21 mei: fysica van de fiets: herinnering

Demonstraties, niet-HPV-Toertochten, enz...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

21 mei: fysica van de fiets: herinnering

#1 Bericht door jorvik »

Het wordt blijkbaar een druk ligfietsweekend. Vroeger was hier al eens ergens een aankondiging voor bovenvermelde activiteit op zaterdag 21 mei aan de Sterre in Gent. Misschien dat ik er ook eens naartoe kom. Programma te vinden op: http://www.wyp2005.ugent.be/fiets.html

Voor zover ik me kan herinneren van de lessen fysica zitten er bijzonder interessante regeltjes achter het kunnen rijden en sturen op een fiets. Dus zeker een aanrader, alhoewel het voor de meeste onder ons wel een tweede natuur is. Ik maak zelf ook geen berekeningen vooraleer ik me met 30 km/h door de bocht smijt!

En dan verder ook nog daar in Moorslede en zondag in Hulshout??

Zaterdag beantwoorden ze de vraag hoe snel je door de bocht kan met de fiets? Lijkt me zeer handig voor de racers die zondag op de piste in Hulshout gaan rijden.... Naast fysieke training ook een beetje theoretische achtergronden bij het wedstrijdrijden.... Kan zeker geen kwaad. Dan weet je ineens waarom die bochten daar zo in een helling liggen.

Nog geïnteresseerden voor zaterdag in Gent? Ik ga wel niet met de fiets komen, want mijn trapas is nog steeds niet gerepareerd. Hopelijk zal dat zaterdagnamiddag in orde komen. Spring dan wel op den trein.
jan

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

juust in de ligfiets een folderke gekregen, zou moeten lukken er naartoe te gaan voor we naar moorslede gaan, anders lezen we het verslag wel he
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#3 Bericht door jorvik »

Was echt wel interessant. Ze zijn begonnen met een quiz over de fysica en andere grappen. Nie gemakkelijk, het was weeral lang geleden al die formulekes over vermogen en kracht en weerstand etc. Bleek achteraf dat ge zelfs ne fiets kon winnen. Ik had 5 op 11, zwaar gebuisd dus, maar toch nog goed genoeg om nen aankoopcheque van 25 euro te winnen! Kunt ge u het niveau van de andere antwoorden al inbeelden!

Verder echt wel een interessante opsomming van alles dat een fiets doet rijden en vooral ook wat hem niet doet rijden. Lucht- en rolweerstand, naloop, gyroscoopeffect, ...

Met veel voorbeeldjes en demonstraties. Wat moeten we onthouden:
- een ligfiets is sneller dan een gewone fiets (maar dat wist ik al en na hulshout is het weeral bewezen, alhoewel het in mijn geval even snel was, maar dat kwam omdat ik mijn gewone t-shirt aanhad en geen sexy stretch-pakske!)
- als ge uit den bocht vliegt is dat niet je eigen schuld, maar de wetten van de fysica waar je niet tegen in kan gaan (of ge moest maar wat trager rijden)
- als ge genoeg positieve naloop geeft aan een fiets, kan hij honderden meters rechtdoor rijden zonder dat er iemand opzit
- als ge negatieve naloop geeft, kunt ge niet zonder handen rijden (dan heeft mijn hurri wel een positieve naloop, want ik kan wel zonder handen rijden)
- naloop is veel belangrijker dan gyroscoopeffect van de draaiende wielen
- banden zo hard mogelijk oppompen, dat geeft de minste rolweerstand (dat zegt mijn gevoel ook)
- brede banden hebben een lagere rolweerstand dat smalle banden (voor eens en voor altijd, je moet gewoon beseffen dat rolweerstand niks te maken heeft met wrijving tussen weg en band maar met het interne vervormen van de band)
- hoe schuin je hangt in een bocht hangt louter van je snelheid en de straal van de bocht af. De massa van fiets en/of berijder maken niet uit (geen discriminatie dus, iedereen gelijk voor de fysica)
- tijdrecords rijden op een BINNENpiste doe je best met slecht weer, dan is de luchtdruk minder en ga je sneller

En voor de rest zijn er zoveel factoren en moeilijke formules dat het eigenlijk formidabel is dat we niet allemaal gezamenlijk op ons gezicht gaan van zodra we op een fiets stappen.

Nadien kon je een aantal experimentfietsen uitproberen: positieve en negatieve naloop, etc. Mogelijkheid om te proeven van het ligfietsen. Ben verdekke al vergeten welk type, één of andere 20-26 of 20-28. Heeft wel afgezien met al die testers. Heb toch minstens één iemand op de grond zien duikelen.

Die prof was snugger genoeg om uit zijn formules te kunnen afleiden dat een ligfiets zoveel sneller is, maar toch reed hij er zelf niet mee. Vreemd omdat hij zijn voorstelling begon met de vraag hoe we zo snel mogelijk kunnen rijden met dezelfde moeite, dus hij wil het zelf ook wel. Dan is een ligger natuurlijk de eerste keus.

Er was veel volk, ook enkele liggers uit gent, maar ik vrees dat ik die mannen enkel met hun alias uit het forum ken, en ik weet dus niet wie.
jan

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#4 Bericht door marksje »

jorvik schreef:Er was veel volk, ook enkele liggers uit gent, maar ik vrees dat ik die mannen enkel met hun alias uit het forum ken, en ik weet dus niet wie.
Ik was daar ook en was, nondemiljaar, "maar" den tweeden in die quiz, die vélo voor mijn madam just gemist (maar toch nog nen bon van 40 € voor mezelf, ha ha !). 'k ga ne keer proberen die vragen te pakken te krijgen om ze hier eens te publiceren, ge gaat verschieten want 't was nie gemakkelijk. (maar met juist gokken kunt ge ook ver komen).
Ik heb daar gebabbeld met ene matthias (met zijn rode hurri met dat feepken onder zijn zadel), ene Dries (die de WAW's bouwt), Manu van de ligf., en dan nog iemand die met een inoxen zelbouw racemachien rijdt.

('k heb hiernaast weer mijn manneken gezet want dat blijkt "het" te zijn waarmee ik herkenbaar ben).
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
babl
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 10 jan 2005, 14:13
Postcode: 2800
Fiets: Optima Orca
Locatie: Mechelen
Contacteer:

#5 Bericht door babl »

ma go schreef:
jorvik schreef:Er was veel volk, ook enkele liggers uit gent, maar ik vrees dat ik die mannen enkel met hun alias uit het forum ken, en ik weet dus niet wie.
('k heb hiernaast weer mijn manneken gezet want dat blijkt "het" te zijn waarmee ik herkenbaar ben).
Awel, als ge daar nu ook om de twee seconden uw handen omhoog en u tong had uitgestoken dan had jorvik u ongetwijfeld herkent, alias of geen alias :lol:
-- Bart
Optima Orca, Thys 222CVT

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#6 Bericht door mathias »

ik was eervol derdes met evenveel ptn als den eerste en den tweeden maar mijn schiftingsvraag zat er wa ver van... toch ook 40 neuroos :wink: en twee ligfietsers opt podium :twisted:
Mathias

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#7 Bericht door Brechtix »

mathias schreef:ik was eervol derdes met evenveel ptn als den eerste en den tweeden ....
The Gentse Liggers Take Over!

Heeft er dat nu niemand gefilmd?
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Plaats reactie