Dag Carlos!
Onze examens zijn achter de rug dus wij vliegen er weer in. Dit semester trachten we een eerste versie van de aandrijving en ophanging te testen. We gaan ook op zoek naar nieuwe studenten om ons team volgend academiejaar te vervoegen.
Binnen een aantal dagen zal ik ook een duidelijke omschrijving van de visie van het project posten. Zo kan iedereen die dat wenst hier eens over brainstormen.
Dank en groeten
Glenn
Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
- Glenn Cools
- Supporter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 17:41
- Postcode: 3001
- Fiets: Challenge Mistral
- Locatie: Leuven
- Contacteer:
-
- Helper
- Berichten: 397
- Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
- Postcode: 7750
- Fiets: HP Scorpion fs 26"
- Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
Keep trikin' if your body is striking !
HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A
HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma
Je kan het nadeel van het energieverlies in al die omzettingen sterk beperken door het aandrijfsysteem van een prius te gebruiken. Alleen moet de verbrandingsmotor vervangen worden door de trapas.Glenn Cools schreef:Bedoel je dit artikel? http://interestingengineering.com/free- ... an-energy/sailor11647 schreef:een paar weken terug stond ergens in de krant iemand die iets ontwikkeld had waar je met één uur trappen genoeg elektriciteit opwekt om een huis een hele dag te runnen
ik vind dit nu niet meer terug, maar dat systeem zou moeten werken met een voertuig
@bicky
Het is inderdaad efficiënter om te werken met een mechanische overbrenging zoals bij gewone fietsen en ligfietsen. We kiezen er voor om met een generator te werken omdat dit opportuniteiten geeft voor weerstandsregeling met een smartphone. Je kan er tevens de hoeveelheid opgewekte energie mee tonen aan de gebruikers in vergelijking met de nodige energie om de verplaatsing te maken. Dit is een leuke manier om mensen te leren wat energie nu juist is.
Bovendien is het een leuk vervolgproject voor een ingenieursstudent om de efficiëntie van het systeem - generator tot batterij tot motoren - te onderzoeken en verbeteren.
We bouwen met andere woorden een elektrisch voertuig met trapondersteuning (45km/u) in plaats van een fiets met elektrische ondersteuning. Elke keuze heeft zijn voor- en nadelen naar gebruikers, wetgeving, prototyping toe...
Wat is jullie mening over dit aandrijfsysteem los van de lage efficiëntie die dit initieel met zich meebrengt? Zijn jullie voorstander van het aansporen van gebruikers om zich op eigen tempo in te spannen om te trappen, of toch liever een bezweette rug zoals we normaalgesproken hebben?
Je kan dan trappen aan de snelheid die je zelf wil (CVT) en slechts een deel van de trapenergie moet via de generator/motor waardoor het omzettingsverlies evenveel verminderd.
Akkoord, je moet een planetaire tandwielkast meezeulen (hoewel, voor 250W zal dat erg beperkt zijn en het is maar 1 trap) maar de massa van de generator is wel veel lager.
(past bij nader inzien zelfs gewoon en een naaf : bouwen maar)
Voor de velomobielen : heeft zelfs een achteruit
Stop Fueling Around