Velomobieltreffen 2016

Demonstraties, niet-HPV-Toertochten, enz...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen 2016

#16 Bericht door Wouter D »

leuk zeg te weten wat ik heb gemist, zal wel een keer lukken om erbij te zijn. Reden te meer om naar de velomobieltocht van WOL op 26 november te gaan he
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen 2016

#17 Bericht door Ronnius »

Merken jullie nu nog maar dat deze video al een eindje online staat =D>
scuri schreef: Mooi ingeblikt, ik heb ervan genoten, spannend mede door de goed gekozen muziek, snel opeenvolgende beelden en originele 'takes' zoals met vogelperspectief inzoomen op velomobielen. =D> Hier en daar had ik graag van voren wat meer beelden gesmaakt als je demarrerend inhaalt, dus alternerend langs achteren én langs voor gefilmd - maar dat is persoonlijke smaak. Je begint het al aardig onder de knie te krijgen bemerk ik. Als ik mijn eigen filmpjes herbekijk is het soms beschamend. :oops:
Ik weet wat je bedoelt maar het moet ten eerste passen in de montage.
Ik krijg nu soms al het gevoel in herhaling te vallen...
Maar er is nog iets, als ik aan het inhalen ben gaat dan aan een behoorlijke snelheid
en dan moet ik behoorlijk uit de pijp komen om zeer snel, zeer kort een hoge snelheid te halen.
Op zich niet erg. Maar dan merk je ook aan de beelden.
Ik begin dan te schommelen en dat is soms zo erg dat je zeeziek van de beelden van kan worden.
Anders geschreven, ik heb graag strakke beelden.
Ik wil de liggers positief in beeld brengen,
en zelf ook een positief gevoel aan de montage overhouden.
(ik heb ook avondles filmmontage gevolgd en werk met "pro" montage software)
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Velomobieltreffen 2016

#18 Bericht door scuri »

Ronnius schreef:
Merken jullie nu nog maar dat deze video al een eindje online staat =D>
Ja, 't is mijn schuld dat ik het oprakel, ik bezoek deze plek niet zoveel omdat ik geen echte ligger ben.
Ronnius schreef:
Ik weet wat je bedoelt maar het moet ten eerste passen in de montage. (...) Maar er is nog iets, als ik aan het inhalen ben gaat dan aan een behoorlijke snelheid (...) Ik begin dan te schommelen en dat is soms zo erg dat je zeeziek van de beelden van kan worden. Anders geschreven, ik heb graag strakke beelden. Ik wil de liggers positief in beeld brengen, en zelf ook een positief gevoel aan de montage overhouden. (ik heb ook avondles filmmontage gevolgd en werk met "pro" montage software)
Ah ja, het viel me i.d.d. op dat de staart al schommelde. Ik begrijp jouw argumentatie perfect, ik zou het dan ook weglaten in die gevallen. Keep up the good work! :)
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen 2016

#19 Bericht door Helen »

scuri schreef:
Ronnius schreef:Merken jullie nu nog maar dat deze video al een eindje online staat =D>
Ja, 't is mijn schuld dat ik het oprakel, ik bezoek deze plek niet zoveel omdat ik geen echte ligger ben.
Ronnius schreef: Ik weet wat je bedoelt maar het moet ten eerste passen in de montage. (...) Maar er is nog iets, als ik aan het inhalen ben gaat dan aan een behoorlijke snelheid (...) Ik begin dan te schommelen en dat is soms zo erg dat je zeeziek van de beelden van kan worden. Anders geschreven, ik heb graag strakke beelden. Ik wil de liggers positief in beeld brengen, en zelf ook een positief gevoel aan de montage overhouden. (ik heb ook avondles filmmontage gevolgd en werk met "pro" montage software)
Ah ja, het viel me i.d.d. op dat de staart al schommelde. Ik begrijp jouw argumentatie perfect, ik zou het dan ook weglaten in die gevallen. Keep up the good work! :)
Ik vond het enthousiast gekwispel van de Orka net héél schattig :-D

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Velomobieltreffen 2016

#20 Bericht door scuri »

Helen schreef:
(...) Aan de tijd toen mijn WAW'tje nog wit was, en een mooie grote vlag had :?
Ah dat was jij, vandaar jouw berichtje in die topic over het vlagje. Die mooie vlag viel me op waardoor die velomobiel voor mij extra in het oog sprong in het filmpje; ik vond het sympathiek overkomen, vraag me niet waarom. Hoe ben jij die vlag verloren eigenlijk? Gewoon onder het rijden naar/van Brussel?
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen 2016

#21 Bericht door Helen »

scuri schreef:Hoe ben jij die vlag verloren eigenlijk? Gewoon onder het rijden naar/van Brussel?
Yep. Toen ik na de werkdag weer in mijn bakje wou stappen, zag ik dat de vlag weg was.
Ze hing vermoedelijk niet stevig genoeg vast, en is er in een van de bochten onderweg afgevlogen.
Ik kan me niet voorstellen dat er in de garage op het werk iemand mijn vlag zou pikken.
Toen ik 's ochtends binnen kwam op het werk, was ik afgeleid door aanwezig volk, vermoedelijk dat ik daarom nog niet gemerkt had dat ze weg was.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen 2016

#22 Bericht door Ronnius »

Helen schreef:Ik vond het enthousiast gekwispel van de Orka net héél schattig :-D
Bij de andere fietsen is het niet de fiets die waggelt maar de camera die schudt en beeft.
De Orca (wellicht door de vering) gaat in een eendengang, maar bij hogere versnellingen wordt het te heel erg.
Een beetje gewiebel laat ik er wel inzitten, maar het moet niet te erg worden.
Het niet meer schattige wordt niet getoond. Zou je het nog schattig vinden als het in alle beelden te zien zou zijn?
Het zou de illusie kunnen wekken dat we puur op alcohol rijden.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Velomobieltreffen 2016

#23 Bericht door scuri »

Ronnius schreef:
(...) Een beetje gewiebel laat ik er wel inzitten, maar het moet niet te erg worden.
Er zijn zo van die action cam 'gyroscopen' of 'gimbal stabilisers'. Maar da's misschien teveel van 't goeie en soms ongewenst. :wink: Monteren is i.d.d. vaak een lastige zaak: véél schiften en waarvan men dacht dat het iets ging opleveren kan soms dik tegenvallen.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen 2016

#24 Bericht door Ronnius »

scuri schreef:
Ronnius schreef:(...) Een beetje gewiebel laat ik er wel inzitten, maar het moet niet te erg worden.
Er zijn zo van die action cam 'gyroscopen' of 'gimbal stabilisers'. Maar da's misschien teveel van 't goeie en soms ongewenst. :wink: Monteren is i.d.d. vaak een lastige zaak: véél schiften en waarvan men dacht dat het iets ging opleveren kan soms dik tegenvallen.
De camera's staan op de helm. Meer moet daar niet meer bijkomen hoor.
Anderzijds de beelden mogen ook niet te steriel worden.
De bewegingen van het hoofd bewegen ook direct de camera's.
Soms is dat zeer goed bruikbaar, veelal is het beeld dan naar de vaantjes.
Maar wat wel leuk is, daardoor gaat de camera ook mee in de bocht en blijft niet achter.
Met de camera's op de helm heb ik ook meer controle over de beelden.
Naar voor gericht -> wat ik zie, ziet de camera.
Naar achter gericht -> de spiegels verraden ook wat ik aan het filmen ben.

En het monteren, dat is leren terwijl je het doet.
Avondschool helpt veel, zeker als je een leraar hebt
die meer verteld dan hoe het programma werkt.
(in dit geval ging het over final cut pro)

Maar ik kom nog wel tegen dat ik tijdens de montage beelden terug verwijder
om ze te vervangen door beter materiaal. Muziek keuze is zeer belangrijk.
Op u-tube kom ik nog steeds teveel video's tegen met muziek die alles naar de zak helpt.
Daar ik steeds de tocht meegefietst heb weet ik welk gevoel er heerste.
Met dat gevoel ga ik opzoek naar passende muziek.
In het begin zette ik muziek op een montage.
Nu zoek ik eerst de muziek en de montage gebeurd daarop.
In het begin werkte ik ook chronologisch, nu niet meer.
Alles wordt zoals het aanvoelt door elkaar gebruikt passend bij de muziek
om het gevoel bij de tocht zo goed mogelijk weer te geven.

En vroeger filmde ik alleen als we aan het rijden waren.
Nu film ik ook bij stilstanden (niet altijd) dat heb ik geleerd
door oa beelden van Joppe en Peter te zien te krijgen.
Die brachten soms zeer leuk materiaal aan wat ik nooit had.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Velomobieltreffen 2016

#25 Bericht door scuri »

Ronnius schreef:
(...) Met de camera's op de helm heb ik ook meer controle over de beelden. (...)
Zeer bruikbare tips geef je, zoals over niet-chronologisch, eerst de muziek, stilstaande beelden, sfeer van dan overbrengen, ... Die tip over muziek en niet-chronologisch probeer ik zeker eens uit. Die stilstaande beelden zijn rustpunten vind ik + i.d.d. vaak tof. Zo vond ik het o.a. leuk dat je de kap openvouwde en dat er met die buur-velomobieler kort een klapke werd gedaan - al was ik heel nieuwsgierig waarover dit ging. :) Helmcamera: ik moet soms opletten dat ik niet te 'schichtige' bewegingen maak, ik vind het dus soms krampachtig (buk)fietsen als ik een bocht inga of naar iets kijk om te filmen. Ik heb zo al een paar shots compleet naar de vodden geholpen. Toch leek me dat ook de beste positie op een bukfiets. Maar in een velomobiel, ligfiets heeft men misschien veel minder last van plotse hoofdbewegingen? Het feit dat je twee camera's gebruikt vind ik ook interessant. [Als soft gebruikte ik Cyberlink PowerDirector + Wondershare (nu Filmora) + freeware sound editors.] Persoonlijk vond ik het muziekgedeelte vaak tijdrovend; ik heb heel wat algemeen in 'mijn hoofd' als sound of muziek voor de meeste scènes, maar om dat allemaal te vinden en te maken is andere koek - door gebrek aan muziekkennis (repertoire e.d.) - en dan wordt het vaak iets waar ik niet zo tevreden over ben.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen 2016

#26 Bericht door Ronnius »

Veel muziekkennis heb ik ook niet. Ik haal de muziek bij Kevin Mac Leod.
Hij biedt copyleft muziek aan, en daar kies ik dan een gepast stuk uit.

Wat betreft de beelden van de opengaande klep en het gesprek?
Heb je het over --> deze impressie <--? Het was toen paaszaterdag, een keer raden wat ik bij had :lol:

Maar er zitten wel grappen in de impressies ook hoor.
Zoals --> hier <-- waar Hans eerst het deksel opraapt en het pas later op de grond valt.
Of een drinkbus die eerst opgeraapt wordt en pas daarna op de grond valt.

Of bij de video van deze topic waar de zakdoek gebruikt wordt om de lens droog te wrijven.
Dit om te tonen hoe het komt dat het soms mistig was,
maar na het droogwrijven bevinden we ons plots ergens anders...

Het kan soms ook zijn dat een inhalende velomobiel
tijdens het langskomen heel toevallig van kleur verandert.

De eerste keer filmde ik ook met 1 camera. Na die eerste keer wist ik dat ik er 2 nodig had.
Nadien leerde ik ook heel snel dat krampachtig rekening houden met de camera's
ook krampachtig beeld oplevert. Daar dus minder rekening mee houden
leverde betere beelden op. Maar dat leer je pas door nadien de beelden te bekijken.
En verder leerde ik ook dat bochten heel mooie beelden geeft.
Ook de naar achter gerichte camera kan bij slalommen en afdalingen (hogere snelheid)
fantastische beelden geven.

En verder: als ik soms met 4 tot 8 uur beeldmateriaal zit moet het al heel erg fout gaan
om niet genoeg materiaal te hebben om, ik zeg, maar 5 minuten aangenaam te vullen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Velomobieltreffen 2016

#27 Bericht door scuri »

Ronnius schreef:
Veel muziekkennis heb ik ook niet. Ik haal de muziek bij Kevin Mac Leod. Hij biedt copyleft muziek aan (...)
Ja, goeie site! (ook niet slecht: http://dig.ccmixter.org/, https://soundcloud.com/, http://freemusicarchive.org/, http://freepd.com/, https://musopen.org/, http://www.looperman.com/loops, http://mp3-center.net/).
Ronnius schreef:
Wat betreft de beelden van de opengaande klep en het gesprek? Heb je het over --> deze impressie <--? Het was toen paaszaterdag, een keer raden wat ik bij had :lol:
Inderdaad, van 4:41-4:44, grappig. Aha, je gaf wat paaseitjes! :lol: Had ik niet door. Ook 3:26 vond ik tof, zeer korte babbel met die 'witte velomobieler' en 5:34 waar dat meisje zo kijkt van 'what the hell? Invasion of aliens?' (denk ik erbij natuurlijk) :P
Ronnius schreef:
Maar er zitten wel grappen in de impressies ook hoor. Zoals --> hier <-- waar Hans eerst het deksel opraapt en het pas later op de grond valt.
Ha, ja grappig. Al zou ik de scènes iets dichter bij mekaar hebben gezet, weliswaar in omgekeerde volgorde zoals jij deed. Maar dat is smaak. :wink:
Ronnius schreef:
Of bij de video van deze topic waar de zakdoek gebruikt wordt om de lens droog te wrijven. Dit om te tonen hoe het komt dat het soms mistig was, maar na het droogwrijven bevinden we ons plots ergens anders...
Ja, vond ik leuk! En het geeft tegelijk een impressie van het weer terwijl het maar 2 à 3 sec duurt.
Ronnius schreef:
En verder: als ik soms met 4 tot 8 uur beeldmateriaal zit moet het al heel erg fout gaan om niet genoeg materiaal te hebben om, ik zeg, maar 5 minuten aangenaam te vullen.
Da's ook waar. Al had ik van die scènes waarvan ik zei: 'doeme, had ik graag erin gehad maar onbruikbaar door slechte beelden.' Aan de tijdsduur van filmmateriaal ziet men ook al hoe tijdrovend het kan zijn om iets ineen te boksen.

Dank om jouw andere ervaringen ook mee te delen.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen 2016

#28 Bericht door Ronnius »

scuri schreef:Al had ik van die scènes waarvan ik zei: 'doeme, had ik graag erin gehad maar onbruikbaar door slechte beelden.'
Heb ik ook wel hoor, als er echt ene goeie scene is en de camera beweegt te veel of the shot is net te kort... jammer maar helaas. Zaken zoals --> deze: na 1 minuut <-- die integraal gefilmd zijn en ik op de juiste plaats komen niet zoveel voor.
scuri schreef:Dank om jouw andere ervaringen ook mee te delen.
Niet erg. Ik verklap geen geheimen.
Trouwens, als ik iemand ontdek die het beter kan sta ik met plezier mijn beeldmateriaal af.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie