LEL 2017

Demonstraties, niet-HPV-Toertochten, enz...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: LEL 2017

#31 Bericht door fujin »

Respect.
=D>

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: LEL 2017

#32 Bericht door Pleeboy »

Mooi! Maar dit slaaptekort is nog maar het begin, bereid je daar zeker op voor...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: LEL 2017

#33 Bericht door Wouter D »

Voor wat betreft je licht... Bij Sinner hadden ze vroeger (voor de overname) van zonnepaneel velletjes van ongeveer 40bij40cm
Dat was naar verluid genoeg om je batterijen op te laden om dan savonds met licht naar huis te kunnen rijden gedurende een uur.

Toen was lood accu nog modern en led nog onbetaalbaar. De Sigma halogeen set was in rond die tijd... Om maar een idee te geven. Misschien eens luisteren of ze daar nog iets van hebben.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: LEL 2017

#34 Bericht door luki »

Ik doe ongeveer 10 uren met een volle batterij. Plusminus 30 uren met mijn 3 batterijen dus. Dat moet volstaan om 4 nachten door te komen. Vanaf de 2de nacht ga ik een viertal uren slapen, waar ik opnieuw kan laden.
Vraagje aan de experten: kan/mag je een batterij van een Quest opladen met een powerbank ?

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: LEL 2017

#35 Bericht door luki »

Probleem met de ketting is ook verholpen door Theo van Velomobiel: de ruimte tss de tandwielen was een 0,5mm groter dat de breedte vd ketting, waardoor de ketting tss de tandwielen viel. De steunpunten een beetje afgevijld en alles werkt terug perfect. Belangrijk als je 12.000 hm moet klimmen :)

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: LEL 2017

#36 Bericht door luki »

Slaaptekort zal inderdaad een belangrijke factor worden. Zolang de weg variatie biedt, valt het wel mee en blijf je goed wakker. Maar het fietspad op de dijk tss Lelystad en Almere is lang, kaarsrecht en zonder enige afleiding. Daar had ik het even moeilijk.
Wat ik (nog) niet geprobeerd heb is een powernap onderweg: even stoppen en enkele minuten de ogen dichtdoen. Je hoeft er zelf niet voor uit te stappen :P

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: LEL 2017

#37 Bericht door erde »

Zal zeker de moeite worden dergelijke rit.
Aan de voorbereiding zal het niet" liggen" :lol:
Ik zie uit naar een verslag van deze fietservaring :?:
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Gebruikersavatar
goeman tom
Belofte
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 12:26
Postcode: 9700
Fiets: Nazca gaucho
Locatie: oudenaarde
Contacteer:

Re: LEL 2017

#38 Bericht door goeman tom »

Hans Wessels heeft voor de verlichting een mooie zelfbouwoplossing gemaakt. Namelijk met 8 d-cellen in pvc buizen. Goed voor enkele dagen licht!

Ik heb de foto's niet meer maar als je er naar vraagt zal Hans ze je zeker doormailen.

http://picardi.nl

Neem ook een sterke hoofdlamp mee, komt altijd van pas.

Neem je tijd om te rusten, extreme vermoeidheid op zo een lange afstand uit zich in het verlies van tijd en snelheid.
Goeman powered vehicle

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: LEL 2017

#39 Bericht door luki »

Zo, de laatste week is ingezet. Aan mijn fysieke paraatheid kan ik nu niet veel meer doen. Integendeel ik moet nu aan de tapering beginnen, zodat alle spiervezels kunnen herstellen en de reserve terug worden bijgevuld. Morgen nog een woon-werk ritje om alles nog eens grondig te testen en dan gaat de Quest ook even in ruststand.

Volgende week wordt bijzonder slecht weer voorspeld in "Great Britain". Niet erg als je met een vm rijdt maar er is ook kans op "gales" en dan is minder goed nieuws voor een windgevoelige quest. Desnoods enkele keien in de vm laden :-)
De kledijkeuze is niet zo evident. Je zou denken dat dit geen issue is begin augustus, maar in de Schotse bergen kan het 's nachts behoorlijk afkoelen. Er zijn voorspellingen dat het tot +3°c zou kunnen afkoelen. Met een kort broekje aan wordt het zelf in de vm te koud. In de drop-bag van Brampton, tegen de Schotse grens gaat een winterbroek mee. Handschoenen, buff en een pelske gaan mee. Ook de "chaufferettes" komen nu goed van pas, weegt niks en zorgt voor warmte.

Zoals gebleken tijdens de "Grote Plassentocht" op vrijdag moet ik ook rekening houden met pech. Een kabelbreuk van de achterste derailleur en ik wist meteen wat te doen.
Vandaag alle reservemateriaal opgelijst en verdeeld. Banden, plakgerief, kabels, tools, kettingspons maar ook Mc Gyver spullen zoals ducttape, colson bandje, set bouten en moeren en touwen. Enkel reservespaken moet ik nog gaan halen

Straks de vm nog eens grondig poetsen en de wielkasten "ontslijken".

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: LEL 2017

#40 Bericht door luki »

Zij die me willen volgen, op deze site is de tracking

https://londonedinburghlondon.com/tracking-rider/

Q41 intypen of Lucien Poppe en je ziet waar ik laatst ben voorbijgefietst.
LEL-2017-RouteMap-updated-graphic-768x768.jpg

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: LEL 2017

#41 Bericht door luki »

Hmmm, wat is je nummer voor de LEL ?

joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: LEL 2017

#42 Bericht door joop »

Zoals gebleken tijdens de "Grote Plassentocht" op vrijdag moet ik ook rekening houden met pech. Een kabelbreuk van de achterste derailleur en ik wist meteen wat te doen
Goed dat je jezelf geleerd hebt de derailleurkabel te vernieuwen. Ikzelf zou dat ook eens moeten oefenen. Een reservekabel is makkelijk mee te nemen. Alleen verbaast het me dat een nieuwe kabel breekt na zo een korte tijd. Ben je zeker dat de oorzaak is weggenomen om te voorkomen dat het nog een keer gebeurt (een braam misschien aan het eind van de buitenkabel ?) Het lijkt me wijs om het eens te melden aan Theo of Allert alleen al om te horen hoe dat volgens hen kon gebeuren of om een tip te krijgen. Beter nu dan in een Schotse nacht.

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: LEL 2017

#43 Bericht door luki »

Ben je zeker dat de oorzaak is weggenomen om te voorkomen dat het nog een keer gebeurt (een braam misschien aan het eind van de buitenkabel ?)
De buitenkabel was perfect in orde, mooi afgewerkt met een dop. Als de kabel uit de buitenkabel komt kan je die direct naar de moer leiden en bevestigen. Maar dan loopt ie over de scherpe kant van een arm. Ik vond dit abnormaal , ik kon niet geloven dat SRAM dergelijke ontwerpfout zou maken. Blijven zoeken en op het einde van die arm was een kunststoffen afscherming. Even voel en aan de zijkant van die afscherming liep een gleuf .......eureka ! Nu loopt de kabel mooi rond naar de bout, zonder enige wrijwingsplaats. Naar mijn gevoel zit het nu goed.
Veel geluk gehad dat ik die ervaring nu heb en niet midden in de nacht in de Schotse Highlands [-o<
Ik heb 2 reservekabels mee + nog 1 in de drop bags.

Dat ik me moest bekwamen in enkele basisreparatie wist ik , maar het was er gewoon nog niet van gekomen. Zo heb ik zaterdag een stukje ketting gekocht en vlijtig geoefend in het herstellen van een ketting met de kettingspons.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: LEL 2017

#44 Bericht door trikelover »

Ketting her ponsen is nog niks probeer de ketting eens terug op zijn plaats te krijgen in een velomobiel. Vorige week had ik na problemen met het versnellingsapparaat beslist om metteen ook eens de ketting wat te kuisen van vuil. Tijdens het terugplaatsen heb ik pas gemerkt dat dit toch niet zo vlot lukte uiteindelijk een stuk koperdraad gebruikt om de ketting te geleiden door de kettingbuizen en kettingwielen en dan was het een stuk eenvoudiger om deze op zijn plaats te krijgen.

Natuurlijk kan je ook afvragen moet ik zoveel herstel materiaal mee nemen (zijn allemaal een klein gewichtje meer) veel is de afweging tussen iets minder gewicht en ten velde staan zonder de nodige materialen om het probleem te herstellen. In ieder geval heb je veel meer kans dat er op zo'n toch iets mis is met de banden dan met al de rest van de aandrijving.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: LEL 2017

#45 Bericht door erde »

Op den duur moet je wel alles in reserve meenemen. =P~
Het kan altijd voorvallen dat er iets begeeft die je niet in reserve bij hebt . #-o
Als je alles normaal onderhoud, moet je eens bijhouden wat er om de zoveel km moet vervangen of nagezien worden. :roll:
Dan heb je een redelijk goed inzicht van de slijtage gevoelige onderdelen. 8)

We hebben er goede hoop op dat alles zonder grote moeilijkheden verloopt. :) :D
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Plaats reactie