vrijdag 3 juni: TRAPKRACHT

Demonstraties, niet-HPV-Toertochten, enz...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

vrijdag 3 juni: TRAPKRACHT

#1 Bericht door Willem »

Nu vrijdag -03.06.2005- gaat de tweede editie door van 'Trapkracht' ofte 'Critical Mass Gent'; de maandelijkse fietstocht door de stad waarbij aandacht wordt gevraagd voor de situatie van de zwakke weggebruiker.
Aan de eerste editie werd deelgenomen door een 150-tal enthousiaste fietsers -incl. mobiel 'orkest'- en kon rekenen op de nodige bijval.
We verzamelen vrijdag 3/6 om 17.30 uur aan de bibliotheek, aan het W. Wilsonplein ('t Zuid), voor een korte fietstocht door en rond het stadscentrum.
* Precies traject: geen idee.
* Einde van de tocht: idem.
Ik was mee op de vorige editie. Het is een heel trage fietstocht, maar er is veel volk, en de volledige straat wordt bezet.
Deze keer kan ik waarschijnlijk niet meedoen, want ik heb om 14u examen.
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

jammer toch , dan zit ik al in nederland, anders was ik deze keer wel meegereden, ik ga er vanuit dat je in deze topic ook de volgende edities zal weten mee te delen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#3 Bericht door Willem »

't Is maar een woord.
Ik geloof dat het in principe elke eerste vrijdag van de maand is. En waarschijnlijk ook altijd om 17u30, midden in de avondspits. :twisted:
Willem Van Besien

gris
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 21:13
Postcode: 9000
Locatie: gent
Contacteer:

#4 Bericht door gris »


Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#5 Bericht door Willem »

Is dat en dat Dries niet?
Willem Van Besien

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

Willem schreef:'t Is maar een woord.
Ik geloof dat het in principe elke eerste vrijdag van de maand is. En waarschijnlijk ook altijd om 17u30, midden in de avondspits. :twisted:
Eerlijk gezegd weet ik niet of dat nu de juiste en beste methode is om mensen uit de auto en op de fiets te krijgen (tijdens de avondspits)... Haal je mensen over door ze pissig en geërgerd te maken? Met een fles azijn trek je niemand aan.

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#7 Bericht door Dries »

eeuwige reiziger schreef: Eerlijk gezegd weet ik niet of dat nu de juiste en beste methode is om mensen uit de auto en op de fiets te krijgen (tijdens de avondspits)... Haal je mensen over door ze pissig en geërgerd te maken? Met een fles azijn trek je niemand aan.
Ik weet ook niet of je er mensen mee over de streep trekt, maar mensen die er pissig of geërgerd door worden, zullen waarschijnlijk nooit de stap naar fietsen zetten.
Wie weet is het voor 1 automobilist de druppel om te zeggen ''t is eigenlijk veel te druk geworden om auto te rijden, ik neem de fiets", en dan heeft de actie al nut gehad.
Daarnaast is het gewoon tof om als fietser naar buiten te komen in groep, en de acties van perpetuum mobile van enkele jaren terug hebben echt wel wat opgebracht in Gent. Ik hoop op véél meer volk in de komende maanden. Wie vertrekt mee op een tochtje na volgende trapkracht?

Gast

#8 Bericht door Gast »

Het is alleszins niet reglementair wat daar gebeurt. Zelfs al gaf de burgemeester zijn goedkeuring, en zou de politie van de partij zijn om alles in goede banen te leiden, dan nog wordt het verkeersreglement hier op alle punten overtreden en heb je als fietser geen poot om rechtsgeldig verhaal te halen.

Het zal maar duren tot een heetgebakerde automobilist het ludieke van sommige deelnemers beu is en het recht in eigen handen meent te moeten nemen. Trouwens, het uitdagend gedoe van die met zijn groene Lano-vest, voor de Porsche, vind ik allesbehalve. Er zijn andere manieren om automobilisten te 'proberen' overtuigen. Niet door idioot gedrag, want dan bereik je het tegendeel.

BoB
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: za 19 mar 2005, 20:27
Postcode: 9000
Locatie: Gent
Contacteer:

#9 Bericht door BoB »

Toen ik student was heb ik enkele keren meegefietst met soortgelijke acties (een jaar of 10 geleden). Dit waren toen vooral acties van Perpetuum Mobile telkens er een fietser verongelukt was vooral bedoeld om onveilige situaties aan te klagen. Ondertussen is er in Gent vanuit het stadsbestuur veel veranderd en hoewel alles nog zeker niet ideaal is wordt er toch rekening gehouden met de opmerkingen van bvb de Fietsersbond. Ik heb zulke acties altijd ondersteund en ook voor de filosofie van Trapkracht heb ik sympathie.
Ik sluit me echter aan bij Patrick en heb mijn twijfels of dat nu echt moet gebeuren door automobilisten te gaan uitdagen en ambeteren tijdens de spits op een vrijdagavond. Dit is meestal het moment wanneer iedereen graag zo vlug mogelijk naar huis wil bij vrouw en kinderen om de werkweek achter zich te laten. Zo zou ik zelf nooit kunnen meedoen aan trapkracht aangezien ik om 17:30u hoogstwaarschijnlijk zelf in de file sta. Mijn werk bevindt zich namelijk op 60km van Gent en is niet te bereiken met het openbaar vervoer dus er is weinig alternatief dan met de wagen te gaan. Ik kan me best voorstellen dat nog een heleboel mensen in dit geval zijn of dat er mensen in de file staan die een auto beroepshalve nodig hebben.

gris
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 21:13
Postcode: 9000
Locatie: gent
Contacteer:

#10 Bericht door gris »

goh ja
naar mijn gevoel is het veeleer een amusante fietsbeleving dan een protestactie
het is geen manifestatie tegen de auto's maar voor de fiets
niettegenstaande de misschien ietwat slecht gekozen tijdstip is het ook niet de bedoeling de automobilist te dwarsbomen in zn mobiliteit
(het enige is dat ze misschien - of voor sommigen hopelijk - tot een critical mass gaan komen, waarop alle andere verkeer stil zal liggen)
de organisatorische gang van zaken was zeker de eerste keer een afknapper van formaat, geen politiebegeleiding, en niemand was ingelicht, maar dat is ondertussen wel zowat verholpen

de beste manier om automobilisten aan te manen de fiets te nemen gaat van de steden zelf uit en zijn de werken die constant in uitvoering zijn, en die enkel met de fiets zonder al te groot tijdsverlies overbrugbaar zijn :)

Plaats reactie