Gentse Buitenband (25 juli)

Demonstraties, niet-HPV-Toertochten, enz...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Gentse Buitenband (25 juli)

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Oei, ik heb het weer eens gedaan! :oops: Driedubbele schaamte! :oops: :oops: :oops: Ik wou enkele van mijn berichtjes verwijderen waarin ik nog een deelnemer zocht voor de groepsinschrijving. Blijkbaar heb ik op het verkeerde knopje geduwd en is heel de draad verdwenen... Dat wordt voor iedereen een schuimende Augustijn, zeker?!

Even dus weer de info online zetten:
De Gentse Buitenband - De tocht rond Gent – 80 km

De Gentse Buitenband loopt in een lus rond Gent door het laatste landelijke groen over een afstand van 80 km. Er kan gestart worden op de 4 startboerderijen nl. te Drongen, Desteldonk, Wondelgem of Zwijnaarde. Met de klassieke Gentse Buitenband wordt werkelijk het mooiste getoond van wat overblijft van het landelijk groen in de rand van Gent. De variatie en de rijkdom blijven enorm verrassend. Er wordt volop gebruik gemaakt van de vele verharde paden langs waterwegen.
Deze toer rond Gent blijft dé attractie.

Vertrekkend op de startplaats in Drongen Landgoed De Campagne fietsen we door een landschap dat gedomineerd wordt door de afwisseling van kouters (de open akkergebieden), bulken (met knotwilgen omzoomde weiden) en de meersen (de lager gelegen natte graslanden), dreven en kasteelparken. Via Vinderhoute en Mariakerke fietsen we tot in het hart van Wondelgem op de hoeve Lootens.

Vanuit Wondelgem fietsen we naar Desteldonk aan de overkant van het kanaal Gent-Terneuzen. We krijgen een uniek zicht op de evolutie in de Kanaalzone, die verder geïndustrialiseerd wordt. Op korte tijd is het landschap van het Zandeken volledig veranderd, met in de verte zicht op een groot windmolenpark.

Toch blijven nog woonkernen en stukken groen overeind. De kanaaldorpen zoals Doornzele met zijn prachtige dries, Mendonk aan de Moervaart en Desteldonk zijn het verkennen waard. De overzet in Doornzele, over het kanaal Gent-Terneuzen blijft een verfrissend attractiepunt. We volgen de Moervaart en via Mendonk bereiken we de Lindestraat in Desteldonk waar we in de boomgaard van Bart en Sabine Polfliet gastvrij ontvangen worden.

Onze tocht zetten we verder naar het zuiden via Oostakker, Sint-Amandsberg naar de Schelde. We volgen de Scheldedijk tot aan de veerdreef in Heusden. We zoeken dan de ringvaart op om in de nabijheid van de verkeerswisselaar E40/E17 terug de Schelde te volgen.
Fietsend door de Scheldemeersen bereiken we de hoeve Broché in de Krekelstraat te Zwijnaarde.

Vanuit de startplaats te Zwijnaarde doorkruisen we het waardevolle landschap met zijn kastelen en zijn kasteelboerderijen, parken en dreven. Dit gebied wordt ontwikkeld tot het parkbos of de groenpool van Zwijnaarde-De Pinte. De route loopt over Sint-Denijs-Westrem, om via de ringvaart en de Assels, het brugje over de Leie naar Drongendorp te bereiken. We passeren de prachtige abdij, die volledig gerestaureerd is, de 'peperbus'kerktoren en het mooie met linden omzoomde marktplein. We verlaten de dorpskern via de Mariakerksesteenweg. Langs de Luchterenkerkweg, de vroegere voetweg, waarlangs de Jezuïeten vanuit de abdij, naar hun buitengoed- de Campagne trokken, bereiken we terug de startplaats van Drongen.
http://www.buitenband.be/

Als Gentse Liggers deden we mee. Frederyk, Johan, Wouter, Tom, Marc, Anne, Filip, Geert, Paul en ondergetekende waren erbij. Willen jullie zo goed zijn indrukken en foto's weer online te zetten?

Groeten van Uwe Onhandigheid...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#2 Bericht door GeertJ »

:P :lol: :P :lol:
Kan gebeuren eh ER.

Gisteren me goed geamuseerd op de Gentse buitenband, mooi groepje, niet al te veel andere euh bukkers vond ik, mooi parcour, wel redelijk wat keren een draaien, maarja, het is natuurlijk ook geen jaagpad eh, kortom twas tof!
Dit is de route die we gereden hebben (80 km startend vanaf Wondelgem
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#3 Bericht door Filip »

Wie niets doet kan niets verkeerd doen, Eeuwige !!!

'k Heb me goed geamuseerd gisteren. Leuk tochtje gedaan en voor herhaling vatbaar.

Misschien in de toekomst wel vooraf een richt-kruissnelheid afspreken zodat ons peletonnetje niet over een kilometer of zo verspreid geraakt.

Grtz
Filip

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#4 Bericht door FrodoriC »

De eerste tocht zonder enige organisatie? :P

Het was in ieder geval een aangename rit met een ontspannend tempo! :D

F - weet ondertussen wat gedaan in de vakantie...
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#5 Bericht door paulheyndrickx »

Leuke tocht met fijn gezelschap en dan ook nog eens bloemen aan de meet.
Filip schreef: Misschien in de toekomst wel vooraf een richt-kruissnelheid afspreken zodat ons peletonnetje niet over een kilometer of zo verspreid geraakt.
Hier sluit ik me bij aan. De omschrijving "tempo van de traagste" vind ik nogal vaag, "20 km/u" klinkt iets exacter. 't Mag ook meer zijn natuurlijk, maar als ik weet wat de richtsnelheid is kom ik minder in de verleiding eens "door te trekken".

Misschien moeten we ook leren in groep te rijden: goed aansluiten en geen 2 lengtes laten vallen, want als dat 2 keer gebeurt moet de laatste al 4 lengtes goed maken op de eerste en zo krijg je accordeontoestanden. Je kan van die wielertoeristen toch nog iets leren.
Laatst gewijzigd door paulheyndrickx op ma 26 jul 2010, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

paulheyndrickx schreef:Hier sluit ik me bij aan. De omschrijving "tempo van de traagste" vind ik nogal vaag, "20 km/u" klinkt iets exacter. 't Mag ook meer zijn natuurlijk, maar als ik weet wat de richtsnelheid is kom ik minder in de verleiding eens "door te trekken".
't Is je vergeven, Paul. Allemaal de schuld van die vermaledijde bukkers die het hadden aangedurfd ons uit te dagen! :wink: :lol: :mrgreen: Onze waardigheid en eer waren in het spel!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#7 Bericht door Wouter D »

foto's vind je op http://picasaweb.google.be/110438949303 ... enband2010#

ik vond het een leuke tocht, redelijk veel gelachen.

smaakt naar meer,
de brusselse gordel moet ik aan me laten voorbijgaan dit jaar, dus heb ik dan maar de gentse meegepikt :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
goeman tom
Belofte
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 12:26
Postcode: 9700
Fiets: Nazca gaucho
Locatie: oudenaarde
Contacteer:

#8 Bericht door goeman tom »

Ik heb me weer eens goed geamuseerd,het was een gezellige rit met een aangenaam gezelschap en niet al te veel pech.
Wie ging er mijn bloemen thuis komen bezorgen? :lol:
Goeman powered vehicle

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

goeman tom schreef:Ik heb me weer eens goed geamuseerd,het was een gezellige rit met een aangenaam gezelschap en niet al te veel pech.
Wie ging er mijn bloemen thuis komen bezorgen? :lol:
't Was blijkbaar "bloemetje van de maand"... :roll: Gisteravond liet het plantje al de bladeren hangen. Vandaag is het al heel "paraplu"...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#10 Bericht door Wouter D »

ge moet dat bloempje water geven, mijn jongen
elke dag moet dat water hebben, als je geluk hebt kan je het nog reanimeren
Laatst gewijzigd door Wouter D op do 29 jul 2010, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#11 Bericht door Edje »

spruitje schreef:geluk hebt kan je het nog reanimeren
Met de laspost een paar schokken geven dan kleurt het nog even oranje :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

Edje schreef: Met de laspost een paar schokken geven dan kleurt het nog even oranje :wink:
Maar zelfs met Oranje - hup, hup, Holland - halen we het niet...! 8) :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

#13 Bericht door paulheyndrickx »

eeuwige reiziger schreef: 't Was blijkbaar "bloemetje van de maand"... :roll: Gisteravond liet het plantje al de bladeren hangen. Vandaag is het al heel "paraplu"...
't Is er eentje dat nogal veel drinkt. Daar moet je aandacht voor hebben.
Tiens, zou dat toeval zijn?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#14 Bericht door marksje »

oef ! eindelijk even tijd voor een reactie
Het was goed. Het gezelschap was ok en de organisatie zat ook goed.

wat betreft de onze snelheid :oops:
Ik denk dat een aantal factoren meespeelden waarom er aan een vrij goed tempo werd gereden.
1) 8 van de 10 fietsers zondag waren ook mee op woensdag 21/7 op de Schelde-Leie tocht. Het gevoerde tempo op die rit, zat er bij de meeste van ons nog duidelijk in.
2) Af en toe een groepje wielertoeristen :roll: :wink: dat werkt natuurlijk als nen rooien lap op nen stier... en hup weg waren we :oops:

@ Eeuwigen : mijn bloem hing 's anderendaags ook al met haar oren naar de grond; water of geen water, niets aan te doen. Maar allé mijn madam kon het gebaar wel smaken :idea: met af en toe na een fietstochtje eens een bloempje mee naar huis te brengen gaan we nog iets meer de permissie krijgen om te gaan fietsen :wink:

en verder heb ik geleerd dat er rond Gent zowat alle soorten van bestrating ligt; van goeien asfalt tot slechten beton tot gravé tot....enz. Wat ik mij wel afvraag, waarom verdorie veranderd om de 30 meter de bestrating :roll:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#15 Bericht door FrodoriC »

mijn bloemekes staan gewoon buiten, nog niet naar gekeken ( qua onderhoud) en ze zien er nog lijk nieuw uit :D goede uitstraling van mij waarschijnlijk 8)

en wat de route betreft... het ergste is vind ik dat ze de moeite nemen om om de 5meter een drempel te zetten met hellingshoek 70° :evil:
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Plaats reactie