Velomobieltreffen Lili 6 juni 2015

Demonstraties, niet-HPV-Toertochten, enz...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen Lili 6 juni 2015

#31 Bericht door Ronnius »

Beter langzaam later aanwezig dan te snel niet aanwezig.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

gerlo
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 20:40
Postcode: 2400
Fiets: DF 32
Locatie: Mol
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen Lili 6 juni 2015

#32 Bericht door gerlo »

Ronnius schreef:
Michel schreef:@aiai
.
Als nu nog iemand weet (en wil laten weten)
hoe het gesteld is met het jaagpad tussen
Dessel en Kwaadmechelen is aiai er helemaal uit.
In Mol-Gompel, ter hoogte van het glas fabriek (dat is +/- 150m na dat je onder de spoorweg brug bent gereden) ga je best aan de oost kant van het kanaal rijden. De west kant is verderop onderbroken (werken zijn in de laatste fase maar zal waarschijnlijk niet tijdig open zijn). De oost kant sluit ook perfect aan op het Albert-kanaal richting Hasselt-Genk.
Bijlagen
Google Maps - Internet Explorer_2015-05-31_20-36-53.jpg

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen Lili 6 juni 2015

#33 Bericht door rik »

LAATSTE DAG OM IN TE SCHRIJVEN
DF 269
Ice sprint1 26"

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen Lili 6 juni 2015

#34 Bericht door aiai »

Alhier aan de noordelijkste ring van Gent grote druk op werkzaamheden. Nog veel te doen voordat ik morgen kan vertrekken naar Breda. Alle spullen zijn binnen.
Nu alleen nog rechterwiel monteren (gebroken spaak laten vervangen), remmen afstellen, beugeltje voor kettinggeleidebuis vastmaken, achterlichten opnieuw bekabelen en installeren, koplampen opnieuw bekabelen en aan nieuwe accu's aansluiten, Lock-tight op diverse lostrillende bouten smeren en dan nog ff begrijpen hoe ik via open fiets map oid een route naar Breda en naar Genk op de Garmin krijg. Daarna spullen inpakken, bandenspanning, laatste fijnafstelling derailleur en spd-plaatjes, zak met water vullen en gaan met die alunaan.
Hopelijk lukt dat op een redelijk tijdstip, zodat ik op een redelijke tijd in Breda kan zijn en niet alsnog gedwongen ben, met schaamrood op de kaken, de Alleweder op het dak van mijn auto te zetten en zo naar Breda te rijden.....
Wel nog ff de avondvierdaagse begeleid vanavond ;-)

Tot vrijdagavond (of zaterdag voor hen die later arriveren).

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen Lili 6 juni 2015

#35 Bericht door aiai »

Grrrr, dat duurde allemaal veel te lang en uiteraard zaten er wat zaken tegen (heb net ontdekt hoe ik de open fiets map op de Garmin krijg geloof ik).
Eerste deel is dus niet gefietst vandaag. In plaats daarvan morgen met de Alleweder op het dak naar Breda om vandaar uit naar Genk te fietsen.
Maar zaterdag sta ik in Genk met Alleweder!

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen Lili 6 juni 2015

#36 Bericht door aiai »

Ben inmiddels in Mol. Even pauzeren. Over een twee, tot drie uur in Genk uitkijken naar een oververhitte Hollander in een Alleweder ;-)

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen Lili 6 juni 2015

#37 Bericht door Brechtix »

Ben er niet geraakt wegens oververmoeidheid... volgend jaar beter.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen Lili 6 juni 2015

#38 Bericht door rik »

Brechtix schreef:Ben er niet geraakt wegens oververmoeidheid... volgend jaar beter.
Het is nochtans een kleine moeite om te verwittigen. Hadden we de kosten voor jouw eten niet moeten doen en hadden we ook niet op jou hoeven te wachten. :roll:
Voor de rest was het een erg gezellig treffen, dank je wel.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen Lili 6 juni 2015

#39 Bericht door Ronnius »

Is aiai al terug thuis en in staat om zijn belevenis wereldkundig te maken?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen Lili 6 juni 2015

#40 Bericht door aiai »

Ronnius schreef:Is aiai al terug thuis en in staat om zijn belevenis wereldkundig te maken?
Hij is, maar vanaf maandag tot en met gisteren een heksenketel. Bij reorganisatie op het werk "boventallig" geworden (blijft een mooi eufemisme) vorige week dinsdag. Sinds gisterenavond echter "uitgesteld bemiddeld". Dat wil zeggen dat ik enkele maanden extra respijt heb alvorens het contract ontbonden wordt. Dat gaf nogal wat hectiek en veel getelefoneer, o.a. Met een collega die het heel koel en slim gespeeld heeft. Dankzij hem zit ik nog wat langer aan boord.

Morgenavond afscheidsetentje met mijn team. Ik verwacht pas vrijdag de pc te beroeren, daar ik ook een foto moet plaatsen. Want.....aiai heeft iets leuks meegemaakt op de terugweg wat hij de Lilianen niet wil onthouden :-)

Nu wil mijn zoon een blokje om met zijn Alligt Kleine. En ik mag mee :-)
Laatst gewijzigd door aiai op do 11 jun 2015, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Catrike JoVi
Junior
Berichten: 62
Lid geworden op: do 18 mei 2006, 22:18
Postcode: 1910
Fiets: M5 Streetlegal
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen Lili 6 juni 2015

#41 Bericht door Catrike JoVi »

't was een fantastisch weekend !! Mooie locatie, leuke tochten, goed weer, lekker eten en fantastische mensen !!!

Als we nu de niersteen nog wegkrijgen ... (vandaag 2e beschieting, volgende week 3de, ...)

Dan kunnen we er volgend jaar weer tegenaan !!

Gebruikersavatar
Michael
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
Postcode: 4367
Fiets: Witte Challenge Seiran
Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
Velomobiel: Strada 2010
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen Lili 6 juni 2015

#42 Bericht door Michael »

Foto's van het geslaagd weekend : http://foto.limburgseliggers.be/#!album-81
Pijn vergeet je, opgeven vergeet je nooit.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen Lili 6 juni 2015

#43 Bericht door Brechtix »

rik schreef: Het is nochtans een kleine moeite om te verwittigen. Hadden we de kosten voor jouw eten niet moeten doen
Excusus daarvoor.
pas op het laatste moment beslist toen de Raw al in het busje zat. vond geen telefoonnummer in deze thread en emailen leek me toen zinloos.
laat me maar weten wat de kosten waren.
wanneer de nieuwe Fietser lokatie geregeld is reserveer ik weer tijd en energie om effectief te fietsen en te socializen.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen Lili 6 juni 2015

#44 Bericht door Lex »

Brechtix schreef: wanneer de nieuwe Fietser lokatie geregeld is...
Gaat ge eindelijk naar Limburg verhuizen? :wink:

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Velomobieltreffen Lili 6 juni 2015

#45 Bericht door aiai »

En tadaa, wat wederwaardigheden in twee versies (light en full).

--> Light version voor de feeble readers:

Welnu, het was genieten voor me. Ik ging er heen en ik kwam terug. Het was zeer gezellig en goed georganiseerd. Ik ga het zeker nogmaals doen en zeker ook in het zuiden.
Maar..... wat heeft aiai nou meegemaakt dat de Lilianen zeker weten moesten? --> Lees vanaf die zin in de full version.

--> Full version voor de die hards:

Welnu, het was genieten voor me. De planning werd wat aangepast omdat ik op donderdag 04 juni nog bezig was "de laatste zaken" te regelen aan mijn Alleweder. Daarom vrijdag de Alleweder op het dak van de auto gezet en fluks naar Breda gereden. Afgeladen, volgestampt met meuk (hoofdkussen mee, want er is een prinsesje aan mij verloren gegaan wat slapen betreft ;-), Garmin aangezet en fietsen maar.

Vrijdag was het bloedheet. De drie liter waterzak was aangevuld met een literfles water en een bidon waarin ik aarbeiensiroop had zitten. Wat er precies in de bidon gaat weet ik niet, maar het zal iets van 0,5/0,75 liter zijn. Fiets zat stampvol, mijn eerste reis met slaapzak (en die is niet bedoeld voor trektochten, maar voor de luxe camping gast die met auto arriveert. Dit jaar weer te bewonderen in de Belgische Ardennen ;-).
In ieder geval was het vocht schoon op toen ik in Genk arriveerde.

De eerste kilometers gingen prima, Garmin gaf keurig een mooie dikke roze lijn als route en ik trapte vrolijk door. Alras wist ik wel dat ik iets vergeten was. Zonnebrand.....
Twee of drie keer een afslag gemist op de hele reis, maar dat scheelde niet erg, even terugfietsen en verder maar weer. In ieder geval probeerde ik me in te houden. In NL betekende dat 30 tot 35 km/u, op het Bels lijntje kon dat ook maar hield ik me nog wat meer in. Ik had namelijk geen idee wanneer die benen het voor gezien gingen houden (Genk leek mij een goed idee van ze).

De Belgische infrastructuur is anders, dat weet ik. In mijn jeugd fietste ik immers op de bukker langs de Mark de grens over en weer terug en ik heb er nog wel eens rondgekeken. Het zijn toch vooral de plotselinge "oneffenheden" die zich voordoen die de snelheid er uit halen net voor of net nadat je ze tegenkomt. Maar niet getreurd, we trapten vrolijk verder, steeds vrolijker, maar vooral warmer wordend.

De nieuwe aankopen hielden zich prima (bedankt voor de tip Capojan, heb inmiddels twee Li-Ion batterijen van Flevobike met lader) en ook de velomobieltasjes bleken reuze handig. Ook mijn middeleeuwse schakelingen (drie stekkers om de drie koplampen onafhankelijk aan en uit te kunnen doen deden wat ze doen moesten, net als de drie achterlichten (twee op batterij en een op een 6 volt accu).

Om de zoveel tijd een sms naar vrouw, zus en vriend (die ook fietsenmaker is en mijn reis mede mogelijk gemaakt heeft) om te laten weten waar ik was en voor het geval een at conservatievere Vlaming in zware en lange Mercedes een eind aan mijn avontuur zou maken (wisten ze waar ze me ongeveer bij elkaar zouden moeten zoeken). Alras bleek dat Belgen op een bepaalde manier meer rekening houden met fietsers dan 'Ollanders. Vooral als de neus van de auto over het fietspad steekt als ze daar overheen moeten om een weg op te draaien. Dan gaan ze gemakkelijk achteruit als ze je zien komen. Vanaf de Nederlandse grens en hoger hoef je daar geen rekening mee te houden. They stand their ground!

In Mol eerste grote stop na enkele kleine en korte snackmomenten (appeltje, boterhammetje, slokje aarbeienlimonade). Daar begon het ook te dreigen voor wat betreft onweer. Dus snel het nieuwe zeiltje tevoorschijn getoverd. Paste niet helemaal, maar goed genoeg. En fietsen maar. Kwam er achter dat ik toch te veel broodjes op had. Wat licht opspelingen, geburp en wat lagere snelheid als resultaat.

Het ovale kettingblad en de twee extra versnellingen (ipv 65 tanden voor met 7 versnellingen een 62 ovaal met 9 versnellingen) scheelde behoorlijk bij optrekken en klimmen (voor een 'Ollander begint het richting Genk gewoon heuvelachtig te worden, no hard feelings, maar als ik op de Noordelijkste ring van Gent twee meter daal en drie meter stijg is het veel behoudens viaducten...... Ik had het gevoel dat de ovaal bij langdurig hetzelfde tempo trappen wel een voordeel had, maar de wens kan hier de vader van de gedachte zijn. Het leek alsof ik het makkelijker vol hield en een "leegte" in de trap miste.

In ieder geval was het zeiltje een slecht idee. Ik ontplofte bijna, ook met ritsen open. Na een dorpsfeest doorkruist te hebben (veel positieve reacties, waarbij ik mijn tongval gebruikte om wat extra respect af te dwingen ;-) leek het er op dat ik het onweer voor bleef. Zeiltje opgeborgen en weer verder. Dit op en af doen heeft zich een paar keer herhaalt voordat ik zeker wist het onweer voor te blijven en zonder doorkachelde naar Genk.

En daar werd ik allerhartelijkst onthaald. Fiets kon in de gang bij de anderen. Ik kon rustig op adem komen, werd rondgeleid en kon vrijelijk water tappen (met en zonder prik. En ik hou van bubbels, dus geen plat water voor mij. Blije aiai :-) Uitgepuft, boeltje op een kamer gelegd, wat andere kledij aangetrokken en hoppa! Friet stoof. Zalig! Heb genoten met volle teugen.

Daarna "gemingeld" met de overige aanwezigen. Dat werd gezellig. Mijn Alu-bro' was er (dat wist ik toen nog niet, maar de volgende dag bleek die Alligt A4 van hem), mijn vriend van de defensieve technische ondersteuning, de Walming/Vlaal, Pierre - de man van vele talen en verassingen (happy to have met you), de GROTE Twent, Herman de Garminoloog (dank nogmaals!) en al die anderen. Rustig keuvelend de nacht in en toen te bedde.

's Ochtends lekker ontbeten en stipt op tijd vertrokken voor de ochtend rit. Fijn om gewoon te kunnen volgen en te genieten van boompjes, bloemetjes en andere velomobielen en hun berijders. Uiteindelijk mijn Alleweder iets stiller gemaakt door een elastiekje aan mijn kapstok te bevestigen (kapstop waar mijn velomobiel dakje op rust. De krimpkousjes tegen de herrie waren verloren gegaan bij demontage voor de rit op het dak van de auto).

Dan pasta met gehakt. Smullen! Beetje aanklooien en hoppa, tweede rit. De andere twee 'Ollanders waren inmiddels vertrokken omdat een van hen zondag weer centjes moest gaan verdienen. Dus geheel alleen vertrok ik tussen de Belgen. Hoorde ik daar de eerste tonen van "La Muette de Portici"? Neen, het bleek het gerustellende geluid van "summer's coming", het fijnzinnige gepiep en gekraak van mijn eigenste trouwe Allewedertje. De man van vele talen was er zeer content mee en ik reed lekker mee met de rest. Leuk!

Mooie rit met een drankje in Hasselt en, klap op de vuurpijl, een heerlijke coupe ijs tegen het einde. Bourgondië, het blijft voortleven en ik lust er wel pap van. Dit smaakte naar meer.

En gelukkig was er meer, namelijk de barbeque. Trappistje er bij, smullen, keuvelen en lachen. Was erg gezellig. Bedje in en 's ochtends wederom ontbijt.

Op dat moment ging ik ze al missen. Die in Nederland volslagen onbekende "Wegkapiteins" met bandage met Belgische vlag en spiegelei die het verkeer zo keurig tot rust laten komen. Wat een genot om daar tussendoor te knorren. Nog even de Belgisch kampioen zien wegstuiven (ik gaf hem maar wat voorsprong, anders had die zelf wel genomen ;-) en ik mocht ook vertrekken.

De terugweg ging rapper dan heen (25,6 km/u gemiddeld op 94,18 km tegen 23,8 km/u op 95,19 km. "Fietstijd", ofwel zonder stilstand), waarschijnlijk daalt het toch richting Breda. Tussen Turnhout en Breda veel bejaarden en veel inhouden. Wel vriendelijk gebleven, maar over de grens bleek resoluut optreden tegen automobilisten gelijk noodzakelijk (roepen, wijzen en wat dies meer zij om het fietspad vrij te houden).

En uiteindelijk na Chaam melde zich de langverwachte racefietser. Ik had ze bij bosjes gezien als tegenligger of kruisend, maar niet voor of achter mij. Deze pikte aan nadat ik in de ankers moest voor twee ondersteunde bejaarden die niet reageerden op rustig bellen, hysterisch bellen en roepen. Schreeuwen, "hele brede fietser al anderhalve minuut" deed het hem. De vermoeide benen met op de bovenbenen twee kleine, maar zeer rode plekken (oh ja, zonnebrand....) trokken langzaam op. De kilometers lieten zich gelden en achter mij zat zo'n man, zo een die vond dat hij wat te duiden had op het fietspad. Uiteindelijk kwam ik weer op mijn "kruissnelheid" die sinds het Bels lijntje weer wat hoger lag (35 km/u ongeveer). En hij bleef maar mijn achterlichten bestuderen. En toen had ik heel even dat moment dat het machoïsme het even overneemt van de rede. De vermoeide benen werden door het commandocentrum aangestuurd wat uit de diepere reserves te halen terwijl in de verhitte bovenkamer de gedachte "en nou ben ik ff klaar met het speelkwartier" post vatte. Aldus geschiede en ik pompte nog ff door naar tegen de 40 km/u en reed los. Een weldadig gevoel van overdreven heroïsme maakte zich van mij meester, "ha, 90 km gereden en nog los ik ze in mijn ouwe alu brik. Waarachtig de grand dame onder de velomobielen, de Bugatti van weleer". Waarna ik alras terugzakte naar een 32 km/u omdat de benen het commandocentrum paniekerig aangaven daadwerkelijk best wel op te zijn. En daarna ging het weer verder en maalden de beentjes rond. Hoe lang dat nog door had kunnen gaan weet ik niet. Ik ben rustig gestopt bij mijn zus en heb heerlijk uitgerust :-)

Maar..... wat heeft aiai nou meegemaakt dat de Lilianen zeker weten moesten? Nou, wel, hij is gestopt bij een brouwerij niet heel ver van Genk om een flesje bier te kopen voor zijn vriend die ook fietsen maakt (en morgen de 24 uur van Zandvoort gaat rijden).

Brouwerijtje zat een stuk van de weg en aiai moest even door wat zand ploegen. Altijd fijn met een velomobiel. Bij de poort kwam er een man aangelopen,"Wij zijn nog gesloten". Waarop ik antwoordde:"Verkoopt u ook flessen bier? Ik wil er een meenemen naar Nederland." "Erh, die zijn nog niet rijp." antwoordde de man. "Zijn ze net gebotteld?" vroeg ik. "Ja, ze moeten nog een 4 weken rijpen." "Geen probleem, ik wil er een."
En toen...toe zei hij:"Wat is dat voor een waar je in rijdt?"
"Een velomobiel" antwoorde ik.
"Dat weet ik ook wel, ik heb er zelf een, maar deze ken ik niet" zei de brouwer.
En zo kwam het tot het mooie toeval dat ik te gast was bij brouwerij "De Schieve", Oosthamse steenweg 98 in Olmen (nee, dit is geen reclame, maar gewoon een dwingend verzoek om er met de Limburgse Liggers heen te crossen, bier te drinken en die man in de gelederen van de Lilianen op te nemen).

Hij had nog nooit van LiLi gehoord en was verrast dat ik net van een velomobieltreffen in Genk kwam. Een plasje, bronwater en fles bier zonder etiket ("die komen volgende week pas") later bleek ik dat alles van hem cadeau te hebben gekregen en was ik een toevallige maar zeer leuke ontmoeting rijker.

Foto's bij deze post
- De grens, eindelijk internationaal
- Wat past er in een ouwe Alleweder (exclusief handdoek, want naast de zonnebrand was ik die ook vergeten. Dank voor het lenen besete Lilianen!)
- Een liggende brouwer, die bij toeval ontmoet wordt, zijn velomobiel

Dit smaakt naar meer! Als vrouw en kinderen het goedkeuren kom ik zeker nog eens af! Zeer prettig en fijn, het is goed om onder liggende Belgen te zijn!

Groet,
aiai
Bijlagen
IMG_2833.jpeg
IMG_2833.jpeg (39.81 KiB) 2505 keer bekeken
IMG_2831.jpeg
IMG_2831.jpeg (30.72 KiB) 2505 keer bekeken
IMG_2828.jpeg
IMG_2828.jpeg (44.88 KiB) 2505 keer bekeken

Plaats reactie