100 km door het Waasland en Zeeuws-Vlaanderen

Verslagen over evenementen, toertochten, reizen...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

100 km door het Waasland en Zeeuws-Vlaanderen (Mathias)

#1 Bericht door mathias »

Lokeren, Klein Sinaai, Stekene, Sint-Gillis-Waas, De Klinge, Kieldrecht, Doel, Kloosterzande, Vogelwaarde, Axel, Moerbeke, Lokeren

Vorige week zaterdag (16 augustus) nodigde het weer mij uit tot het maken van een fietstochtje, en vermits ik mij gedurende het weekend in Lokeren bevindt besloot ik om eens weg van Gent te rijden in de richting waar ik geboren en getogen ben: de polders van het Waasland. Eens dat beslist was, was een snelle blik op de kaart voldoende om enig gedacht te krijgen van de route die ik best zou volgen. Vanuit Doorslaar, het dorp waar ik woon, reed ik richting Lokeren om daar de oude tramroute richting Moerbeke te nemen, een geasfalteerde spoorlijn door de Daknamse bossen en de Eksaardse velden die u bijna tot in het centrum van Moerbeke brengt. Om in Moerbeke te geraken moest ik even een iets drukkere baan nemen die gelukkig wel is uitgerust met een afzonderlijke strook die voor fietspad kan door gaan, maar eens in Moerbeke aangekomen kan je van de tram op de trein springen. Via de oude treinroute van Moerbeke reed ik dan in oostelijke richting naar Stekene, een traject dat door het Stropers Bos rijdt, en dat voorbij Stekene overgaat in een gebetoneerde landbouwweg waar het doorgaand verkeer van wordt geweerd, het ideale weggetje om dan ook eens goed door te geven. Op een bepaald moment kruis je dan de spoorlijn Sint-Niklaas – Hulst, het lukt dus probleemloos om van naar Lokeren naar Hulst te reiden over afgedankte spoorlijnen, dewelke ik dan richting Nederland gevolgd ben, zonder echter de grens te overschrijden. In de Klinge besloot ik via een iets drukkere baan, maar met een goed fietspad naar Kieldrecht te rijden, het dorp waar ik mijn roots heb, en waar ik graag nog eens een kijkje ga nemen naar wat er allemaal in de loop van de jaren van is geworden. Vanuit Kieldrecht ben ik dan de polders ingedoken, allemaal kilometers lange rechte banen dwars door uitgestrekte velden en die alleen gebroken worden door de dijken die de enige verhevenheden in het landschap vormen en eveneens de enige plaatsen waar de mens het de moeite vond van bomen te planten. Via Prosperpolder leide de route me naar het dorp dat al gorgelend probeerd te overleven in het havengewoel, en waarvan de inwoners dit met hun laatste adem proberen duidelijk te maken aan sporadisch paserende ligfietsers met behulp van grote uithangborden, jawel, ik heb het over Doel. Hopelijk mag het nog even op de kaart blijven staan want de Oude Molen daar op de dijk staat is de ideale gelegenheid om “the point of no return” te vieren met een goede pint. Na een half uurtje pauze en een traktatie op natte voeten door het afvarend veer naar Lillo, ben ik dan de Schelde stroomafwaards gevolgd langs de dijk, voor zover dat mogelijk was, want door de kerncentrale rijden mocht niet… eens voorbij de centrale duidt een grenspaal aan dat je het grondgebied van onze noorderburen betreedt. Langs de dijk waar enkele getijden haventjes en het natuurreservaat van het Verdronken Land van Saefthinge liggen rijd je naar Paal van waar je weer de polders induikt naar Kloosterzande om vervolgens langs kleine veldweggetjes naar Vogelwaarde en Axel te rijden. Heerlijk rijden, gewoon al omdat de weg naar axel al vanuit Kloosterzande staat aangeduid speciaal voor fietsers, zodat de kaart tot een formaliteit wordt herleid. Eens in Axel wordt het wel eens tijd om naar ons eigen landje terug te keren waardoor we gedwongen zijn om naar Moerbeke te rijden, het moment dat je de grens over steekt wordt nog eens versterkt door de putten die plots overal in het fietspad opduiken en die u doen beseffen dat je toch snel wendt aan die goede Nederlandse fietspaden. Eens in Moerbeke ben ik dan via de binnenwegjes rechtstreeks naar Doorslaar gereden om zo de tocht rond te maken maar je kan ook te tramroute naar Lokeren terugnemen. Dit laatste is maar een hint voor de mensen die graag deze tocht eens zouden uitproberen, een aanrader maar ik raadt wel aan van een kaart mee te nemen want dat komt altijd van pas. En moesten er geintresseerden zijn, ik wil wel mee als gids als het me past.

Groeten
Mathias
Mathias

Plaats reactie