Pelgrimage naar Santiago.

Reisvoorstellen, minitrips (NL, L, F, D)
Bericht
Auteur
Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Pelgrimage naar Santiago.

#1 Bericht door Ward De Meyer »

Hey,

Al jaren wilde ik mijn droom verwezelijken om naar Santiago te fietsen.
Eergisteren, las ik een magazine, waarin iemand vertelde over zijn fietstocht naar Santiago. Het begon bij mij weer te kriebelen. Het wordt een tocht van ruim 2200km die ik hoop in een maand te verwezelijken.

Even mijn ouders gevraagd, wat zij ervan vonden. Ze vonden het een geweldig idee. Ik mag dus gaan, alleen moet ik minstens nog één iemand vinden die mee wilt.

Het duurt nog een hele tijd voor de zomer terug voor de deur staat, dus tijdig beginnen met plannen. Vandaag al wat algemene informatie opgezocht en wat reisboeken in de bib gehaald. Na 10minuten lezen was ik al meteen terug in vakantiestemming!(eigenlijk niet goed voor de tijd van het jaar)

Heeft iemand van het forum mss meer ervaring met pelgrimtochten of met reizen in Spanje of Frankrijk?
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Koen
Junior
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 12 nov 2003, 12:08
Postcode: 2000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Antwaarpen
Contacteer:

#2 Bericht door Koen »

Hehe, doen!
Als ik voldoende tijd en minder hobby's had zou ik misschien nog wel meegaan. En als ik tegen dan een C4 zou gekregen hebben ga ik ook mee, dan kan ik eens bezinnen over de toekomst, maar dat zie ik nog niet direct gebeuren :D ...

Nu, ik ben al met twee per ligfiets naar 't Zuiden van Frankrijk gereden, nu wel eerder door het oosten van Frankrijk dan dat de weg naar Santiago ligt vermoed ik. En ook niet constant fietsend, we hebben dat gecombineerd met rotsklimmen tussendoor. Maar veel ervaringen kan je al nalezen op mijn website Met "Click to enter" krijg je het volledige mailverslag naar het thuisfront. De rest van de website zou ik 'eindelijk' nog voor de winter af willen hebben.

Ciao

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#3 Bericht door Johan Clerx »

Ward, nu verbaas je me toch echt. Dit had ik eigenlijk niet van je gedacht. Tof initiatief. Ben bang dat ik niet voldoende verlof ga krijgen om mee te rijden, maar het eerste stuk door België meerijden zie ik zeker wel zitten. Der zal trouwens nog wel volk zijn dat je mee wil uitzwaaien.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#4 Bericht door Luc Willaert »

Op het ligfietstreffen heeft een van de deelnemers vertelt over zijn reis naar Santiago, maar ik ben z'n naam kwijt. Hij had de reis gedaan met een zelfbouw en heeft de kader weggegooit en de goeie onderdelen terug meegebracht met het vliegtuig.

Kzal straks eens een foto van hem zoeken

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#5 Bericht door Luc Willaert »

Johan Clerx schreef:Ward, nu verbaas je me toch echt. Dit had ik eigenlijk niet van je gedacht. Tof initiatief. Ben bang dat ik niet voldoende verlof ga krijgen om mee te rijden, maar het eerste stuk door België meerijden zie ik zeker wel zitten. Der zal trouwens nog wel volk zijn dat je mee wil uitzwaaien.
Allen samen tot de franse grens - of iets verder

cable guy
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: ma 06 dec 2004, 13:23
Postcode: 2170
Fiets: 20' 20' van de marini stal
Locatie: Merksem
Contacteer:

#6 Bericht door cable guy »

Gewoon gaan zou ik zeggen. Ik ga sowieso ook een stukje fietsen deze zomer en ik zou me willen aanbieden om een stukje mee te fietsen.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#7 Bericht door marini »

Hij had de reis gedaan met een zelfbouw en heeft de kader weggegooit en de goeie onderdelen terug meegebracht met het vliegtuig.
dat is nog eens een goei idee 8)
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#8 Bericht door Wouter D »

ward, jij kan dat zeker op één maand, ik fietste met de limit dan wel 2400 km bijeen op 17 dagen voorbije zomer. gewoon doen, zou ik zeggen, wel voorzichtig zijn he.
ik ga deze zomer niet echt op fietsvakantie vrees ik, of toch niet langer dan een week, en ern rijden we dan ecotrip.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#9 Bericht door Ward De Meyer »

Hey,

Ik plan begin juli te vertrekken uit Brasschaat, om eind juli ten laatste in Santiago de Compostela aan te komen. Ik ga vooral gebruik maken van Refugios die speciaal voor pelgrims zijn geopend, maar eveneens gaat het tentje mee. Blijkbaar MAG je in Frankrijk wild kamperen! In Spanje kun je in de kleine dorpjes ook zonder problemen wild kamperen. Enkel aan het gedeelte bij "Picos Des Europe" (Het begin van Spanje na de Pyreneën) mag je dit niet.

Binnenkort ook het boekje bestellen met routes in. Dit boekje bevat de drie routes die op elkaar aansluiten. (Deel 1: Haarlem-Tours , die door A'pen gaat)
Ik twijfel nog of ik op GPS ga rijden of niet.
Optima Stinger EX met Aeropunt

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#10 Bericht door Ward De Meyer »

cable guy schreef:Gewoon gaan zou ik zeggen. Ik ga sowieso ook een stukje fietsen deze zomer en ik zou me willen aanbieden om een stukje mee te fietsen.
Dat zou ik fantastisch vinden! Hoe meer zielen hoe meer vreugd.
Optima Stinger EX met Aeropunt

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#11 Bericht door Ward De Meyer »

Koen schreef: Nu, ik ben al met twee per ligfiets naar 't Zuiden van Frankrijk gereden
Koen,
Heb je op plan gereden of hadden jullie ook een GPS bij de hand?
Hebben jullie ook wel eens kennis gemaakt met de Nationales? (Die banen worden in Spanje blijkbaar meer gebruikt door Pelgrims, maar dit lijkt me toch niet de juiste keuze!

Weet jij hier meer van?
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Koen
Junior
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 12 nov 2003, 12:08
Postcode: 2000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Antwaarpen
Contacteer:

#12 Bericht door Koen »

Ward,

In Frankrijk mag je niet wild kamperen volgens mij. Over bivakkeren ('s avonds tent opzetten, 's morgens weer opbreken en alles proper achterlaten) ben ik niet zeker, maar 't zou problemen kunnen opleveren. Anyway, laat je daardoor niet afschrikken, doe het gewoon niet vlak langs de kant van de weg, is sowieso ongezellig en gevaarlijk. Moest de Gendarmerie je wakkermaken beloof je plechtig dat je het nooit meer zal doen en zorg dat je voor de avond valt je te slapen legt in een ander departement ;-)
Of vraag her en der eens aan een plaatselijke boer of je in zijn tuin/erf je tent mag opzetten.

GPS zou ik niet meenemen, ik heb gereden op kaarten van IGN, 1:100.000 (1 cm = 1km). Een ruwe reisroute stippel je uit op een grote Michelin-kaart, de gedetailleerde kaarten vind je in de gazettenwinkel onderweg. En de route nationale volgen is ook nog iets 'not done'. De ideale reisroute loopt langs rivieren, langs de ene oever heb je een drukke weg, langs de andere oever rij je rustig over rustige wegjes van dorp tot dorp. Bijkomend voordeel zijn de beperkte hoogteverschillen. En quasi overal in Frankrijk ligt goede asfalt ongeacht de kleur van de weg op de kaart, dus daarvoor moet je het ook niet laten. Ik vrees dat een GPS met ingebouwde kaart ook snel de neiging heeft je over de grote verkeersassen te leiden. Plus: toch niks mooier dan verkeerd rijden en een idyllisch plekje tegenkomen waar je met je electronica nooit zou komen :-)

Dat alles op een half maandje doen is haalbaar, maar niet aan te raden denk ik, dan ben je een koerske aan het rijden op een strak schema.

Hoe meer ik erover schrijf, des te meer goestng heb ik om mee te gaan. Ik wil u wel mee begeleiden door België, met intussen al een hele hoop andere liggers blijkbaar.

Koen

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#13 Bericht door Luc Willaert »

Hans Van Der Borght (Trobken) vertelde tijdens de gordel dat hij een set kaarten had gekocht om door Frankrijk te fietsen. Deze routes waren langs rustige wegen en zo weinig mogelijk hoogteverschilmeters. Misschien eens vragen of je ze mag inkijken.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#14 Bericht door Ward De Meyer »

Koen schreef: Hoe meer ik erover schrijf, des te meer goestng heb ik om mee te gaan. Ik wil u wel mee begeleiden door België, met intussen al een hele hoop andere liggers blijkbaar.
Eerst en vooral bedankt voor de info.
Rij gerust mee tot Santiago zou ik zeggen! Ik moet tenslotte iemand vinden die mee wilt rijden anders mag ik niet gaan.

@Luc, bedankt voor de tip, kzal is kijken...
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#15 Bericht door Duckjibepete »

Koen schreef:Ward,

In Frankrijk mag je niet wild kamperen volgens mij.
Koen
:shock: Als er iets is waar ik nogal veel ervaring mee heb is het wel wildkamperen, en zeker in Frankrijk. Je mag overal in Europa 24u staan en in je wagen, mobilhome slapen! Mits uitzonderingen zoals Nederland. Frankrijk is één van de meest gastvrije landen wat betreft camping sauvage! Ik ga al meer dan tien jaar voor vier weken naar Frankrijk en kom nooit op een camping.
Nu is er een verschil met overnachten in een tent gedurende meerdere nachten, want dat is geen camping sauvage, dat is echt kamperen en dat mag officieel niet, maar je tentje opslaan voor een nacht is helemaal geen probleem. :wink:
Je mag met een mobilhome als je wild kampeert bv je luifel wel zetten, maar de poten mogen de grond niet raken, want dan is het geen mobilhome meer maar een voorbouw zoals bij een caravan... :roll:
ride to live, live to ride

Plaats reactie