens mij perfect te doen met de ligfiets. OK, het vraagt een beetje conditie en een inspanning maar ook met een bukfiets is bergop rijden lastig.
Laatst gewijzigd door lmoens op ma 03 nov 2008, 8:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#7 Bericht door lmoens »

hugo schreef:zo een verre tocht en als ik goed begrepen heb louis moens niet op de ligfiets

ook zie ik mensen in houdingen en met fietsen die eerder voor ± 5km geschikt zijn

verschilt het aanvoelen van hinder ?
Het is inderdaad een tocht die openstaat voor iedereen. Een klein beetje oefening volstaat eigenlijk al. Je moet geen fervent wielertoerist zijn, integendeel misschien, het zou kunnen dat het tempo je dan ietwat traag lijkt.
Als je de foto's heel goed bekijkt zul je zien dat er zelfs mensen bij zijn die fietsen met "electrische bijstand".
Laatst gewijzigd door lmoens op ma 03 nov 2008, 8:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

Re: Op bedevaart naar Lourdes met de fiets

#8 Bericht door lmoens »

Hoe zit het met de afstanden die men dagelijks aflegt? Welke overnachtingen? Kostprijs? Terugreis?
Alles te vinden in onderstaande brochure (versie 2008) op bladzijde 11

http://www.omnia.be/Portals/0/Brochures ... 08_new.pdf

tot volgende zomer??
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

Re: Op bedevaart naar Lourdes met de fiets

#9 Bericht door skywise »

lmoens schreef:
PS.: Aha, ben jij het dan die de "bedrijfsvelomobiel" van fietser.be aan de haak hebt geslagen?
Nee, dat is een neefje van mij. Ik ben die ouwe grijze op die doodsimpele hurri.
En heeft dat neefje zin om op de GLdBV te staan? Je mag hem al mijn coördinaten doorgeven als dat het geval is...
Skywise (WAW 558 & 011)

FIKO
Belofte
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 18 jun 2004, 21:06
Fiets: Challenge Fujin nr 4589
Locatie: Tijl uilenspiegelpad 13 oostduinkerke
Contacteer:

op reis met de ligger

#10 Bericht door FIKO »

Omjullie nu al te doen likkebaarden..en vooral @eeuwige... :wink:

Op reis gaan met de ligger is absoluut goed te doen. De voorgaande jaren (2007)fietste ik de groene weg naar het zuiden (fietskaartinformatiestichting).

Mijn zoon was toenn net 15 jaar geworden. Ik wist dus ook niet waar ik aan begon. We vlogen met Ryan Air naar Marseille, onze fietsen netjes ingepakt in kartonnen dozen. Daar zochten we onze enige weg doorheen de Camargue naar Saintes-Maries de la Mer. Daar konden we de beschreven fietsroute opnemen en via zogoed als verkeersvrije wegen langs heuvelend parcours terug naar België fietsen. Hééérlijk.

Ik had vooraf gepland dat we per dag zo'n 80km zouden fietsen. De campings waar we ons tentje zouden opzetten had ik in de fietsgids aangekruist. Zo wist ik zeker dat we elke avond konden overnachten.
Al spoedig bleek dat de 80km geen probleem bleek. Mijn zoon bepaalde het tempo, we fietsten heel ontspannen en genietend van de mooie natuur.
Soms besliste hij dat we verder reden dan de vooropgestelde 80km. We reden dan gewoon verder naar een volgende camping waar ik wel ten laatste tegen 17 uur wou aankomen.
Kwestie van nog rustig tentje te kunnen plaatsen, te douchen, eten te maken, of te gaan eten. In het zuiden gingen we heel dikwijls zwemmen in het zwembad.Zalig :!:
In plaats van de geplande drie weken, kwamen we na een 15 dagen in Oostduinkerke aan. De laatste dagen hedden we meer km gereden want dan is de omgeving tussen de Vogezen en Luxemburg niet echt mooi te noemen.

Het jaar daarop (2008) reed ik rondje Nederland. Heen vila de LF1, afsluitdijk en zo via het Oosten van Nederland naar Belgisch-Limburg en via Vlaanderen Fietsroute terug naar huis.
Nederland is echt mooi als je van zee, gezellige dorpjes, Deltaplan enz..houdt.
Mijn zoon vond het minder prettig dan het jaar ervoor, hij is voor zuiderse warmte.

Dit jaar vlieg ik met Ryan Air naar Pau(basisprijs1.45 euro :?: :!: :idea: ), waar ik aansluiting zoek in Lourdes met de Katharen-Baskenroute (van de fietskaartinformatiestichting)
We zullen in oostelijke richting fietsen tot Valras-plage aan de Middellandse zee. Daar pikken we een beschreven route op die ons tot Rochegude moet brengen. Vandaar zal het naar Sault gaan aan de Mont Ventoux.
Ik hoop mijn broer daar te treffen die ons en onze fietsen terug naar Belgie zal brengen.
Ik fiets met een easyracer gold rush met radical cyclone bagagekar en mijn zoon met een bukker Batavus waar hij elke dag mee naar school fietst.
De rit beloofd zeker in de Pyreneeen pittiger te worden. Wel worden de gekende cols vermeden. Toch moeten we eens de 1000m hoogte over. Zien wat het geeft
Fiko
ligfietsende levensgenieter

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#11 Bericht door hugo »

fiko

± 2.00 euro naar pau ?

en de fietsen ?
hoeveel kost dat / zelfde vliegtuig ?
opstappen charleroi ?

FIKO
Belofte
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 18 jun 2004, 21:06
Fiets: Challenge Fujin nr 4589
Locatie: Tijl uilenspiegelpad 13 oostduinkerke
Contacteer:

#12 Bericht door FIKO »

@Hugo,
inderdaad, voor 1.49 euro per persoon vlieg ik naar Pau met Ryan air.
Daar komen wat taxen enz bij...
Mijn zoon en ikzelf vliegen samen voor 33euro naar ginder en er komt 20 euro per fiets bij.
Ze worden met hetzelfde vliegtuig meegenomen
Ik vertrek vanuit Charleroi.
Zo kwam mijn dochter voor 20euro naar Nîmes, toen we daar op vakantie waren...met de auto is het duurder, toch ??
Je zoekt gevoon naar de meest goedkope periode om te vertrekken, de prijzen verschillen volgens de dag van vertrek. Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper :)
ligfietsende levensgenieter

Plaats reactie